Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det vanligt att katter tar ormar?  (läst 24227 gånger)

Tummelisa

Är det vanligt att katter tar ormar?
« skrivet: 16 maj-09 kl 22:15 »
Undrar om det är vanligt att katter tar ormar? Sägs att det är ormår i år så jag undrar...

Har tre katter och den långhåriga honan kom i höstas till min fasa hem med en halv orm, huggorm typ mindre :o. Gav henne cortisontablett ifall hon blivit biten... Hon kommer också ofta hem och visar upp sina skogsödlor...
Är ingen vän precis av kräldjur - är så rädd för dem men vet att de har sina uppgifter de också.
Jättebra om hon håller undan ormarna och jag tror hon gör det också för det var tre år sen jag sist såg en orm på tomten o då en liten snok. Hon var innekatt vid det tillfället. Men det vore intressant med era erfarenhetr av katter/ormar .

De två korthåriga katterna, de också bra jägare, har dock aldrig kommit med något kräldjur. Som långhårig katt är det ju också svårare att bli biten, kanske därför...men vet inte.

Är sällan rädd men kräldjur är bara för mycket. // Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Är det vanligt att katter tar ormar?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 22:20 »
Jorå, det verkar inte vara helt ovanligt. Turligt nog verkar de dock klara ormgiftet bra om de blir bitna.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 22:40 »
Det händer att katter specialliserar sig på ormar. Såg för flera år sen en katt som tog en orm. Katten gick sakta fram emot ormen och när ormen rörde sig uppått slog katten ikull den och hoppade bakåt. Så höll dom på ganska länge innan katten bet ihjäl ormen.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 22:56 »

:D Vad festligt, Hade ingen aning om att det var fler än mina katter som tog orm. Jag har t.o.m filmat min gamla Svarten då han i unga år tog en huggorm.  Han har även lärt upp sina yngre "syskon"  med att hugga rakt genom huvudet på ormen..men svansarna äter dom inte och den rör sig   :P fast kroppen är borta. Det var så jag såg det trodde att det var en fet mask först  :)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 23:26 »
Känns bra att få lite svar på mina funderingar. Då kanske det är min katt Stella´s förtjänst att ormarna håller sig borta :D. Ja hon är härlig hon "Stellan".  Vaktar faktiskt också, morrar när hon hör eller ser nåt utanför huset när hon är inne, är ibland snabbare än hunden på det  ;D :-[. Skönt också att veta att katter tål ormgift ganska bra. PUH.

(Har också läst någonstans att huggormens tänder bara är ca två mm så egentligen borde de knappt kunna bita igenom jeans om de inte är tajta...kanske behöver man inte vara såå rädd ändå. :-[)
// Tummelisa

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-09 kl 00:32 »
Katter tar gärna ormar, särskilt kattungemammor som skall ha hem "mat" till sina små. En katta vi hade för länge sedan drog hem åtskilliga huggormar och bar in i huset, helst levande. Hon ville väl att ungarna (hennes ungar) skulle lära sig jaga och vad går upp mot en slingrande orm som försöker ta sig över ett vardagsrumsgolv? Vi som satt vid TVn var inte lika roade som kattungarna och med tanke på att barnen (mina barn) var små så var det att ständigt hålla koll på om det fanns nya "jaktobjekt" bland barnens leksaker.

Jag har aldrig varit med om att nån av dessa ormfångande katthonor blivit bitna, däremot blev en ung hankatt illa biten en gång och låg avdomnad i ett par dagar innan han piggnade till igen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-09 kl 12:15 »
Det ær vanligt!

Såfins mamma Morissa var jætteduktig på att ta ormar men en dag kom hon hem med kanomsvullet bakben och vekade ganska medtagen.
Hon hade tvåveckors ungar att ta hand om. Hade hon døtt hade jag fått ta øver och det ville jag ju inte...
Det råkade vara kristiflygare och omøjligt att få tag i en vanlig vetrinær. Till slut ringde jag till Skara och dær sa dom att hon behøver sækert bara lite
kortison, och det ær samma sak som vi mænniskor får så du kan ringa till akutmotagningen på nærmaste sjukhus och be om ett par tabletter. Och
så talade hon om vilken styrka det skulle vara. Så gjorde jag, tabletterna skrevs ut på mig. Morissa fick dom och hon blev snart ok igen.
Summa sumarium: Smart att ha lite kortison liggande i medisinskåpet om något skulle hænda.
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 15:31 av Nina W »

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-09 kl 23:28 »
Min ena hankatt har blivigt ormbiten 2 år i rad. Första gången blev han biten i halsen då var han borta i ca 2 dagar innan han tog sig hem. Vi såg att han va uppsvullen men att det började lägga sig. Nu för några veckor sen kom han hem med en tass som va dubbelt så stor som den brukar men detta märktes inte alls på honom! Vi har båda gångerna hittat ormbetten.
Idag såg jag en stor snok. Spelar ingen roll att de är ofarliga jag gillar dem inte! Har typ lite fobi!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-09 kl 12:34 »
Joo, mina missar tar ormar ibland. Och hönsakräken hade kål på en snok en gång.

För ett par veckor sen blev jag och min söte lille son vittne till när Husets Herre (=en katt...förstås) fångade en kopparorm, sonen var oändligt fascinerad och följde det hela på nära håll, och kommenterade förloppet. Efter att katten bollat med ormen en stund hände det där som jag bara läst om tidigare - ormen släppte sin svans och ringlade iväg och gömde sej under en sten. Katten var fullt sysselsatt med svansstumpen, som knyckte och levde i en 5-6 minuter, alldeles för sej själv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tummelisa

« Svar #9 skrivet: 18 maj-09 kl 22:00 »
"Och hönsakräken hade kål på en snok en gång"
Man kanske skulle ha några höns också men går det tillsammans med katter?! Får hönsen vara ifred för katterna o kan man vänja dem på nåt sätt?

Dumma frågor det här kanske men jag har ingen erfarenhet av just höns, förutom då jag var liten men då var hönsen i hönsgård o jag tänkte kunna ha dem lite friare här - typ en större del av tomten. (Pärlhöns) Kanske är jag "ute o cyklar", får ta mig in på tråden om höns istället  :-\

Tackar samtidigt för alla svar, nu känns det lite bättre att veta lite mer om katter o ormar. Är glad att katterna lämnar sina byten ute, men jag kommer att ha koll för ormrädd är jag. Vill absolut inte att katthonan kommer in o visar en orm  :o.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 maj-09 kl 00:04 »
Mina katter är storjägare.. Men igår önskar jag att jag haft kamera när katten låg och solade gick 2 hönor + tuppen fram till honom och pickade vid hans tassar. Då satte han sig upp och tittade på dem. Sen ville de picka på han då mjauade han lågt lite irriterat, men gjorde inget. Men sen när en av hönorna skulle trampa på han då slog han lite lätt med tassen på henne och mjauade. Men röde sig inte ur fläcken. Hönsen sprang iväg och pissen lade sig igen!!
De var en hälig syn! De kanske fattar att hönsen är family!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 19 maj-09 kl 17:11 »
Mina katter är storjägare.. Men igår önskar jag att jag haft kamera när katten låg och solade gick 2 hönor + tuppen fram till honom och pickade vid hans tassar. Då satte han sig upp och tittade på dem. Sen ville de picka på han då mjauade han lågt lite irriterat, men gjorde inget. Men sen när en av hönorna skulle trampa på han då slog han lite lätt med tassen på henne och mjauade. Men röde sig inte ur fläcken. Hönsen sprang iväg och pissen lade sig igen!!
De var en hälig syn! De kanske fattar att hönsen är family!

Aj, stackars den katten om det hade varit Wall-E....  :-X Våra katter springer 100-tals meter åt helv*te när den lilla tupprackaren kommer farande.  :-[ Undrar varför han är så arg på just katter...  ??? Siktar mot ansiktet på dem gör han också, så de är smarta som håller sig undan om de inte vill mista ett öga.  :-X
« Senast ändrad: 19 maj-09 kl 17:14 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 maj-09 kl 23:39 »

Aj, stackars den katten om det hade varit Wall-E....  :-X Våra katter springer 100-tals meter åt helv*te när den lilla tupprackaren kommer farande.  :-[ Undrar varför han är så arg på just katter...  ??? Siktar mot ansiktet på dem gör han också, så de är smarta som håller sig undan om de inte vill mista ett öga.  :-X

Men gud ;)
WAll-E kanske är smart och vet att katterna helst av allt vill käka upp hans fruar till middag! Min Ove (tupp) är så mesig, hönorna smiter ut från hönsgården ibland men de vågar inte Ove så han stannar kvar inne mespropp!

Tummelisa

« Svar #13 skrivet: 20 maj-09 kl 22:45 »
Gissar att det är lite olika hur det blir, det här med vänskapen mellan katter o höns o hur det fungerar. Ja, ja det finns plats för en typ större hönsgård i så fall.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-09 kl 12:57 »
Varken katt eller orm. Men jag blev riktigt överraskad då vår ena höna kom springande med en slingrande 30 cm lång kopparödla i näbben. När hon sprungit ifrån övriga flocken började hon knycka med huvudet och slet på så vis av kopparödlan bit för bit. Hon åt kanske 3 cm åt gången. Mums!

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 jun-09 kl 15:57 »
Min ena katt fångar ormar o tar med sig hem.
Som tur är så har vi bara kopparödlor häromkring så det är ofarliga,men hon ligger o kråmar på och med sitt offer
tills jag berömmer henne o kastar iväg svanstippen eller hela ormen. Glad att det verkar som vi inte har huggorm
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #16 skrivet: 10 jun-09 kl 18:47 »
Kopparödlor är ödlor, inte ormar. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 10 jun-09 kl 20:56 »
Kopparödlor är ödlor, inte ormar. ;D
Tack, så slapp jag vara den dryge för en gångs skull! ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 10 jun-09 kl 21:00 »
Haha!  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 11 jun-09 kl 09:06 »
Ja, inte vet jag hur Missan visste vilken ända av äspingen som var farlig.  Jag satt skräckslagen och såg henne slå ormen på stjärten gång på gång, och lura den att hugga "där hennes tass nyss hade varit", tills den var så trött att hon kunde bita den över nacken.  Det var hennes första vår, inte hade hon mycket erfarenhet då, och hon var åtta veckor när hon kom till mej.

Men visst är ormbett farligt för såväl hundar som katter?
« Senast ändrad: 11 jun-09 kl 09:07 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser