Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?  (läst 29303 gånger)

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« skrivet: 18 jun-09 kl 20:20 »
I några veckors tid nu har Vera inte varit sig lik. Tror att hon har haft Trumsjuka. Hon har tappat matlusten och har magrat av. Magen har varit väldigt svullen och jag har då gett henne matolja, vilket gav resultat direkt då massor av luft kom upp. Håller hela tiden koll på magen och har gett henne Minifom då och då. Hon går sällan på toa och när hon väl gör det så är kulorna hårda och pyttesmå. Så något fel på magen har hon.

Hon äter lite hö och smakar ytterst lite på kvistar och gräs, kraftfoder vill hon inte ha överhuvudtaget, något lite Betfor kan jag truga i henne, inte ens knäckebröd vill hon ha. Det enda som hon äter med aptit är mjukt bröd. (Har bara gett det för att få i henne Minifomen.) Har pratat med veterinär och hon rekomenderade Minifom.

Usch jag känner mig så maktlös, vad ska jag göra? Varför har hon blivit så här?
Ger henne Mag & Tarmbalans (tror jag att det heter) för idisslare varje dag, som jag till att börja med sprutade i henne ur en gammal avmaskningsspruta, men nu dricker hon det självmant så fort jag visar sprutan, min söta, goa lilla get.

Hon är konstigt nog fortfarande ganska pigg.

Har inte gjort tvära foderbyten, hon har fri tillgång på ”nötmineral” (kommer inte ihåg vad den heter) tror inte att hon äter av det, hon har viltsaltsten (som hon aldrig vill slicka på).

Ett nytt ”symptom” jag märkte idag var att när jag klappade henne över ryggen så satte hon sig ner, även om jag nästan bara nuddade bakre delen av ryggen så satte hon sig likt när hon ska kissa.
Hoppas att ni geterfarna har något tips på vad jag kan göra för att hjälpa Vera. Hon skulle behöva bli lite lösare i magen tror jag, men vad ska jag få i henne?

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-09 kl 00:32 »
Har ikväll även gett Vera paraffinolja samt Microlax. Efter Microlaxen kom en mängd av dessa små, små kulor ut som var lite blodblandade. Usch, är så orolig. Kan hon ha ätit något som fastnat i tarmarna? Hon åt dock både morot och äpple med god aptit.

Konstigt att Vera inte är mer sur på mig, så mycket konstigt som jag tvingar i henne.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #2 skrivet: 19 jun-09 kl 07:59 »
Åh, vackra Vera! Kommer ihåg att du haft problem med henne innan. Det kanske helt enkelt är så att Vera är ingen "plåtmagad" get (inte många som är det för övrigt...) utan en känslig dam. Är magen fortfarande uppsvullen någonstans? Höger eller vänster sida i så fall?

Tror iallafall du gör rätt som givit henne olja och mag-tarmbalans. Du skulle kunna prova ge henne lite "kligröt", ta några (3-4) nävar kli, slå hett vatten över och låt svälla i ungefär 10 minuter (rekommenderas även som kur, 3-4 ggr/veckan, mot återkommande förstoppning i Matthews bok "Diseases of the Goat"). Det är inte fel att försöka få henne att röra på sig lite också så kommer magen lättare igång. Står hon inne i box just nu så kanske du kan promenera lite med henne.

Idisslar hon? Försök få henne att äta så mycket löv som möjligt, det tycker jag är det allra bästa för att få igång dem. Hitta någon sort hon tycker är riktigt god. favoriterna här är hassel, hallon och - tyvärr - äppelträd...

Funderar på orsaken... du skriver att du inte gjort några snabba foderbyten, jag antar att hon inte tjuvat kraftfoder någonstans?

Dricker hon tillräckligt? Getter har ofta höga krav på rent vatten och dricker inte om det är det minsta smutsigt eller om det stått i spannen mer än ett dygn (även om jag har ett par stycken som tycker det där grönbruna blasket i ankdammen är smaskens  ::)). Hon har inte någon sorts vattenkopp som hon har svårt att dricka ur? Ja, det kanske är långsökt, men det skulle kunna vara en anledning till att magen inte riktigt funkar.
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 08:08 av Mmmm »

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-09 kl 11:45 »
Jag byter hennes vatten varje dag och tycker att hon dricker normalt. Ger ljummet vatten som hon gärna dricker av när jag kommer med hinken. Hon bor inne i stallet på natten och är i hage hela dagarna. Varje dag går vi en promenad för att få igång magen. (Kanske att vi ska prova att gå lite längre promenader eller fler per dag.)

Jag ger getterna kvistar av rönn och hallon och ibland björk. Hon smakar lite försiktigt på det men är inte alls som Elsa som proppar munnen full. Ska prova med äppelkvistar, kan säkert få tag på hos någon granne. (Vera har förövrigt ringbarkat alla mina äppelträd tidigare och nu har jag bara små nyinköpta träd.) Hon idisslar. Har annars läst om att knycka "Idisselboll" men har inte provat det ännu.

Tack för tipset med kli. Provade för en stund sedan att ge henne (dock bara med ljummet vatten) men hon ville inte ha. Ska prova igen i kväll.

Tidigare var hon tjock på vänster sida men sedan hon fick olja har det försvunnit. Har försökt läsa på Internet om trumsjuka och där står det att det kan bli kroniskt. Hoppas verkligen inte hon har fått kroniska problem. Jag har bra uppsikt över henne från köksfönstret och tycker att hon står och viftar med svansen och har den rakt upp men hon krystar inte. Ska ge mer olja lite senare.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 23:37 »
Ingen som har något tips för jag går bet.
Vera tynar bort, hon är fortfarande ganska pigg men höftben och ryggrad sticker ut. Magen är lite svullen så jag masserar den och fortsätter med olja, minifom samt bakteriebalansen. Vetekli vill hon inte ha, det enda hon vill äta när jag matar henne är mjukt bröd så nu har jag bakat åt henne! Bullar med 80% vetekli, resten vetemjöl, rågsikt och skrädmjöl med mycket rapsolja i, toppade med betfor. Första frukostbullen åt hon glatt men när hon skulle få sin kvällsmacka så matstrejkade hon igen. Jag blir galen! Vad ska jag göra?

Ger henne microlax i bland på kvällarna för att kolla hennes bajsstatus (eftersom hon går på toa så sällan att jag knappast hittar något). Lortarna är fortfarande som stenhårda pepparkorn, 1/3 av Elsas lortstorlek.

Gick på promenad tidigare idag och då bajsade hon faktiskt. När vi kom hem igen ville jag att hon skulle dricka. Elsa som också var med var jättetrött och vråltörstig men inte Vera. Försökte både med ljummet vatten, betforsvatten samt med melon, men inte då. Elsa var desto gladare för hon smaskade i sig allt.

I morgon ringer jag veterinären igen. Vera har ont i magen och jag får ont i hjärtat när jag ser henne sån.
Vera i fornstora dagar:

ninna b

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 07:27 »

Att hon skiter litet beror kanske på att hon äter lite.... eller...?

Har du haft kontakt med någon veterinär.... ibland kan det kanske behövas en allmän behandling med antibiotika, b-vitamin o.s.v

Hur är juver..? Mjölkas hon eller har hon killing eller ingetdera...?

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 12:00 »
Vera är 3 år gammal har aldrig haft killingar och är inte dräktig.

I går var iallafall veterinären här och jag blev väl inte något klokare för det. Han trodde att det möjligtvis kunde vara något neurologiskt eller mekaniskt (ätit plast etc.), kanske virus, kanske mask. Så han tyckte att jag skulle avmaska henne, så det började jag med igår. (Hon har blivit avmaskad i vintras.) Jag skulle fortsätta ge mag o tarmbalans samt B-vitamin. Jag har köpt Energibalans men han var osäker om jag skulle ge henne det (vet inte varför, jag trodde att hon behövde höja blodsockret).

Hon hade väldigt bleka slemhinnor. Han tyckte också att jag skulle prova att ge henne lite jäst samt bikarbonat. Vidare tyckte han att vi ska avvakta lite till innan man gör mer; blodprov, sondar i henne mer vätska. Han tyckte inte att jag skulle fortsätta ge mer olja.

Gav henne förresten lite katrinplommon idag som hon tyckte mycket om.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-09 kl 12:12 »
Har hon alltså ont över ryggen, eftersom hon "niger" när Du tar där?  Jag har inte hört talas om att smärta på ryggen skulle kunna ha med  :'( CAE  :'( att göra, men plötslig avmagring och svaga bakben hör ju dit.  Denna sjukdom brukar dock inte drabba en så ung individ.  Det verkar som om även veterinären kliar sig i huvudet.  Att hon inte är sur på Dig tror jag beror på att hon förstår att Du försöker hjälpa henne.  Det hon dricker självmant känner hon förmodligen är bra för henne.  Ja, här kunde jag inte vara till mycket hjälp.  Jag önskar bara att alla getter i landet var lika älskade som Din Vera!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #8 skrivet: 25 jun-09 kl 23:52 »
Funderar på det där med ont över ryggen... borrelia? Det kan ju yttra sig på diverse skumma vis. Har för mig jag hört att andra djur (hästar?) kan få ont över ryggen och i diverse leder av borrelia. Ja, det är nog långsökt det också....

Men bleka slemhinnor borde tyda på anemi. Då är det säkert inte tokigt att avmaska henne. Stora magmasken kan suga i sig massor av blod och snabbt försvaga en get. I så fall borde hon bli piggare och starkare ganska snart efter avmaskning.

Jag hoppas du och veterinären kan komma på vad det är som gör att Vera inte mår bra. Och så har jag aldrig varit med om någon som tar sig tid och bakar bullar till sina getter! Det är helt underbart!  :-*

...och du, några tuggor av små nyplanterade äppelträd skulle hon säkert gärna vilja ha!  :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #9 skrivet: 26 jun-09 kl 21:26 »
Och så har jag aldrig varit med om någon som tar sig tid och bakar bullar till sina getter! Det är helt underbart!  :-*
Ja, fram för mera galenskap!!  Vera uppskattar det nog.  :) :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #10 skrivet: 27 jun-09 kl 00:35 »
Citera
Ja, fram för mera galenskap!!  Vera uppskattar det nog.
Ja, lite knäpp är man nog. Har tom. tänkt på att jag kanske borde sova över hos Vera för att kontrollera hur mycket hon äter på natten. Vera skulle inte ta illa upp för jag är inte människa längre, utan jag har övergått till att bli en get (tycker hon) ;D.

Jag tror inte att  hon har så ont i ryggen nu. Provar att trycka lite och hon har inte reagerat nämnvärt de senaste dagarna. När det gäller Borrelia så verkar ju hästar kunna få ont i ryggen samt bli trötta och tappa matlusten. Jag bor i ett område där det knappast funnits fästingar tidigare, men tyvärr har de kommit även hit men har inte hört talas om fästingrelaterade sjukdomar här ännu. Ska fråga min vet. angående Borrelia på getter.

Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket och hur ofta Vera ska äta av det jag fått rekommendationer på att hon ska äta. Ex. jäst, bikarbonat, B-vitamin (men det är ju inte farligt att ge för mycket av iallafall). Gav henne av detta i går och hon tyckte verkligen att det var vidrigt. Idag har hon bara fått avmaskningstabletter, mag o tarmbalans och jordgubbar. (Förrutom all vanlig getmat förståss som jag försöker truga i henne.)

Vet. rekommenderade att jag skulle ge Axilur 250 mg 3 tabletter/dag i 3-5 dagar. Men när jag nu läser på doseringen (för katt o hund) så står det 1 tablett per 5 kg. Tycker det verkar vara liten dos som Vera fått. (Eller behöver getter inte lika stor dos som ex hund?)

Gav henne Microlax i går igen för att kolla bajs-statusen och tyckte nog att de blivit aningen större.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #11 skrivet: 27 jun-09 kl 01:08 »
Axiluren är nog avsedd för andra parasiter än vad hundar har.  Det kallas visst för långtids-lågdos-behandling eller något sånt.

  Att sova över hos getterna är ganska effektivt för att kolla hur de har det på nätterna.  Men lägg dig inte i halmen hos henne om Du inte vill bli trampad på, bajsad på, få täcket knyckt osv.  (Här talar en med erfarenhet!)  Endast några få getter lägger sig snällt bredvid en snarkande människa.

  Vad fint att hon inte verkar lika öm längre.  (Trycköm, så klart, inte ömsint ... ;))

  Jag lade märke till att hennes pärlor hade en vit prick på sig, har veterinären haft några kommentarer till det?  För länge sedan lärde jag mig att om hästen har små bollar, så är det trubbel i magsäcken.  Om de är stora, är problemet i tarmen.  Jag vet inte om en getmage är likadan i det avseendet.  Jag skulle vara försiktig med Mikrolax, det retar i alla fall tarmen.  Om Du vill ha henne att bajsa, är det väl bara att ta ut henne på en ny plats?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 14:14 »
Liten uppdatering
Vera är fortfarande inte frisk, men hon lever ännu. Hon har blivit så mager och tappar sin päls. Vet inte hur länge detta ska gå och när man ska ge upp. Men jag greppar halmstrån och efter att i ett par dagar verkat rätt dålig, då hon vid minsta beröring över bakre delen av ryggen satt sig ner samt ätit väldigt dåligt och en dag lade hon sig inte ner på hela dagen som hon brukar, så fick jag ett tips på att hon kan ha problem med njurarna. Fick rekomendation att ge henne skott av enbuske och om hon inte ville äta så kunde jag koka te av skotten. Sagt och gjort, så igår har hon ätit lite av busken och ska även få lite te idag.

Och vad det än beror på så har hon idag ätit både sly och hö hela förmiddagen och står nu och idisslar i sitt lilla hus i hagen. (Hon har dock inte lagt sig ner.)

Vart sitter njurarna på getter? Tänkte att det kanske är ett samband med ryggömheten om hon nu skulle ha problem med njurarna. I såfall borde det kanske komma sig av att hon tidigare ätit något giftigt eller vad tror ni? (Jag är även lite inne på kopparbrist, men hon har fri tillgång på mineraler och viltsaltsten och jag har senaste dagarna upptäckt att någon slickat på stenen).

Tack för att ni engagerar er, jag är så glad för era svar.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #13 skrivet: 09 jul-09 kl 14:19 »
Jag lade märke till att hennes pärlor hade en vit prick på sig, har veterinären haft några kommentarer till det?  
 Om Du vill ha henne att bajsa, är det väl bara att ta ut henne på en ny plats?
Det vita på lortarna är sågspån från hästarnas box där jag gav henne microlax. Tyvärr har det inte hjälpt särskilt bra med promenader för att få henne att bajsa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #14 skrivet: 09 jul-09 kl 16:09 »
Jasså sågspån!  Ha ha, där blev jag lurad!!

På Dina friska getter borde Du kunna känna, eller åtminstone ana, njurarna innanför ryggraden mellan bröstkorgen och höftbenet.  Alltså ungefär samma plats som på oss.  Ja, motsvarande.  Lycka till, med bullbak och allt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #15 skrivet: 09 jul-09 kl 16:54 »
Vid riktiga njurproblem kan vi människor bli rejält ömma i ryggen och det gör mycket ont när läkaren knackar lite i njurtrakten. Så kanske har du kommit Veras problem på spåret. Att hon äter hö och sly är det bästa som kunde hända, det återställer magen. Det kan låta som en saga, men skogen är rena apoteket för getter och de har en förmåga att välja det de för tillfället behöver om de för möjlighet. Jag skulle ta Vera och hennes kompis på en heldagspicknick bland skogens ris och sly.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-09 kl 18:52 »
Uppdatering:
Veras tillstånd har varit ganska oförändrat. Vissa dagar tycker jag att hon ätit rätt ok. för att nästa inte vilja ha nästan något. Kände att det var dags för veterinär igen så jag ringde till vår distriktsveterinär och de undrade om jag hade möjlighet att komma till deras mottagning (5 mil bort) för att det var ont om veterinärer så här i semestertider.

Så jag ”packade” in Vera i bagageluckan och naturligtvis vägrade vår förbaskade bil att starta en viktig dag som denna >:(, snabbt fick jag låna i hop en bil (ingen kombi), så jag och Vera satt i baksätet ihop och husse körde. Hon var så snäll och exemplarisk hela tiden, inte en bajs eller kiss på hela resan, utan behoven uträttade hon på Veterinärmottagningens parkering. Lydig som den finaste brukshund följde hon i sitt koppel sin matte in i mottagningsrummet. (Hon har bara gått i koppel ett par gånger tidigare.) En liten kulhög lämnade hon dock kvar i rummet. :o

Hon fick lämna blodprov för att kolla lever och njurar. Stackars Vera skrek rakt ut för hon tyckte att det var så otäckt. Jag tyckte att veterinären skulle kolla hennes tänder samt ge henne lite vitaminer, så hon fick 3 olika sprutor. B, A, E + selen tror jag (fast selen ger jag hemma). Fick även med oss en påse Stimulex. (Har letat efter det på Lantmännen men inte hittat). Vera uträttade behoven igen på parkeringen innan vi åkte hem igen. Lillsnuttan la sig med huvudet i mitt knä. :-* Hon var väldigt glad för att få komma hem igen.
Så nu hoppas vi på att man kan hitta vad som är fel och att Vera blir frisk igen. :)

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #17 skrivet: 15 jul-09 kl 19:39 »
Vera skötte sig ju som en välartad patient och mycket färskare träckprov än det hon lämnade på golvet kunde ju ingen veterinär be om! Låt oss veta hur det går.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #18 skrivet: 24 jul-09 kl 15:47 »
Nu har veterinären ringt mig angående provsvaren, som inte visade något onormalt alls. Lite förhöjt hemoglobinvärde men inom "normal"-gränsen.

Så jag får väl avvakta, tror att jag ska skicka in träckprov även om hon är avmaskad - utifall...

Veterinären som är väldigt tillmötesgående kontaktade mig igen och frågade om jag ville att vi skulle ta ett CAE-prov på Vera. Han skulle kolla upp vad det kostade och sen höra av sig till mig igen. Vidare sa han att om jag kommer på något ytterligare om vad som kan felas Vera så ska jag höra av mig, även om jag har frågor. Det känns bra.

Han tyckte också att det kunde vara bra att skicka henne på obduktion om vi är tvugna att ta bort henne. Men än så länge lever hon, trots sitt anorektiska beteende. (Ibland ser det ut som om hon lådsas att äta.)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #19 skrivet: 24 jul-09 kl 18:42 »
En god kontakt med en bra veterinär är verkligen vad man önskar.  :D

Föll mig plötsligt in, KAN hon ha ont i tänderna? :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser