Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var köper ni lokalt producerad mat?  (läst 1566 gånger)

småland

  • Gäst
var köper ni lokalt producerad mat?
« skrivet: 17 dec-05 kl 17:56 »
Jag är intresserad av att köpa mer lokalt producerad mat.
Men var köper man det egentligen? Maten som säljs i vanliga affärer (ica, coop och willys etc) har antagligen ofta transporterats fram och tillbaka till deras centrala lager, även om det heter t ex ölandsägg och du bor nära öland.
Torghandel kan i och för sig vara en möjlighet för en del, men det ser ofta mer ut som en loppmarknad med försäljning av varm korv och chockladmunkar.

Det enda smidiga som jag känner till är att prenumerera på en frukt- och rotsakslåda. Dvs en kartong med lite lokalt odlade rotsaker som potatis, morötter och eventuellt också några frukter typ äpplen och päron.

Men är det allt? Egentiligen skulle jag vilja köpa mer direkt från lokala odlare och bönder, men fungerar det i praktiken? Det är väl inte ens lagligt att köpa kött direkt från en bonde? Inte ens bonden själv får väl äta t ex sina grisar utan måste först enligt lag sända dem till slakt och sedan köpa tillbaka dem från slakteriet?

Hur gör ni när ni köper lokalt producerade livsmedel?

Neiklot

  • Gäst
Re:var köper ni lokalt producerad mat?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-05 kl 18:25 »
...hos bönderna i närheten!


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:var köper ni lokalt producerad mat?
« Svar #2 skrivet: 22 jan-06 kl 13:45 »
Lokalt producerat, innebär på närmast möjliga ställe, men kolla upp, det finns "Gårdsbutiker" som inte alls har producerat det som säljs. Dessa butiker är snarast lanthandlare, och visst ska man kunna köpa där, fast det är inte alltid lokalproducerat.

Har aldrig brytt mig om, om det är lagligt att köpa en gris och slakta. Stoppar säljaren pengarna i fickan och inte tar upp den i deklarationen, kan jag inte göra mycket, samma problem finns ju när jag handlar en bit död gris i affär.

Att slakta (eller låta slakta)ett eget djur är tillåtet, och blir det ändring på det tillgripes civil olydnad.

Allt kan inte skaffas lokalt, här i Skåne får vi vackert ta apelsiner från sydeuropa, och renkött norrifrån, det är inget att göra åt, och det är väl inte fel att äta lite varierat.

Det är snarare den fabriksberedda maten jag skyr!


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare
Be, Dalibor, OL

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser