Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?  (läst 32755 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #80 skrivet: 17 feb-10 kl 12:21 »
Ris och grenar kan man omväxla med hur mycket som helst, men annars ska allt foderbyte ske gradvis och försiktigt när det gäller getter.
« Senast ändrad: 17 feb-10 kl 12:29 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #81 skrivet: 17 feb-10 kl 20:17 »
Getterna är väldigt tydliga med att de vill ha omväxling. :)
;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #82 skrivet: 18 feb-10 kl 11:30 »
Sådär ja! Då har veterinären varit här igen för provtagning av Vera.  :D
Piffade till henne lite extra inför besöket så att de inte skulle rekommendera avlivning direkt även denna gång.  :o
Som den kloka get hon är skötte hon sig exemplariskt vid provtagningen. :-*

Enligt rekommendationer ska nu följande analyseras:
Glucos (För att få indikationer på om det är primär eller sekundär kopparbrist)
T4 (thyroxine)
Urea
Magnesium
Koppar
Molybden
Järn
Zink

Jag är så glad och tacksam att över att fått hjälp och rekommendationer på vad man kan göra för Vera.  :)

Veterinärerna tycker nog att jag är lite konstig och sa att en mer utredd get har de nog aldrig träffat på och att nu har jag verkligen gjort allt för Vera. De vill gärna obducera henne om hon måste tas bort, för att kolla om hon har något hinder i magen. (:) (när använder man eg. denna figur?)

Förresten har även skickat in mitt hö till SVA för analys på koppar och molybden.

Så nu håller Vera och jag tummarna (klövarna) och ser fram emot vad provsvaren kan visa! ;D
Jag har en liten önskan till... och det är att vinna lite på Lotto. ;)
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 00:03 av Bergsblomman »

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #83 skrivet: 05 mar-10 kl 12:01 »
Uppdatering:
Det sket sig rätt ordentligt med Veras prover för de var förstörda när de kom till SVA och SLU, alla utom proven för Urea och T4.  >:( >:D
T4 var normalt (vet inte riktigt vad det är för något)
Urea var något förhöjt.
Enligt rekommendation tog jag istället och köpte stickor på Apoteket som mäter Glukos i urinen (Köpte även stickor som mäter äggvita när jag ändå var i farten). Vera hade ingen Glukoshalt i urinen därför tyder det på att hon inte har Molybdenos/Älgsjukan. Men hon hade lite äggvita i urinen vilket kan tyda på problem med njurarna.
Efter detta har jag även köpt stickor för att mäta PH i urinen och det var svagt surt och det indikerade inte på bakterier i urinen, annars skulle jag ha skickat in Bakterieanalys av Veras urin till SVA.

Har även fått provsvaren på höanalysen och det visade sig ha ett lågt Kopparinnehåll (2,6 mg/kg foder, torrsubstans 89%) och något högt Molybden (ej alarmerande högt dock.) Så att hon har kopparbrist är nog inte konstigt. Tror även att hon har zinkbrist men tyvärr har jag ju inte kunnat testa detta. (Hon har förtjockade hudförändringar på öronen och tappad päls på nosryggen.)
Min optikervän har tittat på Vera och hon är INTE blind! Skönt, hon var det nog bara temporärt när hon var svullen i huvudet.

Veras kopparbolus har kommit men har fått information om att bästa tiden att påbörja detta är när getterna kan gå ute och äta grönt (pga. risk för förgiftning) så jag avvaktar med instättning av detta.

Annars mår Vera ganska ok. Önskar att hon la på sig lite. (Hon vill fortfarande inte ha luzern, till min pålles stora förtjusning). Då och då får hon slägar av “trumsjuka” så jag ger henne matolja och magen försvinner direkt då. Hon har börjat att äta självmant av mineralerna (fri tillgång) vilket hon aldrig gjort tidigare. Ibland undrar jag hur länge hennes kropp ska orka med men hon är nog av segt virke. :)
Distriktsvet. tycker nog fortfarande att jag ska ta bort henne,  :-\ men när jag nu har fått hjälp med att utreda hennes sjukdom så vill jag inte ge upp.

Så vi kämpar vidare ett tag till, Vera och jag. Min tappra lilla get. :-*

Ps. Jag har börjat se mig om efter ytterligare en get, men har inte hittat någon lämplig ännu.

Sussilo

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 05 mar-10 kl 16:13 »
Jättebra att Vera äter mineralfoder nu! Du har väl valt ett som innehåller koppar? Stå på bara! Det finns ingen anledning att avliva ett djur som man älskar och som inte plågas.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #85 skrivet: 05 mar-10 kl 20:34 »
Tack för uppdateringen! Jag följer dig och Vera med stort intresse!
Tråkigt att proverna var förstörda.

Tumhållandet fortsätter!  :)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #86 skrivet: 06 mar-10 kl 19:05 »
Jättebra att Vera äter mineralfoder nu! Du har väl valt ett som innehåller koppar?
Hon får Nötfor Effekt Maxi ZN som innehåller 800 mg koppar/kg. Sen får hon ju mina vitamin/mineralshots som innehåller 20-30 mg koppar. Hon blilr som tokig när jag blandar till dem. Hon buffar och "stångar" mig på rumpan för att jag ska skynda mig så hon får dricka upp det. :o

Trollmor

• -
« Svar #87 skrivet: 14 mar-10 kl 20:47 »
 :D Då har hon ju någon sorts matlust!  Jag tror hon vet själv vad hon mår bra av, så Du tycks ha hittat något.  Vi håller tummarna!  :D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #88 skrivet: 17 mar-10 kl 17:33 »
:D  Vi håller tummarna!  :D
Tack för tumhållning! :)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #89 skrivet: 17 mar-10 kl 17:38 »
Jag undrar om det är någon av er som har erfarenhet av koppar-bolus eller som kan råda mig hur jag ska göra.
Jag har ju fått kopparbolus till Vera som jag inte gett henne ännu. Har fått rådet att kontaka en kvinna från Holland som tidigare haft problem med kopparbrist på får/get som nu ger bolus och hon rekommenderade att jag inte skulle ge Vera bolusen förrän hon kan gå ute och äta gräs, annars kan det vara risk för förgiftning. Har tänkt att det är bäst att följa hennes råd men samtidigt är jag lite rädd för att jag inte ens hinner prova bolusen på Vera.

Vera är pigg (oftast) och äter ganska bra och är galen i sina vitamin/mineral-shots. Hon har dock kvar sina problem som jag tror är konsekvenser av kopparbristen; fiskstjärtssvansen, den skruttiga, krusiga pälsen, hudåkommorna, dock har de rosa fläckarna på nosen mörknat men hon tappar päls fläckvis runt munnen och huden är helt rosa under. Hennes skelett gör att rumpan inte ser ut som den borde, men hon går på toa som hon ska. (Svårt att förklara utan foto. :-[) Hon ligger sällan ner och jag vet inte om det är för att hon tycker att det är jobbigt att sedan resa sig upp eller vad det beror på. Men positivt är att hon inte längre sätter sig ner när jag stryker henne över ryggen/rumpan. Så hon har nog inte ont där längre. Hon är fortfarande extremt mager, hon kanske har gått upp något lite och jag borde försöka väga henne.

Jag söker ofta efter info om koppar-bolus och kan inte hitta någonstans att det står att man måste ge en viss tidpunkt på året. På några ställen har jag läst att det kan vara svårt att ge vanligt koppartillskott eftersom olika getter tar upp det olika bra och min tanke är att det kan ju vara så med Vera att hon inte tillgodogör sig det jag ger så bra. Dessutom är det ju dumt att det är både koppar och järn i hennes tillskott eftersom järn är antagonist till koppar (ska maila tillverkaren Krafft och fråga angående detta tror jag).

Help me! Hur skulle ni gjort i min situation? Ge bolusen nu eller vänta?

ninna b

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 17 mar-10 kl 17:55 »
Vad är det som är så speciellt med gräset..? Grönt, friskt frodigt eller vad..?

Det finns ju Lucernfoder till hästar... kan inte det räknas som bete..?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #91 skrivet: 18 mar-10 kl 01:57 »
Tycker det låter som om Vera mår bättre! Att hon inte har ont och att magen funkar igen är ju jättebra! När det gäller pälsen så kommer du förmodligen inte se någon förändring alls förrän hon fäller vinterpälsen och den nya växer ut.

Jag tycker också det här med att man ska vänta med bolusen till betesperioden verkar skumt. Skulle frågat den holländska damen "Varför?".

Det enda jag kan tänka mig är att man (hon?) kanske utfodrar getterna med kraftfoder vintertid, och det innehåller koppar, och att det därför är säkrare att vänta till det blir dags för bete. Men då borde man ju kunna fixa det vilken årstid som helst genom att undvika kraftfoder med koppar och bara ge geten hö. Eller?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #92 skrivet: 18 mar-10 kl 11:06 »
Men då borde man ju kunna fixa det vilken årstid som helst genom att undvika kraftfoder med koppar och bara ge geten hö. Eller?
Jag förstår inte heller riktigt, får nog maila henne igen. Det är ju inte ens säkert att Vera äter mer bara för att hon är på bete. Och jag har tänkt på att om jag ger bolus så får jag nog byta mineralfoder till något utan koppar (kanske det till får!?) samt inte ge dem nötfor-pelletsen. Annars får ju Vera dagligen även grönsaker/frukt (fast inte i några jättemängder eftersom jag inte vill att hon äter sig mätt på detta istället för hö).

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #93 skrivet: 18 mar-10 kl 14:34 »
Hittade detta ang. bolus till nöt: "Bolus administreras normalt precis före betessläpp, men administration kan ske när som helst tex. kan administrering ske till mjölkkor vid sinläggning, vid kalvning, 30 dagar efter kalvning eller i samband med insemination." http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vetspc/Cosecure%20vet%20continous-release%20intraruminal%20device.pdf
Kanske jag ska våga mig på att bolusera lilla Vera (oj vad fint det rimmade ::))

Det verkar ju vara bra med bolusen för den innehållet både kobolt, koppar och selen. :D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #94 skrivet: 21 mar-10 kl 20:34 »
Nu har Vera en bolus i magen!  :) Har försökt väga för och nackdelar med att ge Vera bolus nu och kommit fram till att jag har inget att förlora. Jag antar att det är stor risk att jag förlorar hur jag än gör och då är det dumt att inte prova. Bolusen är stor som ett batteri men det gick bra att ge henne den med en gammal spruta där jag skurit bort fronten, gav bolusen i hop med olja så att den lättare skulle glida ner.

Igår träffde jag på Veras uppfödare som har en getfarm och jag beskrev Veras kopparbrist för dem men de verkade inte tro att det var möjligt för en get att få kopparbrist här. De var övertygade om att hon ätit plast eller balsnöre som fastnat i våmmen (precis som veterinärerna tror). De sa att en get kan leva i flera år med plastbitar som kapslats in kvar i våmmen och att de tynar bort till slut. Det är ingen här som har erfarenhet av det?

Jag diskuterade med dem om att det nog är bra att skaffa ytterligare en get och de tyckte att det nog var bäst att skaffa en killing, annars hade jag nog velat ha en i samma ålder som Vera och Elsa (4 år) men jag måste ha en get som är snäll mot min skruttiga Vera och då är det nog bättre med en liten killing. Jag fick ialla fall höra av mig till dem om jag ville köpa ytterligare en.

Trollmor

• -
« Svar #95 skrivet: 21 mar-10 kl 22:17 »
Varför skulle plast kapsla in sig i våmmen?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #96 skrivet: 21 mar-10 kl 23:15 »
Varför skulle plast kapsla in sig i våmmen?
Jag vet inte, men uppfattade det som att om det blir nån slags "boll" runt föremålet som blir kvar i våmmen.

Trollmor

• -
« Svar #97 skrivet: 22 mar-10 kl 10:48 »
Föremålet?  Getter sätter inte i sig vad-som-helst, som kor!

gernsö

• Skåne
« Svar #98 skrivet: 22 mar-10 kl 11:10 »
trollmor; måste säga att jo getter sätter i sig nästan vad som helst, till och med spik, korkade djur ibland.

Sen vill jag skriva att min ko ( sorry är tyvärr en ko som gjort det) åt en gummislang som var runt 2 ½ meter, smaskade bra och smakade bra, så hysterisk jag var, såg veterinärräkningen framför mig när jag skulle till djursjukhuset osv.... Ringde min veterinär som vid detta laget är van vid min korkade ko, han sa att det fanns två alternativ, 1 det kommer ut naturligt, kollade noga i flera dagar, inget kom ut.... 2 att det lägger sig i botten på våmen och stannar där utan att skada..... och det är troligtvis vad som hänt.... så det är inte farligt att det hamnar i våmen om det inte är järn, spik och dyligt....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sussilo

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 22 mar-10 kl 11:27 »
Enl min erfarenhet av getter (ca 25 år) är det en myt att de skulle sätta i sig vad som helst. Tvärtom! De är mycket försiktiga med vad de sväljer ner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser