Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av fårstängsel mot skog?  (läst 7177 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Val av fårstängsel mot skog?
« skrivet: 11 maj-09 kl 13:10 »
Hej,
Jag planerar för mina framtida får och behöver lite input gällande vilket stängselslag jag bör välja?

Förutsättningarna är följande: Gården består av ca 3-4 hektar igenväxande betesmark (naturbete alltså) plus små gamla åkerlappar som jag har börjat plöja upp för att så om och ca 5 hektar skog i utkanterna kring gården. Vår lilla by består av 2 hushåll och kring oss har vi endast skog skog och åter skog... (plus mosse på två sidor om oss).

Jag har ännu ej bestämt mig för hurdana får jag skall ha, men jag gillar lugna får som inte är så rymningsbenägna (=köttraser-som egentligen inte passar min mark) Låt säga att jag ändå bestämmer mig för köttraser/korsningar, hur tror ni att jag bör stängsla?
Jag har själv funderat på om det räcker att stängsla med nät plus kompletterande eltråd endast mot våra hus och kring ladugården, för att sedan stängsla med elstängsel mot skogen och mellan de olika hagarna, samt kanske med el runt de blivande vallåkrarna (Eller egentligen I skogen, för vi har små gläntor där, gammal betesmark, som jag planerar utvidga manuellt och med fårens hjälp). Vad tror ni om det? Hur många trådar föreslår ni mot skogen? (Det finns ju inget som lockar på andra sidan stängslet, räcker det kanske med två-tre ståltrådar med rejäla fjädrar i? + rejäl styrka i stöten givetvis) Vi har ju ganska mycket älg i trakterna så ett elstängsel med fjädring är ett måste för att slippa laga det varje dag. Det blir ju väldigt besvärligt och dyrt att sätta upp nät runt hela marken, speciellt i skogen.

Om jag väljer allmogefår/gutefår, måste jag stängsla annorlunda mot skogen då?

Hmm, många frågor blev det...

« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 13:18 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 13:26 »
Hej!
Vi har gutefår och vår erfarenhet är att eltråd är ren skit!!
Det brydde de sig inte ett dyft om.... :-X

Det enda som hållt våra får innanför stängsel är rejäla fårstaket av nät, vet inte om det heter något särskilt.

Men, det var himla tråkigt o inbilla sig att el skulle funka, arbeta i flera dagar med o sätta upp,
dyrt osv, för o se att det inte funkade.....

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 14:04 »
Hos oss är det tvärtom, elstängsel funkar, men inte fårnät. Vi håller nu på att sätta eltråd över och innanför nätet... Nätet lyckades de alltid ta sig under eller igenom (lammen). De enstaka får som inte respekterar elen försöker vi lära med en ordentlig stöt (liten hage, stark stöt och lockbete på tråden) eller tar bort om de inte lär sig. Vi har päls och pälskorsningar samt skogsfår.

Fördelen med el är ju att den skyddar en del mot rovdjur.

Vi använder fyra trådar varav den understa jordad. Men jag har också sett köttbestättningar som stannat bakom två trådar på 10 och 30 cm höjd.  :D

Tror inte att du behöver ha särskilt stängsel mot husen om du inte har grönsakslandet precis på andra sidan stängslat. För säkerhets skull har vi nät mot vägen, men annars bara el på hagarna nära elströmmen.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 14:07 »
De låter som din ide är bra, el stängsel fungerar om man har bra ström i det.
Sätt gärna trägrindar i öppningarna , för oftast är det där dom vill trycka på .

ett litet tips ..
räta ut åkerkanterna , gå rakt så mycket som möjligt .
spänntrådarna väl  och gör bra hörnor och avslut.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 14:58 »
Jag har gotlandsfår och de stannar inne på tre trådar med minst 6000 volt i. Har 4 trådar på något ställe och fårnät mot vägen på trädgårdssidan men, där har jag bara fåren ibland så det fungerar som hundstängsel för det mesta. Längs några sträckor är det stenmurar och då har jag en eltråd överst. Det är på ställena som de får som rymt har gått ut. Svårt att få det riktigt bra eftersom stenmuren inte är riktigt rak i överkant. Annars är jag mycket nöjd med el och det funkar bra till hästarna också och grannens kor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 23:10 »
Jag hade tänkt dra stängslet genom skogen just för att få raka linjer för att kunna spänna riktigt ordentligt, plus att fåren då kan beta lite även där.
Vilka stolpar passar bäst i skogen? Jag har funderat på att ha rejäla hörn med mellanstolpar i trä där terrängen ändras (svackor och små höjningar), och däremellan glasfiberstolpar för att stängslet skall vika sig när älgarna springer rakt på det. Kommer ju som sagt även ha fjädrar på tråden av denna anledning, vill ju varken ha skadade stängsel eller älgar.. Eller räcker det att ha trästolpar med fjädrande tråd för att det skall stå kvar efter älgframfart?
På ett par ställen utmed det blivande stängslet ligger det fuktigare partier, bör jag dra en jordtråd i stängslet hela vägen om samt slå ner jordspett där, förutom den jordning jag kommer att ha bakom ladugården (även dessa spett kommer att stå fuktigt/blött), eller räcker det att jorda riktigt ordentligt vid ladugården?

Jag vill verkligen göra allt ordentligt så att det kan stå i många år utan att man behöver totalrenovera varje vår, plus att jag helst ser att fåren inte tar för sig av enda grannens grönsaksland.

/JBF

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 23:13 »
En fundering: Blir det mindre lockande att rymma/testa stängslet för fåren ifall hagen är stor och med omväxlande terräng, eller har det ingen betydelse.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 05:08 »
När det gäller älg och rådjur så är min erfarenhet att när de väl lärt sig var stängslet är så hoppar de över. Älgarna hoppar högt så ett fårstängsel är ingen match. Jag hade inte satt upp något annat än trässtolpar till ett permanent stängsel. Glasfiberstolpar är för klena och går lätt sönder när det är riktigt kallt ute. Dessutom så fungerar de inte så bra med järntråd utan bäst med eltråd i nylon och det är inte heller så bra i ett bra permanent stängsel, utan passar bäst i ett tillfälligt stängsel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #8 skrivet: 14 maj-09 kl 13:14 »
Jag hoppar in i samma tråd för det är dags för mig också att stängsla. När ni pratar järntråd, är det sån här ni använder då eller finns det andra typer?

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1019526&Ggart=5751

Hur kraftiga stolpar krävs? Tänker speciellt i hörnen. Just nu har vi impregnerade trästolp 6*180 cm, räcker det med såna? Antar att det bästa är att spänna med fjäder, hur tätt måste de sitta? För man kan inte spänna dem genom att snurra runt isolatorerna som man gör med eltråd?

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #9 skrivet: 14 maj-09 kl 15:30 »
Att sätta upp fårnät ordentligt är ett rent slavarbete. Och dyrt. Men när det är gjort har man ett bra stängsel, särskilt om man sätter en eltråd på utsidan (på distans) mot räv, varg och sånt. Jag har lagt ner sådana stängsel för längesen, för dyrt och jobbigt.. Har det runt vinterhagen dock, det kan jag rekommendera.

Vi har permanenta elstängsel med tre eller fler trådar. Fler trådar är mot hundar och rovdjur. För att hålla fåren inne räcker tre trådar. Impregnerade stolpar i hörn och brytpunkter och fjädrande glasfiberstolpar däremellan. Bra tråd, High Tensile el dyl och fjädrar som sträcker. En del jobb att sätta upp men sedan är det ganska underhållsfritt. Lite röjning under lägsta tråden kan behövas och på våren går jag runt och spänner fjädrarna. Fjädrande elstängsel är väldigt bra tycker jag, alltid sträckt och går inte sönder om en älg springer på det.

Det finns mycket myter runt fårs rymningsbenägenhet, jag tror inte att det är så väldans rasbetingat. Bra stängsel och mat innanför funkar på de flesta får. De ska aldrig lära sig att gå igenom, det är det viktigaste. Har haft gotlandsfår i fem sex år, de har så här långt aldrig forcerat ett stängsel.

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #10 skrivet: 14 maj-09 kl 16:00 »
Vi har permanenta elstängsel med tre eller fler trådar. ... Impregnerade stolpar i hörn och brytpunkter

Hur grova stolpar?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #11 skrivet: 14 maj-09 kl 16:29 »

Hur grova stolpar?

Vi har 8 cm (diameter) stolpar längs med stängslet och så 10 cm i skarpa hörn men, inte överallt. Blev fler hörn än vi tänkt. I ena hagen vi arrenderar är det kanonbra stolpar som är 10 cm längs med och hörnstolp är nog säkert bortåt 14 cm. Nästan som telefonstolpar.

Tråden du visar i länken ovan det är den typen jag menar när jag säger järntråd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #12 skrivet: 14 maj-09 kl 16:48 »
Får man ner så grova stolp på vanligt sätt med spett och slägga eller krävs det tyngre artilleri?

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #13 skrivet: 14 maj-09 kl 17:19 »
Eller räcker det att ha trästolpar med fjädrande tråd för att det skall stå kvar efter älgframfart?

Jag har sett älgar springa in i mitt stängel, det lät som om staketet skulle flyga all världens väg. När jag kollade så var det helt i sin ordning. Nån gång har det varit så kraftig påspringning att mellanstolparna har ryckts upp och hela staketet snott sig + att några fjädrar dragits ut för sista gången. Men det räckte att vrida några varv tills trådarna var i ordning, trycka ner stolparna och byta fjäder.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #14 skrivet: 14 maj-09 kl 22:00 »
Jag hoppar in i samma tråd för det är dags för mig också att stängsla. När ni pratar järntråd, är det sån här ni använder då eller finns det andra typer?

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1019526&Ggart=5751

Hur kraftiga stolpar krävs? Tänker speciellt i hörnen. Just nu har vi impregnerade trästolp 6*180 cm, räcker det med såna? Antar att det bästa är att spänna med fjäder, hur tätt måste de sitta? För man kan inte spänna dem genom att snurra runt isolatorerna som man gör med eltråd?


Jag har sådan här typ av "järntråd":
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1156965&Ggart=9511
Den är bra eftersom den är försträckt, annars tror jag att man måste sträcka med traktor? Det var vad jag fick reda på när jag skulle köpa iallafall.
Rekomenderar dock att köpa de som ligger på spole om man inte har en upprullningsvinda som man kan fästa pånågot fordon, det var tillräckligt jobbigt att se till att tråden från spolen inte blev som en spiral när man lindade av den.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #15 skrivet: 14 maj-09 kl 23:35 »
Våra värmländska skogsfår höll sig inne, trots renbetad vinterhage och grönt gräs utanför. Rovdjursstängsel med fem trådar. Tråd 1, 3 och 5 elektrifierade, 9000 volt ca. Tråd 2 och 4 jord. På så sätt får de stötar om de försöker hoppa igenom stängslet också. Som avgränsning inom stora sommarhagen har vi två trådar, på ungefär samma höjd som tråd 2 och 4 på det femtrådiga. Båda elektrifierade. Har funkat i en vecka nu, men då har det gott om grönt gräs på den sida de ska hålla sig inom.

Glömde skriva: Glasfiberstolp. Grova trästolpar på strategiska punkter. Ankarstolpar i sänkor. Håller för allt utom plogbilen som knäckte en 10 cm-stolpe med bladet i vintras. Vad f-n hade han där ute i terrängen att göra?
« Senast ändrad: 14 maj-09 kl 23:38 av Troy McClure »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #16 skrivet: 15 maj-09 kl 08:51 »
Vad f-n hade han där ute i terrängen att göra?

Jävlas?  ???

Kör med traditionellt fårstängsel 90 cm. Har en extra eltråd ca 20 cm ovanför marken för annars brukar de sticka ut huvudet och sabba staketet. Vid svackor och små höjdryggar kan man behöva nått över staketet (träribba/taggtråd/snöre). Eltråden är billigast möjliga elband som sitter på skruvade isolatorer.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #17 skrivet: 15 maj-09 kl 09:18 »
För mina får, såväl gute som köttraskorsningar, är vanligt fårnät värdelöst. Jag vill med de erfarenheter jag har avråda från det.

Om man bara ser till fåren räcker enligt min erfarenhet  tre trådar. Speciellt mot skogen. Fåren är mindre benägna att ta sig in i skogen. Det finns inte så mycket att äta och är lite skrämmande.
Mot atraktiva saker, grannens trädgård etc, kan fyra vara på plats. allra bäst funkar elektriskt nät, men det är dyrt.

Jag använder ibland ståltråd, jag använder dock oftast plasttråd med inspunnen metall, det går utmärkt och är billigt. Den är också lättjobbad, lätt att spänna, bära etc

Finns rovdjur, varg, där du bor, bör stängslen vara mer påkostade, med fem ståltrådar, minst.

Jag vill också tillägga att för att ett elstängsel ska gå bra är en bra apparat, med mycket energi viktigt
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 09:34 »
Jag tycker också att vanligt fårnät är en onödig investering både i pengar och arbete. Mina får håller sig inne med bara två trådar, men för att kunna ha andra djur än får i samma hagar har jag en högre också. Jag använder alltid ståltråd, band och elrep fungerar inte så bra om det blir frost på dom.  På mitt stora bete är det vanligt fårnät och det slutar alltid med att jag får sätta el innanför på sensommaren annars har jag lamm över hela grannens återväxt. Min upplevelse av får nät är att det bara fungerar när det inte finns något attraktivt utanför...              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #19 skrivet: 15 maj-09 kl 10:13 »
Finns det nån chans att stänga in får med sån här tråd? Om man sätter dem tätt och har rejält aggregat?

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1148785&Ggart=1148785

Det gäller då stora beteshagar med gott om mat, enbart sommartid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 7 användare (2 dolda)
skräptanten, Bokesliden, Be, N.grossmann, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser