Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samverkan av kaninslakterier  (läst 5493 gånger)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
SV: Samverkan av kaninslakterier
« Svar #20 skrivet: 13 jun-09 kl 11:23 »
vi har en verkstadslokal också, men där är ingen golvbrunn, bara vanligt avlopp

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 13 jun-09 kl 11:42 »
Jag tycker du ska kolla upp hur mycket du får sälja utan att ha en godkänd livsmedelslokal. Kanske du klarar dig med det du har. Hur mycket hade du tänkt sälja?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 13 jun-09 kl 11:45 »
Inte mycket, men kommunen sa att jag var tvungen att ha en godkänd livsmedellokal för att få sälja över huvud taget?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 13 jun-09 kl 11:54 »
Det har jag oxå lärt mig, men jag ska kolla upp om jag kan sälja i "mindre omfattning" till privatpersoner... Det kan gå... Om man tolkar reglerna som Gösta i alla fall.  ;) Läs på sidan 6 i tråden "kostnad för slaktkanin". Jag menar, kan man sälja några kaniner i veckan på det sättet så räcker det i alla fall för min del. Det skulle täcka upp hyfsat för foderkostnaderna, vilket är vad jag är ute efter.

/Sara

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 13 jun-09 kl 12:15 »
Då är vi ute efter samma sak, hör av dej när du vet, ska kolla här också

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 jun-09 kl 12:41 »
En livsmedelsföretagare måste alltid ha en godkänd lokal. Det är väl sant att jag faktiskt inte vet exakt vad som menas med ringa omfattning, men jag har haft så många samtal med livsmedelsverket, rådgivare osv i tre år, och det som man i princip menar med sånt är till några få släktingar. Ska ni ha ett företag och sälja några hundra eller tusen kaniner tror jag ni kan glömma det.

Här är det ni ska läsa:
Sidan allt ligger på:

http://www.slv.se/sv/grupp2/Lagstiftning/Vagledning-och-annan-information/

lagen ni ska följa:
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/F%20852-2004%20livsmedelshygien.pdf

EU:s vägledning för kontrollanter som ska ses till att du följer lagen:

http://ec.europa.eu/food/food/biosafety/hygienelegislation/guidance_doc_852-2004_sv.pdf

Varför skulle inte källaren kunna bli en godkänd livsmedelslokal för kaninslakt? Det fattar jag inte alls, eller missad jag nån väsentlig fakta om den..?
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 12:54 av Stabon »

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 13 jun-09 kl 13:09 »
Tänkte väl kanske sälja som mest 400 kaniner om året

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 13 jun-09 kl 13:10 »
Vad gäller om man säljer till hund/katt mat

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 jun-09 kl 13:17 »
Det är ju nästan 10 i veckan, det lär du aldrig få till ringa omfattning. Känner inte till kraven om du ska göra kattmat, men de är säkert inte så mycket enklare

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 13 jun-09 kl 14:19 »
Anledningen till att jag inte tror att en källare kan godkännas som slaktlokal är att som jag har förstått det så får man inte ta ut de slaktade kropparna tillbaka genom samma dörr som man tog in dom i kylutrymmet. Och då funkar ju inte ett kylskåp liksom.
/Sara

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 jun-09 kl 15:01 »
Ja man pratar ju om det. Men jag vet åtminstone två som har godkänd lokal på det sättet, (ett viltslakteri och en styckanläggning). Jag inbillar mig fortfarande att det går om man rengör emellan.

Däremot kan det vara svårt att få godkänt att ha den orena delen av slakten i samma lokal som resten av slakten + styck. Det är nämligen jord på kropparna å med det är kotnrollanterna benhårda, jordprodukter får aldrig komma in i en lokal med produkter som inte brukar släpa med sig jord. Men det är ju bara att bygga en vägg å dela rummet i två.

Gösta

« Svar #31 skrivet: 13 jun-09 kl 21:32 »
I vårt myndighetssverige är det lätt att blanda ihop de olika föreskrifterna. Logiskt vore om reglerna gällde djurslaget som sådant, inte att det gäller efter ett något diffust antal :-\
Först måste jag tyvärr rätta dig Stabon. Kaninslakt går under kommunens tillsyn. Inte SLV 8)
Generella lagar om livsmedelshygien skall följas. Det är alltid utövaren som har ansvaret för detta och även hur det skall uppfyllas.
Finns inget förbud mot trä i en slakterilokal. Däremot skall träytor målas med en täckande färg.
Rummet skall tåla vattenbegjutning (spolning) upp till en höjd av 1800 mm.
Rummet skall ha ljus kulör ??? samt vara lättstädat.
Hardjur (som kaniner) och fjäderfä förutom struts får slaktas i samma lokal dock ej samtidigt.
Sanering (städning) skall ske mellan de olika djurslagen.
Flöde får ej korsas men detta gäller ej när slakt och packning sker i samma lokal med t.ex. kylskåp som kylutrymme.
De referenser Stabon refererar till gäller ej vid så kallad hemslakt utan först om försäljning skall ske nationellt till alla.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 jun-09 kl 21:42 »
Jag har inte sagt att slv har kontrollansvaret Gösta, jag har sagt att slv är de som kan informera. Det är nämligen de som sätter upp riktlinjerna som kommunerna ska följa, så när kommunfolket ska kontrollera ringer de ändå slv för att fråga vad de ska göra.

jag har heller inte pratat om hemslakt. Hemslakt får man göra hur fan man vill med så länge den egna familjen äter upp det. Det folk diskturerar här är professionell verksamhet.

Gösta

« Svar #33 skrivet: 13 jun-09 kl 21:56 »
Skönt att höra att du fortfarande är på bettet stabon, eller.... 8)
Riktlinjerna är tyvärr bara generella från SLV. Önskar verkligen att du hade haft rätt men tyvärr :'(
De inlägg jag läst på den här tråden handlar om vad jag kan förstå att slakta "lite mera" än till eget hushåll. Knappast att nacka 10.000 till 20.000 kaniner per år. För att min huvudsakliga verksamhet skall vara kaniner och kaninslakt måste nog gränsen vara ca 5.000/år minst om man vill jobba "vitt"
Tror faktiskt inte att det är så många som har den målsättningen i den här tråden, eller...?
Gränsen 10.000/år gäller per juridisk person. 2 juridiska personer=20.000/år Hur detta är framtaget förstår jag inte riktigt men så är det från och med 2009. :-* :-*
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 jun-09 kl 22:02 »
Möjligt de inte har kommit så långt i sin budget än att de ser att det krävs jävligt många, men professionell försäljning med tillstånd tolkade jag det som att de ville ha.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 14 jun-09 kl 00:19 »
Är det alltså kommunen man ska höra av sig till om man vill undersöka frågan om att få slakta lite mer än till självhushåll och sälja överskottet lagligt? En jag snackade med som har ett litet, litet gårdsslakteri tyckte att jag lika gärna kunde slakta och sälja svart eftersom det var så förbenat mycket krångel att göra det vitt. Lite tråkigt kan jag tycka...  :( Jag vill ju gärna kunna starta upp en näringsverksamhet och sälja produkter vitt för att kunna dra av skatten för bland annat foder jag köper. Kaninkött kommer ju bara att vara en del av den verksamheten, men jag vill ju gärna att den ska kunna vara med.
Eller ska jag helt sonika lasta ihop en drös kaniner och dra iväg till närmsta kaninslakteri (efter att ha tjatat mig till att få hyra in mig där), 12 mil bort, packa dessa niner separat och sen bara sälja av dom...  ??? Känns ju jäkligt onödigt...  >:( Eller kan jag säga att dom är slaktade där...  ;)

/Sara

jaktbeagle

• -
« Svar #36 skrivet: 14 jun-09 kl 01:18 »
Ska du få igång din rörelse så e det bara att bita i det sura äpplet.. och betala avgifterna!              men skulle själv kört lite svart till de närmaste!

Gösta

« Svar #37 skrivet: 14 jun-09 kl 08:26 »
Attes matte, ring upp och prata med den i kommunen som är näringslivsansvarig. De hjälper dig förbi alla hinder. Finns ingen kommun i dag som inte välkomnar eget företagande ;) Du får visserligen en avgift upp till max 1800 (tror jag att det var). Den summan ska du förhandla ner till några hundra. Jag betalar 600:-/år. Är nu visserligen 3 år sedan de tog ut någon avgift över huvud taget ;D Tänker inte påminna dom 8)
Att köra svart i ett uppbyggnadsskede är ur ekonomisk synpunkt fel. Alla utgifter du har i uppbyggnadsskedet kan du då dra av. Ev. förlust som det alltid blir första året, kan du skjuta framför dig och kvitta mot kommande vinster i hela 5 år. Momsen drar du direkt och får tillbaka på din skattsedel.
Kraven på "livsmedelslokal" är väldigt olika mellan olika kommuner, tyvärr. Därför önskar jag att SLV hade uppdraget.
Gösta

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 14 jun-09 kl 09:11 »
Läste i ett gammalt ämne (kommer inte ihåg vilket) om en som sålde kaninen levande och "hjälpte dem med slakt och ev styckning" då kommer man ju ifrån problemet väl, om man inte ska sälja så många.

Gösta

« Svar #39 skrivet: 14 jun-09 kl 09:31 »
Att komma runt slaktbestämmelser genom att sälja djuren "på rot" och sedan hjälpa till med slakten ökar inte antalet djur du får slakta utan lokal när det gäller kaniner. Ringa antal djur får du ju slakta i dag så varför denna rundgång ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ylvalifalk, Radar, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser