Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadeskjutningar  (läst 17822 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Skadeskjutningar
« Svar #20 skrivet: 01 jul-09 kl 08:05 »
Ja visst! Tjäna storkovan + att aldrig behöva lämna hemsocken.

Kan det bli bättre?
Tänk vad många alternativare vi skulle få på lansbyggden som skulle tjäna pengar på jakt på vintern och hinna med att odla sin egen mat på sommaren. ;)
Eftersom man utan tvekan kan leva rätt gått på 60-70 000 i månaden under dom 8 månader som man får jaga. (Då har jag ändå inte räknat med skyddjakten som man utför dom andra 4 månaderna.) ;D

mobben

« Svar #21 skrivet: 01 jul-09 kl 13:52 »
Tänk vad många alternativare vi skulle få på lansbyggden som skulle tjäna pengar på jakt på vintern och hinna med att odla sin egen mat på sommaren. ;)
Eftersom man utan tvekan kan leva rätt gått på 60-70 000 i månaden under dom 8 månader som man får jaga. (Då har jag ändå inte räknat med skyddjakten som man utför dom andra 4 månaderna.) ;D
Det låter riktigt bra.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #22 skrivet: 01 jul-09 kl 23:26 »
Måste ju bara hålla med om att det låter riktigt bra. Få bra betalt för det man annars gör gratis.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 jul-09 kl 10:11 »
Tycker att Sverige skulle ta och satsa på en elit-jägarkår som inte skadeskjuter eller som
skjuter bara för att det är tufft....ger en kick att få döda....

Snacka inte med mig om hur viktigt det är för er jägare med viltvård. Det går nämligen inte
hem hos mig.

Sen har ni en på tok för hogmodig attityd när ni har era jaktkläder på er, och med vapen
å allt....
Tragikomiskt egentligen.  :'(

För det första, även den bäste skytt kan skadeskjuta  :).

Jag blir alltid upprörd när folk pratar om "jägare" som en homogen grupp....de flesta jägare är ju helt vanliga Svenssons, någons morfar eller en småbarnsmamma.

Alla har inte en högmodig attityd (jag har träffat många jägare och någon enstaka har en tråkig attityd), rötägg finns ju överallt i samhället, så även inom jägarkåren - det verkar som att du har haft otur och träffat just den klicken i så fall, synd.

Viltvård är viktigt, synd att du inte bryr dig om det.

Vargerik

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 jul-09 kl 12:50 »
Jag tycker det förhatliga ordet "jägarkår" på något sätt vill beskriva en homogen grupp? Kanske min fantasi, jägarna är ju en ytterst spridd grupp i samhället.
Det här med viltvård är också en sak som skiljer oerhört, finns det bara en handfull intresserade i ett jaktlag görs ofta stordåd, på andra ställen ingenting. I mina trakter inskränker sig viltvården till att tippa av lastbilsflak med sockerbetor.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 02 jul-09 kl 15:05 »
I mina trakter inskränker sig viltvården till att tippa av lastbilsflak med sockerbetor.

Viltvård är även att söka upp trafikskadade djur och avliva dom. En typ av viltvård dom många glömmer.

Sen brukar många hänga upp saltstenar mm. Något som sällan syns så mycket.
Även att klippa ner sly i skogen och lämna till haren mm är en typ av viltvård.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 02 jul-09 kl 15:31 »
Viltvård är väl också att planera jakten på ett vettigt sätt, skjuta vissa djur och spara andra för att hålla en lagom stam, trodde jag i alla fall.

Skjuta skabbrävar borde verkligen räknas som viltvård för den delen...

Själv har jag ingen jägarexamen eftersom jag känt mig för blödig för att klara av själva skjutandet. Men jag är nu inställd på att ta examen så fort som möjligt för att få kunskapen och lära mig hantera vapnet till att börja med. Hittills har jag bara jagat genom att delta i drev, vilkret även min dotter gjort som 10-månaders i bärsele, känner att vi borde vara bra exempel bredden i jägarkåren som omtalades ovan.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 02 jul-09 kl 16:09 »
För mig är nästan allt som berör jakt viltvård.

För vilken gång i ordningen är det som frågan om jägares kallsinnighet, huru vida vi är mördare etc. tas upp.

Skogsmullan verkar vara en god representant för det sällskap som bevittnade när jag körde över en grävling och som skällde ut mig efter noter när jag avlivade den samma. Det jag enligt dom skulle ha gjort var att "låtit grävlingen dö av sig själv"

Sådant oetiskt synsätt träffar man bara på hos människor som aldrig haft med vilda djur eller kreatur att göra.
Min gissning är att skogsmullan är en sådan person.

Är det inte så skogsmullan?

Estetiken framför allt

Nilz

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 jul-09 kl 12:15 »
Tycker att Sverige skulle ta och satsa på en elit-jägarkår som inte skadeskjuter eller som
skjuter bara för att det är tufft....ger en kick att få döda....

Snacka inte med mig om hur viktigt det är för er jägare med viltvård. Det går nämligen inte
hem hos mig.

Sen har ni en på tok för hogmodig attityd när ni har era jaktkläder på er, och med vapen
å allt....
Tragikomiskt egentligen.  :'(

jag skulle vilja be om ursäkt för tidigare uttalande! och ställa några relevanta frågor så kan vi kanske föra en sansad debatt!

Hur skulle en elit-jägarkår förhindra skadskjutningar?
Vem tycker att det är tufft att döda?
Vad är det med viltvård som inte går hem hos dig?
Var har du sett "högmodig attityd" ?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 jul-09 kl 13:12 »
Jag säger som någon redan skrivit i tråden, det finns ingen jägare som är så duktig att han inte kan skadeskjuta någon gång.. Men det där med viltvård är ju lite tveksamt. Jag jagar inte själv men jakten på vår mark är nu utarrenderad till några grannar.. Jag har som plan att göra lite viltvårdsinsatser men inte då för jaktens skull utan för att jag tycker det är roligt med biolgisk mångfald, den viltvård jag ser här omkring nu är ju av typen att man vill locka till sig djur eller öka ett visst djurbestånd för att kunna skjuta mer, på något sätt känns det mer som "jaktvård" än "viltvård", men det är ju kanske mera av akademisk betydelse vilken anledning man har till att göra en viss insats.. :) Men det är ju ändå så jag känner det när jag sitter på de där jaktmötena.

Jägarna höll på att gå i spinn nu när det traskar omkring en varg här i trakten och de talar genast om att skjuta den.. Sådant tycker jag är tråkigt då en ensam varg knappast lär göra varken till eller från på något viltbestånd. Turligt nog har de i.a.f. börjat svänga när det gäller vildsvinsstammen, bönderna har börjat bli så förbannade att de inte längre vågar göda upp dem allt för mycket.

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 09 jul-09 kl 16:48 »
Jägarna höll på att gå i spinn nu när det traskar omkring en varg här i trakten och de talar genast om att skjuta den.. Sådant tycker jag är tråkigt då en ensam varg knappast lär göra varken till eller från på något viltbestånd.
En varg påverkar inte viltbeståndet.
Men om den bosätter sig på en mark så blir det tomt på bytesdjur i närheten för dom flyttar ett antal km.

Dom personerna som har jakten närma ett etablerat vargbestånd blir då av med all typ av klövjakt.

Det var det som hände exempelvis mig när Kilsbergsreviret etablerade sig.
Det fanns inte ett spår på marken helt plötslig.

Så istället för att vara bitter och gå och gnälla. Så började jag med fågeljakt/skyddsjakt.
På så sätt fick jag fortsätta mitt jaktintresse. Problemet nu är att fler och fler börjar med fågeljakt.
Så nu är det nästan omöjligt att hitta någon stanns att jaga fågel.
På skyddsjakten så blir det mycket skjutande men inget kött.

Men nu får vi se vad som händer. Enligt länstyrelsen så har kilsbergsreviret upplöst pga matbrist.
Så kanske kan det flytta in lite klövvilt till hösten.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 jul-09 kl 14:38 »
För det första, även den bäste skytt kan skadeskjuta  :).

Jag blir alltid upprörd när folk pratar om "jägare" som en homogen grupp....de flesta jägare är ju helt vanliga Svenssons, någons morfar eller en småbarnsmamma.

Alla har inte en högmodig attityd (jag har träffat många jägare och någon enstaka har en tråkig attityd), rötägg finns ju överallt i samhället, så även inom jägarkåren - det verkar som att du har haft otur och träffat just den klicken i så fall, synd.

Viltvård är viktigt, synd att du inte bryr dig om det.

Ordet viltvård är det inte många jägare som bryr sig om.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 10 jul-09 kl 16:00 »
Ordet viltvård är det inte många jägare som bryr sig om.
För oss jägare är viltvård en sak.
För dig verkar det vara en helt annan annan sak.
Så snälla försök att för en gång skulle berätta för oss.

Vad är viltvård för dig?

Vad är det som vi inte gör?
Vad är det som gör oss så usla?
« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 16:03 av Rosten »

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 jul-09 kl 21:26 »
För oss jägare är viltvård en sak.
För dig verkar det vara en helt annan annan sak.
Så snälla försök att för en gång skulle berätta för oss.

Vad är viltvård för dig?

Vad är det som vi inte gör?
Vad är det som gör oss så usla?

Ordet viltvård är för mjukt för att myntas ur en jägares mun. Nä, det ska pangas på bara, skit samma varför.....
Hur jag definierar viltvård är mega-ointressant.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 10 jul-09 kl 22:47 »
Varifrån har du fått din vridna syn på jakt och jägare?

Jag tycker att det skulle vara megaintressant att få veta vad viltvård innebär för dig.
Estetiken framför allt

Nilz

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 jul-09 kl 00:39 »
Varifrån har du fått din vridna syn på jakt och jägare?

Jag tycker att det skulle vara megaintressant att få veta vad viltvård innebär för dig.

jag tror inte vi kommer att få svar på vad hon har för åsikt,
för hon vet inte vad hon egentligen tycker hon har bara bestämt sig för att tycka att det är fel,
det är uppenbart att hon inte vet någonting om vare sig jakt viltvård eller skytte och i brist på kunskap
skriver det enda hon vet= en självuppmålad bild om mordiska jägare

dom flesta trådar startade av Skogsmullan är bara antidjurhållning, kolla e.x  kanintråden.
 Skogsmullan lever i en rosagullig Disneyfantasi helt skild från verkligheten!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 11 jul-09 kl 00:47 »
jag tror inte vi kommer att få svar på vad hon har för åsikt,
för hon vet inte vad hon egentligen tycker hon har bara bestämt sig för att tycka att det är fel,
det är uppenbart att hon inte vet någonting om vare sig jakt viltvård eller skytte och i brist på kunskap
skriver det enda hon vet= en självuppmålad bild om mordiska jägare

dom flesta trådar startade av Skogsmullan är bara antidjurhållning, kolla e.x  kanintråden.
 Skogsmullan lever i en rosagullig Disneyfantasi helt skild från verkligheten!

Äh, hon håller nog bara på med jobbet att hitta sig själv!  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 11 jul-09 kl 10:21 »
Ordet viltvård är för mjukt för att myntas ur en jägares mun. Nä, det ska pangas på bara, skit samma varför.....
Hur jag definierar viltvård är mega-ointressant.
Precis som jag trodde.
Du har ingen aning om vad viltvård är men har fastnat i dit hat mot jägare/köttätere/djurhållare.

Så du anklagar folk för att inte göra vissa saker och att dom är dåliga människor.
Problemet är att du inte vet vad ordet viltvård betyder och därför vägrar du berätta på vilket sätt du anser att alla jägare är dåliga.

Hädanefter kommer jag vägra att svara på dina inlägg oavsett vilken tråd du startar då du inte uppträder på ett seriös sätt i trådarna som du skriver.

Anklagar man folk för att vara oseriösa så måste man också kunna förklara vad man menar.

mobben

« Svar #38 skrivet: 11 jul-09 kl 16:09 »
Fundamentalism= En människa som är totalt konsumerad av en ide.
                             Helt blockerad av möjligheten att det kan vara på något annat sätt.
                             Det är en bekväm hållning.
                             Lockande för många.
                             Man slipper besväret att tänka själv.
                             Man får en tydlig identitet.
                             Man får en känsla av tillhörighet.
                             Man stänger av ifrågasättande och ger sig hän åt saken.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 11 jul-09 kl 17:41 »
 :o  Stackars er.... :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser