Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästarnas seger tåg över får.  (läst 10204 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Hästarnas seger tåg över får.
« skrivet: 14 jun-09 kl 12:56 »
Citera
Var tredje svensk har daglig kontakt med olika sällskapsdjur. Det finns exempelvis nästan 300 000 hästar i landet och 800 000 hundar. Dessa djur är ofta till praktisk nytta och fyller också en social funktion.

Lantbrukets djur, som nötkreatur (1,6 miljoner), grisar (2,2 miljoner), får (480 000), getter, höns och gäss, har stor betydelse i den svenska vardagen. Animaliska produkter, som mjölk, ägg och kött, upptar en mycket stor del av omsättningen i svensk livsmedelsproduktion.

http://www.slu.se/?id=123

Nu går det nästan en häst per får.!!!

480/300~=1,6 får per häst.

Det kanske inte är så konstigt att hästfolk trissar upp priserna på gårdar så de ej blir lönsamma att övretaga, för att drivas som lantbruk.

Undrar hur många av de 300 000 hästarna som gör något nyttigt för utom att vara ett förvuxet sällskapsdjur.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Hästarnas seger tåg över får.
« Svar #1 skrivet: 14 jun-09 kl 13:30 »
Det är för att traditionella lantbrukare ska kunna sluta med egna djur och enbart producera foder till god förtjänst  ;) ;D

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 14 jun-09 kl 13:49 »
Ridhästar är bara terapi för överklasskärringar.

Jahaaaa! men vad är travhästar då? :P

Birgit

« Svar #3 skrivet: 14 jun-09 kl 14:19 »
Det är en viktig aspekt du tar upp Henriksson!
Det är ju klart bättre att det går hästar i hagarna än att de växer igen iof. Problemet är bara att många av dessa "nya" lantisar inte ens släpper hästarna på bete. De går ofta i små helt gräs befriade hagar och matte slänger lite hö på backen var dag. (Iklädda fina tecken också)
Hade detta varit kor eller får hade djurskyddet knackat på ::)
En annan trend är att EU, SJV, LRF m.fl. försöker få bönderna att söka sig bort från huvudnäringen och satsa på turism. Det är väl mat vi borde producera på lantbruksmarken? Inte ridbanor, golfbanor m.m?

Helt klart påverkar detta också priserna på lantbruksfastigheter. Och nej, jag skulle inte kunna tänka mig att producera hästhö! Här produceras foder till mina djur. Vi försöker vara självförsörjande på den fronten.
Dessutom är vita plastband ur-fult! Men hästfolk tror att hästar är blinda också.
(Mina reflektioner efter en bilfärd på Småländska höglandets landsbygd där gårdar förfaller och växer igen)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 14:52 »

Dessutom är vita plastband ur-fult! Men hästfolk tror att hästar är blinda också.

"hästfolk" är nog blindare än hästarna...
sen verkar det som man ska ha
Dyr häst
Nytt hästsläp
Fin bil
och stängsel som nästan blåser bort....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vårlängtan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 15:18 »
Måste bara få komma in och balansera upp lite. . . 
Varför skulle det ena utesluta det andra? Ur betessynpunkt är får och hästar bra
komplement. Alla kan inte vara hästintresserade och alla
kan inte hålla på med får och kor. För att få en kraft i landsbygden krävs att vi kan samsas
och är villiga att lära av varann.
Det är inte hästägarnas fel att kraven blivit så sjuka på uppfödningen av
kor och får samt mjölkprod. att fler och fler slutar. Det är ju snarare de kraven som
deder till att bonden slutar med mjölkdjur och
övergår till något annat som är lönsamt, t ex bra grovfoder till hästar.

Så vill jag bara försvara stängsel som syns, vad de än är gjorda av, till häst.
Ett uppskrämt flyktdjur kan ränna rakt genom ett staket oavsett om det syns eller inte, men
OM det syns så minskar risken i alla fall. Ett får får inte upp samma hastighet
och är kanske inte värda i pengar räknat lika som en häst.
Njuter av värme och allt det gröna!

tessiem

« Svar #6 skrivet: 14 jun-09 kl 16:05 »
Fast jag tycker att det är urbota dumt att avfärda en sport/livsstil/hobby som engagerar en stor mängd människor som
"förvuxet sällskapsdjur."
"Ridhästar är bara terapi för överklasskärringar."
"Dessutom är vita plastband ur-fult! Men hästfolk tror att hästar är blinda också. "
""hästfolk" är nog blindare än hästarna...
sen verkar det som man ska ha
Dyr häst
Nytt hästsläp
Fin bil
och stängsel som nästan blåser bort...."

Det visar att ni vet väldigt lite om hästar & hästägare.
Visst kanske får är mer nyttodjur än hästar MEN intresset för får är tydligen inte så överväldigande stort om det nu går hästar i de hagarna istället.
Hästägare älskar sin livsstil och betalar bra för den.

Och förresten Birgit så tror inte hästägare att hästar är blinda. Vi VET bara att de är flyktdjur & att en skrämd häst reagerar mer på ett vitt elband än på en järntråd som inte syns lika väl.

Sagt av en som har tre hästar som tillsammans är värda under 25.000, går i stora hagar & betar ihop med FÅREN, inte har något släp, inte har fin bil men älskar den livsstil som hästeriet är.

Fordson

« Svar #7 skrivet: 14 jun-09 kl 17:04 »
Avstyckningshysterin underblåses tyvärr av hästgårdsfolket. Eftersom dom inte tar in foder själva behöver "gårdarna" inte några åkrar eller bete, en liten rasthage verkar vara tillräckligt. Hästgård på 5000m2 är inte ovanligt. Hur detta blir om några generationer kan man diskutera, dessa "gårdar" har inte chans att existera om hästflugan avtar och folk vill börja odla igen. Att köpa tillbaks mark som en gång sålts av är nästan omöjligt och oftast svindyrt. Personligen tycker jag att man inte ska få stycka ner en befintlig lantbruksfastighet under 6 ha. Man kan på ett ungefär se hur stor en gård har varit en gång i tiden genom att titta på hur stor ladugården är. Man byggde lixom inte apstora ladugårdar till 2 ha mark...
Har absolut inget emot hästfolk, men vad det gör med gårdar, priser och avstyckningar gillar jag inte. En gård ska en rimligt chans att kunna bära sig själv. Alternativet att stycka av tomter och sälja som "hästnära boende" är mer ok tycker jag. Då bevaras i alla fall gårdarna till kommande generationer.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-09 kl 17:16 »
Hästägare älskar sin livsstil och betalar bra för den.

Det är just det som är roten till det onda. Att slänga bort pengar (onödigt mycket) på gård för att minsta de skyhöga kostnasden att stalla in en häst.

Om hästfolket bara betalade normalt kunde man driva gårdar som lantbruk. Att låna mer pengar än en gård kan avkasta är som bekant svårt. I nuläget verkar det vara tvunget med heltidsjobb utanför gården för att få låna pengar så man kan jobba heltid på gården. 
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 17:38 »
Jag tycker det luktar avundsjuka både lite här och där i tråden;) Själv är jag överlycklig att kunna hyra nåt av dom där 'dyra' släpen när jag ska flytta djur så att jag slipper  köpa ett själv.
 Visst vore det roligt om alla människor hade självförsörjar drömmar och ville flytta till små gårdar... Men så är det ju inte och så länge det inte är på det sättet är jag glad att hästfolk flyttar ut på landet och håller bygderna levande, utan utflyttare stänger varenda skola och affär. Jag bor i glesbyggd och ser tandläkare, doktor, bank osv försvinna... Man har inte råd att förakta någon grupp av människor som vill bo på landet om man verkligen vill att det ska gå att leva på ett drägligt sätt.  Hästsport och allt runt omkring den sysselsätter en hel massa människor på landsbyggden, och det är jag glad för, så glad att jag struntar i om vita staket är fula eller inte... 
 Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-09 kl 18:31 »

Om hästfolket bara betalade normalt kunde man driva gårdar som lantbruk.

Sicket skitsnack, på ren svenska. Försök inte skylla dålig lönsamhet i era verksamheter på hästägarna!  >:(

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jun-09 kl 18:52 »
Det var många år sedan det gick att köpa en gård och driva den med vinst.. I viss mån har det väl med hästgårdsefterfrågan att göra, i.a.f. för de mindre gårdarna. Men även stora gårdar kostar ju oändligt mycket mer än vad som är det verkliga brukningsvärdet på dem, det är i princip bara folk som har pengar som de behöver placera av skatteskäl som har möjlighet att köpa gårdar och driva dem

Fordson

« Svar #12 skrivet: 14 jun-09 kl 19:14 »
Jag kan inte låta bli att tänka på grannbonden som skakar på huvudet och skrockar åt att en hästvagn i dag är det hästen skjutsas runt på bakom fordonet. I hans ungdom var en hästvagn något som människorna satt i och hästarna drog.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 14 jun-09 kl 19:22 »
Priset på gårdar har gått upp i takt med att rikt folk från tätorten ska ut på landet och självförverkliga sig. Men även pga. EU-stöden. Helt klart har detta påverkat priserna uppåt. På gott och ont!
Däremot har jag inget emot hästar i sig. Har ju själv tre, men som jag skrev i mitt första inlägg är det beklämmande hur de ofta hålls. De betar i stort sett inte alls utan går i rastfållor. Inne på natten osv. (Jag talar om mina intryck från närområdet)
Jag vet att hästar är flyktdjur, det är får och kor också. Mina hästar har alltid vetat var stängslet finns även om de blir skrämda och trots att vi bara har el-ståltråd åt dem.
Nej, den dåliga lönsamheten beror väl snarast på att folk hellre betalar för nöjen än för mat i detta land! Billiga danska grisar (som föds upp under vidriga förhållanden) och en dyr häst att gosa med.
Men som jag skrev, hästar som betar är bättre än inget och växelbetar de med får blir det riktigt bra! Alla betesdjur behövs.

Däremot tycker jag fortfarande att det är trist att primär näringen är olönsammare än hobbynäringen. Det finns trots det, ute i obygden runt mig en del ödegårdar, som inte betas av vare sig häst eller andra djurslag. Undrar var alternativarna finns häromkring? Det talas om mat brist i världen och vi låter delar av landsbygden förfalla.

Mina hästar kostar inte mer än 25 000 (tillsammans) och jag har inget släp eller lyxbil heller.

Angua

« Svar #14 skrivet: 14 jun-09 kl 20:18 »
Mmm, vilken trevlig attityd vissa har...
Men ta betalt för höet av hästägare brukar de flesta inte ha något emot ;)

Fråga er då varför det går hästar i hagen istället för får och varför vi förhatliga hästägare köper gårdar (och för det mesta ha MER ÄN HÄSTAR i hagen..) istället för "riktiga bönder" (har man häst är man visst inte bonde enligt en del av er).
Växelbete behövs, vallfoder behövs också med god kvalitet. Kan man inte ta själv betalar man för bra foder.
Mins släktingar lade ned sina småbruk på 1960 talet (när det inte var gott om privata ridhästar...) pga för dålig lönsamhet, och det var oftast ärvda gårdar, appropå snacket om att man för några år sedan kunde köpa billig gård.. Dessutom är det jordbruksmark och skog som kostar.

Sk "hästgårdar" på 5000 m2 är en skapelse av mäklare och okunniga människor som tror at thästar går sönder om de går på sörre ytor än 20m2.. Kalla inte dessa för hästmänniskor ;)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-09 kl 21:04 »
Sk "hästgårdar" på 5000 m2 är en skapelse av mäklare och okunniga människor som tror at thästar går sönder om de går på sörre ytor än 20m2.. Kalla inte dessa för hästmänniskor ;)

Hur många av riktiga hästfolk tror du det går på Hästägare.
Jag gissar på 1 per 100 eller utryckt i procent 1% normala hästridare

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #16 skrivet: 15 jun-09 kl 07:06 »
Hur många av riktiga hästfolk tror du det går på Hästägare.
Jag gissar på 1 per 100 eller utryckt i procent 1% normala hästridare
Och VAD är "normala" hästägare??
Jag tycker jag är en normal hästägare, har två hästar, visserligen värda +25 000 kr, men är det nåt fel i det?
Vi har även en mindre fårflock och några kaniner, köper allt foder. Visst kunde vi ha mer mark och ta allt
foder själv, men vi ORKAR inte. Tycker inte det är nåt fel i att vi prioriterar tiden med barnen och djuren före att ha mark och odla+skörda eget foder.
Skulle gärna ha ett eget lantbruk. Men antingen är det för STOR markareal så vi inte vill låna upp så mycket eller så är det för lite areal, sk hästgård och det har vi redan:)
Men att gårdarna styckas upp till hästgård har väl med tillgång och efterfrågan att göra. Eller tror ni att dödsboet vill skänka bort en gård till en "hobbybonde" hellre än att få ut pengar för gården??? Nej, alla ser nog till sitt och sina när verkligheten knackar på.....Och det är inget fel i det enligt mej ialla fall.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 15 jun-09 kl 08:56 »
Både hästar och får behövs för att beta hagar som annars hotar att växa igen. Att skylla små hästgårdar med 5000 kvm tomt på hästägare blir lite konstigt. Alla hästägare jag känner vill ha mer mark än så till sin hästhålling. Tidigare var det väl så att man inte fick stycka av gårdar med mer än trädgårdstomt?! När det styckas av idag så blir det ofta med lite mer mark än så men, grannbonden (som det ofta är) som köpt gården vill såklart ha mesta marken själv. Det jag sett när jag själv letat efter gård var att stora gårdar som redan drevs som aktiv bondgård var dyra. Mindre hästgårdar med någon/några ha mark var dyra men, en gammal gård med ca 20 ha mark som inte brukats på lång tid, dvs små omoderna byggnader, igenvuxna taggtrådhagar osv var/är prisvärda. Visst kostar de mer än ett objekt med 2-3 ha mark men, inte speciellt mycket med tanke på vad man får för pengarna och ska man ha en fårgård så räcker det knappt med 2-3 ha.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Angua

« Svar #18 skrivet: 15 jun-09 kl 08:58 »
Men att gårdarna styckas upp till hästgård har väl med tillgång och efterfrågan att göra. Eller tror ni att dödsboet vill skänka bort en gård till en "hobbybonde" hellre än att få ut pengar för gården??? Nej, alla ser nog till sitt och sina när verkligheten knackar på.....Och det är inget fel i det enligt mej ialla fall.

Precis!

och vad gäller att köpa foder, det kan ju de "riktiga" bönderna knappast klaga över, det ä r ju en inkomstkälla..

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jun-09 kl 09:34 »
Avstyckningshysterin underblåses tyvärr av hästgårdsfolket. Eftersom dom inte tar in foder själva behöver "gårdarna" inte några åkrar eller bete, en liten rasthage verkar vara tillräckligt. Hästgård på 5000m2 är inte ovanligt. Hur detta blir om några generationer kan man diskutera, dessa "gårdar" har inte chans att existera om hästflugan avtar och folk vill börja odla igen. Att köpa tillbaks mark som en gång sålts av är nästan omöjligt och oftast svindyrt. Personligen tycker jag att man inte ska få stycka ner en befintlig lantbruksfastighet under 6 ha. Man kan på ett ungefär se hur stor en gård har varit en gång i tiden genom att titta på hur stor ladugården är. Man byggde lixom inte apstora ladugårdar till 2 ha mark...
Har absolut inget emot hästfolk, men vad det gör med gårdar, priser och avstyckningar gillar jag inte. En gård ska en rimligt chans att kunna bära sig själv. Alternativet att stycka av tomter och sälja som "hästnära boende" är mer ok tycker jag. Då bevaras i alla fall gårdarna till kommande generationer.
Håller helt med dig. Gårdar även om de är små ( ca 15-20 ha) ska inte behöva styckas sönder till ännu mindre enheter som liknar stora villatomter. Då blir det hus o uthus och 1 ha mark runt omkring resten av det som en gång möjliggjorde odling blir ofta inköpt av en redan stor granne och oftast planterat med granskog. Det är en mycket trist utveckling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
tuslus, Be, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser