Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjur äter upp min odling!  (läst 7319 gånger)

mommo

  • Inlägg: 36
Rådjur äter upp min odling!
« skrivet: 01 jul-09 kl 05:50 »
Hejsan!
Är det någon som har ett bra tips för att få rådjuren att sluta äta upp mina grönsaker?
De åt upp bladen på mina jorgubbsplantor också men det löste jag med att hänga nät över plantorna.
Grönsakslanden är för stora att hänga nät över så ett tips om att få rådjuren att hålla sig borta från odlingarna vore bra.

Min hund jagar bort dem, men rådjuren har fattat att hon bara vill jaga dem lite på skoj så efter fem minuter är de tillbaks och hunden sitter i trägården och bara tittar på dem.... ::)

Mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Hemulen

  • Inlägg: 85
  • Mumindalen
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 05:58 »
God morgon!

Elstängsel av samma modell som man använder till hästhagar är det enda som funkat för mig. Gärna ett aggregat med hög effekt. Jag har satt upp vita plaststolpar provisoriskt i år men ska göra något mer permanent (och snyggare) till nästa säsong. Allt du behöver finns på Jula, räkna med 3-4000 kr...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 10:09 »
Ett tillräckligt högt nät borde funka utan el. Jag funderar på att skaffa sånt här:
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Annars finns det nån mannick med rörelsesensor som man kopplar till en vattenslang som sprutar vatten när något går in i trädgården.

Hemulen

  • Inlägg: 85
  • Mumindalen
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 10:40 »
Ett tillräckligt högt nät borde funka utan el. Jag funderar på att skaffa sånt här:
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Det fungerar nog om det är 1,5 meter. Jag har 1,2 meter runt hela tomten men det räcker inte, dom tar sig in ändå men jag är osäker på om dom hoppar eller hittar något sätt att ta sig runt. Det behöver inte vara så stor öppning för att ett rådjur ska kunna klämma sig igenom. För ett par år sedan fastnade ett rådjur i grinden hos mig, den hade kört in huvudet mellan 2 spjälor som sitter med ca 15-20 cm mellanrum, där satt den fast!

Nackdelen med nät är att det är omöjligt att passera själv och knepigare att bygga grindar så att det blir snyggt. Ett elstängsel är det bara att kliva igenom, är man feg kan man stänga strömmen först.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #4 skrivet: 01 jul-09 kl 10:48 »
Ett par meter högt måste nog stängslet vara för att hejda rådjur, åtminstone inte under 1,80 m

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #5 skrivet: 01 jul-09 kl 12:02 »
Ett par meter högt måste nog stängslet vara för att hejda rådjur, åtminstone inte under 1,80 m

Det stämmer, jag läste de rekommendationerna i en tidning.

Morsan har byggt en regelrätt hönsgård runt sin odling. Det funkar jättebra.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #6 skrivet: 01 jul-09 kl 14:27 »
Hade tänkt sätta upp viltstängsel av grovt stålnät runt vår bärodling. Så hittade jag också det där rådjursnätet i en affär med resultat att jag nu inte gjort någonting än.
Är det någon som provat rådjursnätet av plast? Verkar ju betydligt enklare att sätta upp än de tunga stålnäten som behöver kraftiga stolpar så att de kan spännas ordentligt. Men håller plastnätet om en älg får för sig att traska rakt igenom?
I reklamen står det att det mörka nätet knappt syns för oss människor men att rådjuren ser det bra. Trodde nästan att det var tvärt om, att man skulle hänga färgade band i nätet så att viltet inte skulle springa rakt in i det.
Nät verkar vara det enda som gäller för att hålla klövviltet borta. Grejor som tutar, smäller och sprutar vatten fungerar oftast bara ett tag sedan kommer odjuren på att det inte är farligt. Hade en granne där rådjuren brukade stå utanför jakthundens utegård och glo på hunden som skällde och hoppade så den höll på att svimma. De hade lärt sig att hunden inte var farlig så länge den fanns bakom staketet. De kunde lugnt fortsätta käka ifrån blomrabatterna.

mommo

  • Inlägg: 36
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 06:33 »
Det får bli så att jag hägnar in trägårdslanden, det skulle bli alldeles för dyrt att hägna in hela tomten.
Hönsnät lät ju som en bra ide. Det är billigt och lätt att sätta upp.
Kanske jag kan komma på något smart att sätta runt nertill på nätet så att sniglarna stängs ute också.
Mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 18:49 »
Häng ut några skitiga jobbarkläder och ev en transistor . det kan hjälpa. ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #9 skrivet: 05 jul-09 kl 09:46 »
Min morfar markerade revir runt tomten för att hålla rådjuren därifrån ;D ...det funkade! Kan helt klart vara värt ett försök, eftersom det är något enklare än att sätta upp viltstängsel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

andtol

  • Gäst
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 09:54 »
Markera revir fungerar så länge man är hemma...


Jag tycker elstängsel måste vara mycket billigare än höga viltstängsel, eller hur? Speciellt om man behöver några 100 m stängsel eller vad det kan vara runt trädgården.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 13:57 »
Min morfar markerade revir runt tomten för att hålla rådjuren därifrån ;D ...det funkade! Kan helt klart vara värt ett försök, eftersom det är något enklare än att sätta upp viltstängsel.

Vet du med hur långt mellanrum han pinkande? Räcker det med en pytteliten skvätt eller måste man ge det en rejäl dusch?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

andtol

  • Gäst
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 14:50 »
Min mor gjorde så genom att göra behovet i en potta och sen portionera ut i lagom doser. Nu var hennes tomt väldigt liten i o f s.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #13 skrivet: 13 jul-09 kl 22:50 »
Vet du med hur långt mellanrum han pinkande? Räcker det med en pytteliten skvätt eller måste man ge det en rejäl dusch?
Jag tror det var med någon meters mellanrum, och modell "rejäl dusch" ;D ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mickel Räv

  • Gäst
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #14 skrivet: 03 aug-09 kl 17:21 »
För ett par år sedan kom vi äntligen överens om att det var tillåtet att hägna in odlingslotterna med nät på vårt koloniområde. Innan dess var det nästan meningslöst att odla sådant som inte var direkt giftigt. Och det funkar! Ca 180cm nätstängsel har jag runt mina land. Inte var det särskilt svårt att sätta upp heller. Rådjuren har inte det i sig att de försöker riva ner, gräva eller forcera stängslet på något vis. Ser de att det är för högt så låter de det vara. Äntligen kan jag odla sådant som är ätbart.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #15 skrivet: 03 aug-09 kl 18:04 »
Men håller plastnätet om en älg får för sig att traska rakt igenom?
En älg är hög och har vikten långt upp så den välter vanliga stålnät med lätthet om den vill.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #16 skrivet: 03 aug-09 kl 18:06 »
Hej Mickelräv! Jag kan ta släpkärran och köra hela Hasselforsreviret till dig ;)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #17 skrivet: 03 aug-09 kl 18:06 »
Hejsan!
Är det någon som har ett bra tips för att få rådjuren att sluta äta upp mina grönsaker?
Fånga dom i fälla i höst och ät upp dom. ;)
Godkända fällor finns på naturvårdsverkets hemsida och får användas av alla som äger sin egen mark.
Även i villaområden.

Mickel Räv

  • Gäst
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #18 skrivet: 03 aug-09 kl 23:03 »
Hej Mickelräv! Jag kan ta släpkärran och köra hela Hasselforsreviret till dig ;)

Gärna! Jag har lotten ganska nära Nackareservatet så där kan de nog trivas. Om ni inte skulle sakna dem för mycket i Hasselfors förståss.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #19 skrivet: 03 aug-09 kl 23:10 »
Jag kommer så snart jag fångat in dom ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser