Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!  (läst 6804 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #20 skrivet: 10 jan-06 kl 11:28 »
Det sägs vara bra att starta dagen med en grapefrukt innan frukost. Kanske är det som så att också den sänker frukostens GI nivå. Själv pimplar jag svart kaffe (håller med dig Tjotten, nå´n last måste man få dras med) innan jag ger mig ut på promenad. Sedan äter jag frukost när jag kommer fram till jobbet.
Förut åt jag jämt havregrynsgröt men har nu glidit över till knäckebröd med pålägg och grönsaker.
Vid närmare eftertanke borde ju både keso och hummus vara utmärkta pålägg för en som inte vill ha i sig alltför mycket snabba kolhydrater....
Det ska jag nog äta till frukost i morgon!

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #21 skrivet: 10 jan-06 kl 12:57 »
Fick alldeles precis smaka quinoa (för första gången i mitt liv) med stekt svamp, kikärtor och diverse grönisar.
Fy kattsingen vad gott det var.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #22 skrivet: 11 jan-06 kl 11:41 »
Fick alldeles precis smaka quinoa (för första gången i mitt liv) med stekt svamp, kikärtor och diverse grönisar.
Fy kattsingen vad gott det var.

/Valma
Va är det???
Jag är jätte nyfiken!
Och som du tidigare skrev så är det nog alldeles riktigt att surheten i grapefrukt sänker Gi värdena på grötfrukosten. Men jag hoppar den så länge och så får jag senare testa mig fram.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #23 skrivet: 11 jan-06 kl 12:44 »
Hej Tjotten!

Kolla in denna länk:

http://www.alternativ.nu/skottsmala/quinoa.htm

Vi äter alltså de torkade fröerna som vi kokar i dubbla mängden vatten (buljong). Quinoan innehåller mycket protein, fett, kalcium men också järn, fosfor samt B- och E-vitamin.

Till smak och konsistens påminde det om bulgur fast lite grötigare. Grötigheten kan man ju kanske avhjälpa genom kortare koktid...

Gott var det i alla fall och bra mycket nyttigare än både ris och pasta.


/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Tjotten

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #24 skrivet: 11 jan-06 kl 19:10 »
vet inte om det finns fler här som är intresserade av Gi mat eller ännu hårdare riktlinjer men detta provade jag i går.

"Potatismos" blomkålsmos
kokta och mosa blomkål
krydda som potatismos, jag tog en klick smör och salt.
Jätte gott till skinka.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #25 skrivet: 11 jan-06 kl 19:18 »
Det låter gott, Tjotten!
Jag åt knäckebröd med hummus i morse och stod mig ända till lunchen vilket jag annars inte brukar göra.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Eulalia

  • Gäst
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #26 skrivet: 12 jan-06 kl 14:38 »

http://www.frids.net/mat/

citat från sidan
"Vad är då Montignacmetoden?
Jo, det är en av alla dessa omtalade metoder som reagerar mot vår tids överkonsumtion av socker och andra högraffinerade livsmedel. Istället förespråkas mat med lågt glykemiskt index (GI) dvs livsmedel som inte driver upp blodsockret till oanade höjder och därmed underlättar fettbildning"

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #27 skrivet: 14 jan-06 kl 20:19 »
Kolla in denna länk:

http://www.alternativ.nu/skottsmala/quinoa.htm



Oj vad spännande! Jag ska genast kolla på hälsokosten, och köpa... Och ODLA!! Har någon här på forumet provat att odla Quinoa? Behöver man stor plats för det och ger det bra utkomst per odlingsyta??

Det är så tråkigt när man är ensam i familjen av att vara intresserad av GI-mat. Min make är alldeles "rutten" i tarmsystemet, med sina gasutsläpp. Jag försöker påverka honom att äta annorlunda, antingen är han mjölkallergiker eller gluten, men det är som att tala med en vägg....Tack och lov för minsta killen (1½) som är nästan vegetarian för han spottar ut köttbitarna men äter bönor med glädje.
kan själv

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #28 skrivet: 14 jan-06 kl 21:59 »
Linnea-maria, laga och servera maten utan att fråga. Jag har lyckats med både kikärtsbullar, bönsallad och hummus. Funkar det ej så har du i alla fall försökt.
Rotmos är en annan strategi, sjuhelsikes gott och bättre än potatis.

/Valma

« Senast ändrad: 15 jan-06 kl 09:32 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #29 skrivet: 17 jan-06 kl 22:45 »
hej Valma
Jo vi har försökt med en helvegetarisk vecka när vi blev lite trötta på att sonen bara åt kött och nästan inget annat. Kikärtsbiffar åt han och jag avslöjade först efteråt vad det var. Quornfärs har också gått bra. Jag lyckades få honom att smaka på blå Kongo potatis häromdagen, men den "smakade lite annorlunda" (inte alls) så då kunde man ju inte äta(offtopic)...

Har någon gjort något gott på Quinoa och kan dela med sig sina recept här på forumet??
kan själv

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #30 skrivet: 18 jan-06 kl 10:44 »
Halloj Linnéa-Maria.
Det jag fick smaka när jag åt Quinoa för första gången var riktigt gott. Tror hon hade kokat Quinoan i buljong och sedan fräst den med morötter, vattenkastanjer, broccoli, bambuskott och champinjoner och så hade hon kryddat det med kinesisk soja och lite Sambal Oelek.

Gott var det i alla fall :)

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Malinowska

  • Inlägg: 19
    • Neostoric
Re:GI-mat. Stöd och en start kick i baken tack!
« Svar #31 skrivet: 15 maj-06 kl 11:48 »
Kolla in "No-Grain Diet" http://www.mercola.com/
Tycker den e bättre än GI. Inget räkna hit o dit.
Sidan är ganska rörig, men den här Dr Mercola är verkligen kunnig.
Kolla längst ner till vänster under "health resources" på "nutrion plan".

Han har en skitbra sökfunktion. Skriv in vad som helst, på engelska förstås, och läs och läs.
Han har information om allt.

Jag är HELT frisk från jättejobbig IBS.
Blev bra på två dagar. Har varit på dieten i 50 dagar nu och kommer fortsätta livet ut. Inget mer bröd för mig.

Jag köpte både "no grain diet" och "total health" - böckerna. Fast det blir billigare på amazon.com eller adlibris.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 5 användare
Rävenvarg, praktejder, von tratt, Lasse-hatten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser