Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kokosfettets mysterium  (läst 3735 gånger)

prutten

kokosfettets mysterium
« skrivet: 16 jun-09 kl 20:31 »
Hej!
Jag har börjat använda kokosfett från hälsokost i matlagning nu. På hälsokost säger de att kokosfettet de säljer inte alls är samma som säljs i affären (som skulle va hälsofarligt) utan värsta medicinen.

Är det någon som är kunnig om dettA? kokosfett, bra eller dåligt? Är det någon skillnad på det dyra hälsokostfettet vs billiga affärsfettet?

Tack!

malines

• Gäst
SV: kokosfettets mysterium
« Svar #1 skrivet: 16 jun-09 kl 20:53 »
 ???

Låter som rent nonsens. Men det kan vara så att det i hälsokostaffären är helt kallpressat, eller vad man nu säger. Då kan det eventuellt ligga någon sanning bakom... tror jag... kanske...

Varför kokosfett? Vad är det för fel på rapsolja?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 22:00 »
Kokosfettet består av ungefär 92% mättat fett.

Mättat fett har länge ansetts vara ett onyttigt fett och något som ska undvikas för en bra kosthållning. Hälsoriskerna med mättat fett har dock ifrågasatts.
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 22:05 av Henriksson »
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

ankianka

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 22:06 »
Fast frågar man en lchf, are så är det kanon.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

byggaren40+

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-09 kl 22:17 »
 Kokosfettet i silverpaket.  Det är med säkerhet oerhört mycket bättre än margarin iallafall. Det sägs att det används nån slags skräpkokos för tillverkning av det. Men som sagt jag vet inte säkert. Men det är billigt till skillnad från det i hälsokosten. Har du fler trosfränder kan ni kanske gå ihop och köpa ett 25-kilospaket med hälsokost-kokosfett. .

Det var det svar jag fick när jag frågade en som förespråkade kokosfett i kosten så jag använder affärens kokosfett i mitt kaffe.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jun-09 kl 23:00 »
Kokosfett utvinns ur kopra, och kan kallpressas eller varmpressas/extraheras med lösningsmedel om man vill öka utbytet.
I huvudsak blir det ingen skillnad på fettsyrasammansättningen. Lite mer eller mindre smakpåverkande spårämen följer med i de olika metoderna, men det är av marginell betydelse.

Kokos innehåller triglycerider med ca 8% kaprylsyra, 45% laurinsyra, 17% myristinsyra och 8% palmitinsyra (alltså mättade fettysyror C8-C16) lite (enkelomättad)oleinsyra och lite (fleromättad)linolensyra.

Kokos är en av de billigaste industriella källorna till mättade, korta fettsyror. Om nu hälsokostbranschen hittat den finns det möjligheter att få upp priserna rejält.

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-09 kl 08:19 »
Halaj!

Vad som är nyttigt och inte svänger ju snabbt.
Men såhär skriver Wikipedia om fett och dess nyttighet:
Det finns olika sorters fett som skiljer sig från varandra i sammansättningen. Bland annat finns det mättade, enkelomättade och fleromättade fettsorter, varav de mättade oftast anses vara dåliga, medan de omättade (enkel- och fleromättade) oftast brukar anses vara bra.

Enligt den bifogade bilden (från ne.se) är alltså kokosfett det absolut sämsta, minst hälsosamma fettet som finns. 

kokosfett från hälsokost...  ::)

//T

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 08:45 »
Inom LCHF förespråkar vi kokosfett! Och grädde, fet mjölk, fett fläsk :P Kolesterolfaran och mättat fettpanik har vi lämnat bakom oss. Nya rön och nya tankar!

Annika Dahlqvist blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

Kostdoktorns blogg: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Den som är nyfiken kan annars googla på LCHF (LowCarbHighFat=LågKolhydratHögFett-kost)

Har själv följt kostråden sen början av mars och förlorat 7 kilo. Ska väga mej idag igen :) Tänk att gå ner i vikt med smör, grädde och bacon!

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jun-09 kl 09:05 »
Just nu äter jag Stenålderskost, min idé är att äta grönsaker, frukt och bär och lite magrare kött när det finns i naturen och sedan blir det LCHF på hösten och vintern igen.
Jag äter mycket kokosfett när jag äter 'Fetkost' och mina blodfetter sjunker när jag äter fet mat, visst är det lite intressant?!?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 11:34 »
Halaj!

Jag har lite svårt för att begripa hur man kan krångla till en sådan grundläggande kroppsfunktion som att äta och smälta mat. Kolla här bara:
http://www.viktvakten.se/absdieten_abs_metoden.htm

nu väntar jag bara på dieten som förespråkar att man bara skall äta snickers och dricka coca-cola.

Själv har jag utveckat en helt egen diet; Tapiodieten. Den har två regler:
1. Ät med måtta. Frossa inte i någonting. Undvik ingenting. Ät lite av allt möjligt.

2. om du är fet så finns det en orsak till det: det kommer in mer än vad som åtgår. Åtgärd: minska intaget och/eller öka förbrukningen.

Tapiodieten kommer att överleva alla andra dieter.
Tapiodieten tarvar inga dietister. Och inga pulverpåsar.

Tyvärr följer jag den inte själv. Eller jo, jag följer regel 1, men inte regel 2.

//T

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jun-09 kl 11:45 »
Tapio, det finns säkert en coladiet nånstans, om du bara letar! ;) :-X

Vildrosen.

« Svar #11 skrivet: 17 jun-09 kl 13:12 »
Jag har börjat med LCHF men jag tycker det är svårt att veta vad jag ska ha "till". Igår gjorde jag kyckling med bacon och cream frachie -> vad skutton ska jag har till? Jag gjorde lite broccoli igår. Nu tycker jag om broccoli och jag tror att man "får" äta det men det är klart varje dag  :o  ??? då tröttnar man väl.
Ni som håller på med LCHF kan ni inte ge mig lite tips?

Jag behöver desperat gå ner i vikt nu under sommaren - vill inte säga varför men det är skit viktigt. Snälla hjälp mig.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jun-09 kl 19:43 »
Nu blir det verkligen OT, eftersom kokosfett var den ursprungliga frågan, men...
LCHF är ingen snabbfix! Det är en långsiktig kostomläggning som påverkar både din kropp och hälsa (till det positiva men även negativt till en början, i form av övergångsbesvär). Inte alla går ner i vikt med en gång. Det beror på hur du har hanterat din kropp tidigare under livet. En jojobantare kan ta ett år på sej innan vikten börjar normaliseras. Sök på LCHF, gå in på länkarna ovan och leta dej vidare. Det är viktigt att du sätter dej in i vad LCHF innebär innan du "hoppar på"!

/Dandelia

prutten

« Svar #13 skrivet: 18 jun-09 kl 10:44 »
Men nog måste det vara nån skillnad på mättat animaliskt fett och mättat vegitabiliskt fett? På hälsokost säger de att kokosfettet smörjer insidan av kroppen, bra för mage och tarmar(min mamma har haft problem med gaser och magknip hela sitt liv men blivit bättre sen hon började äta kokosfett dagligen), hår hud och naglar. Plus att riskerrna för cancer och diabetes reduceras. Den terapeutiska dosen skulle vara 2-3 matskedar om dagen. Framför allt har jag hört att kokosfettet är överlägset de andra fetterna att laga mat i eftersom det tål höga temperaturer till skillnad från olja som helst ska användas utan upphettning eftersom de oxiderar och härdas. Men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan billigt och dyrt kokosfett.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jun-09 kl 11:43 »
prutten: Ja, du har läst på hör jag! :)
Det dyra kokosfettet är oftast kallpressat (och kan vara ekologiskt). Det billiga silverpaketet i affären är det inte.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #15 skrivet: 21 jun-09 kl 22:33 »
Tapio, det finns säkert en coladiet nånstans, om du bara letar! ;) :-X

När jag var nitton levde jag i princip på Pepsi Max, kunde ha en fruktsallad stående också som jag tog en matsked av då och då under dagen.  Gick inte ned något vidare i vikt, men oj vilka skakningar jag fick! Och så dåligt jag mådde!! Fick ligga inne och mitt blodsocker flög upp och ned utan kontroll.
Inget jag kan rekommendera!!!

/Martina

Woodcat

« Svar #16 skrivet: 12 jul-09 kl 18:28 »
Jag köper kokosfett på hälsokosten. Om det är så nyttigt som de säger vet jag inte, men jag tycker att jag mår bra av det. Dessutom är det bra hållbarhet och funkar kanon i matlagning.
Jag har dessutom slutat köpa hudkrämer utan använder bara kokosfett istället. Funkar mycket bättre för mig iallafall! :)
Jag tror på kokosfett iallafall, men variation skadar ju inte....

Ekub

« Svar #17 skrivet: 16 nov-09 kl 19:42 »
Något tips på bra märke av kokosfett? Eller kan rekommendera någonstans man kan köpa det, utöver hälsokosten...?

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser