Det är alltid tråkigt när lamm dör. Speciellt om man inte har så många. Tyvärr blir det mer rutin när besättningen växer, även om det aldrig är särskilt kul.
Dessutom är det ju, precis som du säger ett värde som går till spillo.
Äta, tja, beorende på vad lammet lidit av kan det väl rent medicinskt vara tveksamt. Ett lamm på 1,5 månader är ju inte heller speciellt mycket att äta. Jag gör inte det.
En annan sak när djuren blir större. Det händer ju exempelvis att ett ben går av eller så, sådan djur tar vi rätt på.
Du ska inte ha dåligt samvete. Att veta vad man ska göra är aldrig lätt. Fåren kan ju inte kommunicera. För ett antal år sedan blev en av mina tackor dålig. Veterinär och förstå sig påare rekomenderade matolja och väntan. Jag avvaktade i ett par dygn, hon blev allt sämre. Till sist tog jag beslutet att avliva. Det var fasansfullt att upptäcka att hennes mage var sönderskuren av små skärvor av ölburkar från skräp som hade pressats in i ensilaget(någon hade slängt ölburkar på vallen). Hade jag vetat hade jag ju avlivat henne omdelbart.
Men det var ju omöjligt att veta. Hon kunde ju, precis som veterinären trodde, varit lite vissen i buken bara.
Vi måste göra sådana avväganden. Man kan ju inte, precis som någon sa, avliva djur vid första bästa krämpa.