Ok, jag gör ett nytt försök

Det är ju så när man som Ulrica håller på med det proffessionellt, och jag som hållt på med bokföring i 20 år nu..för oss är det självklart och sitter i ryggen hur det ska vara, och förklaringarna blir därefter... Förutsättningen är ju också att du Anette bokför med program och använder kontoplanen, men det har jag för mig att du gör?
Ja, momspengarna är företagets, dom kan inte förväxlas med vanlig skatteåterbäring, som är din privata, den behöver du ju aldrig bokföra nånstans, men momspengar måste bokas in i företaget igen. Det är ju företag som har rätt att få tillbaka moms, så en viss logik finns det ju i det.
Jag rekommenderar alltid att man har skilda bankkonton för sina privata pengar och det som är företagets ( alltså när man har enskild firma ) Ditt vanliga lönekonto där löner kommer in, och där man handlar mat och kläder t.ex. Sen ett annat konto som är företagets, där köper man foder till djuren, har ett bankgiro kopplat till där kunder betalar in fakturor osv. Då blir det lätt att se hur firman går, ser man att man hela tiden för över pengar från lönekontot för att få ihop det så bär alltså inte företaget sig själv, och när det sen förhoppningsvis vänder så går pengarna åt andra hållet.
Dom pengarna man för från lönekontot in på firmakontot blir egna insättningar, och på andra hållet blir egna uttag.
Här har vi olika banker, då blir det ännu lättare att se lite vad som är vad, men det kan ju vara överkurs kanske.
I bokföringen så motsvaras alltså företagets bankkonto av konto 1930. Sen har man kanske en kassa där man lägger pengar om man säljer ägg eller nåt kontant. I bokföringen blir det konto 1910.
Så över till frågan

För att börja från början, Har du tagit fram en momsrapport vid årsskiftet? Du går in på rapporter, väljer momsrapport och tid den ska omfatta (2008 i detta fallet) och skriver ut den.
Momsrapporten består oftast av två delar, en del som visar alla momskontona och summorna på dom, samt periodens omsättning, och en verifikat-del som du ska bokföra det sista du gör på året.
Vi tar ett exempel: Du har under året bokfört moms som du betalat vid olika inköp på konto 2641, och vi säger att summan på det kontot vid årsslutet nu är +3000 kr
Du har sålt grejer under året för 10 000 kr+ moms 2500 ( full moms,25%). Den momsen har du bokat på 2611, och man bokar ju det som minusposter, alltså är summan på det kontot vid årets slut -2500.
Dessa båda konton, 2641 och 2611 ska nollas vid årsslutet. Och har du då tagit fram en momsrapport så står det exakt hur du ska boka för att nolla dom.
Det blir ju alltså:
Konto 2641 -3000
Konto 2611 +2500
Kvar där är ju nu en mellanskillnad på 500 kr som måste bort innan du kan ta dig ur denna verifikation. Har du tagit fram momsrapporten så har programmet automatiskt lagt den på 2650 eller 1650. Alltså konto 2650 + 500.
Så när året är slut ska det i balansräkningen stå :
2641. 0
2611. 0
2650(1650) 500
Där har du alltså din momsfordran, 500 kr.
När sen skatteverket betalar tillbaka momsen, så bokar du bort de 500 kr från 2650 och lägger dom på det konto där du fick in pengarna. Alltså 1930 om dom kommer in på konto, eller kassan ,1910 om du får ett utbetalningskort.
Förstår om det är svårt att komma ihåg hur man ska göra när det är års-vis moms, då blir det ju så sällan, jag tar ju fram en momsrapport varje månad, då blir det lättare att minnas gången. Men jag hoppas det klarnade lite nu.