Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd - dv. Kochins!  (läst 48090 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Bildtråd - dv. Kochins!
« Svar #160 skrivet: 06 jul-11 kl 22:35 »
De små kycklingarna som jag och Linkoso pratar om..... där knackar det även i mitt huvud..... de har inga gul ben över huvud taget..... åsså e det något mer ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fauve

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 06 jul-11 kl 22:41 »
Har verkligen alla dv.k alltid gula ben?

Tallgrinden: Han är garanterat inte alls färgren för 5 öre. Pappan är gul tvärrandig och mamman  är "vilfärgoren" men han är rätt så läcker i de färgerna som blev tycker jag  ;D

Zink: du bor väl inte så långt från mig måntro, eller är jag helt ute och cyklar  ??? så om du vill kan du kvista förbi med dina pycklisar nån gång så kan jag kika på dem. Jag har ju inget körkort så har lite svårt att flaxa runt  :-[  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #162 skrivet: 06 jul-11 kl 23:50 »
Nä, de kan ha andra färger på fötterna (men enligt standard ska de ha gula, iaf. fotsulorna) med men det är ändå något som inte känns riktigt rätt när jag tittar på bilderna och tänker - "Det där är dv kochin".  ::) ;D Den där grå tuppen är en kopia utan Gin, en blandras med dv kochin i hos oss när han var i samma ålder. När jag ser den tänker jag på Gin. ;D Men som sagt, kan ju också vara vinklarna när de sitter sådär i handen som gör att man får en annan syn på något sätt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #163 skrivet: 07 jul-11 kl 11:59 »
Håller med, 1 höna. Sedan skulle jag säga blandfärgade... Något knackar mig i skallen och ger mig en känsla av att de kanske inte är helt renrasiga ir... Men svårt o se på bilderna.

det kan nog mycket väl stämma att de inte alls är färgrena...
även en blind höna hittar ett korn...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #164 skrivet: 17 sep-11 kl 19:12 »
vad kan man tänkas kalla färgerna på dessa dv kochins?

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #165 skrivet: 17 sep-11 kl 19:14 »
och häår kommer 2 till tuppar, den lillam grå är min yngsta kyckling av de alla som går tillsammans, varför den har halva fjädrar på sina vingar vet ja inte  ???

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #166 skrivet: 17 sep-11 kl 19:20 »
och här kommer 2 hönor som ja skulle vilja ha en färgbeteckning på :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #167 skrivet: 18 sep-11 kl 07:20 »
Denna tråd är alldeles för pratig!!!
Jag har dock gjort ett och annat nerslag i den och då funnit bilder på djur som inte har stora likheter med DvärgKochin.  Vad spelar det för roll  om de är färgrena ifall de inte är rasrena?
Eller inte alls rastypiska.  Jag skulle rekommendera alla som inte gjort det att besöka någon av höstens alla utställningar och noga studera de utställda djuren  och läsa bedömningskorten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #168 skrivet: 18 sep-11 kl 13:32 »
Hej,

Ja många har nog kanske tyvärr inte riktigt rastypiska Dvärgkochin där hemma, men det är kanske för att dom inte vet hur en renrasig ska se ut?? Eller mest bara har dom för husbehov??

sonja på slätten...Tycker dina djur är väldigt fina.

Dom ska ju egentligen vara nästan runda som en boll. Bilden en väldigt rastypisk Dvärgkochin i svart fjäderdräkt.
« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 13:36 av JonasWess »
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #169 skrivet: 18 sep-11 kl 14:27 »
då får jag väl svara, eftrersom jag lagt ut såna konstiga bilder på sk dv kochin.
jag köpte hem mina första kycklingar av rasen denna sommar, och har djur från 2-3 olika uppfödare.
Jag har bara träffat på avelsgruppen på det ena stället och vet därför ej hur föräldrarna på de övriga 2 ser ut. jag har helt förlitat mig på att det är Dv kochins jag köpt då det är vad säljaren påstått sig sälja!
Kanske helt fel av mig, men jag lever i tron att jag vill att folk skall lita på mig, och jag vill likaväl kunna lita på andra!

det jag vet är att alla kycklingar kommer fårn sk blandfärgade grupper, därför har ja inte sagt att mina är renfärgade, utan frågade snarare om vad man kan "kalla" dessa färger.

Har sedan i efterhand fått veta/läsa att det skriva om att dv kochin ALLTID har gula fötter/ben. Tog upp det med uppfödare till mina äldsta kycklingar, och hon hade aldrig hört taas om detta!
Har sedan läst att de kan variera, och någon hade även skrivit att det kunde ha och göra med vad kycklingarna fick för foder.

Jag har INGEN ANING!!! Men försöker lära mig. Hönsen för mig rä dem de är, ras, färg osv ändrar inte mitt intresse för MIN grupp. Men självklart skulle jag vilja veta, är de inte renrasiga, ja då skulel ja självklart inte vilja påstå för någon häller att de kan få tag i renrasiga men ej färgrena dv kochins här från mig.

Och helt klart vore det intressant att veta vad som inte stämmer, då 4 tuppar redan flyttat från mig för att de nya ägarna ville ha dv kochins pappa till deras kommande kycklingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #170 skrivet: 18 sep-11 kl 14:44 »
Och jag tänkte ta och svara på din färgfråga Zink. =)
Tuppen på den översta färgen ser inte ut att ha någon färg med något riktigt namn. Ej färgren alltså. Lite blått, silver i halsen och guld på vingarna. ;D Den andra tuppen (som för övrigt skulle kunna vara en blandras lr en väldigt "dålig", om ni förstår hur jag menar dv kochin) ser gultvärrandig ut med lite svart i. Alltså ingen ren färg där eller, men ja... Tvärrandig är han iaf. med lite olika färger. ;D

Tredje bilden är gökfärgad (och skulle för övrigt kunna vara en lite sen tupp). Fjärde bilden på hönan längst fram påminner om teckningen guldsvartbandad (vad för slags kam har hönan förresten - "liten taggig lr "platt"", tycker den har lite "wyandottestuk" i kroppen, ifall det skulle vara någon korsning med wyandotte och dv kochin ).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #171 skrivet: 18 sep-11 kl 14:46 »
vad kan man tänkas kalla färgerna på dessa dv kochins?

Missade dessa 2. Den översta tuppen skulle kunna vara resultatet av att man korsat gökfärgat med gult. Ingen ren färg. Den andra tuppen ser också blandfärgad ut. =) "Röd/svartspräcklig". ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #172 skrivet: 18 sep-11 kl 16:53 »
Hej Zink, du belyser just det jag menade.  Naturligtvis tror man att den man köper djur/ägg från är ärlig och vet vad han/hon har. Det är nog det sistnämnda som är det som ofta fattas. Säljaren har själv litat på sin säljare, och så vidare. Just DvärgKochin tycks vara en ras som är mer drabbad än andra, kanske för att den är så populär och det förekommer mycket avel bland icke-utställande uppfödare. Då kan typen lätt glida iväg, för det är inte en ras som är helt enkel att få bra. Den avlar så att säga inte sig själv. Däremor är den ju extremt lätt att föröka!
 Det är ju därför det finns  rasfjäderfäklubbar och utställningar,  för att styra aveln i enlighet med standarden.
Så alltså:  GÅ PÅ UTSTÄLLNING!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #173 skrivet: 18 sep-11 kl 17:37 »
tack för dina svar Linkoso  :D
jag har själv tittat mycket på bilder för att jämnföra, och har studerat och försökt fotografera mina för att verkligen se vad som är de stora skillnaderna.
eftersom alla mina ännu är unga djur, den gultvärrandiga tuppen har nyss börjat gala, och han är den enda och även äldsta i gänget. har en höna som kom samtidigt som honom, medfogar bild på henne. tänkte jag att de kanske inte fått all befjädring som gör dem "runda", hundar växer ju oxå i sin kropp allt eftersom och blir till slut som den skall vara så att säga...
men när jag ser på hönan så är hon inte alls rund... snarare högre och har mycke spetsigare stjärt än de kycklingars som jag köpt via Älglund.
Den svartguldfärgade tuppen och den lilla grå tuppen är båda från älglund. de har klargula fötter och den svarta tuppen är rund av sig, medans den gultvärrandiga är hög och rör sig mer grasiöst :)

fixar mer än gärna fler bilder på dem för den som kan hjälpa mig att se vad som kan vara vad. Känns ju dock trist om halva gruppen inte är rasrena...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #174 skrivet: 18 sep-11 kl 18:25 »
gökfärgade hönan fotad nu idag...
denna fröken, samt 5 andra är från samma ställe som den gula tuppen å den svart/silver hönan på föregående bild.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #175 skrivet: 18 sep-11 kl 19:08 »
Tyvärr måste jag nog med ganska stor säkerhet säga att djuren på dina sista två bilder är korsningar :-\ ..... precis som du själv skriver har de alldeles för spretig, spetsig stjärt för att kunna vara rena Dv. Kochin, de har oxå höga ben. Jag har svårt att tänka mig att man kunnat avla bort typen på dvärg kochin så fatalt, utan att korsa in något annat. Använd Älglunds djur som utgångspungt när du kollar de andra ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #176 skrivet: 18 sep-11 kl 20:58 »
Tack jennyt. Så trist att folk, skyller nu inte allt på tjejen ja köpt från, utan kanske hon precis som jag inte visste bättre och helt enkelt litar på den man köper från!

Men jag köpte ju dv kochins just för att ja ville ha just såna :( känns inte alls kul, å ja som var så glad över att ja hade ett gäng med blandade färger, något som ja tycker om.

lägger in några bilder på kycklingar från Älglund

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #177 skrivet: 18 sep-11 kl 22:38 »
Fick 2 frisserade kycklingar av en vän, dom är nu 5 månader. Ska dom se ut så här? Jag har aldrig haft frisserade tidigare men jag tycker dom har korta fjädrar jämfört med dom andra.
Dom är inte färgrena men jag tänkte mer på fjäderstrukturen..
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #178 skrivet: 19 sep-11 kl 08:39 »
hihihi.... jorå, de ser ut som de ska.... jag kan inte låta bli att fnissa när jag ser frisserade DvK o:)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #179 skrivet: 19 sep-11 kl 10:15 »
då lägger ja in en bild på den friserade jag fick hem, kanske lite fel stjärt eller va tror ni? ser kortare ut i halsen, och kanske inte lika högbent...

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser