Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött lamm  (läst 1116 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Dött lamm
« skrivet: 18 maj-09 kl 21:03 »
Hej
I morse var ett av mina lamm dåligt. Han var ca 1,5 månader. Jag ringde direkt vet. som kom och konstaterade att det var lunginflammation. Lammet fick smärtstillande och antibiotika. Vet. åkte och lämnade medicin och sprutor till mig så att jag skulle behandla honom i fem dagar. Vet. sa att jag skulle stänga in lammet med tackan och tvillinglammet vilket jag gjorde.

Jag kan konstatera så här i efterhand att jag ångrar att jag ringde vet. Lammet blev sämre och sämre och mådde jättedåligt. Tackan var hysterisk och brölade och ville ut. Allt blev helt stressigt. Till sist hade lammet så ont att den jämrade och kved sig hela tiden. Jag stod knappt ut och till sist gav jag den det smärtstillande den skulle fått dagen efter. Till sist dog den. :'(

Jag känner mig ledsen och har jättedåligt samvete för att den fick lida nästan hela dagen. Vet. sa att den skulle bli bättre när medicinen börjat verka, men det blev inte så.

Nu är det så att jag försöker leva av så mycket självhushållning som möjligt och det här lammet hade stort värde för mig, antingen som mat eller hade jag kunnat få lite pengar för honom om jag sålt honom. Nu blev det ingenting eftersom jag inte kunde använda köttet då den hade behandlats. Istället kommer jag att få en dyr vet räkning som jag inte vet hur jag ska betala.

Jag funderar på om det inte är bäst att avliva ett lamm (eller ett annat djur också för den delen) Så fort man märker det börjar bli dåligt och då kan man förmodligen fortfarande använda köttet. Djuret slipper att lida. Ni som har mer erfarenhet av djur hur gör ni??

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

gernsö

• Skåne
SV: Dött lamm
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 21:46 »
Problemet är att ett sjukt djur har oftast lite eller mycket feber, och det gör att smaken sätter sig i köttet och det blir inte gott att äta.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 23:11 »
 Känner med dig.. Förstår din flustration men ..tycker att nog ska vi hjälpa djuren inte bara  slå ihjäl så fort det blir en motgång  för det är lamm och bara har ett slakt värde. . Kan se flera orsaker till vad kan ha hänt som bla stress. Jag hade inte stängt in en ensam tacka som är så flock känslig..Stressad mamma stressad unge. Ungen måste vila för att det inte ska vätska sig mer i lungorna och det går ju inte om mamman springer runt och gapar.. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Låt inte ett nederlag straffa kommande problem lär av din erfarenhet.
Nästa gång tar du in flera tackor eller en kompis ,,kanske en box i hagen ;)

MvH
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 23:36 »
 Fy, vad tråkigt att det inte gick att rädda lammet.
 Angående hur vi gör med djur som behöver veterinärvård (eventuellt skulle kunna klara sig) är väldigt olika från fall till fall...
 Vi har nödslaktat djur hemma och ätit upp dom när dom skadat sig som tex benbrott och fläkningar.
Jag skulle däremot inte vilja äta kött från ett allmänt "hängigt" djur.
 Genom åren lär man sig vad som brukar gå att bota och inte... Ibland avlivar man hellre än att ta hem veterinär om man vet att det är lönlöst. Det viktiga tycker jag är att man fattar ett beslut, antingen vård eller avlivning så att inte djuret behöver lida.
                                      Mvh
                                    Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 10:46 »
Det är alltid tråkigt när lamm dör. Speciellt om man inte har så många. Tyvärr blir det mer rutin när besättningen växer, även om det aldrig är särskilt kul.
Dessutom är det ju, precis som du säger ett värde som går till spillo.

Äta, tja, beorende på vad lammet lidit av kan det väl rent medicinskt vara tveksamt. Ett lamm på 1,5 månader är ju inte heller speciellt mycket att äta. Jag gör inte det.

En annan sak när djuren blir större. Det händer ju exempelvis att ett ben går av eller så, sådan djur tar vi rätt på.

Du ska inte ha dåligt samvete. Att veta vad man ska göra är aldrig lätt. Fåren kan ju inte kommunicera. För ett antal år sedan blev en av mina tackor dålig. Veterinär och förstå sig påare rekomenderade matolja och väntan. Jag avvaktade i ett par dygn, hon blev allt sämre. Till sist tog jag beslutet att avliva. Det var fasansfullt att upptäcka att hennes mage var sönderskuren av små skärvor av ölburkar från skräp som hade pressats in i ensilaget(någon hade slängt ölburkar på vallen). Hade jag vetat hade jag ju avlivat henne omdelbart.
Men det var ju omöjligt att veta. Hon kunde ju, precis som veterinären trodde, varit lite vissen i buken bara.
Vi måste göra sådana avväganden. Man kan ju inte, precis som någon sa, avliva djur vid första bästa krämpa.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 2 användare
Lennart MÃ¥rs, Faun

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser