Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!  (läst 6805 gånger)

Tjotten

  • Gäst
GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« skrivet: 04 jan-06 kl 09:52 »
Finns det någon här som äter mat enligt någon av alla Gi-metoder?
Jag behöver lite start hjälp. Jag har köpt några böcker och läst på ganska regält. Jag vill också gå ner i vikt (ca.20kg) så hur gör jag???
Igenltligen vet jag hur (inte allt naturligt vis) men jag behöver stöd uppmuntran och recept tips.
Skulle det gå att starta en stöd grupp för ätarättare här eller vet något ett annat bra forum för detta (som inte kostar skjortan).
Snälla hjälp mig!

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #1 skrivet: 04 jan-06 kl 10:40 »
Hej!

Vi har gått över till GI-kost hela familjen sedan i somras. Vi håller det inte till 100 procent - speciellt inte över julhelgen - men i huvudsak har det fungerat bra.
Men vi gör det inte för att gå ned i vikt eftersom ingen i familjen behöver det, snarare för att må bättre och för att behålla vikten. Hittills har jag märkt att vi har fått färre infektioner, att alla verkar friskare och piggare och att magbesvär försvunnit. Jag märker också att jag äter mer nu utan att gå upp ett uns i vikt, så det funkar verkligen på viktregleringen.
Egentligen är det väl bara att börja? Se till att alltid äta en frukost som har mycket lågt GI, jag brukar själv göra gröt på korn- och rågkross med äpple till. Då har man ett bra utgångsläge för resten av dagen. Förut åt jag mycket kokta rotfrukter och potatis (vi är vegisar) men det har jag minskat på nu och istället äter vi mer bönor, fullkornspasta, linser och andra grönsaker.Och allt vitt bröd är borta. Bakar ibland kakor och då blir det en del dinkel eller graham i smeten.
Sedan kan man ju också sänka GI lite extra genom att äta sura saker (citron, syrad mat), ta kanel, tugga på linfrön mm.
Det är bara att testa, du har allt att vinna!

(Jag jobbar en del som naturterapeut och efter att själv testat GI-kost så kommer jag nu att börja föreslå det för mina klienter, metoden är för bra för att man inte ska göra reklam för den. Sedan kan det också ibland behövas annan coaching för att bryta ned inre motstånd mot kostförändringar och för att bryta destruktiva mönster.)

Lycka till!


Mikael Perman

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #2 skrivet: 04 jan-06 kl 15:48 »

Hej.
Övervikt ÄR en hälsorisk, inte en kosmetisk fråga.

Mikael Perman.

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #3 skrivet: 04 jan-06 kl 16:07 »
Du har alldeles rätt i att jag inte fick nått stöd och någon spark i ändan för att komma igång av dig ;)

Visst ligger det endel i det du säger (faktiskt mycket) men jag har ändå endel MEN när det gäller ditt inlägg :D för det kanske hade stämmt på mig för 15 -20 årsedan.

1. Jag är så pass nöjd med mig själv, min man, mina barn, mitt liv i stort att det nu gått förlångt  ;D.

2. Jag är överviktig och jag mår inte bra av det rent fysiskt, ryggont (pga tunga bröst), trötthet m.m. samt hjärt och kärsjukdommar i släkten som ger mig ett varnande finger.

3. Jag är sockerberoende och det är inte bra.

4. GI-mat är inte = bantningsmat. Jag ser gärna att vi äter sundare hemma för att inte barnen ska få de dåliga vanorna med sig hemifrån som jag har fått. Jag lagar inte helt sunt (men gott). Bakverk och kakor finns alltid tillhands här hemma men nu får det vara slut på det, men det är svårt!!!!

5. Barn ska inte banta, det håller jag fullt och fast med om, men de ska inte gödas till slaktgrisar heller!

Till slut, de 20 kg som behöver tas bort gör inte att jag kommer ner till någon "normalvikt" utan bara till en lite lagom överviktig kvinna på 35 år som bara hennes man tycker är vacker (redan idag föresten)  ;D

Ha det gott och tack för försöket om att sparka mig i häcken fast tvärt om (var blir det då förresten :-[)
« Senast ändrad: 04 jan-06 kl 16:10 av Tjotten »

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #4 skrivet: 04 jan-06 kl 16:08 »

Hej.
Övervikt ÄR en hälsorisk, inte en kosmetisk fråga.

Mikael Perman.

Absolut, det är så jag ser det!

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #5 skrivet: 05 jan-06 kl 09:46 »
Att GI-mat är bantning är ett missförstånd, det är helt enkelt ett sätt att äta som liknar en "ursprunglig" kost och därför mer nyttigt för oss. GI-kost förebygger och förbättrar åldersdiabetes och metabolt syndrom (högt blodsocker, högt blodtryck, höga blodfetter) som föregår många av våra vällevnadssjukdomar. Man har också funnit att GI-kost förbättrar en rad olika sjukdomstillstånd, t ex migrän och prostataförstoring och till och med cancer förebyggs.
Att lära sina barn att äta en sund kost tycker jag är en del av föräldraskapet. Det är också ännu så länge ett alternativt sätt att se på kost och används inte inom sjukvården (med undantag för diabetiker som lär sig äta så här).
Att GI-kost dessutom förenklar viktnedgång är ju ett ytterligare plus. Bantning lyckas ju sällan, leder ofta bara till att man stör ämnesomsättningen. Med GI kan man skaffa sig bra matvanor som gör att man behåller vikten även efter viktnedgången.

Jag håller inte med i alla ideal om  hur vi ska se ut och följer dem inte alls själv, men när det gäller övervikt är det bara att konstatera att det ökar riskerna för olika sjukdomar. Och varför skulle man inte göra saker som håller en själv och familjen friskare?




IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #6 skrivet: 05 jan-06 kl 10:58 »
Hej!

Jag är också intresserad av GI kost.Letade lite på nätet
och hittade dom här sidorna.

Lite hjälp får man ju i alla fall.....men resten av jobbet får man väl göra själv förstår jag. ;)

http://www.gi-tabell.se/

http://www.tv4.se/giviktkoll/

http://www.matvraket.se/

Hoppas det är till lite hjälp.  :D
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #7 skrivet: 05 jan-06 kl 11:37 »
Bra länktips IsaIrina!
Jag ska läsa mer sedan i lite lugn och ro.

Jag hittade denna sidan där hon som har sidana har skrivit en bok som heter: Mamma äter inget vitt den går att ladda ner och skriva ut, lättförstådd och bra men hon går ett steg längre.
http://www.markazits.com/index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=27

En annan bra sida var: http://www.glykemiskt-index.info/

Nu tar vi nya tag!!!
« Senast ändrad: 05 jan-06 kl 11:38 av Tjotten »

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #8 skrivet: 05 jan-06 kl 16:17 »
Hejsan
Övervikt är ett tecken på att man äter fel och rör sig för lite. Äter man fel och rör sig för lite så blir man sjuk, mår inte bra i allafall. Mina 7 kilon som jag bär extra, ja ynka 7, gör att jag orkar mycket mindre, är oftare sjuk, har svårare att få barn. För 2 år sedan gick jag ner dessa kilon genom löpträning och stenkoll på maten, jag åt väldigt nyttigt och mådde toppen och då äntligen blev jag gravid. Tyvärr är jag tillbaka på ruta 1 igen men ska ta itu med matvanorna.
Det är svårt när resten av familjen inte gillar bönor och mat som är lite syrligare, det är jobbigt att alltid vara den som planerar och lagar maten.
Mitt bästa tips är att försöka få med resten av familjen på att lägga om kosten. Är barnen små kan man ge dem lite extra smör eller olja på maten om man annars inte har något fett i.
Fredrik Paulun skriver om GI på ett väldigt bra sätt, bla hur man ska kombinera maten för att sänka GI. Leta på nätet (han ska ha en hemsida) och kolla efter böcker.
Lycka till!!
kan själv

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #9 skrivet: 05 jan-06 kl 16:18 »
Förresten!!
Till maten kan du dricka vatten med lite äppelcidervinäger eller citronsaft i, det sänker GI på maten.
kan själv

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #10 skrivet: 05 jan-06 kl 19:29 »
Vad man inte får glömma bort är att hjärnan behöver kolhydrater så man skall ej bli för fanatisk i sin jakt på mat med lågt glykemiskt index. Men, det gäller ju å andra sidan allt man företar sig.
Själv skulle jag vilja slå ett slag för motionen framför alla löften om att aldrig mer äta godsaker. Den dagen då jag slutade röka för 4 år sedan så började jag promenera. Till en början gick jag en mil varje dag, i vått som torrt, och minskade sakta men säkert i omfång. Trygghetskilona försvann och det jag stoppade i mig i stället för cigaretterna fick ej fäste. Numer går jag 1 mil, sammanlagt, till och från jobbet men vilar på helgerna. Detta gör att jag kan unna mig det jag är sugen på alltsom oftast. Dessutom slipper jag köpa busskort och ett eventuellt gymkort.

Mitt råd till dig, Tjotten, är att du inte tar i för mycket när du sätter upp dina nya regler. Se till att röra på dig ordentligt och unna dig det du vill ha åtminstone en dag i veckan. På så sätt kan du, när suget efter sötsakerna blir för stort, tänka att "på lördag, då får jag äta". När det hela väl kommer i rullning så kommer glädjen av de försvunna kilona förta lite av tjusningen med ätandet eftersom detta ofta är en slags tröst.

Så, ett tips på en smaskig middag:

Kycklingsallad.

Lägg 4 kycklingfiléer i en ungsfastform. Häll på kallpressad rapsolja så att det täcker botten. Krydda med cayennepeppar, fisksås, curry och spiskummin. Slabba runt. In i ugnen på 150 grader i ca 40 min.

Ladda en skål med tomater, haricots verts, gurka, ruccolasallad, kidneybönor. Ja, det du gillar som växer ovan jord (dock ej majs).

Stek bacon och låt det rinna av på papper.

Koka ett ägg 2 min, gröp ur och häll i mixer/skål. Lägg även i två vitlöksklyftor, 1 rågad tesked dijonsenap, 1 msk vitvinsvinäger, peppar och 2 ansjovisar (eller salt). Mixa/rör och häll försiktigt i rapsolja medan du mixar/rör. Ha i så mycket olja att såsen får en tjock konsistens, späd sedan med lite vatten eller mjölk så att den blir aningen lösare.

Skiva kycklingen och blanda den med salladen. Strö över det knapriga baconet.

Servera med en aning dressing (den är fet, jag vet).

Lycka  till!

/Valma
« Senast ändrad: 06 jan-06 kl 18:18 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #11 skrivet: 06 jan-06 kl 15:57 »
Vad man inte får glömma bort är att hjärnan behöver kolhydrater så man skall ej bli för fanatisk i sin jakt på mat med lågt glykemiskt index. Men, det gäller ju å andra sidan allt man företar sig.
Själv skulle jag vilja slå ett slag för motionen framför alla löften om att aldrig mer äta godsaker. Den dagen då jag slutade röka för 4 år sedan så började jag promenera. Till en början gick jag en mil varje dag, i vått som torrt, och minskade sakta men säkert i omfång. Trygghetskilona försvann och det jag stoppade i mig i stället för cigaretterna fick ej fäste. Numer går jag 1 mil, sammanlagt, till och från jobbet men vilar på helgerna. Detta gör att jag kan unna mig det jag är sugen på alltsom oftast. Dessutom slipper jag köpa busskort och ett eventuellt gymkort.

Mitt råd till dig, Tjotten, är att du inte tar i för mycket när du sätter upp dina nya regler. Se till att röra på dig ordentligt och unna dig det du vill ha åtminstone en dag i veckan. På så sätt kan du, när suget efter sötsakerna blir för stort, tänka att "på lördag, då får jag äta". När det hela väl kommer i rullning så kommer glädjen av de försvunna kilona förta lite av tjusningen med ätandet eftersom detta ofta är en slags tröst.

Så, ett tips på en smaskig middag:

Kycklingsallad.

Lägg 4 kycklingfiléer i en ungsfastform. Häll på kallpressad rapsolja så att det täcker botten. Krydda med cayennepeppar, fisksås, curry och spiskummin. Slabba runt. In i ugnen på 150grader i ca 40 min.

Ladda en skål med tomater, haricots verts, gurka, ruccolasallad, kidneybönor. Ja, det du gillar som växer ovan jord (dock ej majs).

Stek bacon och låt det rinna av på papper.

Koka ett ägg 2 min, gröp ur och häll i mixer/skål. Lägg även i två vitlöksklyftor, 1 rågad tesked dijonsenap, 1 msk vitvinsvinäger, peppar och 2 ansjovisar (eller salt). Mixa/rör och häll försiktigt i rapsolja medan du mixar/rör. Ha i så mycket olja att såsen får en tjock konsistens, späd sedan med lite vatten eller mjölk så att den blir aningen lösare.

Skiva kycklingen och blanda den med salladen. Strö över det knapriga baconet.

Servera med en aning dressing (den är fet, jag vet).

Lycka  till!

/Valma


Det låter gudagott!
Ska prova det snart.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #12 skrivet: 09 jan-06 kl 11:48 »
Jag skulle behöva lite bra förslag på frukost!

Har försökt att sluta med kaffe men eftersom jag bara dricker en kopp på morgonen tänker jag inte försätta stånga min panna blodig mera!! ;)

Men vad äter ni till?

Jag tycker frukosten ska vara enkel men rolig och just nu blir den inte särskilt kul. :-\

Förslag mottages tacksamt! :D
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Eulalia

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #13 skrivet: 09 jan-06 kl 12:17 »
Havregrynsgröt, gott nyttigt och lättlagat! nr 1 på frukosttoppen hemma

Välling dricker vi också mycket, det går att variera smaken med lite sylt eller kryddor..

Min yngsta är passionerad i  havreflingor o mjölk med sylt, äppelmos, socker&kanel eller bara naturellt. Han brukar be om "frukost" istället för macka, om han är lite sugen på ett mellanmål..

Annars  smothies, lätt att svänga ihop och variera i det oändliga, om man har en mixer.
http://www.recipesource.com/side-dishes/beverages/smoothies/indexall.html
"Bananmjölk" är nåt vi ofta kör hemma, mixad banan med mjölk. Smörgås till

När ungarna vill lyxa till det, så smälter de lite smör & socker i en stekpanna, och sen rör de ner lite havregryn: hemmagjord billig o jättegod Crunch. Själv svänger jag gärna ner lite lin- och solrosfrön också.

Annars ägg i alla varianter (lös/hårdkokt, omelett, stekt)
Fruktfrukost.
Smaka olika teer istället för kaffe.
Grova mörka bröd med avokadoröra och vitlök..

bara ett tvärsnitt på vad vi brukar äta till frukost. När vi hinner :-)
« Senast ändrad: 09 jan-06 kl 12:50 av Eulalia »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #14 skrivet: 09 jan-06 kl 12:34 »
jag blir alltid sömnig om jag äter lunch, så jag tar en stöddig frukost, och ett stöddigt kvällsmål. Härligt att bli mätt, utan att svälla ut.

För att klara sig till kvällen med en frukost, är gröt det bästa, lite hemmablandad mussli som variation.  Havregröt ger kraft, och är billigt, därför får tungt arbetande hästar denna föda.

Jag äter ganska gärna även råggröt och sötar med sirap som jag lärt som barn.

En kopp kaffe tar jag oxå på morgonen, och finns nåt  som blev över sedan gårdagen  kan en kall köttbit på en brödskiva slinka ner. Konstigt jag kan äta hur mycket jag vill på morgonen utan att bli trött, till skillnad från andra tider.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #15 skrivet: 09 jan-06 kl 12:53 »
Hörni Skytten och Eulalia! Den här tråden handlade om GI-mat, då kan man inte äta socker och sylt till frukost.

Man kan äta frukostmackan som vanligt bara man tar så grovt bröd man hittar, smakar godare dessutom. Müsli och gröt funkar bra.

Efter intensivt godisfrosseri under julen har min mage brakat ihop och magen är lika uppblåst som en spärrballong. Trött och slut är jag också trots att jag har haft "jullov". Nu testar jag en kur där allt mjöl, ris, socker och bröd utesluts. Jag tror jag har för mycket jästsvamp i tarmarna.
kan själv

Eulalia

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #16 skrivet: 09 jan-06 kl 12:54 »
Hörni Skytten och Eulalia! Den här tråden handlade om GI-mat, då kan man inte äta socker och sylt till frukost.

oj sorry!  :-[

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #17 skrivet: 09 jan-06 kl 12:57 »
Såg Eula.. inlägg och liksom höll med Ursäkta!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #18 skrivet: 09 jan-06 kl 13:11 »
 ;) Ingen orsak!! Det lät som goda frukostar, men det kanske man kan äta ibland bara...
kan själv

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #19 skrivet: 09 jan-06 kl 14:03 »
Hejsan!

Va kul att här kommit lite tips och ideer.

Jag håller med Linnea-Maria med det där med sockret. Jag har nu genomlidit 4 hela sockerfria dagar och hu vilken abstinens jag hade dag 3. Men det har blivit bättre. Jag har faktisk börjat äta mer strikt än GI till och med för att få en rivstart. Mindre kolhydrater och mer fett! Efter de 3 första dagarna hade jag minskat med 1 kg det känndes jätte bra.


Mitt frukostförslag är skinkomelett eller kokta ägg och makril i tomatsås det blir man också ganska mätt på om man tar två ägg.

Kaffe får vara min last, det kan jag inte vara utan.

Senare ska jag gå över till havregrynsgröt med bara mjölk för det är en bra frukost som jag är van vid men just nu ska kolhydraterna ner i mini intags nivå  :D.


« Senast ändrad: 09 jan-06 kl 14:05 av Tjotten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser