Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaja, hjälp!  (läst 5720 gånger)

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
Kaja, hjälp!
« skrivet: 31 maj-09 kl 16:56 »
Hej alla!

Jag har en mindre koloni med kajor som häckar på gården, och nu för en liten stund sen ramlade en av ungarna ur boet! Det är ett fall på nästan tio meter!
Den klarade sig i alla fall, och när jag ringde KFV så menade personen där att det var naturligt att kajor ramlar ur boet vid denna tid på året. Tydligen så ska föräldrarna fortsätta mata den på marken, och den ska lära sig flyga därifrån. Om han säger det så stämmer det säkert.
Men nu till det stora problemet: hur i helvete ska jag hindra katterna från att äta upp den lilla sötnosen, utan att störa föräldrafåglarnas rutiner?!
Är det någon som har det minsta lilla att bidra med så hör gärna av er!

/ Malin
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 04:55 »
Hm inte samma fågelras men ändå: en gång hade vi koltrastungar som rammlat ur och varje gång vi la tillbaka dem så rammlade de ut igen.... de ville ut.
Vi hade många katter och höll på att bli galna av oro, hade en bur som vi vanligtvis hade kycklingar i, denne plaserade vi där, såg till att den var skyddad för sol, satte mat och vatten, gjorde ett hål som var lättåtkomligt för mamman men ej katten, la dit ungarna och  och kollade sedan så att mamman fattade, då vi såg att hon gjorde det så lät vi buren vara helt, ett par dagar senare så var ungarna borta..... de hade fått mat som de skulle av mamman, och när de kände att de kunde så tog de sig ut och flög i väg.
Vi kollade naturligtvis lite försiktigt på avtånd i bland och såg hur hon kom, flög in och matade och stack igen.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 22:53 »
Attans att jag inte har någon sån bur! Det var verkligen skitsmart!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 02 jun-09 kl 11:28 »
Har du ingen gammal bur som du kan fixa till. Vår var en trekantig sådan där vi öppnade lite i nätet där uppe bara....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 11:35 »
Smart idé med bur för sådana "olyckshändelser".  :)

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 16:18 »
Hmm... det lilla fågelkräket verkar ha överlevt i alla fall... himla knäpp metod att ungarna ska ramla ur boet på det viset, men det verkar ju fungera...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 19:43 »
Vi har haft en kaja som ramlade ur boet och som vi döpte till Kajsa. Hon blev väldigt tam och följde oss var vi gick. Jag matade henne med mest flugor doppade i vatten och även myror som hon gillade, mosade ägg och mosad daggmask :P var också gott. En underbar bekantskap, sedan dess ser jag kajor ur ett nytt perspektiv.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 18 jun-09 kl 23:52 »
Hade också en kajunge som jag tog från en katt, jag födde dock upp honom på hundmat. En rysligt intressant fågel, läste senare en bok som Konrad Lorenz skrivit och han höll på mycket med kajor. Synd bara att jag inte hade kajan samtidigt som jag hittade boken (fast kajor i flock är äckligt...)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 19 jun-09 kl 07:47 »
Min kompis hade en kaja för x-antal år sen.
Han blev alldeles bedrövlig 
flög tll grannen
och knipsade av deras fina blomknoppar.
Drog upp alla nyplanterade växter.
Gick in och satte näbben i allt.
Lyckades preparera en stor ostbit på nolltid.
Fösökte följa med matte på en busstur till stan.
Han blev en styggelse.
men kul var den iaf.
Försvann på hösten.

Hedemorahöns

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 01 jul-09 kl 14:26 »
Det är helt naturligt att kajungarna hoppar ur boet.
Det är många fåglar som gör på det sättet.

Att katten tar kajungen är också helt naturligt i ekologin.
Men kajorna brukar kunna försvara sina ungar mot katten.
Samma sak med skator.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Kaja, hjälp!
« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 21:22 »
Katterna är inte naturliga! De är sponsrade av oss!! Lås in den tills ungarna är större!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser