Har du någon gång hållit i en snorgärs (gers, gärs, luv, snoris, kärt barn har många namn)? En liten insjöfisk som ser ut ungefär som en blandning mellan abborre och gös men mycket mindre. Den är väldigt vass både på fenor och gällock, mycket vassare än abborren, och detta tvekar den inte att använda som försvar.
Jag har rensat mycket fisk, både gädda, gös och abborre, och hos alla sorter är det väldigt vanligt att man hittar just snorgärs. Särskilt hos gösen som är en nattaktiv fisk vilket även gärsen är.
Jag vill påstå att detta bevisar att fiskar inte är lika känsliga i munnen som du och jag. En snorgärs är nästan omöjlig att själv ta i utan att sticka sig, dessutom blir såret lätt infekterat o sticker man sig vid en fingerled får man ont i den flera dagar. Rimligen borde även rovfiskar som äter upp dom bli stuckna. Varför skulle dom då öht taget ge sig på gärsen om det innebär ont i munnen en vecka efteråt?
Därmed inte sagt att dom inte känner något för det gör dom säkert, men dom upplever det inte på samma sätt som vi människor. Vi ska sluta förmänskliga alla djur utan att för den skull behandla dom med respektlöst.
En riktig "sportfiskare" (jag gillar inte det uttrycket, fritidsfiskare är bättre) som vet hur man behandlar fisken utan att skada den i vare sig mun eller det känsliga slemlagret tycker jag inte klassas som djurplågare för att han återutsätter fisk han inte vill ha. Jag har själv fått bevis på att fisken inte tar nån skada av ett återsläpp om man hanterar den rätt, varken fysiskt eller psykiskt. En gång när jag metade fick jag en liten abborre med ett speciellt sår på sidan som den antagligen fått av en gädda. Jag släppte i den då den var för liten att äta. Under en kvarts tid fick jag upp samma abborre tre gånger! Han kan då inte haft så särskilt ont i munnen

Det som är helt galet enligt mig är:
-Ta upp en massa fisk under deras lek
-Slänga fisk man inte vill ha i skogen. Den kunde lika gärna ha behandlats på ett korrekt sätt och fått gå tillbaka till sjön.
-Yrkesfiske där man vräker upp fisk som egentligen behöver växa till sig och få leka. Det som stör mig är även att denna fisk inte avlivas direkt utan får kvävas till döds. Alternativt slänger halvt döda fiskar överbord för att det är fel art eller att dom inte håller måttet. En riktig "sportfiskare" avlivar omedelbart den fisk han tänkt behålla och släpper enbart tillbaka den fisk han vet inte är skadad.
-Fiska i en sjö där man inplanterar ädelfisk regelbundet och säljer fiskkort. Ungefär lika korkat och lite "sport" i som att skjuta hjort i hägn.