Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samverkan av kaninslakterier  (läst 5475 gånger)

Gösta

Samverkan av kaninslakterier
« skrivet: 08 jun-09 kl 11:20 »
Helt uppenbart är bristen på kaninslakterier verksamhetens nålsöga.
Här ett upprop till alla som har eller planerar ett kaninslakteri.
Hör av er på forumet eller till Sveriges kaninproducenters Förening så vi kan få igång ett samarbete både vad gäller slakt, förädling och försäljning.
Med ett samarbete mellan slakterierna kan vi "ta" de större kunderna. De som i dag importerar kaninkött. Vi kan även marknadsföra oss bättre och få upp lönsamheten i hela ledet.
Gösta Johnsson

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Samverkan av kaninslakterier
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 13:27 »
vad kostar ett kaninslakteri? Kan man ha ett sådant i enklare byggnader typ container eller tälthall? Får man förvara kropparna i en extern byggnad från där de slaktas? Dumma frågor kanske men är av intresse för att finna billiga lösningar från en som funderar. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 14:28 »
Kostnad beror på hur stort, hur rationellt och hur fint man vill ha det.

I grunden är det en livsmedelslokal. Den ska vara försedd med vatten, handtvättmöjlighet, avloppsbrunn, och kylmöjlighet. Du och kaninen ska få plats. Dessutom ska lokalen vara lätt att göra ren, och inga skadedjur ska kunna komma in. Detta tar ju bort tältvarianten.

Jag har stött på de som gjort om mjölkrum, badrum etc. Själv hade jag ett badrum, där allt utom tvättstället togs bort, och som kyl hade jag 3 kylskåp. Sedan tillkommer ju en del andra grejer.

Jag vet att någon gjort sin lokal i ett gammalt skåp till en kylbil. En fördel med detta är ju att man kan flytta eller sälja slakteriet om man så vill.

Sedan finns ju de mobila slakterierna Gösta presenterat i annan tråd.

Börja med att gå slaktkurs, tala sedan med din kommun.

Edgar

Georgisten

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 15:02 »
Ok, ska kolla upp den mobila slakteritråden.

En annan dum fråga: Visst kan man slakta kaniner i slakteriutrymmen godkända för andra djurslag som fjäderfä, lamm, svin och nöt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 16:00 »
Nja!

Tydligen får man inte slakta djur med och utan besiktningstvång i samma lokaler. Fråga Gösta, han vet!

Edgar

Georgisten

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 16:31 »
Låter helknasigt! Så om man vill slakta alla sina djur själv och har flera arter måste man ha ett slakteri för varje djurslag?

Svensk byråkrati i ett nötskal.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 21:45 »
Ring köttenheten på livsmedelsverket, det är de som sätter upp de svenska riktlinjerna. Gå direkt till källan helt enkelt. De är till för att svara på dina frågor på vardagsförmiddagar då de har telefontid.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 09 jun-09 kl 18:55 »
Gällande slaktbestämmelser så är det avhängt med vart köttet ska ta vägen. De flesta djur får du slakta själv om du har kunskapen ::) Om du däremot ska sälja kommer byråkratin in i bilden.
Kort gäller:
Djur med besiktningstvång får slaktas på godkänd anläggning (kontrollslakteri eller gårdsslakteri) men där får inga djur som ligger utanför veterinärkontroll slaktas.
Hardjur (kaniner) och fjäderfä förutom struts får i av kommunen godkänd livsmedelslokal slaktas upp till 10.000 djur/år utan veterinärkontroll. Kunskap dock om djurslaget ;)
Är det två som äger livsmedelslokalen gäller 10.000/år per juridisk person enligt SLV

Georgisten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 12:48 »
Betyder detta att man får slakta både fjäderfä och kanin i samma lokal? Jag hänger inte med riktigt. Mitt intresse ligger i att sälja direkt till kund i gårdsbutik.

Vad menas med djur med besiktningstvång? Är det svin, lamm och nöt?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jun-09 kl 20:37 »
Ring köttenheten, de är de enda som kan ge dig riktiga svar. Eller kolla www.slv.se, på deras hemsida ligger både lagar och tolkningar av lagar som pdf-filer.

Men, alla djur utom vilt och fjäderfä under 10.000 eller kanin under 10.000 djur slipper vetrinärbesiktning av slakten. Övriga ska ha besiktning innan de dödas och sedan även slaktkropparna.

Jag funderar också på blandat höns och kaninslakt, men kommer aldrig till att kolla upp om det är ok i samma lokal. Enligt eu-reglerna får du göra precis hur du vill, men varje land antar sedan egna regler som i Sveriges fall ofta är hårdare än eu-lagen.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 jun-09 kl 08:19 »
Ja men kan Sveriges regler hålla i domstol gentemot eu:s regler?

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jun-09 kl 09:13 »
Ja. Varje land ska göra tolkningar och riktlinjer utifrån lagen. Nu kan jag inte just slakt, men vid tex djurskydd (och det lär ju vara samma system oavsett lag) så får varje land göra egna regler så länge de är hårdare än eu:s lag. Sedan ska visserligen de nationella reglerna på remissrunda i samtliga eu-länder som sedan säger om det är ok. Sverige sitter alltså aldrig och gör egna regler som eu inte känner till, innan de träder i kraft i Sverige har kommissionen godkänt de.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jun-09 kl 09:42 »
Mitt intresse ligger i att sälja direkt till kund i gårdsbutik.

Jag var just ner till kommunen och hämtade tillståndsansökan för att bygga en gårdsbutik med stycklokal.. Dock främst för gris. En liten lagom bunt på 40 sidor fick jag med mig hem, varav egenkontrollen var 30 sidor. :)
Till detta kommer då alla ritningar och sånt, så lite pyssel verkar man få vara beredd på.
Kanske lägger jag upp en tråd om projektet när jag kommer så långt..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 12 jun-09 kl 09:51 »
Jag var just ner till kommunen och hämtade tillståndsansökan för att bygga en gårdsbutik med stycklokal.. Dock främst för gris. En liten lagom bunt på 40 sidor fick jag med mig hem, varav egenkontrollen var 30 sidor. :)
Till detta kommer då alla ritningar och sånt, så lite pyssel verkar man få vara beredd på.
Kanske lägger jag upp en tråd om projektet när jag kommer så långt..

Släng kommunens egenkontroll och skriv en egen. Kommunens suger i stort sätt alltid.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #14 skrivet: 12 jun-09 kl 21:29 »
HACCP kan du skapa själv. Handlar till största delen om hur du förebygger risk i ditt företag och hur du behandlar inträffade händelser så de inte sker igen. (Ok, jag vet att det var en generalisering men dock korrekt!)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 13 jun-09 kl 10:35 »
Vi har lite kaniner och funderar på att slakta i källaren och sen sälja köttet.
Är det någon som vet vad som krävs?
Där finns golvbrunn och vatten, kan ta ner kyl och frysar.
Golvet är av cement och väggarna är av sten och trä, trätak.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 jun-09 kl 10:49 »
aldrig trä i en livsmedelslokal.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 13 jun-09 kl 11:09 »
Ska jag kakla där då?

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 13 jun-09 kl 11:10 »
och taket vad ska jag göra där?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 13 jun-09 kl 11:18 »
Källaren lär du aldrig få godkänd som livsmedelslokal ändå, så jag tycker inte att du ska göra några fler ansträngningar än att ha vatten och kyl och frys. Då kan du slakta åt dig själv och familj och vänner och sälja en och annan kanin ändå. Men inte i nån större omfattning.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser