Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjur äter upp min odling!  (läst 7321 gånger)

piggetröska

  • Gäst
SV: Rådjur äter upp min odling!
« Svar #20 skrivet: 06 aug-09 kl 16:25 »
Har en bekant som bor i Göinge som tidigare också fick det mesta av blommor o grönsaker uppätet av rådjur. Så blev hon tipsad om att lägga ut fårull i landen. Nu får hon ha sina odlingar ifred, rådjuren gillar inte lukten. Då och då får hon byta ut ullen då lukten har regnat bort. Ullen får hon gratis från någon som har får och inte bryr sig om den.

Apropå att göra något mot sniglar när man ändå håller på med staket: ett snigelstaket som visat sig fungera är en avlång plåt med bredd exempelvis 40cm där man viker åt sidan ca 10 cm av ena långsidan till mindre än 90 grader, den andra långsidan sätter man i jorden vid odlingen som man vill skydda med den utvikta plåten utåt. Sniglarna klarar inte att ta sig upp på ovansidan av den plåten som är vikt åt sidan utan ramlar tillbaka till marken. Borde gå att fästa enbart den tillbakavikta plåten på trästaket eller odlingssängar av trä.

Besökte Mandelmanns trädgårdar på Österlen för ett par år sedan. De flesta gångarna i trädgården var fyllda med fårull. Trodde  först att det var för att det skulle vara vackert, kom sedan att tänka på att det kanske var för att hålla sniglar borta?  tyvärr fanns det ingen där att fråga.

Piggetröskan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 4 användare
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser