Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadeskjutningar  (läst 18915 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Skadeskjutningar
« Svar #40 skrivet: 11 jul-09 kl 18:04 »
:o  Stackars er.... :-\
Hur svårt kan det vara att rada upp dina argument på ett sakligt sätt?
Vad får dig att tycka det du tycker, någon form av saklighet måste det väl finnas som grund?

Margit

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 jul-09 kl 21:31 »
Ordet viltvård är för mjukt för att myntas ur en jägares mun. Nä, det ska pangas på bara, skit samma varför.....
Hur jag definierar viltvård är mega-ointressant.

Du inger inte respekt med denna sortens inlägg.

För mig och mitt jaktlag på 50 medelålders "gubbar" är viltvård mycket viktigt. Vi utför mycket mer i skogarna än vad exempelvis bär och svampplockarna gör. En dag under älgjaktsveckan spenderas genom att bl a:

* Sätta ut saltstenar (och det är inte för att "locka" någon älg hit eller dit, de placeras i närheten av ett vattenhål och inte i närheten av ett pass  ::))

* Plocka oändliga mängder kvarlämnad taggtråd som djur av alla kategorier riskerar att fastna i.

* Bygger utfodringsbord (inte för att det ska bli fler rådjur att skjuta utan för att svältdöden är oerhört grym).

* Bygger kråkfällor och grävlingsfällor.

Utöver denna dag så står vi året runt till tjänst föra att spåra upp och avliva skadat eller sjukt vilt. Några gubbar kör upp vägar i skogarna om det är meterdjup snö, utfodrar, fäller asp till haren etc.

Detta görs inte av egoism utan för att vi gillar och vill vårda djur och natur och vill kunna skatta av den rikedom som naturen ger.

Nu vill jag att du definierar ordet viltvård i från din synvinkel.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 11 jul-09 kl 22:26 »
Du inger inte respekt med denna sortens inlägg.

För mig och mitt jaktlag på 50 medelålders "gubbar" är viltvård mycket viktigt. Vi utför mycket mer i skogarna än vad exempelvis bär och svampplockarna gör. En dag under älgjaktsveckan spenderas genom att bl a:

* Sätta ut saltstenar (och det är inte för att "locka" någon älg hit eller dit, de placeras i närheten av ett vattenhål och inte i närheten av ett pass  ::))

* Plocka oändliga mängder kvarlämnad taggtråd som djur av alla kategorier riskerar att fastna i.

* Bygger utfodringsbord (inte för att det ska bli fler rådjur att skjuta utan för att svältdöden är oerhört grym).

* Bygger kråkfällor och grävlingsfällor.

Utöver denna dag så står vi året runt till tjänst föra att spåra upp och avliva skadat eller sjukt vilt. Några gubbar kör upp vägar i skogarna om det är meterdjup snö, utfodrar, fäller asp till haren etc.

Detta görs inte av egoism utan för att vi gillar och vill vårda djur och natur och vill kunna skatta av den rikedom som naturen ger.

Nu vill jag att du definierar ordet viltvård i från din synvinkel.

Fällorna låter ju nice.... :o  Hemskt.

Margit

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 11 jul-09 kl 22:46 »
Fällorna låter ju nice.... :o  Hemskt.

Tja, om du frågar alla markhäckande fåglar som vill ha sina ägg och fågelungar ifred så tycker de nog att fällorna är rätt OK.

LasseDalom

• -
« Svar #44 skrivet: 11 jul-09 kl 23:25 »
Citat från: Margit
Tja, om du frågar alla markhäckande fåglar som vill ha sina ägg och fågelungar ifred så tycker de nog att fällorna är rätt OK.

Hum, så att de skall kunna skjutas av en naturälskande jägare då istället?

Margit

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 12 jul-09 kl 00:07 »
Hum, så att de skall kunna skjutas av en naturälskande jägare då istället?

Ett visst antal skjuts av jägare ja. Det handlar inte om antingen eller.
En ohämmad rävstam och grävlingsstam gör rent hus. Så länge de inte har naturliga fiender får människan decimera dessa stammar. Ibland gör sjukdomar det och en växande lodjursstam håller nog efter en del räv med.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #46 skrivet: 12 jul-09 kl 01:26 »
skogsmullan jag väntar med spänd förväntan på min fråga om din syn på viltvård.

Men det blir mer och mer uppenbart att du har ingen sådan eller är rädd för att presentera den efersom du vet att den ej kommer att bära i en saklig debatt.

Du är enbart ute efter att smutskasta människor.
Det leder ingenvart så sluta med det.

Estetiken framför allt

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #47 skrivet: 12 jul-09 kl 01:37 »
Bara djuren får det bra, så inte mig emot!  :-*

Är du vegetarian?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

LasseDalom

• -
« Svar #48 skrivet: 12 jul-09 kl 08:45 »
Ett visst antal skjuts av jägare ja. Det handlar inte om antingen eller.
En ohämmad rävstam och grävlingsstam gör rent hus.

I ett fungerande ekologiskt system så görs det inga rena hus. Då finns det heller inte plats för någon jakt. Därför används "viltvården". Rovdjursstammen decimeras eller utrotas, det tilltänkta jaktbytet stödutfodras. Försök för allt i världen inte få detta till att ni hjälper naturen eller djuren. Det ni gör är att sendvrida den naturliga balansen mellan rovdjur och bytesdjur i syfte att erhålla ett överskott av de djurarter ni helst vill skjuta när ni utövar er hobby.

Margit

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 12 jul-09 kl 09:51 »
I ett fungerande ekologiskt system så görs det inga rena hus. Då finns det heller inte plats för någon jakt. Därför används "viltvården". Rovdjursstammen decimeras eller utrotas, det tilltänkta jaktbytet stödutfodras. Försök för allt i världen inte få detta till att ni hjälper naturen eller djuren. Det ni gör är att sendvrida den naturliga balansen mellan rovdjur och bytesdjur i syfte att erhålla ett överskott av de djurarter ni helst vill skjuta när ni utövar er hobby.

Fast just nu har vi väl inget fungerande ekologiskt system?? Och vems fel är det? Jägarnas? Tänk till lite innan du uttalar dig. Alla jägare är inte rovdjursmotståndare. Vargen utrotades ursprungligen av bönder och lokalbefolkning.

Jag hävdar fortfarande att det är viltvård med stödutfodring och avskjutning av framför allt skabbräv men även att hålla nere ett för högt antal predatorer, eller tycker du att det är bättre att djuren svälter ihjäl och dör av sjukdomar? Mycket konstig inställning i så fall.

Min granne är en inbiten jägare sedan 50 år tillbaka, för några vintrar sedan var det en bister vinter med mycket snö och kallt - det året räddade han tre rådjur undan svältdöden, en get med två kid som var så utmattade att han kunde fånga dem med händerna. Han hade dem i sin ladugård några veckor och gav dem mat och vatten och släppte sedan ut dem igen.

Tror du på fullaste allvar att det enbart var av egoistiska skäl? I så fall är du trångsynt. Då kunde han ju lika gärna ha haft ihjäl rådjuren och ätit upp dem.

LasseDalom

• -
« Svar #50 skrivet: 12 jul-09 kl 11:23 »
Min granne är en inbiten jägare sedan 50 år tillbaka, för några vintrar sedan var det en bister vinter med mycket snö och kallt - det året räddade han tre rådjur undan svältdöden, en get med två kid som var så utmattade att han kunde fånga dem med händerna. Han hade dem i sin ladugård några veckor och gav dem mat och vatten och släppte sedan ut dem igen.

Tror du på fullaste allvar att det enbart var av egoistiska skäl? I så fall är du trångsynt. Då kunde han ju lika gärna ha haft ihjäl rådjuren och ätit upp dem.

Ja det är ju en intressant etisk frågeställning. Om man räddar livet på svältande rådjur, släpper ut dem och sedan när jakttiden kommer till hösten, kommer tillbaka och skjuter ihjäl dem. Har man månat om djuren eller handlat i eget intresse?

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 12 jul-09 kl 13:06 »
Ja det är ju en intressant etisk frågeställning. Om man räddar livet på svältande rådjur, släpper ut dem och sedan när jakttiden kommer till hösten, kommer tillbaka och skjuter ihjäl dem. Har man månat om djuren eller handlat i eget intresse?
Vad har du för åsikter om den beordrade rävjakten i norr?
För att rädda den utrotningshotade fjällräven?
Är det bra eller dåligt att jägarna ställer upp på det?

Sen är det inte bara jaktbara fåglar som ökar om man minskar antalet räv och grävling.

Margit

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 jul-09 kl 13:12 »

Man kan ha en hög etisk nivå på sin inställning till djur trots att man skjuter av något rådjur per år. Det ena utesluter inte det andra.

I stället för att rått titta på när djuren svalt i hjäl lät han dem få en chans till för att han har en fin inställning till djur och natur. Att han sedan skjuter av det ena kidet som en årsbock nästkommande höst för att få fint kött från ett djur som levt i frihet, tycker jag inte är fel på något sätt.

Då är det värre med de stackars kommersiellt uppfödda grispaltarna.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 12 jul-09 kl 19:41 »

Jysst, eller hur! Dom kan prata hur mycket som helst om "viltvård", men det kommer aldrig att gå hem hos mig. Aldrig någonsin.
Nu när vargen kommit tycker jag att människo-jägaren kan dra sig tillbaka, så kanske det vilda fixar till sin naturliga ordning igen. Det ska inte behövas vapen i naturen.

Margit

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 12 jul-09 kl 20:39 »
Jysst, eller hur! Dom kan prata hur mycket som helst om "viltvård", men det kommer aldrig att gå hem hos mig. Aldrig någonsin.
Nu när vargen kommit tycker jag att människo-jägaren kan dra sig tillbaka, så kanske det vilda fixar till sin naturliga ordning igen. Det ska inte behövas vapen i naturen.

Eftersom du själv inte kan klargöra vad viltvård innebär för dig så borde jag inte ens svara på ett sådant här enfaldigt inlägg.

Du som t.o.m äter kyckling och nötkött, hur kan du ens blanda dig i en diskussion som handlar om djuretik? Så en "oxe" som är kommersiellt uppfödd är OK att döda och äta upp, men en älg som har levt sitt liv i frihet ska fredas? Logiken???

Det dröjer innan varg och björn "rättar till" den ekologiska balansen, och jag tror inte att vi ens når dit. Jag tror inte att det är jägarna som í första hand sätter stopp för det  ::) om man säger så.

Den som lever får se.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 12 jul-09 kl 21:09 »
Eftersom du själv inte kan klargöra vad viltvård innebär för dig så borde jag inte ens svara på ett sådant här enfaldigt inlägg.

Du som t.o.m äter kyckling och nötkött, hur kan du ens blanda dig i en diskussion som handlar om djuretik? Så en "oxe" som är kommersiellt uppfödd är OK att döda och äta upp, men en älg som har levt sitt liv i frihet ska fredas? Logiken???

Det dröjer innan varg och björn "rättar till" den ekologiska balansen, och jag tror inte att vi ens når dit. Jag tror inte att det är jägarna som í första hand sätter stopp för det  ::) om man säger så.

Den som lever får se.

Eftersom det inte finns någon viltvård så går det heller inte att definiera begreppet. Ordet har kommit till som stöd för pangandet i skogen, ett "omsorgsfullt" ord som jägarna kan gömma sig bakom.

Margit

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 12 jul-09 kl 21:26 »
Eftersom det inte finns någon viltvård så går det heller inte att definiera begreppet. Ordet har kommit till som stöd för pangandet i skogen, ett "omsorgsfullt" ord som jägarna kan gömma sig bakom.

Jaha  ??? det finns väl andra kategorier av människor som bedriver viltvård? Vad kallas det som de håller på med då?

Charlotte

• -
« Svar #57 skrivet: 12 jul-09 kl 22:00 »
Jag utfodrade två flockar med sammanlagt tolv rådjur i vinter när det var så mycket snö, dom fick äta hur mycket dom ville av hästarnas och kornas mat:) Jag har aldrig i mitt liv skjutit ett djur, är jag en SANN viltvårdare då?!?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 13 jul-09 kl 10:07 »

Den som lever får se.
;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 13 jul-09 kl 14:03 »
Snacka inte med mig om hur viktigt det är för er jägare med viltvård. Det går nämligen inte
hem hos mig.

Ordet viltvård är det inte många jägare som bryr sig om.

Ordet viltvård är för mjukt för att myntas ur en jägares mun. Nä, det ska pangas på bara, skit samma varför.....
Hur jag definierar viltvård är mega-ointressant.

Dom kan prata hur mycket som helst om "viltvård", men det kommer aldrig att gå hem hos mig. Aldrig någonsin.

Eftersom det inte finns någon viltvård så går det heller inte att definiera begreppet. Ordet har kommit till som stöd för pangandet i skogen, ett "omsorgsfullt" ord som jägarna kan gömma sig bakom

Så först tycker du att vi jägare skiter i viltvåren och sedan påstår du att det inte finns något som heter viltvård?
Hur kan vi då skita om det som inte finns? ;D

Då var alltså hela din tråd bara ett påhittat påhopp för att få skriven en massa skit om jägare.

Var skall du nu in och skriva?
Jag tror att du har missat biodlingen.
Så det är kanske dax att gå in och skriva vilka djurplågare biodlare är när dom snor honungen och tvingar i bina socker istället.
För att inte tala om när dom dödar drottningen för att sätta in en ny drottning som ger dom mera yngel och honung.
Allt för sin egen vinning. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
SanitaNuh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser