Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stackars fiskar  (läst 9859 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
Stackars fiskar
« skrivet: 22 jun-09 kl 22:09 »
Måste göra ont att få en krok i ansiktet.   :o

Körven

• Värmland
SV: Stackars fiskar
« Svar #1 skrivet: 23 jun-09 kl 07:53 »
Glömm för alldel inte alla människor,med ansiktet fullt av skrot.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 jun-09 kl 12:55 »

Tänk på alla små myror som du tramar på. ;D
Tror du inte att dom får ont efter att du har tramat runt på dom med dina dyra sportskor?

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-09 kl 16:58 »
 ;)  Läser just en bok om buddhismen.....den borde du också läsa.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-09 kl 17:14 »
Skruvis?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 26 jun-09 kl 20:19 »
Skruvis?
Då borde vi redan ha hört tugget om den perfekta ekonomin. ;)

Vurre

« Svar #6 skrivet: 26 jun-09 kl 20:40 »
Jag säger bara: Shit happnes, then you die.

Men jag håller med Skogsmullan på EN ENDA PUNKT, tror jag: sportfiske har jag ingen förståelse alls för.

Att fiska är bra och att äta fisk är bra, men att dra upp fisk för släppa tillbaks den i vattnet är inte bara idiotiskt, det är djurplågeri utan nån som helst mening.

Äter man inte själv upp fisken man krokat så ger man den till katten eller hunden eller hönsen eller grisarna.
snus? vad är priset på en pris?

mobben

« Svar #7 skrivet: 26 jun-09 kl 20:59 »
Kom precis hem från sjön efter att ha krokat en fisk mitt i ansiktet, ni kan tro att det smakade bra. In i folie med peppar, salt, citron och smör och upp på grillen helt underbart.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 26 jun-09 kl 21:19 »
Skruvis?
Ja jag började också undra om hon skaffat sig ett nytt kall  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gunilla0

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jun-09 kl 21:50 »
Enligt Emelie Kajsdotter (känd djurkommunikatör) har växter också känslor. Ok att det gör lite ont och är lite otrevligt att dö, men fisken har i alla fall haft ett bra liv till skillnad från de danska grisarna. Du och jag ska också dö en dag. Det kanske inte alls blir kul.
Gunilla

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-09 kl 07:07 »

Tycker du vi skall börja använda Kulvapen när vi fiskar ? eller slaktmask istället kanske !
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 jun-09 kl 09:31 »
Tycker du vi skall börja använda Kulvapen när vi fiskar ? eller slaktmask istället kanske !
Man har faktist provat det i sverige men det förbjöds. ;D

Förr använde man hagelbössa, påkar mm för att slå ihjäl gäddorna vid lek.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #12 skrivet: 07 jul-09 kl 00:31 »
Har du någon gång hållit i en snorgärs (gers, gärs, luv, snoris, kärt barn har många namn)? En liten insjöfisk som ser ut ungefär som en blandning mellan abborre och gös men mycket mindre. Den är väldigt vass både på fenor och gällock, mycket vassare än abborren, och detta tvekar den inte att använda som försvar.
Jag har rensat mycket fisk, både gädda, gös och abborre, och hos alla sorter är det väldigt vanligt att man hittar just snorgärs. Särskilt hos gösen som är en nattaktiv fisk vilket även gärsen är.
Jag vill påstå att detta bevisar att fiskar inte är lika känsliga i munnen som du och jag. En snorgärs är nästan omöjlig att själv ta i utan att sticka sig, dessutom blir såret lätt infekterat o sticker man sig vid en fingerled får man ont i den flera dagar. Rimligen borde även rovfiskar som äter upp dom bli stuckna. Varför skulle dom då öht taget ge sig på gärsen om det innebär ont i munnen en vecka efteråt?
Därmed inte sagt att dom inte känner något för det gör dom säkert, men dom upplever det inte på samma sätt som vi människor. Vi ska sluta förmänskliga alla djur utan att för den skull behandla dom med respektlöst.

En riktig "sportfiskare" (jag gillar inte det uttrycket, fritidsfiskare är bättre) som vet hur man behandlar fisken utan att skada den i vare sig mun eller det känsliga slemlagret tycker jag inte klassas som djurplågare för att han återutsätter fisk han inte vill ha. Jag har själv fått bevis på att fisken inte tar nån skada av ett återsläpp om man hanterar den rätt, varken fysiskt eller psykiskt. En gång när jag metade fick jag en liten abborre med ett speciellt sår på sidan som den antagligen fått av en gädda. Jag släppte i den då den var för liten att äta. Under en kvarts tid fick jag upp samma abborre tre gånger! Han kan då inte haft så särskilt ont i munnen ::)

Det som är helt galet enligt mig är:
-Ta upp en massa fisk under deras lek
-Slänga fisk man inte vill ha i skogen. Den kunde lika gärna ha behandlats på ett korrekt sätt och fått gå tillbaka till sjön.
-Yrkesfiske där man vräker upp fisk som egentligen behöver växa till sig och få leka. Det som stör mig är även att denna fisk inte avlivas direkt utan får kvävas till döds. Alternativt slänger halvt döda fiskar överbord för att det är fel art eller att dom inte håller måttet. En riktig "sportfiskare" avlivar omedelbart den fisk han tänkt behålla och släpper enbart tillbaka den fisk han vet inte är skadad.
-Fiska i en sjö där man inplanterar ädelfisk regelbundet och säljer fiskkort. Ungefär lika korkat och lite "sport" i som att skjuta hjort i hägn.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 07 jul-09 kl 08:10 »
Ungefär lika korkat och lite "sport" i som att skjuta hjort i hägn.
Du har tydligen aldrig varit vid ett jakthägn. ;)
Skulle tro att det bara är några få procent av jägarna under ett år som kommer dit som lyckas skjuta någon hjort.

Hela grejen med jakthägn går ju ut på att man skall få en spännade upplevelse men om man skulle skjuta någon så minskar antalet djur i hägnet.
Vilket det inte får göra om hägnägaren vill tjäna pengar.

Så jakthägn brukar vara på 30-120 hektar och ligga i väldigt svårjagad teräng.

Dom hägn du ser efter vägen där hjortarna går på platt gräsmatta har inget med jakt att göra utan är ren uppfödning.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 07 jul-09 kl 08:27 »
Citera
Hela grejen med jakthägn går ju ut på att man skall få en spännade upplevelse

Det är väl där våra åsikter går isär mest. Jakt är helt okej för mig, men det är inte för att det är en spännande upplevelse utan det är för att skaffa mat.

Men nu handlade tråden om det gör ont i fiskens mun vilket jag har konsterat att det säkert gör men inte på samma sätt som om en människa skulle få en krok i munnen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 07 jul-09 kl 09:04 »

Det är väl där våra åsikter går isär mest. Jakt är helt okej för mig, men det är inte för att det är en spännande upplevelse utan det är för att skaffa mat.

Vi har nog samma åsikter. ;)
Men jag skrev vad grejen gick ut på. Inte att jag personligen tyckte att det var en jakt som jag själv skulle vilja göra.

Jag tror att dom mesta jägarna är imot hägnjakt.

Jag känner ett antal jägare som fick i uppdrag att avliva en massa hjortar i hägn pga att det inte gick att fånga in dom. Har för mig att det var någon provtagning som man blev tvungen att göra på hjortar.
Dom hade  väldiga problem.  ;)

Hjortarna kan hägnet till 100% och vet precis vart man skall smita undan.

tomte

« Svar #16 skrivet: 09 jul-09 kl 02:01 »
Tack humleblomster för att du skrev inlägget jag inte orkade skriva..  :)

Fiskens upplevelse av "smärtan" en krok åstadkommer är inte i närheten av hur vi människor uppfattar detsamma. Fisken har något som kallas nocieption (stavning?) vilket innebär att de inte påverkas på samma sätt som vi av vävnadsskador. Precis som humleblomster skriver skulle en rovfisk aldrig kunna äta vare sig abborre eller gärs om det vore så, för oss skulle det vara att sätta tänderna i en spikmatta eller dylikt.
Själv har jag lusläst det mesta i ämnet och även gjort fältstudier, allt för att jag med gott samvete ska kunna ägna mig åt nåt jag verkligen uppskattar, nämligen flugfiske. Jag fiskar ganska mycket, men avlivar nästan ingen fisk, men gör det ibland ändå, tex. fisk som inte skulle klara en återutsättning och den äter jag, i övrigt är jag vegetarian.

Men jag tycker det likväl är bra med folk som ifrågasätter, med andra varelsers väl och ve i åtanke, det är enbart positivt!
I have always been here before

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 13 jul-09 kl 10:14 »
Nog tycker jag att det är bättre att skjuta en älg i skogen med ett skott istället för att höra sportfiskarna stolt berätta att dom kämpat med en fisk på kroken i tre timmar. ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 13 jul-09 kl 11:11 »
Jag brukar använda handgranater när jag fiskar och jagar. Fångar jag inget så går jag över till bazooka, de brukar fälla både björn och älg samt röja hela vägen fram dit.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

tomte

« Svar #19 skrivet: 17 jul-09 kl 08:22 »
Nog tycker jag att det är bättre att skjuta en älg i skogen med ett skott istället för att höra sportfiskarna stolt berätta att dom kämpat med en fisk på kroken i tre timmar. ::)

Utrustningen ska givetvis anpassas efter storlek på fisken man är ute efter, för att göra så lite åverkan på fisken som möjligt, för att hålla nere mjölksyrenivåer med mera. De man kan, i ordets rätta bemärkelse, kalla för sportfiskare vet detta.
Dessutom blir det fler och fler som sätter etiken främst vid vattnen.

Utan sportfiskare hade många vatten varit fisktomma, fler älvar utbyggda och vattnen smutsigare. Se på projektet att hjälpa laxen i Byske- och Kågeälven där man löser in fiskfällorna, nu senast.

Jag önskar att folk bara tog reda på lite fakta innan man dömer ut andra. Den miljövård som sportfiske"rörelsen" utför, alla ansträngningar för friskare vatten och natur, kampen mot vattenkraft osv.
Detta bara struntar folk i, sportfiskare är människor med sadistiska böjelser, som lever för att plåga fiskar. ::)
Verkligheten är en annan!!!
I have always been here before

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser