Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderhäckstips  (läst 5113 gånger)

Birgit

SV: Foderhäckstips
« Svar #20 skrivet: 08 jul-09 kl 07:44 »
En gammal bild från första året med hundar hos gutarna! Grunden är den samma, men den är tät nertill.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 08 jul-09 kl 09:44 »
Ok, men dina har horn det har inte mina, kanske man måste ha smalare mellan då eller tanken är att de ska få in hela huvudet ändå?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #22 skrivet: 08 jul-09 kl 11:22 »
Om de inte får in huvudet, räcker de inte fram till maten när balen minskar. Till finullarna hade vi några cm smalare. Att vi har breda "plankor" är för att gutarna inte ska fastna med hornen om pinnarna!
De funkar bra, men vi kommer att pröva en annan variant till baggarna, då deras horn är större och vidare.

stinastina

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 11 aug-09 kl 12:44 »
Jag har en tanke om att bara ha höet i en trälåda som de kan äta ur.  Jag har bara tre tackor och tänkte göra lådan så stor att alla får gott om plats, kommer inte ha några lamm så jag har inte problem med att de hoppar i höet. Men kommer jag ändå få problem med spill? Jag tänker som så att tackan kanske tar en stor tugga hö och sedan vänder ut huvudet från lådan och då pills det massa hö? Vad tror ni, måste jag bygga så att jag försvårar för tackan att vända ut huvudet med spjällor eller överliggare?

Tacksam för svar!
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 aug-09 kl 14:24 »
Stinastina:
Det blir alltid lite spill när får äter. Dessutom så blir det rator av sådant som är för grovt för dom att smälta.  Med tre får så skulle jag nästan lika gärna ha slängt höet i en hörna åt dom  ;)

Däremot så skulle jag vara mer orolig för att någon hoppar upp i lådan och ställer sig att äta på det sättet.... Risken för att fåren förorenar i bingen är överhängande, vare sig de står i den, eller vid den.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 15 aug-09 kl 10:00 »
Birgit! Hur smalt har du mellan pinnarna?
Vi ska bygga en foderhäck efter att ha använt Boles runda fårhäck ett år. Värdelös  >:( Ungtackorna kommer in emellan pinnarna och står således i maten och äter. Det har hänt att tackor fastnat när balen är ny. Då har foder ramlat ner över huvudet på dem och när jag har kommit har de stått med huvudet I maten och inte kommit loss. Dessutom har de lyckats rycka loss en pinne!

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser