Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinkelslip tll å kapa schackel..  (läst 9869 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Vinkelslip tll å kapa schackel..
« Svar #20 skrivet: 16 maj-09 kl 18:57 »
Jo såhär va. Ska du bara kapa lite armeringsnät så duger vad som helst. (ett tips är att det är mycket smidigare med bultsax)
En bultsax är ju mycket dyrare än en vinkelslip.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 maj-09 kl 19:11 »
Ja, jag vill ha nåt mittemellanrejält, det behöver du inte berätta för mig. Men nu har min kunskap om vilka märken som gäller isåfall helt fallit, efter att du säger att grön bosch är lågbudget. Blå är för hög kvalitet, jag behöver inte det .Så vad passar mig istället?

Jorlan

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 16 maj-09 kl 19:12 »
En bultsax är ju mycket dyrare än en vinkelslip.

Det beror ju på vilken bultsax och vilken vinkelslip som jämförs  ;)

Är det mycket armeringsnät som ska klippas så är det lätt värt det...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 16 maj-09 kl 19:13 »
Köp den billigaste vinkelkapen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jorlan

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 16 maj-09 kl 19:25 »
Ja, jag vill ha nåt mittemellanrejält, det behöver du inte berätta för mig. Men nu har min kunskap om vilka märken som gäller isåfall helt fallit, efter att du säger att grön bosch är lågbudget. Blå är för hög kvalitet, jag behöver inte det .Så vad passar mig istället?

Har du tex. Swedol i närheten? Dom har ett väldigt bra utbud DeWalt, Hitachi, Makita, Bosch, Kress med mera.
Jag ser att dom har tex en Hitachi för en åttahundring och en DeWalt för en elvahundring.

DeWalt hette förr Elu i Europa. Det var rejäla och starka doningar med rediga kullagrade hus. Jag har väl svårt att tänka mig att dom blivit sämre på senare år?

Gröna Bosch, Black&Decker, Skil och dom där är mest överprisade lågbudgetprylar anser jag. Det är bättre att köpa "noname" då.

Tapio

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 17 maj-09 kl 13:18 »
Halaj!

På arbeten där man inte ställer krav på finish, precision eller mått, som t.ex. kapa armeringsjärn, är det bara idioti att lägga pengar på en proffsmaskin.

Jorlan är en power tool-fetischist.

Jag röstar som take; köp den billigaste du hittar, spara kvittot (viktigt!) och använd höronskydd.

//T

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 17 maj-09 kl 13:25 »
Instämmer med föregående, med tillägget att skyddsglasögon är obligatoriskt vid arbete med vinkelslip!

Investera alltså i bekväma ögonskydd samtidigt, om såna inte redan finns.

Se också till att få med några kapskivor, det är en sån du behöver till schacklarna skulle jag tro.

Slipskiva följer säkert med från början, såna håller ganska länge.

Finns andra användbara tillbehör också:

plus stålborstar och annat med rätt stor skaderisk vid användning.

OBS Scotchbritetrissan på nedersta bilden finns med borrmaskinfäste också, mycket användbar för rostborttagning.

« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 13:47 av Foppas fot »

Jorlan

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 17 maj-09 kl 16:02 »
Halaj!

På arbeten där man inte ställer krav på finish, precision eller mått, som t.ex. kapa armeringsjärn, är det bara idioti att lägga pengar på en proffsmaskin.

Jorlan är en power tool-fetischist.

Jag röstar som take; köp den billigaste du hittar, spara kvittot (viktigt!) och använd höronskydd.

//T

Fetischist är väl att ta i. Men jag har däremot jobbat som mekaniker i hela mitt liv, vilket innebär närkontakt med diverse verktyg jämt och ständigt.

Men i övrig är det väl ungefär det jag sagt. Ska man bara kapa lite, så köp en billig maskin.

Och det tål att upprepas : Glöm för 17 inte skyddsglasögon och hörselskydd!

Tapio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 19:28 »
Halaj!

Där sa du det själv: jämt och ständigt.

Man får tänka på vad det är man betalar för.
Man betalar inte mer för proffsmaskiner bara för den högre komponentkvaliten.

Om jag får generalisera så är proffsmaskiner lättare än motsvarande hobbymaskin trots att de är starkare. Proffsmaskiner är tystare. De vibrerar mindre. De har bättre ergonomi. De har mjukstart mm. mm.

Egenskaper som är guld värda för hantverkaren som kör sina maskiner flera timmar om dagen, vecka ut och in.

Men för mig som kör en sunkig Black & Deckerslip kanske 5 minuter varannan vecka, högst, så skiter jag blankt i om den vibrerar mer än en blå Bosch. Jag lär inte få vita fingrar av den.

//T

slainte

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 24 maj-09 kl 22:14 »
Jag använder en Bosch GWS 14 - 125 CI, både hemma och på jobbet. Den är grön, men riktigt bra, kostar ca 1900 men är värd varje krona när man står och jobbar med den en hel dag. Den har kickback som stannar motorn om den kastar, vibrationsdämpning och softstart. Motorn är på 1400 W vilket gör den stark för att vara så liten. DeWalt är också bra, även om de oftast är ganska tunga och högvarvade. Har slitit ut fler DeWalt än Bosch.

Glasögon är inte tillräckligt med skydd om det inte är tätsittande med skumgummitätning, visir är bättre. Har fått borra ut flisor ur ögat några gånger när jag använt vanliga skyddsglasögon. Jag kanske ska tillägga att jag jobbar som industrimekaniker och svetsare, mycket slipkörning blir det....  :)
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

slainte

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 24 maj-09 kl 22:17 »
Kom på en grej till... En föredetta chef till mig köpte in en bunt billiga Bruksbo (Rusta) till ett jobb. Vi brände kolen på alla under en dags arbete. Men visst, ska man bara kapa lite småtjaffs funkar det, men det är roligare att jobba med en bra maskin.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 maj-09 kl 22:39 »
Jag hade en grön bosch vinkelslip, den funkade bara några veckor innan den började tjuta något vansinnigt när man körde med den. Visade sig att kronhjulet i vinkelväxeln var kass  ??? Inte kunde jag reklamera heller eftersom jag fått den i julklapp. Men jag har också haft en grön bosch borrmaskin och den har fungerat föredömligt bra

massey-35

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 27 maj-09 kl 19:25 »
skillnaden mellan en 115diametersmaskin mot en 125-a är wattantalet i motorn. 125mm maskinen är starkare helt enkelt
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 27 maj-09 kl 22:07 »
Alternativt kan 115 och 125 mm-maskiner ha samma effekt men olika utväxling. 125 mm-maskinen har i så fall lägre varvtal för att samma motor ska orka med (och för att man inte ska överskrida tillåten periferihastighet för kapskivan, 82 m/s eller vad det nu är).

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser