Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderhäckstips  (läst 5118 gånger)

JBF

• Småland
Foderhäckstips
« skrivet: 16 jun-09 kl 10:56 »
Jag behöver lite tips om foderhäckar, hemmagjorda helst! Jag måste bygga en till de blivande roslagsfåren vad det lider. Hur brett bör de ha mellan spjälorna? Något speciellt man bör tänka på med tanke på baggarnas horn? Funderar på att bygga en ganska stor, så att man inte behöver fylla på mer än kanske 1-2 ggr i veckan. Vet ännu ej om jag skall bygga en ute i vinterhagen, eller om jag skall bygga inne i blivande fårskjulet. Vad tycker ni är bäst? Är det någon som har foton på sina foderhäckar att visa så vore jag tacksam!

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

sarbe453

• Östergötland
SV: Foderhäckstips
« Svar #1 skrivet: 16 jun-09 kl 12:13 »
Jag har inte roslagsfår själv så specifikt råd kan jag inte ge dig men jag funderar på det du säger om att ha en stor häck. Min erfarenhet säger att det blir mer spill ju större häck du har. Hos oss där fodret är värdefullt ger vi faktiskt 2 ggr om dagen för att minimera spillet om vi bara ger en gång/dag så ökar spillet drastiskt, säkert med 100%! Men det är klart har du gott om foder och prioriterar enkelheten i hanteringen så är det ju en annan sak.

Hoppas få tips själv på foderhäckar av denna tråd, hur har ni gjort som har lite mindre häckar (utan att för den skull kapa tråden)?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Birgit

« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 13:15 »
Det viktigaste är att alla har ätplats. Blir det trängsel ökar spillet markant. En nederdel som är tät tycker jag är ett bra sätt för att minska spill också.
Angående baggar, så behöver de inte så mycket extra utöver tackorna. Våra gutebaggar är fenomenala på att vicka på huvudet så hornen kommer loss.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 13:20 »
Problemet är ratorna, om man utfodrar sällan. De ratar mer foder när det har legat ett tag. Samtidigt kommer de inte åt att äta det som ligger "bakom" ratorna. Jag tycker att utfodring 1 gg/dag är ett minimum om man ger hö. De behöver ju ändå tillsyn en gång om dagen!

Dessutom är det en utmärkt hälsokontroll om man lägger ut hö en gång om dagen, man ser direkt vem som inte har matlust = något är fel. Det är bra för nyblivna fårägare som inte har det tränade ögat att se på annat sätt att något är fel!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 16 jun-09 kl 13:46 »
Vi hade foder häckar men det blev en hel del spill. Vi bytte ut dem mot svarta plast lådor som vi satte på utsidan av det utrymmet där de går inne i stallet. De måste stå på rad sticka ut huvudet och ner i lådorna. Fungerar otroligt bra. inget spill, alla står stilla och mumsar över lådorna. Och vi ger mat 2 -3 gånger per dag.

Vi har även testat andra varianter av foderhäckar och foderbord. Det verkar som om då fåren får stå med huvudet "ner" och över maten (- de har maten mer som om de hade betat ute) så blir det inte så mycket spill som då de måste sträcka halsen mer uppåt. De kanske inte kan tugga och svälja i uppförsbacke  ;D

Dessutom så verkar de tycka bättre om då det är mer fritt runt halsen vilket det inte blir i ett foderbord eller där de måste stracka in huvudet för att ta maten.

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-09 kl 13:49 »
Tack för era tips. En tanke jag fick var att bygga höhäcken inne i fårskjulet, som är den gamla gödselstaden, med murade golv och väggar upp till 1,5 meter, sedan ett sluttande tak, ca 1,8 meter som lägst, och 4 meter på högsta stället. En 3 meter bred öppning mot söder finns där de kan gå ut till sin hage. Tanken är att bygga en låda av tex masonit, med ätöppningar av spjälor/galler längst ner. Givetvis får man bygga lådans väggar med sådan lutning så att fodret rinner fint neråt. Borde inte höet hålla sig fräschare på detta sätt? Vidare ser ju fåren endast det hö som finns vid spjälorna, och inte det som ligger på vänt. Detta kanske förhindrar en del lyxätning, och det som de inte vill ha spottar de väl ut? Självklart får man ju räkna med en %-andel spill, men det får man väl alltid göra vid fri tillgång? (Har inte de flesta idag förresten gått över till fri grovfodertillgång?)Största fördelen med detta vore att jag kunde slänga ner hö i automaten direkt från rännet, istället för att manuellt bära det runt hela ladugården.. Givetvis får man ju kolla höåtgången varje dag, och man lär väl sig fort se ifall något verkar lurt?
Vad tror ni om detta? Eller ska man kanske bygga en häck endast för dagsbehovet?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 16 jun-09 kl 14:34 »
Är tanken då att de skall dra ut fodret, alltså inte kunna sticka in huvudet i dessa ätöppningar?
I så fall kommer du att få ett otroligt spill, då fåren inte äter det som hamnat på "golvet" (inte mina i alla fall).
Jag har olika varianter på olika ställen. I kallstallet foderbord med stående spjälor: lite för långt mellan spjälorna där så i rusning efter kraftfoder kan de minsta komma halvvägs upp + att lammen lätt kommer upp. Annars fungerar det foderbordet klart bäst. inte så mycket trängsel och ingen som kan tränga undan alla andra i jakt på den godaste maten. Inga skavsår eller ullavfall runt halsarna. Vi har mer än en ätplats per djur, men de står oftast lugnt och tuggar i den "holk" som de ställt sig i för tillfället, inget spring efter bättre plats vilket medför att det i stort sett inte blir något spill alls. Även enkelt för oss då andra sidan av foderbordet vetter mot vår "servicegång".
Inne i varmstallet har vi samma typ av foderbord men liggande,smal ätöppning. Där har något målmedvetet lamm lyckats ta sig upp men ej ofta. Mer trängsel och "hets" vid utfodringen. de största tränger undan andra, särskilt vid kraftfoderutfodring. Här är foderbordet gemensamt för två boxar, så vi får gå upp på, eller servera fodret från kortsidan av foderbordet. Funkar inte riktigt lika smidigt som det i kallstallet + att det blir lite mer spill här.
Utomhus har vi två runda häckar. Den ena är Siltbergs med mittkon. Den ger rätt mycket spill och skräp i ullen, men funkar på betet för korta perioder av tillskottsfodring med hö och kraftfoder. Den andra runda är ett hemmabygge av ett skotar-däck med stående spjälor som upptill hålls ihop av grov svart vattenslang. Ger mindre spill än Siltbergs-häcken, men är fruktansvärt tung att flytta och bökig att städa ur.

Min slutsats är att en foderhäck med stående ätöppningar och ena långsidan "fri" för skötaren fungerar bra. Instämmer med didigare inlägg om teorin med att fåren helst skall kunna stå med huvudet inne i/över foderbordet när de äter.

Tillägg: Vi utfodrar 2 ggr/dag under stallperioden. Ytterligare en tanke om din foderautomat (om den är menad som jag föreställer mig): Det spelar ingen roll att fåren inte ser fodret högre upp i automaten, de lämnar ändå det de inte vill ha eller river ut det de inte vill ha, så antingen kommer du att få rensa/manuellt dra ut det grövsta(ratade) fodret eller också blir det stopp i automaten och fåren skriker för att de inte har något att äta
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 22:15 av Maria nyckelpiga »

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-09 kl 23:04 »
Ja ifall spjälor där fåren endast får in nosen ger mycket mer spill än fodergrindar där de kan stå med huvud/hals inne och äta, så blir ju valet lite lättare. Och med en fodergrind så blir det ju genast betydligt svårare att göra en häck för mer än en dagsranson. Det jag hade tänkt mig var ju lite som "Ramsele-häcken" i den äldre upplagan av Får (Sjödin), alternativt lite som de foderhäckar som syns i Nina Janssons Fårbok, om ni vet vad jag menar, fast med plats för lite mer hö.
Råder det delade åsikter om detta med nos-smal ätöppning respektive fodergrind á la nötkreatur, eller är alla av åsikten att smal spljälbredd är dåligt?
Lär inte fåren sig att dra ut det de ratar för att komma åt det finare fodret?

hustran

« Svar #8 skrivet: 17 jun-09 kl 09:37 »
Vi hade (vid inomhus utfodring) typen kohäck, alltså där varje djur hade sin plats framför ett dubbelsidigt foderbord. De fick lyfta huvudet i en "klyka" och sedan sänka det. Det fungerade kanon. Fördelen var att de starkare tackorna inte kunde tränga undan de svagare. Att de sen inte hade flera platser än det var djur gjorde att de slutade ranta runt snart utan stod snällt och åt. Att ha ett dubbelsidigt bord var nog också psykiskt bra med tanke på att får är lite "åpna" och vill inte gärna att grannen har det lite bättre. ;D   
 Så när de ser någon äta framför sig så vill de inte lämna sin plats. Dessutom var det fint att kunna gå ostört vid utfodring, både kraftfoder och hö. Det tar sin plats visserligen men är smart att använda vid lammning för att bygga lammningsboxar vid.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 10:17 »
Jag har samma erfarenhet, och även min mentor (fårbonde i drygt 40 år) - dvs att ett foderbord som de kan sticka in hela huvudet i och stå och äta över bordet ger allra minst spill. Jag har byggt enligt hans anvisningar, ett bord som kommer upp ca 30 cm med en "rink" på ca 10 cm så att det blir som en låda. Ca 20-25cm ovanför rinken en liggande bräda, en sk nackbom. Sedan en liggande bräda till med lite mellanrum för att få höjden.
Brädorna skall vara oimpregnerade. Jag har använt plyfa som botten på bordet, det är lätt att hålla rent och funkar då också utmärkt att ge kraftfoder på om man så vill.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 10:19 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jun-09 kl 13:25 »
Jag föredrar fri tillgång på foder, trots problemen med rator. Finns flera enkla anledningar. Tillväxten, lammens kvalitet, klassning, förbättrades omdelbart när de fick fri tilgång. Det andra är arbetsinsatsen. Varför fodra varje dag när man kan göra det två gånger i veckan.

Mitt tips är följande vid utfodring ute. Spjälor på 15-20 centimeter, jag tycker det går bra med sneställda ribbor, minskar spillet. Inomhus är det bättre om de kan sticka in huvudet och man har någon slags uppsamling, där det de drar ut ramlar.

Får drar alltid ut strån som de ratar eller tänker äta senare, när de goda bladen är uppätna. Ute är det nog svårt att indvika visst spill, inne bör man ju samla upp för att hålla rent.

Min erfarenhet är att det inte får vara för svårt att få ut stråna. Hellre lite spill och snabbt växande lamm än helt rent och dålig tillväxt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gunhild

« Svar #11 skrivet: 18 jun-09 kl 21:43 »
Bygg i nära anslutning till där du förvarar höet.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 25 jun-09 kl 16:32 »
Precis så tänker jag också, Fåraherden. Enkelt, smidigt och djuren är nöjda. Fri tillgång på grovfoder är A och O oavsett vad man ger utöver det.
Min erfarenhet är att om de har gott om utrymme runt foderhäckarna minskar spillet. Spillet uppstår främst när de äldre tackorna kör bort de yngre, för att kolla om de har bättre käk. Dessutom, kan man inte producera exakt den kvalité fåren vill ha, utan att det blir för grovt osv. ska man väl inte tvinga dem att äta det i ren snålhet?
En sak som stoppar spillet något är att man inte har öppet under ät-nivån, utan foderhäcken är tät där. För en ovana mina gutar haft t.ex. är att stå och äta under/emellan de andra. Då drar de, så därför har vi tätat ordentligt nertill på häckarna.
Tycker inte spillet är så enormt att det stör oss iaf.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jun-09 kl 16:56 »
Birgit, du menar alltså att dina foderhäckar har öppningar där fåren kan stoppa in huvud och hals, men att det under foderhäcken är helt tätt, som en låda?
När den är nypåfylld är det som en stor hög med hö därinne då? Eller är den helt proppfull då så att de ej kan stoppa in huvudet innan de ätit en del av fodret mellan spjälorna?
Jag är nog lite trög just nu, har precis stängslat 1,5 hektar välkomsthage till fåren, i 26-gradig värme. Det är maassor av knott i skogen kan jag hälsa!

Birgit

« Svar #14 skrivet: 06 jul-09 kl 14:41 »
Det är alltså spjälor/bräder som de stoppar in huvudet emellan. Det är fyra grindar som hålls samman av fyra stolpar (en i vart hörn). Längst ner på grindarna har vi tvärgående bräder som alltså tätar. Vi har provat flera varianter innan vi kom hit, men detta funkar rätt bra.
Vi använder rundbalar, oavsett om det är hö eller ensilage. Ibland, när balarna är lite större, kan det bli svårt att få in huvudena i början i rundningen, men hörnen är inga problem.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 07 jul-09 kl 09:23 »
Bygg så att du inte måste lägga i höet från den sida som fåren äter. Det har jag gjort och det är klart besvärligt. Nästa foderhäck jag byggar skall jag kunna lägga höet i från utsidan där fåren inte går.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Birgit

« Svar #16 skrivet: 07 jul-09 kl 14:54 »
Mina häckar är fyrsidiga och kan öppnas från vilken sida som helst. Dessutom lätta att plocka ner på våren och ställa undan!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 07 jul-09 kl 18:58 »
Kan du inte sätta in en bild på dina Birgit.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #18 skrivet: 07 jul-09 kl 19:38 »
Har ingen, å nu är de demonterade :P. Ska se om jag hittar nån på ursprunget, som vi utgått från och finslipat lite ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 07 jul-09 kl 19:42 »
Ok  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser