Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vad för något?  (läst 4548 gånger)

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
Odla vad för något?
« skrivet: 10 jan-06 kl 22:13 »
Jag är så sugen på att odla lite egna grönsaker i år.
Bor dock i lägenhet men har tillgång till en fantastisk inglasad balkong där det växer så det knakar!

Vad finns att odla som är nyttigt, gott och användbart i matlagning?
Trots att det ryktas om att kvinnor ska kunna sånt så vet jag inte ett skvatt om det!  :D

Det låter nästan som om jag borde ställa en fråga om hur man lagar mat på detta också!  ;) ;D
Ensamstående tvåbarnsmamma!
Hanna 2005
Morgan 2007  Njuter av den underbara sommaren!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:Odla vad för något?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-06 kl 23:40 »
Du ska ju absolut ha en chiliplanta! Jag fick en i present sommaren 2002, har haft den på en inglasad balkong i söderläge och har inte gjort någonting med den mer än satt den i en enormt stor kruka och vattnat lika enormt mycket, och den har redan från början varit översållad av små chilisar! Den har till och med börjat klättra, vet inte om det är normalt... vet inte vad det kan vara för sort egentligen...
Sen kan jag nog inte tipsa mer, resten av utrymmet upptas av skönheter som Winford Festival och Appleblossom Rosebud... onyttiga pelargoner, alltså...
Höns, stickning och pelargoner

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 23:46 »
Chili hade vi förra året, typ 30 plantor. Vi gav bort allt som den gav. Fina att se på, überäckliga att äta!  ;D
Vet inte heller vad det var för nåt då det var sambon som skötte inhandlandet och planterandet.

Har massa orkidéer precis överallt, så jag förstår precis vad du menar med att de är fina att se på, mindre lämpliga att äta. ;)
Hanna 2005

LillaLiza

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jan-06 kl 09:34 »
Om jag hade en inglasad balkong skulle jag odla lite på höjden, bönor i olika höjd och varianter finns och dom kan du ha vid en spalje. Några krukor med örter kanske, persilja, dill, gräslök och dom kan du köpa som små plantor om du inte vill dra upp från frö.
Tomater älskar värme och sol och finns som en busksort som inte blir så hög (annars kan dom bli 2 m), spenat och sallat är andra ganska lätta grönsaker du kan prova med. En stor hink med potatis lagom till midsommar kanske. Valen och möjligheterna är många. Gå in på någon fröfirma och titta på vad dom har, Impecta har mycket roligt och udda grönsaker (asiatiska kålväxter) och på Odla.se kan man få tips och råd.

Lycka till!!!

EvaSara

« Svar #4 skrivet: 12 jan-06 kl 10:21 »
Jag bor i lägenhet och brukar odla på balkongen men jag har inte lyckats med allt jag har provat.

Bönor och ärtor borde teoretiskt sett fungera men mina stack bara iväg och blev jättehöga och det blev nästan ingen skörd. För varmt, för torrt eller för trångt tror jag var orsaken.

Kryddor och bladväxter (spenat, mangold, olika sorters sallad) fungerar bättre för mig. I allmänhet gäller att ju större odlingskärl desto mindre risk för uttorkning, så hellre en jättekruka med många sorter än småkrukor för varje sort. Balkonglådor är OK, jag tycker att det är ganska fint med kryddor runt balkongen.

Jag odlar även tomat, paprika, chili och physalis. Paprika, chili och physalis övervintrar inomhus och ger ny skörd nästa år. Man kan även odla squash i kruka och (om du har en riktigt solig balkong) aubergine.

Eftersom jag har större odlingsbehov än balkongen räcker till så har jag skaffat en kolonilott. Vi har ett bra område, jag betalar 300 kr per år för 150 kvm och då ingår vatten, kogödsel och redskap (spadar, grepar, skottkärra osv). Kolla med kommunen, de brukar ha en lista med kontaktpersoner. På min lott odlar jag potatis, rotfrukter, ärtor, bönor, kålväxter osv. Jag tycker inte att det är värt att odla det på balkongen och dessutom skulle vattningen bli ett heltidsjobb.

För fröer kan jag rekommendera Runåbergs, www.runabergsfroer.se
De har massor med olika sorter och deras katalog har bra odlingsbeskrivningar och tips. Dessutom har de gett ut små böcker med recept på squash och asiatiska kålväxter.
Ett annat tips är Lena Israelssons böcker, speciellt Köksträdgården som har ett kapitel om krukodling.

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #5 skrivet: 12 jan-06 kl 23:05 »
Finns det isåfall bönor som inte blir så höga? Går väl annars kanske att låta dom klättra i taket?
Om man ska äta dom råa, vilka är då vettigast att försöka med?

Morötter? är det något att testa? Vilken sort är då godast?

Tomater, finns det någon som inte är så söt och mjölig?

Hanna 2005

EvaSara

« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 09:29 »
Mitt problem med bönor och ärtor var att de blev för rangliga och för torra. Jag tror att jag kanske hade satt dem för tätt och gav dem för lite vatten. Men det är säkert värt att prova!

Jag vet att andra odlar bönor och ärtor i kruka och då är finessen som du skriver att man kan binda upp dem och få höga plantor (=större skörd) på en liten odlingsyta. Precis som du skriver finns det olika sorter som blir olika höga.

Man skiljer på bryt-, vax- och skärbönor för färskkonsumtion och sprit- eller kokbönor som oftast får mogna tills bönorna är färdiga. Färskkonsumtion innebär att man äter hela baljan, jag brukar lägga ner dem i kokande vatten högst 1 minut. Eller också kan man låta dem mogna lite, sprita dem (=ta bort baljan) och äta bönorna råa. Sockerärtor och brytärtor kan man äta råa med baljan.

Om man ska odla morötter i kärl bör man välja en sommarmorot (står på påsen, det finns olika sorter) och helst en kort sort som inte behöver sträcka ut rötterna. Jag vet inte så mycket om tomatsorter, men på balkongen är det bra med busktomater som inte blir så höga.

Runåbergs har en bra sida med beskrivning av de sorter de säljer. De är förvånande ärliga och kan skriva tex att "sorten är rikgivande men inte den godaste". Jag har inga favoritsorter, men allt jag har odlat har blivit gott :)

Lycka till förresten!
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 10:12 av EvaSara »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 13:08 »
Morötter går ju bra att odla i gamla mjölkkartonger, där blir de raka och fina. När det gäller bönor så blir det en rätt bra skörd även på de lågväxande. Låga vaxbönor är både goda och trevliga att se på, med sin gula färg.
/yrian
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser