Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästarnas seger tåg över får.  (läst 10165 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hästarnas seger tåg över får.
« Svar #60 skrivet: 16 jun-09 kl 17:23 »
En hästbonde är inte en bonde i mina ögon. Det är såklart inte hästfolkets fel att jordbruk läggs ner, men det är tråkigt att det skall då ersättas med pseudojordbruk som hästdrift. Hästbönder i avsevärt latare, bortskämdare men framför allt flathäntare än riktiga bönder. Men samtidigt så är det ju bra att det finns aktivister för flickorna på landsbyggden. Vad det beror på kan man undra, jag kan tänka mig att det beror på tjänstemän och "stadsbor" som skaffat kapital och köper en gård försöker leka bonde.
så dumenar att ja inte skull e kunna vara riktig bone omm ja har hästar vad kallar du häst manen då änte det riktiger bone då vetinete ja ? mvh pålle

Birgit

« Svar #61 skrivet: 16 jun-09 kl 18:54 »
Fast pålle, jag tror det mest rörde sig om utflyttare med hobby-hästar?
Känner flera som har arbetshästar och det är väl helt ok enligt mig. Använda dem i jordbruket eller skogen. Även som transportmedel istället för fyrhjuling eller mc.
Det är närmast en företeelse som är grunden till diskussionen.

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 16 jun-09 kl 20:21 »
Fast pålle, jag tror det mest rörde sig om utflyttare med hobby-hästar?
Känner flera som har arbetshästar och det är väl helt ok enligt mig. Använda dem i jordbruket eller skogen. Även som transportmedel istället för fyrhjuling eller mc.
Det är närmast en företeelse som är grunden till diskussionen.
  Du har så rätt  ja kunde int låta bli  när du skrev somm du jorde   ;) mvh pålle

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 17 jun-09 kl 15:39 »
Lån till gård ska man minst lägga upp 10% kontant och minst 30% om man ska klara att dra runt det med gården som enda inkomstkälla.

I mitt fall min 1 miljon om jag landar ett annat jobb, 3-4 miljoner om jag ska starta eget som fårbonde.

Blir kul att försöka spara ihop på 65% A-kassa. ::)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

hustran

« Svar #64 skrivet: 17 jun-09 kl 18:44 »
Som jag ser det, är det inte hästarna som är något "problem". att få avsättning för foder,halm osv. Det gynnar nog bönder, men att härbärgera dessa omhuldade djur med dyra stallar och specialhagar kostar nog. Jag känner flera som lagt om från mjölkor till häst"hållning". Uthyrning av stallar etc.. Då gäller det ju inte hästarna isig utan hussar,mattar,ungar och hundar....som dessutom skall samsas!!!!! Där kommer problemen in. Putte kan inte gå i samma hage som Lisa osv. Därför tror jag att den psykiska hälsan mår bättre av "det gamla jordbruket".Vad sedan det har att göra med hur vi prioreterar gårdar med får eller kor vet jag inte men "lugnet på landet" har ändrats.Vill vi inte vara med så gäller det att hitta någon gård lååångt från vissa samhällen. En som söker. 

Fordson

« Svar #65 skrivet: 17 jun-09 kl 18:50 »
Lån till gård ska man minst lägga upp 10% kontant och minst 30% om man ska klara att dra runt det med gården som enda inkomstkälla.

I mitt fall min 1 miljon om jag landar ett annat jobb, 3-4 miljoner om jag ska starta eget som fårbonde.

Blir kul att försöka spara ihop på 65% A-kassa. ::)

Jag förstår inte? Hade du tänkt att få låna till en 10 millars gård, utan eget kapital och 65% A-Kassa!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #66 skrivet: 17 jun-09 kl 18:57 »
Jag förstår inte? Hade du tänkt att få låna till en 10 millars gård, utan eget kapital och 65% A-Kassa!

Ja, Får inget jobb för det finns för många arbetslösa med jobberfarenhet.
Så då tänkte jag att jag skulle fråga banken om lån till stor-gård som jag kunde driva som heltidsarbete.
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Fordson

« Svar #67 skrivet: 17 jun-09 kl 19:07 »
Du var mig en spännande prick. Lycka till.
Kör du nåt jordbruk nu eller?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #68 skrivet: 17 jun-09 kl 19:28 »
Nej, varav behovet av gård.!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #69 skrivet: 17 jun-09 kl 20:14 »
Det trevliga var att hela min Affärs idé var banken och jag överens om att den funkar men banken kan inte lånaut 100% av kapital behovet. Det som var Fel var priset på gården att jag måste låna för mycket.
Räntan blir ju ca 500 000 kr/ år och det skulle jag ha jobb vid sidanav för att garantera inbetalning. Fastigheten borgar för sig själv, banken sa att de sällan gått med förlust vid konkurs-aktion.
Så viner jag på lotto var jag välkommen tillbaka.

Liam

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 18 jun-09 kl 07:27 »
det som jag funderar över när det debatteras lönsamhet på verksamheterna är hur mycket ni vill/måste ha ut netto?

Birgit

« Svar #71 skrivet: 18 jun-09 kl 07:48 »
Och det är inte läge att flytta på sig? Till platser där dylika 10 mille gårdar kostar hälften till att börja med? Eller någon stans där du kanske kan fixa jobb och "liten" gård att starta upp med? Växa med uppgiften och utöka efterhand?
Att starta ett jätteprojekt  låter lite vanskligt. Har du erfarenhet av får i större omfattning?

Jag har varit lantbrukare sedan -85 och kan av erfarenhet säga att det är en fördel att starta upp i mindre skala, för inkörsproblem blir det oftast på något sätt. Att då skuldsätta sig upp över öronen kan inte vara nyttigt, för då blir det ju enbart fokus på prestation. Det är mycket som ska fungera. Gården är stor, många djur ska köpas in. Massor av stängsel blir det t.ex.
Vi har själva runt 50 ha blandat åker, bete "skog". Den mesta skogen håller vi på och röjer då den är igenplanterade beten.
Idag har vi knappt 100 tackor, 12 tjurar (mellan 1 - 2 år) och tre hästar som lever på betena och har vinterfoder här.
Korna går på arrenderad mark, där deras vinterfoder också tas. (13 kor). Alla djur är svenska lantraser (utom Islandshästen och korsningsponnyn) vilket innebär att de är duktiga på naturbetesmark, vilket våran bas är. När vi är färdiga med restaureringen av de gamla betesmarkerna (vilka vi delvis sökt stöd för) räknar vi med att kunna ha runt 200 tackor på årsbasis. Med stöd för hotade raser, naturbeten osv. hade minst en person klarat sig på våran gård. OM vi inte varit så dumma och ryckts med i utvecklingshetsen som var på 80-talet och byggt en super modern mjölk ladugård. Vid mitten av 90-talet var räntan uppe i 18%, mjölk- och köttpriser sjönk, kraftfodret var dyrt osv. Korna käkade mer kraftfoder (i pengar) än de mjölkade. Då lade vi av. Jobb dygnet runt och tre småbarn :P . Vi sålde av korna, de flesta gick till liv, mjölkkvoten löstes in (var på håret), den moderna mjölkanläggningen såldes och för detta betalade vi ner skulderna. Vi behöll utslags korna (de som mjölkade för dåligt för att säljas) och skaffade köttrastjur. Vi skaffade lite får. EU-inträdet gav lite pengar för marken, fåren byttes mot svensk lantras (finull) och de gick snabbt upp i drygt 100 tackor de fertila rackarna ;)
Nu är det gutar och roslagsfår. Snart 100 tillsammans, gården är i balans, räntan är låg. Visst var perioden med intensiv mjölkproduktion en erfarenhet, men idag hade jag nog gärna sluppit den. Vi moderniserade en fin gammal lagård, som i ursprunget varit synnerligen lämplig till får.
Nu är vi eko och har miljötänk i det mesta vi gör. Även i köttproduktionen. Det är där vi kommer att ha vår styrka i framtiden, inte som mjölkbönderna - stå på palissaderna och skrika om rätt att stänga inne korna på sommaren (de skulle må dåligt av att gå ut :o) Jag är övertygad om att verkligheten kommer ifatt både producenter och konsumenter till slut. (vi blir vad vi äter, miljön likaså)
Så, tänk igenom din situation ordentligt och fundera på hur du verkligen vill leva ditt liv. Vissa kommuner vill ha mark betad sommartid och betalar bra för det, kan vara en affärsidé? Om gården är för liten alltså? Försätt dig inte i en situation du ångrar resten av livet ;) Skaffa en bra nisch produktion istället. Något du blir "bäst" på. Men sådant måste växa fram (mogna). Lycka till!

Charlotte

• -
« Svar #72 skrivet: 18 jun-09 kl 07:49 »
I de flesta fall accepterar man nog som fårbonde en lägre lönsamhet än vad banken gör när man ska ta lån.
  Jag kan inte komma på någon fårbonde i min bekantskapskrets som gjort som Henriksson vill göra: Ta ett stort lån och börja med en stor fårgård. De jag kan komma på just nu har antingen haft andra djurslag och gått över på får eller också har de börjat i mindre skala för att sedan utvecklas till att bli större för att successivt avveckla arbete vid sidan av.
 Man kommer i ett annat läge när man måste tala om för banken att dom ska låna ut pengar till en...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #73 skrivet: 18 jun-09 kl 12:00 »
det som jag funderar över när det debatteras lönsamhet på verksamheterna är hur mycket ni vill/måste ha ut netto?

Jag skulle axeptera att gå på sos. standard i 5 år tills flocken nått målet ca 500 tackor. Ca 2000 kr i fickpeng per månad. Att äta utslags tackor och nödslakt.

Liam

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 18 jun-09 kl 13:15 »
då förstår jag inte varför du inte börjar i mindre skala? när du accepterar en låg lön i uppstarten?kolla runt i dina trakter,kör ut på landet och spana om du ser obrukad mark/bete prata med markägarna runt i kring om arende.

Angua

« Svar #75 skrivet: 18 jun-09 kl 13:20 »
Jag skulle axeptera att gå på sos. standard i 5 år tills flocken nått målet ca 500 tackor. Ca 2000 kr i fickpeng per månad. Att äta utslags tackor och nödslakt.

Fast banken kräver att man har 6000:- per vuxen kvar att leva på efter att alla lån (även lån till annat än bostad) är betalda. De gör fel om de lånar ut stora summor till någon där det finns tveksamheter om inkomster och möjlighet att betala tillbaka.
Vi är två normalinkomsttagare, heltid, fast anställda med några hundra tusen att lägga kontant, kollar på mindre skogsgård i tre miljonersklassen, men ligger på gränsen för att vi har råd med det, utan att ha några större skulder i övrigt. Då pratar vi inte en gård i 10-milles klassen. Men någonstans måste vi börja, för gård vill vi ha. Vill vi ha mer mark sedan får vi arrendera eller försöka köpa till om vi arbetat upp kapital för det.
Sen är det ju inte bara gården som ska köpas, det behövs traktor och redskap om man vill ha eget foder, övriga verktyg som behövs för underhållet, hagar som behöver stängslas oftast, ev reparationer av byggnader mm mm. Det blir också ganska många kronor, även om man inte behöver köpa allt på ett bräde.
Och vi räknar inte med att kunna leva av gården, bara på den ;) och njuta av livet under tiden, något som skulle bli svårt med jättelån och oro för pengar varje dag, utan kunna lägga undan för att utveckla gården, hålla byggnader och marker i gott skick och ha god djurhållning (oavsett djurslag..) för nöje och egen försörjning.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #76 skrivet: 18 jun-09 kl 13:30 »
då förstår jag inte varför du inte börjar i mindre skala? när du accepterar en låg lön i uppstarten?kolla runt i dina trakter,kör ut på landet och spana om du ser obrukad mark/bete prata med markägarna runt i kring om arende.

Problemet är att jag inte har 30% av lånet till något.
Det är svårt att spara pengar när försörjningen är 65% A-kassa.

Ska jag beta annans mark måste jag köpa vinter lada och vinter foder.!

Målet är ju en hyglig lön för arbetet och heltidsarbete då gäller ju ca. 400-500 Tackor.
Börjar jag smått får jag bara indragen A-kassa och svält lön.

Birgit

« Svar #77 skrivet: 18 jun-09 kl 14:15 »
Indragen A-kassa? Idag får man faktiskt ha och driva gård på hobby-basis utan vinst och behålla sin A-kassa. Man får väl ligga lite lågt med vinstsyftet i början. Annars söker man investeringsstöd som Charlotte hade uppe och kanske ett starta-eget bidrag från AF i grunden. Prata ordentligt med AF och länsstyrelsen på din ort. Fråga om- och hur de kan hjälpa dig.

Jag förstår att målet är att kunna försörja sig helt på gården, men precis föregående talare sagt, är det inte särskilt bra att starta med enorma lån och försöka reda ut det. Även om man kan söka bidrag och annat, så kommer inte de pengarna dag 1.
Bygg upp en verksamhet sakta och försiktigt. Väx med uppgiften, skaffa mer mark/större gård när du vuxit ur den första.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #78 skrivet: 18 jun-09 kl 15:03 »
Får är väl bland det mest arealextensiva som finns inom jordbruksnäringen.
Rimmar illa med dagens skyhöga markpriser, och vad händer när EU-bidragen trappas ner eller försvinner helt?
Ska man få en nyköpt gård att alls gå runt, måste det vara någon form av intensivdrift.
Men det mesta av sådant - höns- och svinfarmer, grönsaksodling mm - är redan överetablerat.
Sen måste man ju från början kunna sina saker, om man storsatsar med lånade pengar.
Och trådstartaren har förstås gedigna kunskaper om får och jordbruk?

Birgit

« Svar #79 skrivet: 18 jun-09 kl 15:25 »
Tror snarare att det kommer att bli större efterfrågan på naturligt producerade råvaror. Det är ju numer bevisat att köttet blir nyttigare vid betesdrift utan kraftfoder. Gäller faktiskt även gris och höns! Dessutom riktar ju EU mer stöd mot just bevarande av biologisk mångfald.
Att intensiv producera kostar stora summor pengar, är arbetskrävande, ger sjukare djur osv. Dessutom utarmar det jorden. Alltså helt emot de nya miljö direktiven.
Vad man ska satsa på är väl gårdar med just såna värden (helst lätt igen vuxna) fixa till dem och söka maximalt bidrag för dem! För så länge EU vill styra produktionen kommer bidragen finnas. Dessutom, det som växer i markerna med minimal människoinblandning och bara kan skördas (lamm till slakt) är ju nästan enbart vinst. Naturbetena kan man inte heller producera människoföda på!

Så att skaffa en gård med minimalt officiellt produktionsvärde på mark eller skog är nog det optimala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser