Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa kaninhandeln  (läst 10575 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #40 skrivet: 08 jul-09 kl 21:27 »
Tycker du ska koncentrera dig på zooaffärerna i så fall som helst tar emot hela kullar för unga djur för att sen sälja dem för 350kr stycket. Är inte det galen handel med djur så vet inte jag. Sålänge kunden betalar fullpris ifrågasätter inte zoohandlaren hur kaninen får det jämfört med en uppfödare som i de flesta fall är mycket mån om sitt rykte och renomé för framtida handel och avelsmöjligheter. Alla kaninungar i djuraffärerna som inte blir sålda innan de nått 10-12 veckor gasas ihjäl med kolsyragas och slängs i containerna bakom butiken.

Tycker du ska se till det större perspektivet och inte hoppa på enskilda uppfödare.

Och sist men inte minst, en klen tröst i din värld, men i Sverige har vi överlag en av de bättre och mest kontrollerade djurhållningsformerna i hela världen. Sätt dig ner en måndagkväll kl 21.00 och kolla in "djurräddarna på Nya Zealand" så lär du snabbt inse att våra svenska husdjur har det som Paris Hilton i ett lyxhotell många gånger.

Kaninhandel innefattar ALL handel. Såväl direkt från uppfödare som butiker. Jag har aldrig skilt dessa åt.

Fritjoff

« Svar #41 skrivet: 10 jul-09 kl 21:42 »
Kaninhandel innefattar ALL handel. Såväl direkt från uppfödare som butiker. Jag har aldrig skilt dessa åt.

Kanske dags att göra det, då det uppenbarligen verkar vara en stor skillnad i hur seriöst djuren hanteras.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 11 jul-09 kl 17:45 »
Kanske dags att göra det, då det uppenbarligen verkar vara en stor skillnad i hur seriöst djuren hanteras.

Mmmm, så är det.  :o

Fritjoff

« Svar #43 skrivet: 11 jul-09 kl 21:47 »
Mmmm, så är det.  :o

Så belägg finns för att kanin uppfödare av typen Kimma ligger på samma djurhållningsplan som zooaffärer?

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 11 jul-09 kl 22:15 »
Jag tar avstånd från allt vad kaninuppfödning heter. Kimma gör inte livet roligar för kaninen.
Jo, om den får leva ett fritt liv!  :-*

Gunilla0

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 13 jul-09 kl 10:53 »
Jag har läst igenom tråden och nu sitter jag här och försöker förstå mig på reaktionerna på Skogsmullans tråd. Flera har tydligen blivit provocerade. Skogsmullan har alltså tagit hand om vanvårdade kaniner och blivit upprörd över vad hon sett. Tydligen är det kaniner som har lidit mycket och är i ett dåligt skick. Inte många utav de som har svarat har kommenterat att det är synd om de vanvårdade kaninerna utan de flesta verkar reta sig på Skogsmullans tråd. Någon skriver att Skogsmullan hoppar på enskilda uppfödare vilket jag inte kan läsa någonstans att hon gör.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ha kanin som sällskapsdjur. Min inställning är att ska man ha ett sällskapsdjur så ska det vara ett djur som själv får ut något av kontakten med människor, som katter och hundar. Tror ni inte att kaninerna helst skulle vilja slippa ha närkontakt med människor om de fick välja?

Hoppas att ni som föder upp köttkaniner ger kaninerna en bra miljö så att de kan röra sig och använda sina tänder och klor som de ska. Då är det ok att äta upp kaninen tycker jag.

När det gäller barn och djur så tror jag inte det i slutändan är bra för barnet heller att ha vanvårdat sitt djur och medverkat till des lidande.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 13 jul-09 kl 11:04 »
Tack, Gunilla.  :)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 13 jul-09 kl 11:33 »
Så belägg finns för att kanin uppfödare av typen Kimma ligger på samma djurhållningsplan som zooaffärer?

Jag har läst igenom tråden och undrar hur Kimma har sina kaniner i och med att vissa tycker det liknar zooaffärer.
Jag har aldrig träffat Kimma eller hennes kaniner och jag undrar om Skogsmullan och Fritjoff har det eller vad de grundar sina synpunkter på?
Jag tycker inte man ska stoppa kaninhandeln utan informera, informera och informera barn och vuxna om vilket ansvar det är att ta hand om ett djur oavsätt ras, och att det är den vuxne som har yttersta ansvaret.
Jag tycker även att det ska skrivas in i överlåtelsekontraktet att om man inte vill behålla djuret oavsätt orsak så får man lämna tillbaka den.
Jag tror att man slipper många bortglömda och misskötta djur då.
Det här problemet är inte unikt för kaniner utan gäller alla djur speciellt de som barnen har tjatat sej till utan att familjen tänkt igenom det ordentligt och då är det tyvärr ofta kaniner, fåglar, marsvin, katter och hamstrar som nog är värst drabbade.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 13 jul-09 kl 14:44 »
det är ju faktiskt ett lagbrott att sälja till barn under 18 år vare sig man har kontrakt eller inte. Är det yngre barn som vill köpa mina djur. har STORA kaniner, då säljer jag enbart till förädrarna och inte till barnen.

Ojdå, det visste inte jag! Var står det att minderåriga inte får köpa djur?
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #49 skrivet: 13 jul-09 kl 14:52 »
Jag vet inte var det står, men det gäller inte bara djur utan all handel.
När min stora pojke var ca 12 år så hade han handlat ett dataspel som jag tyckte var alldeles för dyrt (visserligen för egna pengar) men jag övertalade honom att byta, affären vägrade först, men när jag förklarade att man inte får sälja till en omyndig utan föräldrarnas tillstånd och hotade med att anmäla dem så gav de med sej. (spelet var inte plomberat - pojken tänkte inte på att begära det och de frågade inte - fast det påstod de att de alltid gjorde).

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 13 jul-09 kl 15:34 »
GunillaO: Den som levt med en tam kanin inomhus vet att den precis som en hund eller katt gärna ligger i soffan med en och tittar på tv, kommer och kollar om man har något gott att bjuda på osv. Så nej, jag tror inte att man kan rangordna djuren efter hur gärna dom vill ha mänsklig kontakt på ditt sätt. Om katten eller hunden fick välja och förutsättningarna fanns kanske den också skulle vilja vara vild?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 13 jul-09 kl 15:47 »
Ja ni.. Jag försöker hitta någon form av logik i Skogsmullans olika inlägg men jag missar det hur mycket jag än försöker.

Om nu Skogsmullan har tagit hand om "vanskötta" kaniner, hur har du då haft dem? Du skrev ju att det var dålig djurhållning att hålla kaniner om de inte fick leva fritt.. Bestod din hjälp i att ta emot kaniner i dåligt skick och släppa ut dem? Annars har jag förbannat svårt att se vad som skiljer dig från en djuruppfödare som säljer djuren.. Visst de tjänar pengar på dem men det skiter ju kaninen ganska ordentligt i, bur som bur.

Och att komma till detta forum och börja käfta om kaninuppfödning känns ganska fel, ingen här har ju någon gigantisk djurfarm direkt utan småskalig uppfödning.

Sedan har jag en direkt fråga till dig Skogsmullan. Är du vegetarian? Om inte så bör du nog sluta med dina "anti-djurhållnings-inlägg" här på forumet, för är det någon gång man med gott samvete kan äta kött så är det när man föder upp sina egna djur eller alternativt skjuter vilt i skog och mark.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 13 jul-09 kl 15:50 »
Sedan har jag en direkt fråga till dig Skogsmullan. Är du vegetarian? Om inte så bör du nog sluta med dina "anti-djurhållnings-inlägg" här på forumet, för är det någon gång man med gott samvete kan äta kött så är det när man föder upp sina egna djur eller alternativt skjuter vilt i skog och mark.

Nä. Enligt en annan tråd äter hon "nötkött och kyckling mm" - fastän det inte känns bra ::).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 jul-09 kl 16:00 »
Om katten eller hunden fick välja och förutsättningarna fanns kanske den också skulle vilja vara vild?
Mvh Charlotte

Inte mina i alla fall  ;D  fast de får chansen. Både hunden och katterna får gå lösa utomhus och de har aldrig suttit i bur. Alla tre katterna har en gång i tiden varit hemlösa och försökt försörja sig själva så de vet vad de väljer mellan. Fast nu menade jag inte heller att det alltid måste vara dåligt att ha en sällskapskanin. Är den omtänksamt och kunnigt skött så kan det väl också vara ett bra kaninliv.

Charlotte

• -
« Svar #54 skrivet: 13 jul-09 kl 16:46 »
GunillaO: Du skrev i alla fall att du trodde att en kanin till skillnad från hund eller katt hellre skulle slippa kontakt med människor.
Mina hundar och katter stannar också hemma:) Men om förutsättningarna fanns, mat,vatten, skydd, så kanske dom lika gärna skulle vara vilda?
Man vill ju tro att man är oumbärlig för sina djur :-[, men vem vet egentligen?
 Fast min poäng var egentligen att jag tror att tama djur (oavsett vilken art det är) gärna håller sig till oss människor (även kaniner).
Jag kom på att jag faktiskt vet att dom gör det ;) Jag har ett par gånger haft kaniner som rymt och dom stannar kvar på gården till man får tag på dom. En gång hade jag en kanin lös nästan hela vintern, den gick aldrig av gården, till slut gick den in i ladugården självmant.
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 13 jul-09 kl 19:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 13 jul-09 kl 17:50 »
Jag tar avstånd från allt vad kaninuppfödning heter. Kimma gör inte livet roligar för kaninen.
Jo, om den får leva ett fritt liv!  :-*
Nu blandar du ihop vild och tamkaniner. Och vem säger att inte jag gör livet roligt för mina kaniner? De gör ju det kaniner gör helst, kaniner.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fritjoff

« Svar #56 skrivet: 13 jul-09 kl 18:20 »
Jag har läst igenom tråden och undrar hur Kimma har sina kaniner i och med att vissa tycker det liknar zooaffärer.
Jag har aldrig träffat Kimma eller hennes kaniner och jag undrar om Skogsmullan och Fritjoff har det eller vad de grundar sina synpunkter på?

Jag grundar min åsikt om Kimmas kaninhållning på dom forum inlägg som hon har flitigt inlagt (över 10,000! Good god) och på dom artiklar i diverse tidningar där hon har blivit intervjuad och stoltserat med sin uppfödning. Med  dessa belägg så är jag av åsikten att Kimma har god djurhållning och tycker därmed att man inte kan dra ett streck över sådana som Kimma och zoo affärer. Det är som att jämföra druvor och russin. Där Kimma är en druva och zoo affären är ett russin. Typ.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 13 jul-09 kl 19:53 »

Jag grundar min åsikt om Kimmas kaninhållning på dom forum inlägg som hon har flitigt inlagt (över 10,000! Good god) och på dom artiklar i diverse tidningar där hon har blivit intervjuad och stoltserat med sin uppfödning. Med  dessa belägg så är jag av åsikten att Kimma har god djurhållning och tycker därmed att man inte kan dra ett streck över sådana som Kimma och zoo affärer. Det är som att jämföra druvor och russin. Där Kimma är en druva och zoo affären är ett russin. Typ.

Men vad menade du då med detta  ???.
Det kanske är jag som är trögfattad, men kan du förtydliga?

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 13 jul-09 kl 20:26 »
Jag vet inte var det står, men det gäller inte bara djur utan all handel.
När min stora pojke var ca 12 år så hade han handlat ett dataspel som jag tyckte var alldeles för dyrt (visserligen för egna pengar) men jag övertalade honom att byta, affären vägrade först, men när jag förklarade att man inte får sälja till en omyndig utan föräldrarnas tillstånd och hotade med att anmäla dem så gav de med sej. (spelet var inte plomberat - pojken tänkte inte på att begära det och de frågade inte - fast det påstod de att de alltid gjorde).

Det står i konsumentköplagen.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #59 skrivet: 13 jul-09 kl 20:50 »
Det står i konsumentköplagen.

Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
pow, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser