Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa kaninhandeln  (läst 9210 gånger)

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
Stoppa kaninhandeln
« skrivet: 21 jun-09 kl 21:26 »
Kaniner köps åt barn som faktiskt tröttnar efter ett tag. Det hör barnets utveckling till.
Kvar i sin lilla bur blir lilla ninen som ingen bryr sig om längre.
Musklerna förtvinar och den blir deppig. Ligger still dygnet runt och tänderna börjar växa
sig ner i käken.

Jo, så illa går det faktiskt för många av alla dessa LEKSAKER!

 >:(

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 21:39 »
Jag är och har alltid varit av den inställningen att djur är bra för barn.. mina barn har alltid haft egna djur allt från kaniner till hästar..
som jag skaffat med insikten att de kanske tröttnar och då tar jag som förälder över..

Men jag tycker absolut att barn ska få chansen att ta ansvar för ett djur..  Men det kräver en ansvarsfull förälder..

Ett barn är ett barn som kan växa upp till en ansvarsfull vuxen..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #2 skrivet: 21 jun-09 kl 21:51 »
Skärp djurrättslagarna och understryk för föräldrarna att det är brottsligt att missköta djur.
Målsman är ansvarig för att barnen kan ta sitt ansvar och ska se till att det genomförs rutinmässigt.
Att stoppa så att barn inte får ha husdjur vore förskräckligt för många individer.
Det ligger inte allas natur att tröttna.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #3 skrivet: 21 jun-09 kl 22:28 »
Om alla föräldrar tog sitt ansvar vore det ju kanon. Dessvärre är det inte så. Jag vet
ett flertal niner gått en plågsam död tillmötes eftersom ninen inte fick nåt vatten AV
BARNET!

Jo, mycket hårdare regler kring djurägande överlag vore önskvärt. Ni kan väl också skriva
till länsstyrelsen, djurskyddet där, som numera har hand om detta.
Jag skriver insändare och mejlar myndigheter mm mm en mycket stor del av min fritid.
Känner att jag vill göra så mycket jag kan. Men jag känner mig jävligt ensam om det,
tyvärr.


Trasselsudden

  • Inlägg: 182
    • Blekinge
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 15:22 »
När jag säljer kelkaniner till unga under 15 år så ska köpekontraktat undertecknas av målsman och det framgår tydligt att det är målsman som har yttersta ansvaret för att kaninen sköts som den ska.

Däremot börjar inte tänderna växa bara för att den sitter i bur. En frisk kanin med tillgång till hö får inte för långa tänder, de slipas mot varandra och en "slipsten" när kaninen tuggar.

Jag tycker absolut att barn ska få ha djur. Jag fick min gamla katt när jag var 5, hon var min bästa vän under min uppväxt.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 21:31 »
Mycket bra med ett sånt kontrakt. Skriv till kaninföreningen och be dom införa det hos
alla uppfödare!

Jo, barn dom flesta barn är faktiskt funtade så att dom störtgillar en sak, kan vara en
riktig leksak eller ett djur, till en början. Men efter ett tag så är det annat som pockar
på uppmärksamhet.

Men, i ett hem där alla är djurvänner funkar det ju ändå, eftersom resten av familjen
tar över skötsel och omsorg.
Sorgligt nog ser det inte ut så hos alla.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #6 skrivet: 22 jun-09 kl 21:49 »
Jag förstår inte alls vad du menar med tråd-titeln. "Stoppa kaninhandeln" Vilken "kaninhandel"? Det låter som nåt stort och industri-aktigt... Typ stoppa handeln med utrotningshotade djur... Inte riktigt samma nivå, eller?
Självklart ska barn få möjligheten att ta hand om och känna ett ansvar för ett djur, men i slutänden är det ju alltid föräldern som är ansvarig för att allt funkar. När jag säljer en kanin så säger jag till föräldrarna (som alltid måste vara med om det är barn som ska ha kaninen) att jag hellre ser att dom lämnar tillbaka kaninen istället för att den ska bli bortglömd och sitta i en bur nånstans.   
Djur är bra för barn. Men ansvaret är alltid föräldrarnas.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #7 skrivet: 22 jun-09 kl 22:02 »
Bra. Men som jag skrev: ALLA FÖRÄLDRAR TAR INTE SITT ANSVAR! Det är ett stort problem.

Under ett par år tog jag hand om vanvårdade och bortglömda kaniner. De hemska saker jag
då fick vara med om har gjort mig illamående.
Ett flertal personer hade tröttnat på sina "argsinta" kaniner som bara rev dom, och som heller
inte åt. Varför åt dom inte tror ni? JO FÖR ATT TÄNDERNA VUXIT SIG NER I KÄKEN!

Flera kaniner hade fått sitta upp till ett helt år i alldeles för små burar utan att få komma ut.
När dom kom hem och utsläppta i mitt stora hägn ramlade dom omkull. Konstigt?
Va? Har dom muskler?

Så fatta att jag inte vill se kaninen som LEKSAK.


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #8 skrivet: 22 jun-09 kl 23:34 »
Självklart ska inte kaniner (eller nåt annat djur heller för den delen) vara en leksak! Det är inte det jag menar.
Det var bara rubriken "Stoppa kaninhandeln" jag reagerade mot... Det låter på dig som att det är en systematisk handel med kaniner som leksaker till barn som föräldrarna inte tar något som helst ansvar för.
Jag kanske är alldeles för godtrogen, men jag vill ju tro att dom allra flesta familjer som köper kaniner tar ansvaret tillsammans och ser till att kaninen mår bra. Självklart finns det rötägg överallt, och även i den här frågan, men att för den skull sätta stopp för alla möjligheter för ett barn att få ha en livstidskamrat som ett djur ofta är, det tycker jag är ganska lågt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #9 skrivet: 23 jun-09 kl 14:27 »
Ok, inte helt stopp då, men grymt mycket hårdare regler!! Det är ju alltid djuren som INTE har det bra som behöver
omtanke.

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 15:46 »
Jag håller delvis med, för jag hade ett ALU-jobb på en 4H-gård -95. Gården tog hand om några kaniner
som barn tröttnat på. En del har inte tagit reda på något om kaniner innan barnet får en.
Vanliga missförstånd: Hö. Det hö som säljs i småpaket i zoo-handeln brukar vara för grovt. Kaninerna
äter upp det gröna och lämnar "halmen". Kaniner mår dessutom bra av att gnaga på pinnar från rönn,
äppleträd mm. Fin sysselsättning!
2. Kaniner är flyktdjur. Det är helt normalt för den att börja sprattla och rivas om den blir rädd.
Lyft den med ett tag under rumpan, inte bakbenen och ett under frambenen. Håll den stadigt mot kroppen. Om du ska ta på sele, börja med halsbandet och ta på det runt magen sedan och omvänt när du tar av selen.
3. Klorna behöver klippas, precis som på en hund. Om den inte bor i en utegård och kan gräva gångar,
då slits de ju.
4, Bästa sättet att få den att låta bli sladdar är att smörja in dom med något starkt så att dom smakar
illa. Ingen kanin gillar starka kryddor.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 17:52 »
Äntligen en till som har fattat! Du, skriv till Djurskyddet Sverige om det. Skriv en insändare i
tidningen mm så får jag lite "avlastning"....
Alla kan göra nåt.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #12 skrivet: 23 jun-09 kl 20:17 »
Hej!
Kaniner är inte det stora problemet. Det är katter. Sverige är fullt av lösdrivande katter som stör, irriterar och sprider toxoplasmos.
Ett sätt att komma till rätta med okunniga djurägare vore att kräva att alla som skaffar husdjur ska ha genomgått en liten, elementär kurs.
MVH
Jan

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 21:28 »
Så man ska inte bry sig om kaninerna då menar du?

Håller med om att nån slags grundläggande (kanske med fortsättning) husdjurskurs
vore behövlig.

Föräldrautbildning finns ju för blivande mammor....

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #14 skrivet: 25 jun-09 kl 08:52 »
När barnen tröttnat på den lilla "ninen" så kan man ju alltid stoppa den i ugnen o få en god söndags stek.................
Kanske nått att skriva insändare om så TS får avlastning........
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #15 skrivet: 25 jun-09 kl 15:42 »
När barnen tröttnat på den lilla "ninen" så kan man ju alltid stoppa den i ugnen o få en god söndags stek.................
Kanske nått att skriva insändare om så TS får avlastning........
Anette

Det vore bra om man kunde upplysa mer om att kaniner faktiskt är utmärkta att äta. Många verkar helt chockade över faktumet, då kaninen verkar ha blivit fullt degraderad till keldjur.
Haha! Det vore kanske ett utmärkt sätt att hålla barnens skötseln i perfekt skick?
"Var inte ninen rolig längre? Ska vi äta upp den nu, tycker du?"

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #16 skrivet: 25 jun-09 kl 16:53 »
Haha! Det vore kanske ett utmärkt sätt att hålla barnens skötseln i perfekt skick?
"Var inte ninen rolig längre? Ska vi äta upp den nu, tycker du?"

Nja, kanske lite grymt mot de små liven...barnen alltså, jag har ett bättre tips.
En kompis till mig tröttnade på att ungarna inte skötte kaninerna de tjatat till sig.
En söndag åt de Chicken á la king och även barnen åt med god aptit ovetandes om att det snarare var Rabbit á la king de åt ;D
Till saken hör att det tog några dagar tills barnen började fråga efter kaninerna och då berättade min kompis sanningen om söndags middagen med gråt o tandagnisslan som följd.
Det är nu några år sedan detta hände och ett av barnen föder nu upp "matkaniner" själv och bjuder mer än gärna på Rabbit á la king ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 21:54 »
Nja, kanske lite grymt mot de små liven...barnen alltså, jag har ett bättre tips.
En kompis till mig tröttnade på att ungarna inte skötte kaninerna de tjatat till sig.
En söndag åt de Chicken á la king och även barnen åt med god aptit ovetandes om att det snarare var Rabbit á la king de åt ;D
Till saken hör att det tog några dagar tills barnen började fråga efter kaninerna och då berättade min kompis sanningen om söndags middagen med gråt o tandagnisslan som följd.
Det är nu några år sedan detta hände och ett av barnen föder nu upp "matkaniner" själv och bjuder mer än gärna på Rabbit á la king ;)
Anette

Är inte det att göra samma sak, men utan att låta barnen vara delaktiga i beslutet?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #18 skrivet: 26 jun-09 kl 21:48 »
Definitivt mindre grymt att prata med barnen först!

Morr.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #19 skrivet: 27 jun-09 kl 13:23 »
Men säg det barn som skulle svara ÄTA på frågan: Ska du börja ta hand om kaninen eller ska vi äta upp den? ::)

Det kan tyckas grymt det min kompis gjorde men hellre det än att låta kaninen vanvårdas en längre tid om inte föräldrarna tar hand om den.
Själv skulle jag inte ha något problem med det men i gengäld så vet mina ungar vad som gäller redan från början. En kanin har jag gett bort och det var pga att hon skulle passa till avel istället.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser