Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästarnas seger tåg över får.  (läst 10179 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
SV: Hästarnas seger tåg över får.
« Svar #20 skrivet: 15 jun-09 kl 09:37 »
Måste tillägga att jag har inget emot folk som äger hästar. Har själv tre hästar och har haft häst i över tjugo år. Även tävlingsponnyer när mina döttrar var i tonåren.

Birgit

« Svar #21 skrivet: 15 jun-09 kl 10:32 »
Har inte uppfattat  att någon som debatterat här tycker illa om hästar? Det är ju vissa företeelser som på sikt kan bli negativa för landsbygdsutvecklingen, som vi reagerar på.
Igen då, varför måste hästar gå i helt gräsfria hagar, med täcke året runt och tas in på natten? Hur normalt och djuretiskt är det? Om man vet att hästar är flyktdjur, vet man väl också att de är betesdjur?
Pratade med en hästägarbekant nyligen om varför hon tar in hästarna nattetid även på sommaren "man har bättre pli på dem då". 

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 15 jun-09 kl 10:43 »
Jag ser inte problemet som att hästfolk roffar åt sig gårdar. Problemet är väl mer att gårdar numera måste vara så stora för att löna sig. Därför köper 'Storbönderna' upp all mark och husen med lite mark till blir över och säljs med fördel till folk som vill ha möjlighet att hålla häst.
 För att kunna leva på en lite mindre gård behöver man ofta ha fler ben att stå på som tex upplevelseturism (jag räknar även slakt med återtag och äggförsäljning från gården som en slags upplevelseturism, kunden kan komma ut och se hur djuren lever), men det är ju tydligen inte heller riktigt bra att ha fler ben att stå på, för 'riktiga' bönder ska bara producera mat och inte fundera på vad som är ekonomiskt hållbart?!? Resonerar man så kommer det bara att bli fler och fler hästgårdar och färre och färre (men RIKTIGT stora gårdar) eftersom det bara är såna som fungerar ekonomiskt om det bara är ren matproduktion man ska ägna sig åt.   
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tessiem

« Svar #23 skrivet: 15 jun-09 kl 11:14 »
Här i våran del av landet betar alla hästar i närheten i hagar. Sen om folk vill ta in dem nattetid är väl upp till dem?
Ser inte det som ett problem. Mitt sto med föl tas in på natten tills fölis blivit starkare & har mindre risk att bli nedkyld i störtskur.

Har inte uppfattat  att någon som debatterat här tycker illa om hästar? Det är ju vissa företeelser som på sikt kan bli negativa för landsbygdsutvecklingen, som vi reagerar på.
Igen då, varför måste hästar gå i helt gräsfria hagar, med täcke året runt och tas in på natten? Hur normalt och djuretiskt är det? Om man vet att hästar är flyktdjur, vet man väl också att de är betesdjur?
Pratade med en hästägarbekant nyligen om varför hon tar in hästarna nattetid även på sommaren "man har bättre pli på dem då". 

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #24 skrivet: 15 jun-09 kl 12:07 »
Här tas hästarna oxå in nattetid! Vi har både björn, lo och varg strykandes runt knutarna och jag tycker alldeles för mycket om mina hästar för att riskera något. Jag har inget mot rovdjur i skogen, men med vissheten att dom går här i krokarna så vill jag inte riskera något. Vi har rovdjurs stängsel till fåren (5 järntrådar) och hoppas att det håller "rätt djur på rätt plats", då vi inte har möjlighet att ha fåren instängda nattetid.
Så även om man har mark och möjligheter, så kanske man tar in hästarna på natten för hästarnas bästa  :).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 15 jun-09 kl 12:23 »
Jag ser inte problemet som att hästfolk roffar åt sig gårdar. Problemet är väl mer att gårdar numera måste vara så stora för att löna sig. Därför köper 'Storbönderna' upp all mark och husen med lite mark till blir över och säljs med fördel till folk som vill ha möjlighet att hålla häst.
 För att kunna leva på en lite mindre gård behöver man ofta ha fler ben att stå på som tex upplevelseturism (jag räknar även slakt med återtag och äggförsäljning från gården som en slags upplevelseturism, kunden kan komma ut och se hur djuren lever), men det är ju tydligen inte heller riktigt bra att ha fler ben att stå på, för 'riktiga' bönder ska bara producera mat och inte fundera på vad som är ekonomiskt hållbart?!? Resonerar man så kommer det bara att bli fler och fler hästgårdar och färre och färre (men RIKTIGT stora gårdar) eftersom det bara är såna som fungerar ekonomiskt om det bara är ren matproduktion man ska ägna sig åt.   
Mvh Charlotte

För att bli stor bonde får man kalhugga och stycka av hästgårdar för att kunna bruka resten. För att minsta lånebördan efter som priserna är så upptrissade. :'(
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 15 jun-09 kl 12:24 »
Att man tar in hästar på nätterna kan ju ha många orsaker. Förutom rovdjur så är mygg och knott ett problem i vissa områden. Tävlingshästar kanske mår bättre av att få beta bara dagtid så att man undviker alltför stora 'gräsmagar'. Min förre arbetsgivare tog in alla vuxna hingstar nattetid, inte för att få pli på dom men däremot för att ha bättre Koll på dom...   
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fordson

« Svar #27 skrivet: 15 jun-09 kl 12:48 »
Det brukar vara så att en mindre gård (10-40 ha) blir ledig genom ett dödsbo. Då vill arvtagarna tjäna så mycket pengar som möjligt och säljer marken till grannar. Boningshus, ekonomibyggnader och 0.5 - 3 ha bete säljs som hästgård. Alternativt köper grannbonden hela dödsboet, behåller marken själv etc. Om man inte tillät nerstyckning så skulle alla hästgårdar ha hyfsat med mark, eftersom dödsboet fortfarande måste säljas och alla i Sverige inte är svinrika så kommer det efterhand finnas "hästgårdar" MED mark till samma pris som det finns idag UTAN mark. Marken kan sedan utarrenderas till grannen tex, men gården behåller sin integritet över tiden och kan brukas av kommande generationer.

Sen vill jag kommentera det här med att "Leva på gården". Jag tycker det blir en löjlig diskussion, lixom. Är frågan om man kan försörja en hel familj på enbart jordbruk? Dom flesta jag känner (även "heltidsbönder") har även sidoinkomster. Det kan vara väghållning åt kommunen, deltidsbrandman, o.s.v. Och det gjorde dom "gamla" bönderna med, dom fiskade i note, hade köruppdrag. Jag alla möjliga sätt att fylla ut inkomsterna.
För att inte tala om dom gamla knektarna. Dom brukade ju mycket små torp men inte skulle väl nån komma på tanken att kalla deras jordbruk för hobbyverksamhet, eller?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #28 skrivet: 15 jun-09 kl 12:59 »

Sen vill jag kommentera det här med att "Leva på gården". Jag tycker det blir en löjlig diskussion, lixom. Är frågan om man kan försörja en hel familj på enbart jordbruk? Dom flesta jag känner (även "heltidsbönder") har även sidoinkomster. Det kan vara väghållning åt kommunen, deltidsbrandman, o.s.v. Och det gjorde dom "gamla" bönderna med, dom fiskade i note, hade köruppdrag. Jag alla möjliga sätt att fylla ut inkomsterna.
För att inte tala om dom gamla knektarna. Dom brukade ju mycket små torp men inte skulle väl nån komma på tanken att kalla deras jordbruk för hobbyverksamhet, eller?

500 lamm * 20 kg/st = 10 ton kött, är det verkligen för mycket begärt att man ska kunna leva på förtjänsten vid forsäljning av så mycket mat utan ett extra jobb.   ???
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Fordson

« Svar #29 skrivet: 15 jun-09 kl 13:21 »
Nej men tyvärr en sanning. Det jag menar är att om ens jordbruk inte räknas som "riktigt" om man inte lever på gården så är det mycket få jordbrukare idag som ingår i den kategorin. 500 lamm = 250 tackor, kan man knappast leva på. Men inte kan man väl kalla det för hobbyverksamhet? Jag gör inte det i alla fall. Vi lever i en tid då jordbruksprodukter inte uppskattas ekonomiskt, men många kämpar på ändå (av nån anledning). Att då bli nervärderad till hobby (läs. leker jordbruk) är inte speciellt kul.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 jun-09 kl 13:32 »
Är det nedvärderande då? Tidsödande, föga lönsam sysselsättning låter ju som definitionen på en hobby.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 15 jun-09 kl 14:21 »
500 lamm * 20 kg/st = 10 ton kött, är det verkligen för mycket begärt att man ska kunna leva på förtjänsten vid forsäljning av så mycket mat utan ett extra jobb.   ???

Det är nog svårt att leva på det ifall du ska finansiera köpet av gården också. Så extra inkomster vid sidan om lär krävas. Är det fårhållning det rör sig om så är det ju ganska årstidsbundet dvs mest att göra i lamningstider och då finns mer tid att frigöra på sommaren för att göra lite annat också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dolvis

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 15 jun-09 kl 14:48 »
Intressant diskussion med att hästgårdarna liksom utarmar landsbygden. Jag har hittills tänkt tvärtom - men då har jag utgått från att man får acceptera hur det ekonomiska läget ser ut och hur majoriteten lever sina liv.

Vi har ett färskt exempel hemma. Granngården blev till salu för ett halvår sedan då änklingen som ägt den gick bort. Sista 15 åren har den varit sporadiskt bebodd av olika mindre seriösa hyresgäster (en med hästräddningssyndrom) och det vackra stället har sett alltmer förfallet ut. Vet inte exakt areal men kanske ca 90 ha med övervägande skog och en mindre del åker + betesmark. Stor mangårdsbyggnad med två flyglar, den ena med sommarstugestandard och vedspis, den andra vinterbonad.

Nästan alla gårdarna i vår "dal" som varit i en släkt ett par hundra år de flesta, har blivit till salu senaste 20 åren pga av generationsskifte. Tre av dem har sålts till samma "storägare", en äldre herre som bodde i stan, och som så länge åldern tillät åkte runt på ägorna i en jeep, satte upp vägbommar, ville inte byta tjänster omkring att låna varandras skogsbilvägar, delta i jaktlaget etc, och skällde på tanter som var ute och plockade blåbär att de skulle hålla sig undan hans mark. Det positiva med detta var att han styckade av och sålde byggnader och inägomark med påföljd att vi fick två nya fastboende grannar där det tidigare stått tomt!

När denna sista granngården också blev till salu var så klart samme person spekulant igen, och han bjöd nog högst med. Men arvtagarna till gården hörde sig för i grannskapet vad man tyckte och sålde då till den ende jordbrukarfamiljen som är kvar i nästan hela socknen i stället, för att grannarna ville hellre ha en storbonde som tar ansvar för både skogen och jordbruksmarken och deltar i gårdsgemenskapen till granne, även om det betydde att  denne skulle stycka av och sälja själva bostadshuset. Nu hörde jag i helgen att det börjat skälla glatt från granngården och ser fram emot att träffa de nyaste inflyttade grannarna som köpte det avstyckade huset, och säkert kommer att skaffa några hästar med. Enligt bonden så var det en familj som skulle flytta dit permanent som köpt huset, och nu hoppas jag det är trevliga människor som blir goda grannar.

Det innebär att alla gårdar i dalen är permanentbebodda och omhändertagna för första gången sedan så där 50-talet, vilket känns väldigt bra för min del!

Birgit

« Svar #33 skrivet: 15 jun-09 kl 15:12 »
Jag tycker diskussionen blir lite enformig här ;)
Om man producerar 500 lamm ger det utöver kött, fällar och ull som trots allt är värda nåt (beroende på rasval). Dessutom producerar man ganska stora arealer betesmark och åker, vilket den närmaste framtiden kan ge en hel del EU-pengar. Idag är väl detta det mest lönsamma i sammanhanget? Fåren blir ju en bi-inkomst 8)
Sedan beror allt på hur mycket skulder (lån) man har på sin gård. Fårhållning kräver inga exklusiva byggnader t.ex. utan en gammal träladugård som ligghall (eller större uthus) räcker gott. ( Får kan och bör vara ute i stort sett hela året) Vitsen är att se till att uppfödningen blir så billig som möjligt, så man bör producera eget grovfoder.

Idag är det inte lätt att köpa en villa under 1mille, men i mina trakter har faktiskt flera äldre smågårdar sålts för mindre (10 - 20 ha)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #34 skrivet: 15 jun-09 kl 15:59 »

Idag är det inte lätt att köpa en villa under 1mille, men i mina trakter har faktiskt flera äldre smågårdar sålts för mindre (10 - 20 ha)

10 ha ca 50 tackor var ska jag ha resterande 250 st.  ???

Mitt mål blir att hitta en gård som kan försörja ca 500 tackor med grovfoder. Ca 100 ha bete o åker.

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 15 jun-09 kl 16:00 »
Fast producerar man 500 lamm per år finns det för det mesta inte gamla träbyggnader på gården som räcker till för att hysa in tackorna (åtminstone inte om man ska kunna sköta det hela någorlunda rationellt) man är i en besvärlig 'mellanstorlek', gården kräver mycket skötsel och en hel del investeringar.
Man får kanske lov att 'sänka sig' till viss turistverksamhet eller ta annat jobb utanför gården, så är den ekonomiska verkligheten och den kommer man ju inte ifrån... Hur gärna jag än skulle önska att det vore som för ett antal år sedan då vår gård försörjde en trebarns familj galant. Idag krävs det jobb utanför för att det ska fungera eller att man är påhittig och har Bo på Lantgård och andra verksamheter.              Fast producerar man 500 lamm är det ju inte direkt en gård av 'hästgårdsstorlek' man behöver heller... Kanske man är med och konkurerar med de bönder som har råd att köpa mark och stycka av hästgårdar istället...
 Men jag ser precis som Dolvis fördelar med folk som flyttar ut och tar hand om husen, handlar i affärer och utnyttjar servicen i bygderna så att den kan finnas kvar. 
 Kan dessa utflyttare göra att någon bonde tjänar lite på att producera hästfoder så är det väl ännu bättre.
Mvh Charlotte

Birgit

« Svar #36 skrivet: 15 jun-09 kl 16:40 »
En stor gammal lada (tom) gjutet golv och ströbädd, stor rasthage utanför, kan det bli rationellare? Utgödsling med traktor eller Bobcat. Själva har vi foderhäckar utomhus (hembyggda). Ska man producera som "moderna" producenter förespråkar måste man ha massor av effektiva maskiner m.m. men lamm går att producera väldigt billigt på naturbeten och enkla lokaler, utan att man tummar på djurhälsa osv.

Henriksson, köp 2 20 ha gårdar istället då och komplettera med arrende när det behövs. Att börja i mindre skala och växa in i rollen är nog lättast och billigast, då man ju behåller alla tacklammen. Ska man köpa in alla fåren direkt blir det dyrt och kanske en massa andra uppstarts problem också. Häromkring är arrende inte svårfixat. Det är väldigt ont om djur bitvis och det gäller även hästar, men ytterst få har får heller. Mjölkbönderna är kanske ett tiotal inom de närmaste 3 milen trots att jag bor centralt i landet.

Mycket beror på var man vill bosätta sig.

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 15 jun-09 kl 17:08 »
I min del av landet är det ovanligt med gamla träbyggnader på minst trehundrakvadrat... Och då är utrymmet baserat på att djuren måste vistas utomhus året runt, och vettiga rastgårdar är inte det lättaste att fixa åt 250 tackor.                  Ska man hålla dem inne vissa perioder krävs ännu mer utrymme...            Utfodring i rundbalshäckar ger i min lilla besättning ett stort spill, om jag skulle fodra fem gånger så många djur skulle de bli ett riktigt Stort spill...  Jag tror det är därför större besättningar investerar i annan rationellare (dyrare) utrustning.
Köper man två gårdar så kan man ju i och för sig tjäna en hacka på att stycka av en och sälja som hästgård;) Fast det var ju där problemet var...     Mvh Charlotte

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 15 jun-09 kl 17:20 »
Problemet är ju att man inte kan starta lantbruk utan att ha fast jobb och fast jobb växer inte på träd.

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 15 jun-09 kl 17:33 »
Men om man har en riktigt bra affärsplan då?
Och söker alla investeringsbidrag och startstöd som finns?
På något sätt fungerar det ju för dom som bygger och lånar här runt omkring i alla fall. Och storbönderna här har så stora lån så att inte ens 10 heltids jobb skulle kunna garantera att dom kunde betalas igen... Jag avundas dom inte med den svajiga jordbrukspolitik som vi har...  Men många avstyckade gårdar har det blivit. Senaste affären var en relativt stor fårgård som nu gått upp i en större mjölkgård.  Mvh Charlotte 

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser