Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät från ÖB - starkt nog?  (läst 21533 gånger)

Kaninpojken

SV: Nät från ÖB - starkt nog?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-09 kl 17:21 »
Jo, jag har tänkt att bygga en kaninbur.
Ska köpa brädor etc.
Det enda jag inte hittar är ett starkt nät med små maskor.  ::)
Kollat runt på en del hemsidor men inte hittat något  :'(

Dagg

« Svar #21 skrivet: 04 aug-09 kl 18:06 »
Du kan söka på både svetsat fyrkantsnät och på putsnät. Det knepiga är att de kallar det olika på olika ställen =). Lycka till!

//Dagg

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 aug-09 kl 16:09 »
Nån som har tips om var man hittar billigt, stort nät att ha över rastgårdarna..ska ju vara nåt sånt där lätt typ fiskenät nästan. Och på lite rejäla längder och bredder, för jag ska nog ha runt 1000-2000 m2..

snörom

• trägen vinner
« Svar #23 skrivet: 09 aug-09 kl 16:38 »
Nån som har tips om var man hittar billigt, stort nät att ha över rastgårdarna..ska ju vara nåt sånt där lätt typ fiskenät nästan. Och på lite rejäla längder och bredder, för jag ska nog ha runt 1000-2000 m2..

jag har fått tag i ett gammalt fiskenät som några skulle kasta när de rensade en lada, du kanske har några grannar med uthus som dom inte har städat på länge?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 10 aug-09 kl 02:07 »
Det svetsade fyrkantsnätet på Jula kostar 199:-. 10 meter långt, 1 meter högt. Såvitt jag har märkt så är det exakt samma som på ÖB, men där kostar samma rulle 225:-
Maskstorlek 19x19 mm.
På "diverse"-affärer som ÖB & Jula heter det oftast "svetsat fyrkantsnät". Om man istället går in på en renodlad bygghandel kan man fråga efter "puts-nät". Det är ett nät som används för att armera en grund att fästa putsbruk på. Dom brukar dock ligga på 25-meters-rullar och är GRYMT tunga att lyfta...  ;) 10-meters-rullarna tycker jag är alldeles lagom att hantera själv...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dagg

« Svar #25 skrivet: 10 aug-09 kl 09:15 »
Håller med Sara! 25 metersrullarna är otympliga att hantera. Jag fick fatt i en sådan sist och den är TUNG!

//Dagg

EvaE

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 aug-09 kl 09:37 »

Vi använder oss av vanligt blått bärnät. Det köps på Ö&B, MAXI eller annan liknande affär. Det tycker jag e suveränt att ha som "tak"
på hönsgårdarna. Finns olika storlekar på förpackningarna. För oss funkar det kanon & vi har inte haft problem med vare sig rovfåglar eller att hönsen fastnat i det. Det är enkelt att hantera, går att spänna ut eller ha luftigt, lätt att fästa & lätt att ta bort när man önskar.
Detta e min personliga åsikt ang bärnät.  ;D

Lycka till!

//
Eva

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #27 skrivet: 19 aug-09 kl 08:37 »
Jag hade ett blått bärnät spänt över hela min hönsgård, men duvhöken tog sig igenom det i lördags!
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 19 aug-09 kl 09:15 »
VA?! Nu blev jag jätte orolig. nu vågar jag ju inte åka här ifrån om dom tar hönsrn ändå  :-\ Vet du hur dom tog sig igeom? hade ni något hål n¨ågot stans eller bara rev dom upp nätet? För jag har knyitit fast mitt nät så säkert som det kan gå. så dom kan inte kommma igenom några hål. men om dom har sönder det är det ju redan kört  :-\

Men fortfarande, är inte alls bra på vintern. det går mycket lätt sönder av tyngden från snön. annars får man väl gå där morgon och kväll och skaka bort snön...

karinreime

« Svar #29 skrivet: 20 aug-09 kl 20:04 »
Granngården har något som kallas rådjursnät. Relativt OK i pris,passar till tak i hönsgården. Det är av plast, så inte till sidorna, men jag tror inte att en rovfågel kan ta sig igenom det. Detär dessutom snyggt och lätt att arbeta med.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #30 skrivet: 20 aug-09 kl 21:10 »
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

sånt nät skall jag köpa  verkar  helt ok   hoppas att det inte är alltför dyrt
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #31 skrivet: 20 aug-09 kl 21:12 »
hårt arbete lönar sig...

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #32 skrivet: 21 aug-09 kl 07:07 »
VA?! Nu blev jag jätte orolig. nu vågar jag ju inte åka här ifrån om dom tar hönsrn ändå  :-\ Vet du hur dom tog sig igeom? hade ni något hål n¨ågot stans eller bara rev dom upp nätet? För jag har knyitit fast mitt nät så säkert som det kan gå. så dom kan inte kommma igenom några hål. men om dom har sönder det är det ju redan kört  :-\

Men fortfarande, är inte alls bra på vintern. det går mycket lätt sönder av tyngden från snön. annars får man väl gå där morgon och kväll och skaka bort snön...

Mitt nät var ordentligt fastsatt runt om.

Det var två ordentliga hål på två olika ställen...men den hade tagit sig in längst inn vid väggen, där det var fastsatt med märlor i väggen. Där var det liksom lossrivet.

Det där att de inte skulle dyka på det för att de ser färgen stämmer alltså inte.........dessutom trasas det också sönder väldigt lätt.

Nu har jag reglat upp och lagt "riktigt" nät över hela gården..(ca 28m2)...så nu borde jag kunna åka hemifrån utan att vara orolig för att komma hem till en massaker orsakad av en rovfågel åtminstone.

Lita inte på att era bärnät skyddar!

Mvh/Levnadsglad
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 21 aug-09 kl 17:00 »
Vilket sorts nät hade du som höken tog sig igenom.?
Hedemorahöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 21 aug-09 kl 17:12 »
Det är sånt där blått närnät vi pratar om. Har oftast sett det på körsbärs träd.. av någon anledning. hur som helst är det väldigt lätt att arbeta med, och "mjuk", och tror det är därför folk använder just detta nät som tak. Nackdelen är då att det är otroligt känsligt för tyngd och om du prövar att dra lite i det så märker du hur lätt det går sönder, men det är ju rätt billigt...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 27 aug-09 kl 18:51 »
Jag har frångått dem, trots att vi inte har haft ngn hök som dragit igenom.
Nu har jag riktigt nättak och plasttak på lill -gården
Hedemorahöns

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #36 skrivet: 05 sep-09 kl 13:31 »
Imorse hade vi besök av en STOR duvhök som gjorde ordentliga försök att ta sig igenom vårt taknät från Allox. Det höll!! Underbart att inte hönsen blev skadade - om än rejält chockade.

Jag är grymt imponerad av nätet från Allox. Ren tur att jag skulle gå ut med avfall till komposten och fick syn på (och hörde) attacken. På håll (50 m) var jag övertygad om att höken var inne i hönsgården, men eftersom nätet är elastiskt så sjönk den helt enkelt ner rejält när det försökte att att sig igenom - för vi hittar inte ett hål/ngn skada på nätet! Höken stack inte förrän jag var 5-10 meter från gården.

Jag var SÅ nära att släppa ut hönsen i det fria tidigt i morse. De brukar få gå helt lösa när vi är hemma....Nu är det slut på det, så länge vi inte kan vara i deras omedelbara närhet. För säkerhets skull får de vara inne idag tills vi har fått upp ett lager nät till - för säkerhets skull.

Lenka

« Svar #37 skrivet: 08 sep-09 kl 12:49 »
Hej, jag funderar på att förstärka hönsgården.
Vad har ni använd till tak? Hur mycket kostade nät från Allox?
Vad heter det?
Vad har ni på sidoväggarna?

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #38 skrivet: 09 sep-09 kl 19:07 »
Hej, jag funderar på att förstärka hönsgården.
Vad har ni använd till tak? Hur mycket kostade nät från Allox?
Vad heter det?
Vad har ni på sidoväggarna?

Vi använde som sagt Allox rådjursnät till taket. Kostade 389 spänn på Granngården om jag kommer ihåg rätt och det var en rulle. Kommer tyvärr inte ihåg längden på rullen, men den var ca 1 meter bred. Till sidorna använde vi nät som vi köpte på ÖB, se tidigare inlägg. Vi grävde ner detta och lade plattor runt (som vi köpte billigt på blocket) för att förhindra grävande rovdjur.

loopita

• Västmanland
« Svar #39 skrivet: 17 sep-09 kl 21:47 »
Ni kan prova och kika på BOLE i eskilstuna (de skickar även) de har bra priser på flera olika sorters nät, både sex och fyrkants nät plus massa andra kul grejor till våra djur :)
Litet kollektiv i underbart gammalt hus mitt i skogen, med sällskap av en hund och två katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser