Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det vanligt att katter tar ormar?  (läst 24382 gånger)

Tummelisa

SV: Är det vanligt att katter tar ormar?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-09 kl 20:36 »
Vi hade en drever en gång som vid ett par tillfällen blev ormbiten, i nosen. Han blev svullen o lite loj, o säkert gjorde det lite ont men mer var det inte. Tur att det inte var nära halsen för då finns det ju risk för igensvullnad. Den hunden klarade betten relativt bra men det kan nog vara lite olika från hund till hund.

Likaså är det nog också beroende på mängd gift som ormen sprutar in samt var bettet tar. Ibland hugger ju faktiskt även huggormen utan att ge gift ifrån sig.  Mängden gift på antal kilo människa vet jag har viss betydelse för reaktionen och kanske är det lika för djuren. Men även vi människor kan ju oberoende av vikt vara mer eller mindre tåliga mot olika saker.

Hur det är för katter vet jag inte men det är nog så att man får låta sunt förnuft råda även där o kolla läget efter vad jag förstår av olika beskrivningar i tråden.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 jun-09 kl 20:38 »
 Tror jag ska sluta äta ägg :P (angående vissa höns matvanor)
« Senast ändrad: 12 jun-09 kl 20:41 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 jun-09 kl 20:44 »
Det händer att katter specialliserar sig på ormar. Såg för flera år sen en katt som tog en orm. Katten gick sakta fram emot ormen och när ormen rörde sig uppått slog katten ikull den och hoppade bakåt. Så höll dom på ganska länge innan katten bet ihjäl ormen.
Dom slår inte bara ormen, dom har klorna ute och hugger en massa hål i den. Jäkligt smart metod, att dom vet hur dom skall göra rent instinktivt är rätt intressant

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 12 jun-09 kl 22:13 »
Att dom vet hur dom skall göra rent instinktivt är rätt intressant
Ja.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 12 jun-09 kl 22:21 »
Tror jag ska sluta äta ägg :P (angående vissa höns matvanor)
Det är väl inte läskigare att dom äter orm än att dom pickar i sej vad dom hittar av maskar och småkryp? Fluglarver anses ju av många vara äckliga ::) ...

(Hittade en död huggorm i vedboden häromdagen, och dit går inte hönsen, så jag skyller på någon katt. Som jag absolut inte tänker äta upp.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 13 jun-09 kl 01:13 »
 :P
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #26 skrivet: 09 mar-13 kl 23:05 »
Våra katter är ena riktiga superjägare!
De kommer hem med både huggormar och fullvuxna ekorrar.
Bild från i somras

Linnea-

• -
« Svar #27 skrivet: 12 jul-13 kl 07:36 »
Usch och fy! Efter att ha läst denna tråd blir jag sugen på att låsa igen kattluckan hemma (ormfobi)!

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 12 jul-13 kl 12:05 »
Ojdå, men då kommer ju inte katterna in!  De gör ju ett superbt jobb om de befriar dig från de långsmala giftiga djuren.  Är det inte bättre att jobba med din ormfobi så att du tål en DÖD orm en enstaka gång?  Hellre än att ha en hoper LEVANDE ringlande runt knuten, under huset, överallt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 jul-13 kl 12:54 »
Orm är bra djur att ha i trädgården, de äter sork

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 12 jul-13 kl 13:28 »
Orm är bra djur att ha i trädgården, de äter sork

Japp, fast inte så många. Lite tröga i ämnesomsättningen. Tacka vetja småvesslor, där kan man snacka om jägare ;D Tyvärr äter katterna upp dem >:(

Linnea-

• -
« Svar #31 skrivet: 23 jul-13 kl 09:17 »
Ojdå, men då kommer ju inte katterna in!  De gör ju ett superbt jobb om de befriar dig från de långsmala giftiga djuren.  Är det inte bättre att jobba med din ormfobi så att du tål en DÖD orm en enstaka gång?  Hellre än att ha en hoper LEVANDE ringlande runt knuten, under huset, överallt?

Sant, men jag läste att nån hade skrivit att katten tagit in en levande och det lät jäkla obehagligt!

Men kattluckan förblir öppen! Vi har mycket orm i området men ingen som katten släpat in ännu så antar att de föredrar andra mindre gifta byten :p

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 23 jul-13 kl 10:44 »
Bäst du gör en riskkalkyl:  Sannolikheten för att just din katt tar in levande byte över huvud taget (de brukar undervisa sina ungar på det sättet) mot sannolikheten för att du råkar på någon högst levande långsmal varelse ute i gräset?

Jag såg för en tid sedan en katt som försökte "ta" ett svart hundkoppel som låg i gräset.  Katten bar sig åt precis som om kopplet vore en orm, snabb attack med ena tassen och ännu snabbare reträtt.  Men eftersom kopplet inte högg efter tassen, antog katten tydligen att "ormen" redan var död...

Tror jag.   :-[

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 23 jul-13 kl 11:28 »
Kattlucka är kul, då kan man hitta halva djur av alla de slag under soffan ;D

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 jul-13 kl 12:36 »
Kattlucka är kul, då kan man hitta halva djur av alla de slag under soffan ;D

Um eller upptäcka att en familj jorduggla flyttat in i sommartorpet. (Det var en tid när jag inte var så mycket här). Eller jägarns tax som var mer intresserad av att jaga mina missar än rådjuren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser