Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stoppa kaninhandeln  (läst 9211 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #20 skrivet: 27 jun-09 kl 15:04 »
Det var just det som var min poäng, att ungarna ska veta hur det förhåller sig från början, att man pratar med dem, inte lurar dem.  Jag reagerade på "kyckling".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #21 skrivet: 27 jun-09 kl 15:28 »
Grejen är den att min kompis även har höns så rätten chicken a´la king var en vanlig maträtt hos dem som även barnen tyckte om. När hon sedan skulle servera kaninen till middag så sa hon att det var chiken a´la king de åt och barnen kände ingen skillnad på kanin och kyckling. Att få dessa barn att överhuvud taget äta kanin hade aldrig gått på nått annat vis då kanin för dem var ett keldjur även om de inte tog så väl hand om den ::). Ett av barnen är idag 20 år och har som sagt själv "matkaniner", hon säger själv att hon aldrig hade smakat kanin om inte hennes mamma hade gjort som hon gjorde.
Visst, jag håller med om att det var fult att luras men det var det enda hon kom på och med facit i handen så funkade det och ingen av barnen har fått några men av det, snarare tvärs om ;)
Till min kompis försvar så var hon ändå ärlig sedan och sa sanningen till barnen, om hon inte gjort det så hade jag nog haft svårare att föra vidare hennes "ide´".

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #22 skrivet: 27 jun-09 kl 15:51 »
Skärpta lagar och moralisk panik hjälper inte, det gäller att upplysa och utbilda.  Djur far illa pga okunskap, och då är det inte bara barn som besitter den, utan även många vuxna, tom medlemmar här på forumet visar ibland tecken på att man borde skaffat lite mer kunskap före man skaffade djur.

Man kommer ingen vart med "kaninkörkort" eller drakoniska straff för miss-skötsel av djur, utan det är viktigt att sprida kunskap och  kanske ägna lite tid åt att upplysa före fördömmanden.

Med kunskap menas att man vet djurens behov och kan tillgodose det, inte den vitt utbredda disneykunskapen, där man inte förstår djuret, utan tillskriver det mänskliga egenskaper och behov.

Hur sjutton ska man stoppa handlen med kaniner?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #23 skrivet: 27 jun-09 kl 18:51 »
Det kan tyckas grymt det min kompis gjorde men hellre det än att låta kaninen vanvårdas en längre tid om inte föräldrarna tar hand om den.

Som vuxen får man vara vuxen nog att ta över ansvaret för skötseln, eller hitta en annat hem för husdjuret.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #24 skrivet: 27 jun-09 kl 19:24 »
eller hitta en annat hem för husdjuret.
Men varför inte äta upp den ???
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #25 skrivet: 27 jun-09 kl 21:19 »
Åkej, vi är olika, även barn är olika.  Fast jag skulle nog inte ha gjort så själv.  Hade försökt förebygga hela situationen.

Skärpta lagar och moralisk panik hjälper inte, det gäller att upplysa och utbilda.
Tack, Skytten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #26 skrivet: 28 jun-09 kl 01:20 »
Men varför inte äta upp den ???
Anette

Vad jag menar är att om man har gett efter för barnens tjat så får man vara beredd på att de kan tröttna.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #27 skrivet: 28 jun-09 kl 11:06 »
Jag hade tyvärr för lite kunskap när jag lät min 6-åring få 2 kaniner,  :-[ Det resulterade i trumsjuka :'( (visste inte om att kaninmagar var så känsliga för ny mat)
Men vi har höns som vi måste slakta ibland och då äter vi ju givetvis upp dem. Så när kaninerna dog så blev pojken givetvis ledsen, men i nästa andetag så frågade han om vi skulle äta dem ::). Fick förklara att man inte åt djur som självdött, man vet inte varför de dött så det kan vara farligt.
Nu har jag skaffat mej tonvis med kunskap, kommer säkert göra många misstag ändå :-[ och börjat med matkaniner.
Jag tror på att man ska föra en öppen diskution med barnen om att det kött man köper i affären har haft ben och päls en gång.
Barn har ofta en sund och öppen syn på döden.
Barnens djur är föräldrarnas ansvar, det är vi som ska lära barnen ansvar och hänsyn.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #28 skrivet: 01 jul-09 kl 13:05 »
JA, att ha djur i familjen, vilket det än är, är verkligen förädrarnas ansvar. Som jag skrivit tidigare så ser det inte ut så i verkligheten. Och det lider djuren av.
Vad göra????

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #29 skrivet: 01 jul-09 kl 15:12 »
JA, att ha djur i familjen, vilket det än är, är verkligen förädrarnas ansvar. Som jag skrivit tidigare så ser det inte ut så i verkligheten. Och det lider djuren av.
Vad göra????

Här dras det minsann över en kam. Enligt min erfarenhet sköter föräldrar detta bra.
« Senast ändrad: 01 jul-09 kl 15:15 av Edgar »

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #30 skrivet: 01 jul-09 kl 15:56 »
Vad göra????

Ja, inte tusan ska man stoppa kaninhandeln ialla fall ::)
Förstår fortfarande inte vart du vill komma med tråden över huvud taget ??? ???
Den blev ju lite OT med föräldraansvar osv och tyvärr så bidrag jag nog till det, sorry :-[
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #31 skrivet: 04 jul-09 kl 17:41 »
JA, att ha djur i familjen, vilket det än är, är verkligen förädrarnas ansvar. Som jag skrivit tidigare så ser det inte ut så i verkligheten. Och det lider djuren av.
Vad göra????

Hur många misshandlade kaniner finns det då i Sverige menar du, hur är verkligheten? Är det 50% av alla kaniner eller 0.03%?
Ska man införa kanin-körkort eller obligatorisk kaninkurs för att undvika detta problem?

Vad göra? Ja, hur stort är problemet egentligen. Det kanske man ska fråga sig först innan man föreslår ett stopp av kaninhandel generellt.

Själv tycker jag att man ska äta upp kaninerna.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #32 skrivet: 05 jul-09 kl 05:13 »
Är det inte upp till säljaren att se till att informera.
Att barn under 18 inte kan ta hela ansvaret för ett djur.
Det är väl som med allt annat.
Ser man på föräldern att detta inte går hem.
Ja man måste ju inte sälja då.
Man kan föreslå att dom kan hyra en kanin först.
Finns faktiskt dom som gör det.
Så tröttnar ungen så kan man ju lämna tillbaks ninen.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #33 skrivet: 07 jul-09 kl 21:11 »
Är det inte upp till säljaren att se till att informera.
Att barn under 18 inte kan ta hela ansvaret för ett djur.
Det är väl som med allt annat.
Ser man på föräldern att detta inte går hem.
Ja man måste ju inte sälja då.
Man kan föreslå att dom kan hyra en kanin först.
Finns faktiskt dom som gör det.
Så tröttnar ungen så kan man ju lämna tillbaks ninen.

Mmm, så skulle det vara. Problemet är "bara" att nå ut till alla uppfödarna! Tror ändå inte att dom skulle bry sig det minsta.....bara dom får PENGAR!  >:(

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #34 skrivet: 07 jul-09 kl 21:13 »
Här dras det minsann över en kam. Enligt min erfarenhet sköter föräldrar detta bra.

Kul för dig som har bra erfarenheter. DET HAR INTE JAG! Och, det är dom som inte har det bra man måste komma åt. Men gå du omrking i din lilla mentala idyll så slipper du må dåligt.  :o

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #35 skrivet: 07 jul-09 kl 21:18 »
Mmm, så skulle det vara. Problemet är "bara" att nå ut till alla uppfödarna! Tror ändå inte att dom skulle bry sig det minsta.....bara dom får PENGAR!  >:(
Det är marginellt vad man tjänar på att sälja små sällskapskaniner.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #36 skrivet: 08 jul-09 kl 01:46 »
Kul för dig som har bra erfarenheter. DET HAR INTE JAG! Och, det är dom som inte har det bra man måste komma åt. Men gå du omrking i din lilla mentala idyll så slipper du må dåligt.  :o

Jo, jag har uppenbarligen större tilltro till dagens föräldrar än vad du har.  Och även till uppfödarna.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #37 skrivet: 08 jul-09 kl 10:46 »
det är ju faktiskt ett lagbrott att sälja till barn under 18 år vare sig man har kontrakt eller inte. Är det yngre barn som vill köpa mina djur. har STORA kaniner, då säljer jag enbart till förädrarna och inte till barnen.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #38 skrivet: 08 jul-09 kl 13:14 »
det är ju faktiskt ett lagbrott att sälja till barn under 18 år vare sig man har kontrakt eller inte. Är det yngre barn som vill köpa mina djur. har STORA kaniner, då säljer jag enbart till förädrarna och inte till barnen.

Alltså, problemet är inte att barnet själv de facto betalar för djuret, men att det övertalar föräldrarna och alltså indrekt köper.
Många impulsköp i zoo-butiker t.ex. Inte bra.  :(

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stoppa kaninhandeln
« Svar #39 skrivet: 08 jul-09 kl 13:26 »
Alltså, problemet är inte att barnet själv de facto betalar för djuret, men att det övertalar föräldrarna och alltså indrekt köper.
Många impulsköp i zoo-butiker t.ex. Inte bra.  :(
Tycker du ska koncentrera dig på zooaffärerna i så fall som helst tar emot hela kullar för unga djur för att sen sälja dem för 350kr stycket. Är inte det galen handel med djur så vet inte jag. Sålänge kunden betalar fullpris ifrågasätter inte zoohandlaren hur kaninen får det jämfört med en uppfödare som i de flesta fall är mycket mån om sitt rykte och renomé för framtida handel och avelsmöjligheter. Alla kaninungar i djuraffärerna som inte blir sålda innan de nått 10-12 veckor gasas ihjäl med kolsyragas och slängs i containerna bakom butiken.

Tycker du ska se till det större perspektivet och inte hoppa på enskilda uppfödare.

Och sist men inte minst, en klen tröst i din värld, men i Sverige har vi överlag en av de bättre och mest kontrollerade djurhållningsformerna i hela världen. Sätt dig ner en måndagkväll kl 21.00 och kolla in "djurräddarna på Nya Zealand" så lär du snabbt inse att våra svenska husdjur har det som Paris Hilton i ett lyxhotell många gånger.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, Anna 123, Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser