Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästarnas seger tåg över får.  (läst 10166 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hästarnas seger tåg över får.
« Svar #40 skrivet: 15 jun-09 kl 17:54 »
För mig är det nästan ofattbart att någon vill gå som dräng åt banken för så liten ersättning som heltidsjordbruk ger idag.
Det räcker ju med nån liten störning för att hela korthuset ska rasa.
Har man inte redan ett antal miljoner att plöja ner utan krav på föräntning, så är nästan vad som helst bättre.
Hobbynivån ger nog bäst valuta för pengarna.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 15 jun-09 kl 17:57 »
Ja, och man sover nog lugnare på nätterna...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 jun-09 kl 18:05 »
Men om man har en riktigt bra affärsplan då?
Och söker alla investeringsbidrag och startstöd som finns?
På något sätt fungerar det ju för dom som bygger och lånar här runt omkring i alla fall. Och storbönderna här har så stora lån så att inte ens 10 heltids jobb skulle kunna garantera att dom kunde betalas igen... Jag avundas dom inte med den svajiga jordbrukspolitik som vi har...  Men många avstyckade gårdar har det blivit. Senaste affären var en relativt stor fårgård som nu gått upp i en större mjölkgård.  Mvh Charlotte 
ja undrar var föralla snkar omm bidrag hellatiden det är vell inga andra angtrepenörer somm får bidrag ? men det är vel schillnad på bi didrag och bidrag  ;D ja tror nog att prisret på mark beror mycke omm det fins skog lill då det trisar upp priserna så vissa få jakt räterna  ? mvh pålle

bakben

« Svar #43 skrivet: 15 jun-09 kl 18:27 »
Problemet är ju att man inte kan starta lantbruk utan att ha fast jobb och fast jobb växer inte på träd.

Utav ren nyfikenhet, hur många procent av initialinvesteringen förväntas man stå för själv? Med banklån hos en "vanlig" bank.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 15 jun-09 kl 18:30 »
Jag upplever inte att jakten är det stora dragplåstret när fastigheter säljs här, det är jordbruksmark.
Ja, varför snackar man om bidrag? Så länge produktion och priser regleras av politiska beslut och man inte får betalt för det man producerar utom öppna landskap (genom bidrag), ja, då är man beroende av bidrag.  Startstödet jag skrev om är istället för Starta Eget stöd som inte bönder kan söka.
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 15 jun-09 kl 19:27 »
Jag upplever inte att jakten är det stora dragplåstret när fastigheter säljs här, det är jordbruksmark.
Ja, varför snackar man om bidrag? Så länge produktion och priser regleras av politiska beslut och man inte får betalt för det man producerar utom öppna landskap (genom bidrag), ja, då är man beroende av bidrag.  Startstödet jag skrev om är istället för Starta Eget stöd som inte bönder kan söka.
Mvh Charlotte
   ja förmodar att du är skåning eller öskötte då  ? där ja bor nora skaraborg är det tvärtt omm  bara en massa statts bor påmpösa individer med bysse och en rejäl plånbok   >:( så det schilljer nog lite varstans i landet  . mvh pålle

Fordson

« Svar #46 skrivet: 15 jun-09 kl 19:42 »
10 ha ca 50 tackor var ska jag ha resterande 250 st.  ???

Mitt mål blir att hitta en gård som kan försörja ca 500 tackor med grovfoder. Ca 100 ha bete o åker.

Oj oj. En gård på 100 ha + ekonomibyggnader kostar minst 8-10 mille häromkring (Norra Östergötland/Södermanland).

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 15 jun-09 kl 20:11 »
Oj oj. En gård på 100 ha + ekonomibyggnader kostar minst 8-10 mille häromkring (Norra Östergötland/Södermanland).

Japp, ska fråga i morgon men tror att de kan ge max 70% av priset i botten lån resten vill dom nog att man skjuter till själv.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #48 skrivet: 15 jun-09 kl 20:14 »

Här också, det är svårt att hitta så stora gårdar här utan att en större del av marken är skog.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pong

« Svar #49 skrivet: 15 jun-09 kl 20:18 »
En hästbonde är inte en bonde i mina ögon. Det är såklart inte hästfolkets fel att jordbruk läggs ner, men det är tråkigt att det skall då ersättas med pseudojordbruk som hästdrift. Hästbönder i avsevärt latare, bortskämdare men framför allt flathäntare än riktiga bönder. Men samtidigt så är det ju bra att det finns aktivister för flickorna på landsbyggden. Vad det beror på kan man undra, jag kan tänka mig att det beror på tjänstemän och "stadsbor" som skaffat kapital och köper en gård försöker leka bonde.

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 15 jun-09 kl 20:35 »
Pålle: Du är mer än hundra mil fel ute när du gissar.  .. Sverige är långt. Jag kan inte tro att någon här köper skog enbart för att jaga/arrendera ut jakt, jag sköter pappas räkningar, jag har för mig att han betalar runt åttahundra för småviltsjakten på all kyrkans skogsmark häromkring, vet inte riktigt hur mycket det är, men det är ett stort område. Den avgiften delar han med dom andra jägarna som jagar i samma viltvårdsområde så jag tror det blir lite över en hundring per man, och sedan kallar man jakt för överklassport;) Det är ett billigt nöje, betydligt dyrare är jakten på den egna marken om man räknar på vad den kostat i inköp, men det är ju inte för jaktens skull han har den.
Mvh Charlotte

mobben

« Svar #51 skrivet: 15 jun-09 kl 22:34 »
Pålle: Du är mer än hundra mil fel ute när du gissar.  .. Sverige är långt. Jag kan inte tro att någon här köper skog enbart för att jaga/arrendera ut jakt, jag sköter pappas räkningar, jag har för mig att han betalar runt åttahundra för småviltsjakten på all kyrkans skogsmark häromkring, vet inte riktigt hur mycket det är, men det är ett stort område. Den avgiften delar han med dom andra jägarna som jagar i samma viltvårdsområde så jag tror det blir lite över en hundring per man, och sedan kallar man jakt för överklassport;) Det är ett billigt nöje, betydligt dyrare är jakten på den egna marken om man räknar på vad den kostat i inköp, men det är ju inte för jaktens skull han har den.
Mvh Charlotte
Det beror nog på var i sverige man befinner sig på visa håll är det inte ovanligt med priser upp i mot 300 kr /ha.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 15 jun-09 kl 22:58 »
Här i våra trakter (norra Östergötland / Södermanland) så går det absolut inte att köpa en gård med lånade pengar och kunna driva den som ett heltidsjordbruk, priserna är så sjukt uppskruvade att det närapå enbart handlar om penningplacering.

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 15 jun-09 kl 23:34 »
Mvh Charlotte
  de var ine arende ja diskutera  krösuarna har uder fem sex år  laktt under sej en massa fina små går det är ett somm är säkert eller så är det pening plaserare det går bara inte och kongkurera med domm mvh pålle

Birgit

« Svar #54 skrivet: 16 jun-09 kl 07:28 »
Och dessa penningplacerare är inte intresserade av att bruka marken på fastigheten. Det är mer jätte.... lekstugor!
Helt klart är att intressena varierar med platsen osv. Här är det många som lockar tyskar att köpa gårdar ute i obygden, för just jakt och rekreation. De tycker priserna är toppen, jämfört med Tyskland.
Men samtidigt finns gårdar utan intressanta jaktmarker, som står och växer igen när ägaren lämnat in. Fina gamla beteshagar osv. fulla med sly. I bästa fall har arvtagarna planterat gran på åkern.

Charlotte

• -
« Svar #55 skrivet: 16 jun-09 kl 09:11 »
Pålle: Jag berättade bara att dom problemen inte finns här, här är skog så pass dyrt (för värdet i virket) och jakt inte så värdefull så att ingen köper skog bara för att få jaga, ni bor väl i fel del av landet;)
Visst händer det att tyskar eller andra utlänningar köper sommarstugor, men inte gårdar. Skulle det finnas mark till så arrenderar dom ut den eller styckar av den.    Mvh Charlotte

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 jun-09 kl 10:48 »
Vi gör så här!
Gård 30 ha får o grönsaker en sköter detta- en av oss jobbar heltid vid sidan av. Båda nöjda. Visserligen inga stora förtjänster men nöjd ändå. Har under tjugo års tid betat av en stor del av våra banklån och det känns skönt när man bara blir äldre med åren. Pension blir ingen förmögenhet för oss, så om det mesta av skulderna är väck när den dagen kommer vore faktiskt gött!! :)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #57 skrivet: 16 jun-09 kl 12:48 »
Mäklaren ringed sa att det fanns ett bud på 10,8 miljoner nu på gården som jag fann intresant. :(
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Huggorm

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 16 jun-09 kl 13:01 »
Men samtidigt finns gårdar utan intressanta jaktmarker, som står och växer igen när ägaren lämnat in. Fina gamla beteshagar osv. fulla med sly. I bästa fall har arvtagarna planterat gran på åkern.

I bästa fall? Det är väll snarare det värsta som kan hända

Birgit

« Svar #59 skrivet: 16 jun-09 kl 13:11 »
Jo, men vad jag menar är att någon ser nån nytta med marken ::) Det är tragiskt att se fina betesmarker och även fina gamla hus stå och totalt förfalla. Tyvärr kan man ju inte ta sig an allt själv heller :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser