Jag bor i lägenhet och brukar odla på balkongen men jag har inte lyckats med allt jag har provat.
Bönor och ärtor borde teoretiskt sett fungera men mina stack bara iväg och blev jättehöga och det blev nästan ingen skörd. För varmt, för torrt eller för trångt tror jag var orsaken.
Kryddor och bladväxter (spenat, mangold, olika sorters sallad) fungerar bättre för mig. I allmänhet gäller att ju större odlingskärl desto mindre risk för uttorkning, så hellre en jättekruka med många sorter än småkrukor för varje sort. Balkonglådor är OK, jag tycker att det är ganska fint med kryddor runt balkongen.
Jag odlar även tomat, paprika, chili och physalis. Paprika, chili och physalis övervintrar inomhus och ger ny skörd nästa år. Man kan även odla squash i kruka och (om du har en riktigt solig balkong) aubergine.
Eftersom jag har större odlingsbehov än balkongen räcker till så har jag skaffat en kolonilott. Vi har ett bra område, jag betalar 300 kr per år för 150 kvm och då ingår vatten, kogödsel och redskap (spadar, grepar, skottkärra osv). Kolla med kommunen, de brukar ha en lista med kontaktpersoner. På min lott odlar jag potatis, rotfrukter, ärtor, bönor, kålväxter osv. Jag tycker inte att det är värt att odla det på balkongen och dessutom skulle vattningen bli ett heltidsjobb.
För fröer kan jag rekommendera Runåbergs,
www.runabergsfroer.seDe har massor med olika sorter och deras katalog har bra odlingsbeskrivningar och tips. Dessutom har de gett ut små böcker med recept på squash och asiatiska kålväxter.
Ett annat tips är Lena Israelssons böcker, speciellt Köksträdgården som har ett kapitel om krukodling.