Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät från ÖB - starkt nog?  (läst 21528 gånger)

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
Nät från ÖB - starkt nog?
« skrivet: 02 jul-09 kl 09:59 »
Hej!
Jag är ute efter ett bra, men gärna billigt nät. På ÖB har de ett nät som mäter 19x19 mm, 1050 mm högt och 10 meter långt. 225 spänn. Bra så långt - men - det är bara 1,05 mm i trådtjocklek.  Kikar man på Högberga står det att tråd som är 1,05 tjock är "tunnare än standard" och passar till voljärer. Dessutom till väldigt bra pris (billigare än ÖB).

Står inte den tunnare tråden emot rovdjur (mård, räv), går nätet lätt sönder?

Har någon provat ÖB:s nät?

Kludden

• Skåne
SV: Nät från ÖB - starkt nog?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 10:43 »
Hej!
Jag köpte detta nät på ÖB. Visst det funkar, men är jag rädd om hönorna hade jag köpt kraftigare.
Grannens hund tog sig igenom, men hon är bara intresserad av hönsskiten :D
Men efteråt är där då ett hål där mink eller katt kan ta sig in.
MVH
Kludden

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 10:45 »
Jag har använt det till kaninburar och det funkar bra.. vi har gott om räv här och han ger sig inte på det..
Däremot har han käkat upp en lucka till ankhuset där det bara var kycklingnät och tagit våra små kvackisar :'(
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 10:47 »
Jag har använt ÖBs i 6 år låser in mina hönor på nätterna,
än har det funkat bra.

Högberga har bra nät, men det blir en bra slant i frakt.
Beror på hur mkt det får kosta.
Hedemorahöns

EvaE

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 11:30 »
Jag har nät både från Ö&B & Biltema samt  Bauhaus & alla de funkar jättebra.
Har inte varit ngt problem alls med dom. Det e bra priser oxå & när man ska
använda mkt e ju det ett + i kanten.  ;D Vi har mkt rovfåglar här så till tak har jag vanligt blått
bärnät som jag sträckt så långt det går så att det blir "hårt" eller hur man ska
förklara det. Det funkar oxå toppen!  :D

//
Eva

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 13:00 »
Tack för svar!

Jag ska kolla in vad Biltema och Jula har att erbjuda också. Vi har ett starkt rovdjurstryck precis där vi bor och jag vill göra allt jag kan för att det ska vara så säkert som möjligt. Men man kommer ju långt med att alltid stänga för dem på natten. Dessutom har vi hund som förhoppningsvis larmar om det är något på G.

Till taket har vi Allox som jag köpt på Granngården.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 15:33 »
Spänt blå nät kanske blir som en studsmatta för rovfåglar.
har övergett det och satt upp riktigt nät  och plasttak.
Hedemorahöns

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #7 skrivet: 02 jul-09 kl 17:15 »
Fler frågor: Läste i en annan tråd att fyrkantigt nät var att föredra. Varför är det så mkt bättre än sexkantsnät, då trådtjockleken är större på de flesta sexkantiga näten? Maskstorleken kan visserligen vara lite större, men inte så att det skiljer så mycket.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 jul-09 kl 17:23 »
Jag tycker att sånt där blått bärnät är bra, men jag har det inte spänt för att det är ju så himla svagt :o har det lite löst, inte spännt men inte heller hängande. så jag hoppas innerligen att han inte försöker ta sig in nu, för då kommer allt jobb varit förgäves, och det tog låång tid. (ganska stor hönsgård)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 jul-09 kl 18:42 »
Duvhöken brukar promenera utanför hönsgården.
Han flög då inte gnm det blåbärtaket när jag hade det,
Vi håller tummarna för att det ska gå bra för dig.
Hedemorahöns

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 11:10 »
hej,

det finns grön ärtklättarnät att kupa som är grövare än det blåa.. den borde fungera bra??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #11 skrivet: 26 jul-09 kl 00:27 »
Jag vet inte vilket nät som menas men min erfarenhet är att vanligt hönsnät inte funkar om man har räv. Här har vi haft ett väldans rävtryck och de har knipsat nätet på flera ställen och gått igenom. Jag fick till slut sätta hundgårdsnät på hönsgårdarna och längst ner punktsvetsat fyrkantsnät som används till kaniner. Nätet är nergrävt 50 cm i backen.

Det bästa vi ändå gjorde i fajten mot rävarna var att skaffa en gårdshund som pattrulerar runt gården. Rävarna går ytterområdet men har aldrig gått in på hundens revir. Han håller även undan rovfågel, vilket är hans starkaste sida.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

taccotad

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 jul-09 kl 09:11 »
Ja just hund verkar funka bra här för vi har aldrig nåt vilt (vad vi märkt) på gården. Inte ens andra katter. Våra höns går ofta hela lösa på gården (när vi är hemma) och än så länge har vi inte blivit av med nån....hoppas det fortsätter så.

borka15

« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 15:35 »
jula e billigare än öb på 4kantsnät ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 16:21 »
Vad kostar det på Jula?
Hittar det inte på nätet (det var ju fyndigt) ;D
Hedemorahöns

Dagg

« Svar #15 skrivet: 31 jul-09 kl 10:09 »
Hej! Jag brukar avvända svetsat fyrkantsnät från ÖB både till kaniner och höns. Hyfsat pris och mkt hållbart. Nu i slutet av sommaren är det dock slut...som vanligt! Vet någon om andra ställen där de för detta nät? Var en runda igår och kollade Biltema, ÖB, HaraldNyborg och Cheapy (där de för övrigt tittade konstigt på mig och sa att de aldrig hört talas om svetsat fyrkantsnät  ::)).

//Dagg

yrhönan

• Lökshus
« Svar #16 skrivet: 31 jul-09 kl 11:19 »
Rusta kanske? De har ju ofta grejer som inte står med i sortimenet på hemsidan.

Jag hade också problem att hitta fyrkantsnätet på ÖB, slut på två ställen och på det tredje länsade jag vad de hade och det räckte precis. På min fråga när de får in nytt nät hade de inget svar, bara sa att "ja, det går inte åt mycket sånt nät så det kan nog dröja".

Med deras pris på det borde det vara bra åtgång!
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #17 skrivet: 31 jul-09 kl 11:24 »
Någon som har handlat nät på K-Rauta någon gång? Satt och kollade på deras hemsida för ett tag sedan och tyckte de verkade ha lite att välja på, men jag har aldrig varit där och sett det i verkligheten. Kanske tar en tur inför vårt vaktelburbygge.

Bowmore

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 aug-09 kl 23:38 »
Var i på Ö&B i borås i dag. De hade en hel pall med 19x19-nät. Köpte själv tre rullar, så nu ska det bara införskaffas stolpar nästa vecka så kanske det blir en hönsgård innan hösten är här  ;)
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Dagg

« Svar #19 skrivet: 01 aug-09 kl 23:55 »
På vårt ÖB är det alltid slut i augusti. Mycket märkligt...

Men jag hittade nät hos min "virkeshandlare" som tur var.

//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
ärt, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser