Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?  (läst 32784 gånger)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #60 skrivet: 04 feb-10 kl 21:26 »
Ursäkta, men med din omvårdnad är det nästan så man skulle önska att man återföddes som get och hamnade hos dig.

Kämpa vidare - du verkar mycket lämpad att ha getter eller andra djur för den sakens skull.
/Michailov
Tack, det var snällt skrivet! :)
Ni är alla så snälla som peppar mig och kommer med tips.
Jag kommer att avvakta med Vera, jag vill se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna. Jag tror inte att hon lider som det är nu, hon möter mig när jag kommer och vill kolla vad jag har för godis med mig. Kanske att jag har vant mig vid hennes tillstånd och att utomstående tycker att hon ser lidande ut pga. sin magerhet och att hon ser så stel och försiktig ut när hon rör sig. Jag vill ju verkligen inte att hon ska plågas samtidigt som jag inte vill ge upp om det kan finnas någon chans till bättring. Men detta med ögonen känns inte bra.
« Senast ändrad: 04 feb-10 kl 21:29 av Bergsblomman »

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #61 skrivet: 05 feb-10 kl 09:58 »
Jag har för mig att jag läst någonstans att kobolt behövs för att kroppen ska kunna ta upp koppar, men kan inte för mitt liv hitta var jag fått det ifrån.
Men, min tanke är - kan det vara i kobolt vi har nyckeln till det hela - både kopparbristen och CCN?
Du har som vanligt koll! "Om kobolt/molybdenkvoten i födan hos idisslare underskrider fyra föreligger risk for kopparbrist" http://www.medicalgeology.org/PDF/GeolForum2008.pdf

Har läst mer från din länk om älgar och B-12 brist:
Symptomen vid Älvsborgssjukan är aptitlöshet, avmagring, förlust av naturlig rädsla för människa och neurologiska störningar i form av cirkelgång, ibland blindhet och motoriska störningar i bakbenen. Undersökningar av Älvsborgssjukan har dokumenterats i 8 originalartiklar . www.rondellen.net/debate18_swe.htm

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #62 skrivet: 05 feb-10 kl 13:01 »
Det ringer en minnesklocka:  Jag pratade en gång för länge sen med Hammarberg om mina getters återkommande zinkbrist.  Han sa, att det kunde vara "molybden-fel".  Jag kom aldrig till någon klarhet, men Du, Bergsblomma, kanske kan hitta något!  Jag håller tummarna!

:-* till Vera, som kämpar så fint
och
 :-* till hennes matte, som älskar henne så
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #63 skrivet: 07 feb-10 kl 13:21 »
Det ringer en minnesklocka:  Jag pratade en gång för länge sen med Hammarberg om mina getters återkommande zinkbrist.  Han sa, att det kunde vara "molybden-fel".
Efter vad jag förstått så kan det bli obalans mellan koppar och Molybden vid högt PH som gör att djuren får kopparbrist.
Zinkbrist är också vanligt i jordar med högt PH. Men hittar inget annat samband i de artiklar jag sett. Tack för tumhållning!

För tillfälligt bor jag i min dator för att söka svar på alla mina frågor. Borde skaffa en laptop så att jag kan sitta hos Vera och surfa! ;D Igår var hon med mig när jag mockade hos hästarna och hon verkar klara sig bra utan att se. Det är ju svårt att veta om hon ser lite, lite eller inget alls. Hon följde mig så fint ute för jag pratade hela tiden med henne. De har kanske ett annat "synminne" än vad vi har och så har de ju bättre lukt och hörsel för det var inga problem för henne inne i stallet. Stod det en hink framför henne så stannade hon och böjde ner huvudet för att nosa i den. Det som får mig att tro att hon inte ser är när jag smyger iväg från henne då kan hon gå runt och leta efter mig och ropar vart är du? Hon äter fortfarande bra.

Nu funderar jag på det här med Älgsjukan och Molybdenosis och jag har kontaktat Adrian Frank och jag är så glad för han har svarat på mitt mail! :D skulle bara ge honom lite kompletterande uppgifter!

Hittade en geologisk karta på Internet och enligt den fanns det områden med stora mängder Molybden i trakten där jag bor. Ska kontakta kommunen om de vet mer. (Fast det vet nog Adrian bättre.) Jag har även hittat att Älgsjukan funnits här i Värmland.
Nu hoppas jag att Vera orkar kämpa ett tag till. ;)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #64 skrivet: 07 feb-10 kl 13:37 »
Vad bra att du
Nu funderar jag på det här med Älgsjukan och Molybdenosis och jag har kontaktat Adrian Frank och jag är så glad för han har svarat på mitt mail! :D skulle bara ge honom lite kompletterande uppgifter!

Oh, vad bra! Tummar hålls här också! Jag tycker det låter som om Vera orkar ett tag till!  :-*

Sussilo

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 07 feb-10 kl 14:10 »
Oh, vad bra! Tummar hålls här också! Jag tycker det låter som om Vera orkar ett tag till!  :-*

Instämmer! :) Fortsätt du att forska så länge du ser att Vera inte lider och fortsätt rapportera!

gernsö

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 07 feb-10 kl 15:14 »
Hittade denna tråden just nu och har läst igenom den, slarvat lite med de sista inläggen men annars läst allt. Det du beskriver låter exakt som en kalv vi hade för någon månad sedan( har haft kalvar och får med detta) enda skillnade är att med kalven gick det fort och med din get verkar det gå långsamt. Vår vet sa att det handlade om en av två saker ( har bra vet) något som hette stallkramp eller akut b-vitaminbrist. Troligtvis var det b-vitaminbristen, men till saken hör att båda åkommorna behandlas på samma vis. Och ja det har varit rätt att ge extra bvitamin, men problemt är att om det är detta så måste den har stor dos i spruta i flera dagar, samt dropp med kalk en gång, utan detta så kan man hålla problemet lite undan så att säga men det åter kommer eller blir bara tillfälligt svagare..... ta ut vet och se till att få b-vitamin, kommer inte ihåg namnet, men brun sörja som ska in i musklerna i halsen, och be även om en rejäl dos med kalk i dropp..... just när du pratade om blindheten och detta att ögonen står ut, så ringde en klocka i min skalle. för det är så de här djuren har sett ut, vingliga, ögonen stod ut, matlusten försvann, lite frånvarande, snurrighet, gömma huvudet i hörnor,  bla bla bla och mycket mera, men det låter rätt och utan rätt " hård" behandling så fungerar det inte,
Vi har alltid b-vitamin hemma och så snart vi sett någon symtom så får de en dos. tror det är 3 eller fyra kalvar och två får som fått det under ett par år och alla har vi hunnit få igång igen pga att vi haft det hemma.
enda udda sakern är att med vera så verkar det har varit under en lång tid som det hållit på, tror det kan vara så att din omsorgfulla matning har hållit det lite på avstånd och därför har hon klarat sig ......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #67 skrivet: 07 feb-10 kl 19:05 »
Är det inte CCN (cerebrokortikal nekros) akut B-vitaminbrist (tiamin) som dina kalvar har haft? Det har Vera haft tidigare som hon har blivit botad ifrån. Där är ju förloppet mycket snabbt när de väl blivit sjuka. DÅ har hon fått Beviplex. (Önskar att jag hade det hemma, utifall getterna blir sjuka.) Eftersom Veras mage inte är i balans så är jag mycket uppmärksam på just detta. Jag ger henne B-vitamin varje dag oralt.

Sökte lite på Internet angående stallkramp och det verkar vara magnesiumbrist.

Förresten... Jag har också varit i kontakt med min kompis - optikern -  och diskuterat ögon och blindhet. Jösses jag måste vara knäpp... :o
« Senast ändrad: 07 feb-10 kl 19:09 av Bergsblomman »

gernsö

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 07 feb-10 kl 19:11 »
Men att ge dagligen av b-vitamin hjälper inte vid akut b-vitaminbrist, för då kan de inte ta upp vanligt b-vitamin.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #69 skrivet: 07 feb-10 kl 20:45 »
Hej!

Tycker du pysslar om din Vera fint, hoppas du hittar en lösning!
En sak slog det mig när jag läste att du gav Vera B-vitamin oralt varje dag- alltså i munnen-. Det är att de kan inte ta upp B-vitamin som de får genom munnen för att vommen bryter ner det , det måste man spruta in i en muskel. Var på föredrag om fårens sjukdommar med vet. Åsa Lindquist, och hon berättade det. Jag hade köpt B-vitaminer att hälla i vattnet till mina getter, och de tyckte det var gott! men det var bortkastat, gör ingen nytta att ge sa hon. Gäller för idisslare. Har de koboltbrist kan de inte tillverka B-vitamin som de annars kan själva. Skulle se till att hon får rätt mängd av detta ( mineralfoder) Vilket du säkert redan gett. :) Lycka till

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #70 skrivet: 07 feb-10 kl 21:07 »
Förresten... Jag har också varit i kontakt med min kompis - optikern -  och diskuterat ögon och blindhet. Jösses jag måste vara knäpp... :o

Om Du är knäpp, så fortsätt med det, är Du snäll! Det är så trevligt med gott sällskap!!! ;)

Seriöst:
Kan Du få tag i lite jord därifrån getterna får sitt foder nu?
(Stålskyffel och bergborr som grävredskap?)
Om det går, kunde Du kolla pH- värdet på den mark getterna faktiskt lever av och kanske också ta en lien mängd jord för analys?
SGU i Uppsala kanske kan hjälpa dig med mineral/spårämnes-analys?

Om Du tror, att Vera känner sig tryggare av det, kanske Du kunde sätta små klockor på de andra getterna - så att hon hör var de är?
Finns ett bra klockgjuteri i Mora som gör lätta och hörbara klockor bla till Ledarhundar.
Tänker på Er, båda!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #71 skrivet: 08 feb-10 kl 16:28 »
???

Funndrar bara på ...

HUR ska optikern bära sig åt, om den nu åtar sig uppdraget?  Som jag ser det måste Du komma väl så långt med egna experiment:  Havrehinkar i olika färger, olika ljusförhållanden, vifta med papper eller hand i riktning mot hennes öga och se om hon blinkar osv.

Emotser flera kärleksfulla rapporter om Vera.

PS:  Här i huset har mången morgon "Godmorgon!" ersatts av "Hur har det gått med Vera?"

:-*

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #72 skrivet: 10 feb-10 kl 13:04 »
HUR ska optikern bära sig åt, om den nu åtar sig uppdraget?  Som jag ser det måste Du komma väl så långt med egna experiment:  Havrehinkar i olika färger, olika ljusförhållanden, vifta med papper eller hand i riktning mot hennes öga och se om hon blinkar osv.
 :-*
Jag rådfrågade ang om det går att få tillbaka synen om man mist den pga. ex. svullnad och tydligen så är det stor risk att det blir syrebrist om något kärl blivit tilltäppt och då dör det så att man blir blind, men hela ögat behöver inte vara dött utan hon kan ha något lite syn kvar. Men som du säger så skulle jag vifta med handen framför henne och då ska hon reflexmässigt reagera med åtminstone blinkningar. Tycker inte att hon reagerar när jag gör så men ändå verkar hon se lite i stallet, för hon går inte in i saker. Kanske hon också har grav A-vitaminbrist också. Min optikervän (som bor 50 mil bort) sa att ortens optiker (som hon är god vän med) säker kommer hit om jag vill och lyser Vera i ögonen för att se om ögat är "dött". Men jag avvaktar nog lite med det. ;)
PS:  Här i huset har mången morgon "Godmorgon!" ersatts av "Hur har det gått med Vera?"
  ;D ;D

I morse när jag var hos Vera kände jag att nu är det nog dags att ge upp för hon ville inte äta, verkade ledsen och ville inte bli klappad.
När jag sen kom in och startade datorn så hade jag fått mail från Dr. AF  o:) som vill hjälpa mig att rädda henne.

Gick sen ner till Vera igen då var hon mycket piggare, drack flera dl hallonsaft och var hungrig. Mitt lilla mysterium.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #73 skrivet: 16 feb-10 kl 21:52 »
Idag har Vera lunchat med hästarna! ;D :o ;D
Hon verkar ha fått synen tillbaka, ialla fall så ser hon en del (vet inte om hon ser helt eller delvis, ögonen är inte så svullna längre) och  min optikerkompis kommer nästa helg och hon ska på kolla lite på henne då.
Kan ju lungt säga att livet med Vera är en bergochdalbana,... och så går det upp... och så går det ner... just nu går det upp. :D
Vera ska få kopparbolus! Importerade från England! 8)

Hur gör man för att på bästa sätt få en get att lägga på hullet? Är rädd att ge för mycket kraftfoder pga. magen samtidigt som hon verkligen behöver allt hon orkar äta. Har köpt pelleterat nötfoder som hon tycker är mycket gott. (Vet att hon gillar hästarnas "Krafft" men är rädd att inte det passar idisslare, därför tänkte jag prova med pellets för nöt.) Havren är inte så populär sen jag börjat med Nötfor. Andra tips på viktökning som samtidigt är skonsam för magen?

Trollmor

• -
« Svar #74 skrivet: 17 feb-10 kl 00:16 »
Nytt inlägg på Veras tråd.  Av Bergsblomman.  Men hjärtat i halsgropen klickar jag.  Lever hon?  Mår hon pyton?

Ah, hon går i alla fall på sina ben!  Skönt!

Mat åt get, som är både gott och skonsamt för magen?  Det enda jag kan komma på är löv!  Lite svårt så här års, men getter är buskätare i första hand, och gillar löv, och innerbark.  I övrigt vill de ha omväxling, men det har säkert Vera och Elsa redan talat om för Dig!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #75 skrivet: 17 feb-10 kl 00:32 »
Heja Vera!   :D

Kraftig mat som är snäll mot magen? Jag skulle säga Lucern. Har jag någon get som behöver "lite extra" brukar jag ge lucernhack (köper en sådan där plastbal som egentligen är till hästar, det heter Kraffts lucern, hackat strå). Har hittills inte haft en get som inte älskat det, och det stör inte magen på samma sätt som spannmål, man kan ge i princip fri tillgång.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #76 skrivet: 17 feb-10 kl 02:42 »
Heja Vera!   :D

Kraftig mat som är snäll mot magen? Jag skulle säga Lucern.
Det har jag köpt åt henne i höstas men då vägrade hon att äta av det så hästarna fick äta upp det. Men i och med att hon nu är bättre på att äta sen koppartillskottet kanske det är värt att prova igen.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #77 skrivet: 17 feb-10 kl 02:52 »
Ok, då finns det iallafall en get som inte gillar lucern!  :P

Men det kanske kan vara värt att prova igen, nu när hon verkar vara igång med ätandet? Kan du ge det till hästarna om inte Vera vill ha, så är det ju ingen större förlust.

Vill hon inte alls ha nån lucern, så tror jag ändå inte det är så dumt med nötfor om hon nu är så mager. Som du skriver, nåt måste hon ju äta! Bara hon får i sig hö också, så det inte blir "för mycket av det goda".

Vill gärna höra hur det går sedan med Veras importerade kopparbolus! Sådana finns alltså inte att få tag på i Sverige, eller hur ligger det till?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #78 skrivet: 17 feb-10 kl 10:12 »
Mina getter och får har alltid fått lucernpellets,det brukar vara mycket uppskattat. Du kan ju alltid blanda ut det med lite torr betfor så både smakar det godare och magen får lite hjälp med jäsningen när hon får mycket kraftfoder.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #79 skrivet: 17 feb-10 kl 10:50 »
Mat åt get, som är både gott och skonsamt för magen?  Det enda jag kan komma på är löv!  Lite svårt så här års, men getter är buskätare i första hand, och gillar löv, och innerbark.  I övrigt vill de ha omväxling, men det har säkert Vera och Elsa redan talat om för Dig!
Jag har torkat lite hallonris åt getterna men det är tyvärr slut och ångrar nu att jag inte torkat mer åt dem. Försöker iallafall ge dem kvistar regelbundet. Getterna är väldigt tydliga med att de vill ha omväxling. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser