Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av fårstängsel mot skog?  (läst 7202 gånger)

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #20 skrivet: 15 maj-09 kl 10:17 »
Finns det nån chans att stänga in får med sån här tråd? Om man sätter dem tätt och har rejält aggregat?

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1148785&Ggart=1148785

Det gäller då stora beteshagar med gott om mat, enbart sommartid.


Det gör det säkert men, sådan tråd är sämre än en järntråd i det långa loppet. De smala inbyggda metalltrådarna går lätt av och dessutom så blir plasten i tråden sämre med tiden plus att de leder el sämre och oftast är dyrare. Järntråd är billigt, leder strömmen mycket bra och håller hur länge som helst. Den går också av vid kraftigt tryck. T ex om häst går igenom.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #21 skrivet: 15 maj-09 kl 10:27 »

Ja, det är sådan tråd jag använder. Går utmärkt, Charlotte har rätt i att den kan slakna lite av frost och snö. Men det gör inte så mycket. Fåren är mindre benägna(oftast) att gå ut vintertid. Det finns liksom inget att äta utanför heller.

Tråden brukar spänna upp sig av sig själv när frosten, snön trillar av. Järntråd/ståltråd är bra. Här vill jag dock tillföra en aspekt. Hemma rivs inte så sällan staket av älg, vildsvin och hjortar etc. Har man då byggt stadigt, med ståltråd, spänns ståltråden ut, stolpar knäcks och rycks upp, trådar går av osv, total katastrof, timmar av arbete.
Har man en enklare plasttråd, som den du visade på bild, går tråden av men resten klara sig. Sedan är det bara att skarva ihop, eller byta tråd, tar några minuter.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #22 skrivet: 15 maj-09 kl 10:36 »
En aspekt på elrep/band är väl också att strömmen får tunnare ledare att gå igenom, tjockare ledare ger starkare ström, eller har jag fattat fel?        Jag upplever att frosten gör att strömmen inte leds så bra i repen vintertid, men så har jag vinter halva året också;)   
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #23 skrivet: 15 maj-09 kl 10:50 »
Nej, det är givetvis riktigt. Kyla drar ner ledningsförmågan i all metall.

Det är väl de här plasttrådarnas problem. Jag brukar köpa de varianter finns med fler trådar invävda. sex, eller nio trådar. Det brukar funka bra. Har tråden dessutom gått av och blivit ihopknyten arton gånger så minskar ledningsförmågan. Men den järntråd jag har brukar också gå av. Blir den skarvad tillräckligt mycket miskar ledningsförgåan även där.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #24 skrivet: 15 maj-09 kl 10:51 »
Jag tycker att det verkar så jobbigt att spänna upp ståltråd på bra sätt... Den andra sorten är jag van vid till hästarna och tycker att den är så smidig att hantera! Men jag har ju ingen vana av får!

Vinterhagen har jag tänkt ha en mindre hage med högt "rutnät" typ sånt här
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1203281&Ggart=5714
Vi har så ruskigt mycket snö här så det är svårt att få bra elstängsel på vintern.

Så det är som sagt sommarbetena jag funderar på nu, där jag vill ha nån form av el...

Men de här elektriska elnäten som finns - det är ju samma typ av trådar i dem och de är det många som rekommenderar?
« Senast ändrad: 15 maj-09 kl 10:53 av Kajjsa »

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #25 skrivet: 15 maj-09 kl 10:57 »
En aspekt på elrep/band är väl också att strömmen får tunnare ledare att gå igenom, tjockare ledare ger starkare ström, eller har jag fattat fel?        Jag upplever att frosten gör att strömmen inte leds så bra i repen vintertid, men så har jag vinter halva året också;)   
Mvh Charlotte
Ja det stämmer, både smalare trådar och kyla ger högre motstånd så att strömstyrkan sjunker...

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
Hyggesbetning med får
« Svar #26 skrivet: 15 maj-09 kl 10:59 »
Citera
Stängslet var ett modernt elstängsel med två blanka 1,75 mm galvaniserad ståltrådar, plast- och trästolpar. Trästolparna användes vid alla hörn och där stängslet ändrade riktning i sidled samt i svackor. Plaststolparna användes där tråden endast behövde lyftas från marken. Tråden försågs på var 150-200 m med stålfjädrar, LG-fjädrar som höll stängslet väl spänt och kunde ge efter om älg eller andra vilda djur försökte ta sig genom stängslet. De obetade kontrollrutorna skyddades med hjälp av ståltråd på samma sätt som "huvudstängslet". Spänningen leddes in till rutorna med hjälp av dubbelisolerad kabel som låg på marken eller med hjälp av luftledning från ytterstänslet. Stängelseltråden togs in under vintern.

Den elektriska spänningen till stängslet kom från ett batteridrivet elstängselaggregat.


http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/rapport_utf_vard/RHU216/RHU216.HTM


Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #27 skrivet: 15 maj-09 kl 20:59 »
Plasttråd är kass i permanenta hagar men bra för tillfälliga fållor, tycker jag. Sitter de upp över vintern blir de sköra och har man inte gjort bra skarvar så bränner tråden lätt i knutar när det blir åsknedslag. Planerar man att flytta eller göra om jobbet om några år, eller att rulla in tråden på vintern, så kan välan plasttråd vara ett alternativ.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #28 skrivet: 15 maj-09 kl 22:30 »
Tja, min plastråd, inköpt på Nima, sitter ute året runt. Den äldsta tråden är väl tio år. Det är klart, där älg, och hjort varit igenom några gånger börjar väl ledningsförmågan vara sådär. Men det skulle den vara med järn tråd som gått av på några ställen också
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #29 skrivet: 18 maj-09 kl 10:06 »
En fundering: Blir det mindre lockande att rymma/testa stängslet för fåren ifall hagen är stor och med omväxlande terräng, eller har det ingen betydelse.
Ett bra bete är det allra bästa stängslet! Då har djuren ingen anledning att dra iväg nån annanstans. (klart du måste ha ett stängsel runt hagen ändå)

bloke1

  • Inlägg: 54
    • Östergötland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #30 skrivet: 18 maj-09 kl 22:29 »
har blandade typer av stängsel och min erfarenhet är denna: allt funkar om fåren har tillräckligt med bete, och tackorna inte hör lammen(och vise versa) då de skiljs. om dessa villkor inte är uppfyllda funkar ingenting. ett fullvuxet djur hoppar i trängt läge över nätstängsel och mot skogen har jag bara en eltråd vid ca 50 cm.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #31 skrivet: 18 maj-09 kl 22:40 »
Ett bra bete är det allra bästa stängslet! Då har djuren ingen anledning att dra iväg nån annanstans. (klart du måste ha ett stängsel runt hagen ändå)

Det är en viktig aspekt. Det är nog det fast motsatsen som gör att min plasttråd går bra även vintertid. Då finns det liksom inte så stor orsak att gå ut.

Å andra sidan, helt i linje med det du säger, hjälper inte det mest perfekta elnät om betet är helt slut.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #32 skrivet: 18 maj-09 kl 23:01 »
Det verkar som om jag kan släppa tanken på att släpa nätrullar i skogen då alltså.. Skönt.
Anledningen till att jag undrade om fårens rymningsbenägenhet i stora/små hagar är ifall jag skall satsa på 2-3 större hagar (ca 1-1,5 ha stora) eller ifall jag skall göra fler mindre hagar, men då kanske fåren börjar ta sig friheter. De gillar väl att vandra, och då kanske de är nöjdare och gladare i en större hage, även om det "bara" är vanligt naturbete och ingen vallåterväxt de går på. Jag har ju som sagt inget spännande på gården att rymma till (förutom blivande vallarna då) men själva beteskvaliten är väl ännu inte den bästa med massvis av gammal förna som gräset med nöd och näppe orkar ta sig igenom.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #33 skrivet: 07 jun-09 kl 19:12 »
Jag har satt nätstängsel runt mina sex ha mark. Har värmlandsfår som är hoppglada, men med när på 140 cm kommer de inte ut. Jag har löst det på lite olika sätt. Dels köpt 140 cm högt nät. Det har tex Harald Nyborg. Men jag började en gång i tiden med 90 cm nät. När de hoppade över det byggde jag helt enkelt på med nät som andra kasserat men som fungerat bra att ha en bit upp ;) Nu är det flera år sedan något får tog sig ut här. Runt sommarbetet, som jag lånar av grannen är det dock eltråd och det går inte en månad utan att de tagit sig ut på något sätt. ???

Kajsa

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #34 skrivet: 08 jun-09 kl 19:30 »
Oj, jag orkar inte läsa alla svar du fått men. Så här tycker jag. Vi stänger med fårnät mot skogen. Det som är viktigt är att du stänger psykologiskt, alltså så att djuren ser "gränserna" i huvudet. då får du djur som stannar tror jag.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #35 skrivet: 09 jun-09 kl 17:33 »
Jag har precis varit ute och jordat för mitt blivande fårstängsel (det blir el överallt förutom kring husen). Jag har köpt ett Rutland ESM 4400, laddenergi 16,9 J. (Utenergi vet jag ej, det skriver inte denna tillverkare ut vad jag har kunnat se...)
För att vara på den säkra sidan tänkte jag jorda med totalt 17 meter jordspett (Galvade järnrör,  120 cm höga). Bakom hönshuset har jag en liten "mosse", ca 10*10 meter, plaskblöt hela året förutom vid extrem torka. Jag placerade ut spetten med ca 3 meters mellanrum och började slå ner dem, men stötte på ganska mycket sten. Till slut lyckades jag få ner 3-4 stycken till ca 100 cm djup, men resten hamnade på ca 70-80 centimeters djup. Då grävde jag ner en liten galvad plåt (20*70 cm) ca 80 centimeter djupt på det blötaste och mjukaste stället, plus slog ner några extra spett ca 2 meter från de redan nedslagna spetten. Jag uppskattar nu att jag har ca 10-12 meter spett nere i jorden, plus den galvade plåten, placerade med minst 2 meters mellanrum från varandra. Tror ni att detta räcker, med tanke på att marken där de står är väldigt blöt? Eller kan ni redan nu säga att det inte är tillräckligt?
Jag har ingen möjlighet att mäta med voltmetern eftersom inget stängsel sitter uppe än, fåren kommer ej förrän i augusti. 
Mvh JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #36 skrivet: 09 jun-09 kl 18:07 »
Spänn tråden med LG-fjädern så håller det sig fint och spännt och du kan lätt koppla isär tråden vid ev underhåll  :)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Val av fårstängsel mot skog?
« Svar #37 skrivet: 09 jun-09 kl 21:59 »
Ja, ett gäng rejäla HT-fjädrar är inhandlade, plus spännare så att man kan sträcka upp tråden ordentligt.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare
gronesmyg, Parakit, Limpans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser