Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa kaninhandeln  (läst 9212 gånger)

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #60 skrivet: 13 jul-09 kl 23:35 »
Att äta kyckling & sedan gorma om kaninuppfödare.. ::)
Snacka om att svälja kameler & sila mygg.. :-X

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #61 skrivet: 14 jul-09 kl 08:44 »
Jag grundar min åsikt om Kimmas kaninhållning på dom forum inlägg som hon har flitigt inlagt (över 10,000! Good god) och på dom artiklar i diverse tidningar där hon har blivit intervjuad och stoltserat med sin uppfödning. Med  dessa belägg så är jag av åsikten att Kimma har god djurhållning och tycker därmed att man inte kan dra ett streck över sådana som Kimma och zoo affärer. Det är som att jämföra druvor och russin. Där Kimma är en druva och zoo affären är ett russin. Typ.
Tack Fritjoff!


Skogsmullan: Jag hymlar inte med min uppfödning och dess ändamål, jag har likaså inget att dölja och är under noggrann uppsikt och kontroll av diverse myndigheter. Om jag behandlade mina djur illa på något sätt så hade jag väl varken stuckit ut hakan i olika media eller fått lov att fortsätta med det jag gör.

Mitt motto är att djur i bur ska trivas och må bra och till skillnad från resten av europa har vi inget insemineringssystem för (kött)kaniner, tack o lov. Och om du ser på övriga former av produktion i sverige är det få djurslag som föds upp till kött utan inseminering. Nåt som jag personligen tycker är förkastligt. Om en kanin inte är redo för parning brunstar hon inte. Om hon inte trivs, brunstar hon inte osv.

Mina kaniner får kel och prat och mys och underhållning precis som vilka sällskapskaniner som helst (om inte mer). Det pratas, klappas, borstas och klipps klor, de får grenar,örter och annat smaskens som de hade ätit i naturen.

Den skillnad du gör är att du blandar ihop vildkaniners livsform med tamkaninens. Och eftersom tamkaninen har varit domesticierad sen stenåldern har de mao inte samma förutsättningar för att överleva i det vilda. De har inte samma instinkter kvar och är både fysiskt och psykiskt avlade under årtionden för att efterlikna människans behov. De klarar sig inte särkislt länge ute i det vilda med andra ord. Så är det nån du ska hoppa på så är det stenåldersfolket som började hålla kaniner i fångenskap. Du försöker på ditt sätt gå emot något som människan utvecklat under tusentals år.

Kan du inte bara inse att du är ute på ett uppdrag som är för långt gånget för att du som enskild individ ska kunna ändra på det genom att fylla internet med propaganda.

Jag är ingen sadist, jag njuter inte heller av mord, även jag har omplaceringsdjur, bland annat en hund som förra ägaren haft inlåst i en garderob i 1,5 år. Jag är mycket mån om mina djur och jag propagerar för human djurhållning och slakt. Inga djur ska behöva känna dödsångest eller stressas/slaktas under vidriga förhållanden. Jag äter mitt eget kött helst, för jag vill eller kan inte vara vegetarian, men det kött jag äter vill jag kunna äta med bra samvete. Det gör jag inte när jag äter kött från affären som dels smakar skit och är allmänt oaptitligt.

Jag tycker det är fegt att människor som du ger sig på den lilla människan som försöker ändra på det system vi lever under idag. Med massproduktion, masslakt, långa transporter osv. Om du verkligen vill förändra djurhållningen i sverige/världen så skulle du ägnat all din tid till att stötta människor som har samma mål som jag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #62 skrivet: 14 jul-09 kl 09:15 »
Amen!
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #63 skrivet: 15 jul-09 kl 11:46 »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #64 skrivet: 15 jul-09 kl 15:14 »
Just så, Kimma!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #65 skrivet: 15 jul-09 kl 22:14 »
Det står i konsumentköplagen.

Jag trodde jag kunde konsumentköplagen något så när, men detta kan jag inte dra mig till minnes. Vilken § ?

Edgar
« Senast ändrad: 15 jul-09 kl 22:18 av Edgar »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #66 skrivet: 17 jul-09 kl 08:59 »
Jag trodde jag kunde konsumentköplagen något så när, men detta kan jag inte dra mig till minnes. Vilken § ?

Edgar

Väntar med intresse.

Sedan tror jag att de flesta kaniner som barn köper säljs genom överenskommelser där konsumentköplagen inte gäller.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #67 skrivet: 17 jul-09 kl 17:22 »
Är det inte så att barn under 18 inte får ingå avtal "bara"?

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #68 skrivet: 17 jul-09 kl 18:21 »
Är det inte så att barn under 18 inte får ingå avtal "bara"?

Får de inte sommarjobba ???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #69 skrivet: 18 jul-09 kl 07:17 »
Får de inte sommarjobba ???
Med målsmans tillstånd, trodde jag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #70 skrivet: 18 jul-09 kl 08:37 »
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1818&lngArticleId=4552

Vem kan ingå avtal?
Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som däremot är under 18 år och omyndig har egentligen ingen egen rätt att träffa avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt.

Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #71 skrivet: 18 jul-09 kl 09:09 »
Skogsmullan påstod så tvärsäkert att det fanns i Konsumentköplagen.

Såvitt jag vet står det inte där, men i Föräldrabalken, vilket framgår av MsLunas länk.

Detta ger ju Skogsmullan ett problem med hennes trovärdighet.





Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #72 skrivet: 18 jul-09 kl 09:20 »
Skogsmullan påstod så tvärsäkert att det fanns i Konsumentköplagen.

Såvitt jag vet står det inte där, men i Föräldrabalken, vilket framgår av MsLunas länk.

Detta ger ju Skogsmullan ett problem med hennes trovärdighet.


Det är väl inte hela världen, det stod ju nånstans på konsumentverket.
Alla kan väl röra ihop det nångång. Det räcker väl med att rätta utan att vara dumma mot varann.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #73 skrivet: 18 jul-09 kl 09:38 »
Det är väl inte hela världen, det stod ju nånstans på konsumentverket.
Alla kan väl röra ihop det nångång. Det räcker väl med att rätta utan att vara dumma mot varann.
Ja, låt oss göra vårt bästa för att vara sakliga och vänliga, då blir debatten som bäst.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #74 skrivet: 18 jul-09 kl 10:03 »
Ja, jag drar mig tillbaka till, som hon uttryckte det i en annan tråd, "min mentala idyll".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare
von tratt, Sundance, Torkel, Gotham

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser