Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  redovisa moms i bokföring.  (läst 12746 gånger)

uffeoanette

redovisa moms i bokföring.
« skrivet: 13 jun-09 kl 20:01 »
Hej!
Kommer ännu en, antagligen, du fråga från mig när det gäller bokföring. Nu har allt flutit på bra och jag tror att jag gjort allt man ska men.... så kommer det moms tillbaka från skatteverket. ingen hisnande summa men dock. Frågan är då vad gör jag i bokföringen med detta? ska det redovisas och då på vilket konto?? Kan ju även säga att det är momsen för 2008 som kommit nu.
anette
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 14:08 av uffeoanette »

louise

• Gäst
SV: redovisa moms i bäkföring.
« Svar #1 skrivet: 13 jun-09 kl 22:23 »
Enligt min revisor är det dina privata pengar om du driver enskild firma. Du behöver altså inte stoppa tillbaka det i företaget. Fast jag blir faktiskt lite osäker... om han menade mina andra skatteavdrag som har med företaget att göra, eller om han även menade momsen...

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jun-09 kl 15:17 »
När du bokar in den avdragsgilla momsen så får du ju ett överskott på momsredovisningskontot så småningom. Vill man sen göra riktigt rätt så bokar man om det till ett konto man kallar skattekontot, den dag man deklarerar momsen. Då blir momsredovisningskontot nollat och istället får du ett plus på det du kallar skattekontot. När sen skatteverket betalar ut momsen så bokas ju den summan om från skattekontot till det konto där du fick in pengarna, eller kassan om du fick ut dom med inbetalningskort.
Gör du inte dessa operationer så kommer ju momsredovisningskontot att öka år efter år, och det är inte rätt, vid årets slut ska det vara nollat i balansräkningen.
Du kan om du vill hoppa över omvägen över skattekontot, och bara ta pengarna från det konto där du har redovisat momsen, och föra över till kassan eller bankkontot.
Men jag gör omvägen över skattekontot för att få fordran rätt. Så länge man bara redovisat momsen på nåt konto i bokföringen är det ju bara en pluspost där, men den dan man lämnar in deklarationen på momsen, så blir det ju en fordran på staten.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 15:59 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-09 kl 17:23 »
jag fattar ingenting.

Vem äger momspengarna som man får tillbaka? Företaget eller privatpersonen?

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 20:47 »
Jag fattade tyvärr inte heller.....

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 21:22 »
Det gör företaget....momspengarna när man nollar ner kontona varje månad inför skattedeklaraitonen bokas på 2611 utgående moms saldot som är där, 2641 saldot som är där vanligtvis då 2611 nollas ner i debet, 2641 i kredit. Mellanskillanden bokas 2650. Sen när pengarna kommer så bokar man 1930 check (eller vilket konto man nu använder, alltså bankkontot) debet och 2650 kredit som ska bli noll...

Alltså, om jag har köpt in varor för 5000 en månad och har ingående moms 1000 kronor som jag har bokat på 2641 så bokar jag dom 1000 ikredit vid månadens slut. säg att jag har sålt grisar för 100 kronor den månaden och har utgående moms på 20 kronor, då bokar jag det i debet för att nolla ner kontot. Mellanskillnaden mellan ingående och utgående moms 4980 kronor hamnar då på 2650 i debet...när sen pengarna kommit in på mitt konto bokar jag 1930 debet och 2650 kredit....

Har man enskild firma använder man sällan det sk skattekontot för det är ju ett privat konto egentligen...inte företagets. Det är bara aktiiebolagen som har egna skattekonton...

Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-09 kl 06:51 »
Ok, jag gör ett nytt försök :) Det är ju så när man som Ulrica håller på med det proffessionellt, och jag som hållt på med bokföring i 20 år nu..för oss är det självklart och sitter i ryggen hur det ska vara, och förklaringarna blir därefter... Förutsättningen är ju också att du Anette bokför med program och använder kontoplanen, men det har jag för mig att du gör?

Ja, momspengarna är företagets, dom kan inte förväxlas med vanlig skatteåterbäring, som är din privata, den behöver du ju aldrig bokföra nånstans, men momspengar måste bokas in i företaget igen. Det är ju företag som har rätt att få tillbaka moms, så en viss logik finns det ju i det.

Jag rekommenderar alltid att man har skilda bankkonton för sina privata pengar och det som är företagets ( alltså när man har enskild firma ) Ditt vanliga lönekonto där löner kommer in, och där man handlar mat och kläder t.ex.  Sen ett annat konto som är företagets, där köper man foder till djuren, har ett bankgiro kopplat till där kunder betalar in fakturor osv.  Då blir det lätt att se hur firman går, ser man att man hela tiden för över pengar från lönekontot för att få ihop det så bär alltså inte företaget sig själv, och när det sen förhoppningsvis vänder så går pengarna åt andra hållet.
Dom pengarna man för från lönekontot in på firmakontot blir egna insättningar, och på andra hållet blir egna uttag.
Här har vi olika banker, då blir det ännu lättare att se lite vad som är vad, men det kan ju vara överkurs kanske.
I bokföringen så motsvaras alltså företagets bankkonto av konto 1930. Sen har man kanske en kassa där man lägger pengar om man säljer ägg eller nåt kontant. I bokföringen blir det konto 1910.

Så över till frågan :)
För att börja från början, Har du tagit fram en momsrapport vid årsskiftet? Du går in på rapporter, väljer momsrapport och tid den ska omfatta (2008 i detta fallet) och skriver ut den.
Momsrapporten består oftast av två delar, en del som visar alla momskontona och summorna på dom, samt periodens omsättning, och en verifikat-del som du ska bokföra det sista du gör på året.

Vi tar ett exempel: Du har under året bokfört moms som du betalat vid olika inköp på konto 2641, och vi säger att summan på det kontot vid årsslutet nu är +3000 kr

Du har sålt grejer under året för 10 000 kr+ moms 2500 ( full moms,25%). Den momsen har du bokat på 2611, och man bokar ju det som minusposter, alltså är summan på det kontot vid årets slut -2500.

Dessa båda konton, 2641 och 2611 ska nollas vid årsslutet. Och har du då tagit fram en momsrapport så står det exakt hur du ska boka för att nolla dom.
Det blir ju alltså:
Konto 2641  -3000
Konto 2611 +2500

Kvar där är ju nu en mellanskillnad på 500 kr som måste bort innan du kan ta dig ur denna verifikation. Har du tagit fram momsrapporten så har programmet automatiskt lagt den på 2650 eller 1650. Alltså konto 2650 + 500.
Så när året är slut ska det i balansräkningen stå :
2641.           0
2611.           0
2650(1650) 500

Där har du alltså din momsfordran, 500 kr.
När sen skatteverket betalar tillbaka momsen, så bokar du bort de 500 kr från 2650 och lägger dom på det konto där du fick in pengarna. Alltså 1930 om dom kommer in på konto, eller kassan ,1910 om du får ett utbetalningskort.

Förstår om det är svårt att komma ihåg hur man ska göra när det är års-vis moms, då blir det ju så sällan, jag tar ju fram en momsrapport varje månad, då blir det lättare att minnas gången. Men jag hoppas det klarnade lite nu.

uffeoanette

SV: redovisa moms i bokföring.
« Svar #7 skrivet: 15 jun-09 kl 14:12 »
Tack så mycket. Har inte riktigt greppat alla steg, men ska läsa era mycket bra redogörelser ett par gånger och kolla i mitt program om det kanske klarnar lite. Jag är så glad att ni finns här!

uffeoanette

« Svar #8 skrivet: 15 jun-09 kl 14:15 »
Kom på ännu en grej, Jag måste väl redovisa momsen i 2008 års räkenskapsår, eller? I mitt program kan man välja vilket år man vill arbeta med, antar att det är så för alla. Men där har jag ju gjort bokslut, dock ej stängt räkenskapsåret än, väntar till deklarationen kommit tillbaka...
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 15:45 av uffeoanette »

uffeoanette

« Svar #9 skrivet: 15 jun-09 kl 15:42 »
Tydligen gjorde jag en momsöverföring vid bokslutet, ser jag nu. Vid denna nollades konto 2641 och 2611.
Programmet skapade också en, ser jag nu, bokslutsbilaga som kallas momsöverföring. Den ser ut som följer:                            debit                   kredit
2610 utgående moms: summa
2640 ingående moms                                summa
2010 eget kapital          summa

Debit och kredit tar ut varandra.
konto 2650 är tomt. Hur gör jag nu??
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 15:44 av uffeoanette »

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jun-09 kl 16:04 »
Då förmodar jag att programmet la mellanskillnaden på eget kapital? som en pluspost alltså?. För att snygga till det så hade jag då bokat om det först till 2650, och därifrån till det konto du fick pengarna till nu vid utbetalningen, eller kassan då.

Men eftersom utbetalningen redan är gjord så är det ju liksom överspelat, så du kan ta summan direkt från eget kapital till rätt konto.

uffeoanette

« Svar #11 skrivet: 16 jun-09 kl 20:13 »
Ska jag göra det detta redovisningsåret då? det datumet då jag fick utbetalningen..?

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jun-09 kl 06:15 »
Ja, det kan du göra nu när du fick pengarna, då kan du använda utbetalningsbeskedet som verifikation.
Det hade ju ingen betydelse för företagets ställning vid årsskiftet när det blev som det blev, en ökning av egna kapitalet eller en pluspost på 2650 blir ju samma sak i slutänden.
Det var bara fel konto som summan låg på, lägger man det direkt på egna kapitalet så syns det ju inte i deklarationen att det egentligen är en fordran som man ännu inte fått in, programmet ha genat lite kan man säga.
Den summan jag har på 2650 vid årets slut för jag in under övriga fordringar i deklarationen ( eller skulder om det är ett minus ).
Så vid nästa årsslut kan du ju förekomma programmet genom att ta fram en momsrapport det sista du gör och nolla kontona 2641 och 2611, ( och för den delen 2621, om du sålt mat med den låga momsen, ägg t.ex. ) så får du det helt rätt.
Eget kapital används av en del lite som ett slask-konto, vet man inte var man ska göra av en post, så åker den in där...

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jun-09 kl 20:46 »
Nu är jag lat. Men det kan omöjligen behövas så mycke ttext för att svara på
1) vems är momsen
2) om det är företagets (som ni nu sagt fram å baklänges att det är) på vilket konto ska den inkomsten bokföras. Jag skulle tex vilja sätta den på kassa.

Själv använder jag inte nummer för mina konton, vilket innebär att om jag ska hänga med i era texter, måste jag skriva av och göra en lista på vad alla nummer betyder, som jag hela tiden msåte titta i för att förstå texten.

Begriplighet mina vänner, begriplighet.. jag får ge er en mediakurs.
« Senast ändrad: 18 jun-09 kl 20:49 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jun-09 kl 21:03 »
1. Företagets.
2. På det konto dit du fick ut pengarna, kassa om du fick ut dom med ett utbetalningskort. Annars, om du fick in de direkt på ett konto, har du nåt motsvarande konto i bokföringen, alltså ett ´företagskonto`?, så sätter du dom där.
Kortare klarade jag inte ;)

Det är lite fördelen när man använder den standardiserade kontoplanen, då blir det lättare att förklara.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jun-09 kl 21:50 »
Nä, det sista var utmärkt. Jag har alltså shoppat upp min första momsåterbetalning till fan vet vad. Men Det är nog ingen risk att det blir nåt överskott ändå, så det kommer nog ändå bli rätt i bokföringen.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jun-09 kl 16:32 »
Nej, så länge man har underskott spelar ju saker inte så stor roll. Men ska man gå rätt väg sen så blir det ju alltså att boka in momsen i friman och sen ett eget uttag, när man shoppar upp pengarna.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 jun-09 kl 16:51 »
Fast det gör ju skillnad eftersom jag inte förde in förra årets moms, och i årets deklaration går jag alltså minus 10.000 mer än jag borde. Dvs rätt illa i bokföring å deklaration. Jag inväntar revisorns svar, har mejlat honom. i Hittade hans gamla svar där han sa att både vanlig skatteåterbäring och momsåterbäring är pirvata pengar iom manhar enskild fimra.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 jun-09 kl 22:55 »
Men momsen påverkar ju inte resultatet, du sätter ju bara in en summa pengar på kassan eller bankkontot, du sätter ju inte upp det som en intäkt. Det påverkar alltså bara balansräkningen.
Alltså att firman har 10 000 mindre i tillgångar än den borde, och det är ju då ett eget uttag du har gjort, men det kvittar du mot egna insättningar. Så skattemässigt gör det inget för din del.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 jun-09 kl 00:35 »
Du säger emot dig själv. Jag orkar inte diskutera mer. Revisorn får reda ut det.

Allt som går in på kassan eller bankkontot är en intäkt. Eget uttag är en förjävlig utgift som jag aldrig har i mitt företag, utom när jag äter upp gamla döa överblivna djur. Visst, det påverkar inte om man vill gå plus minus noll, men jag går minus. Det ska inte vara några intäkter i onödan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser