Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinkelslip tll å kapa schackel..  (läst 9870 gånger)

louise

• Gäst
Vinkelslip tll å kapa schackel..
« skrivet: 15 maj-09 kl 21:55 »
jaha, så har jag lyckats bända till några schackel till traktorn, och de går inte att skruva loss. Anar att enda är att kapa av de.  Har spanat på en Bosch som inte kosta rmer än 600, kan det räcka? Länk nedan till Bosch alla vinkelslipar. Vilken rekommenderar ni? Å om den i längden ska orka kapa typ armeringsnät, vilken bör jag ha då?

http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/Category.jsp;jsessionid=980DE0A25A332BCB6948951FDF34D266.s038?country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=95259

louise

• Gäst
SV: Vinkelslip tll å kapa schackel..
« Svar #1 skrivet: 15 maj-09 kl 21:57 »

Henrik.S

« Svar #2 skrivet: 15 maj-09 kl 22:25 »
Biltema har bra vinkelslip  ;)
//Henrik

Jorlan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 maj-09 kl 22:28 »
Gröna Bosch har jag alltid tyckt varit överprisade. Blåa däremot, är finfina. Ett annat pris också. Ska du handla på Classe så hade jag hoppat på Cotech-maskinen istället.  Om du tänkt använda den mycket i framtiden så köp något helt annat :)
« Senast ändrad: 15 maj-09 kl 22:29 av Jorlan »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-09 kl 22:34 »
blåa ä'r ju snordyra, och överdimensionerade för min verksamhet. Vad är det andra märket för nåt du pratar om?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 maj-09 kl 22:38 »
Det andra märket är lågpris-skit, funkar om man inte tänker använda maskinerna särskilt ofta.. Har ett antal sådana, några håller bättre än andra.. En kap som jag bytt tre ggr, men en tigersåg och en överhandsfräs som gått hur bra som helst..
Spara kvittot, det kommer nog att behövas.

Jorlan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 maj-09 kl 22:40 »
Nejnej, blåa finns i olika storlekar och blir således inte överdimensionerade. Möjligen kan de bli lite onödigt dyra mot användningsfrekvensen. Cotech är Classes lågprismärke, vilket även de gröna Boscharna borde vara.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 maj-09 kl 22:43 »
Men som HenrikS skrev.. Biltema har billiga vinkelslipar, en för 189:-, fullt tillräcklig att kapa armeringsjärn med.. Också lågpris-märke med allt vad det innebär men de kan hålla länge om man har tur.. Jag köpte en vinkelslip därifrån, samma storlek som den för 189:-, för 15 år sedan och den håller än, och den har används väldigt mycket.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 maj-09 kl 23:18 »
Cotech, Biltema, Meec, Greppa, Bruksbo, Kellen m fl märken är ofta i grund och botten identiska maskiner, det är bara frågan om att varje importör har sitt eget märke på dem. Det är lätt att konstatera om man har ett köpcentrum med Clas Ohlson, Biltema, Rusta, Jula m fl intill varandra så man kan gå runt och jämföra dem. Ska man ha en lågprisvinkelslip så köper man där det är billigast.

Själv har jag en grön Bosch som är snart 20 år gammal, den var väl relativt billig på sin tid och den håller än. Enda problemet är att den är gjord för 115 mm skivor, de vanligare 125 mm skivorna skrapar nästan i sprängskyddet när de är nya.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 15 maj-09 kl 23:24 »
Torbjörn som kan det mesta, vet du varför dom gör 115 mm- maskiner när det finns 125 mm?
De mindre är i mitt tycke ganska onödiga och de extra 5 millimetrarna i arbetsdjup kan betyda en hel del i användbarhet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 01:09 »
Nej, ingen aning. Men det är väl av ungefär samma skäl som det knappast finns två bandslipmaskiner som ska ha samma mått på slipbanden...

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 09:49 »
okej, nu har jag lärt mig lite igen.

Men.. grön bosch, menar ni att det är låg kvalitet? jag vred och vände på frågan när jag skulle köpa skruvdragare, och det verkade som om alla här rekommenderade grön bosch. Bra kvalitet för en "mellananvändare", dvs inte hobby och inte yrkesfolk.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 16 maj-09 kl 10:07 »
I nästan alla trådar om verktyg jag sett här, så propageras det för proffsverktyg.
Men sånt är ju onödigt dyrt för sporadiska användare.
Jag har bara goda erfarenheter av gröna Bosch, och det där priset är inte mycket att säga om heller.
Men du kan ju alltid kolla byggmarknader i närheten, dom brukar ofta ha kampanjpriser på kvalitetsmärken.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 16 maj-09 kl 10:10 »
Jag har en 100kr-vinkelslip från biltema och den har hållit i snart 10 år och används relativt ofta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jorlan

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 maj-09 kl 10:36 »
okej, nu har jag lärt mig lite igen.

Men.. grön bosch, menar ni att det är låg kvalitet? jag vred och vände på frågan när jag skulle köpa skruvdragare, och det verkade som om alla här rekommenderade grön bosch. Bra kvalitet för en "mellananvändare", dvs inte hobby och inte yrkesfolk.

Inte dåliga. Överprisade. Lågpriskvalitet till "mellanpris".

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 maj-09 kl 11:44 »
jamen om det är "lågpris"/lågkvalitet, så vill jag nog börja köpa ett annat märke. Jag fattar inte riktgt vad du menar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 16 maj-09 kl 11:54 »
Det är väl ok att testa en maskin för ett par hundra, har man tur och den går bra och länge så är det en god affär, har man osis så har man inte förlorat mycket.
Vinkelslipar är inte direkt precisionsmaskiner, billiga maskiner gör jobbet i princip lika bra som dyra.
Men min erfarenhet är att budgetmaskiner är klenare än kvalitetsmaskiner med samma Wattantal.
Köpte nyligen en polermaskin på Swedol för 400 kr, den är på 1200 Watt men känns väldigt orkeslös.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 16 maj-09 kl 12:19 »
På elverktyg är det alltid upptagen effekt, alltså den effekt motorn förbrukar från elnätet vid full belastning, som anges på typskylten. Sedan beror det på maskineriets (motor + utväxling) verkningsgrad, hur mycket av den effekten som man får ut ur maskinen. Jag kan tänka mig att totalverkningsgraden ligger mellan 50 och 70 % i de flesta fall.

Jorlan

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 maj-09 kl 14:53 »
jamen om det är "lågpris"/lågkvalitet, så vill jag nog börja köpa ett annat märke. Jag fattar inte riktgt vad du menar.

Jo såhär va. Ska du bara kapa lite armeringsnät så duger vad som helst. (ett tips är att det är mycket smidigare med bultsax)

Men har du en liten gård och tänker samla ihop ett vettigt verktygsbatteri för kommande reparationer, byggnationer och allt möjligt, så köp något rejält. Det är trots allt inte så mycket pengar det handlar om.

sjötorpet

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 maj-09 kl 18:21 »
jag köpte en de-walt eller hur det stavas på harald-nyborg,har haft den ett år jag är nöjd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser