Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med mineralbalja?  (läst 6812 gånger)

Samuel Bergström

Det här med mineralbalja?
« skrivet: 08 maj-09 kl 20:25 »
Mineralbalja verkar ju dom flesta vara överens om dess nödvändighet.
Men det måste ju ändå vara en förhållandevis ny företeelse.
Det har funnits får längre än det funnits mineralbaljor och varför behövs det idag?
Är jorden urlakad, betena för små och går det att undvika genom att ha varierad vegetation i hagarna?
Jag skulle iaf innan jag införskaffar mig en balja höra om någon har något att säga om detta eller tips om andra lösningar.
Mvh
/samuel

vårlängtan

• Småland
SV: Det här med mineralbalja?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 05:29 »
Mina tankar om detta är så här:
1. Ja, jag tror jag har hört att jorden har urlakats med åren, men vet ej.
2. Så fort du stängslar in djur så begränsar du ju deras naturliga vandringar
att söka efter rätt föda.
3. När man har ansvar för djur så vill man ju ge dem de bästa förutsättningar
att få vara friska och må bra. Förväntar man sej sedan att de ska föröka sej,
så blir kraven desto större, ett dräktigt djur behöver mycket mineraler mm
för att hålla sej stark och frisk. Det känns inte ok att "chansa", tycker jag.
Njuter av värme och allt det gröna!

Birgit

« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 16:31 »
Jorden har urlakats av vår intensiv produktion, ja!
Men det finns fortfarande mycket mineraler i framförallt naturbetesmarker och i allt sly.
Mineralbaljorna är mycket tveksamt, för det räcker att kolla sockerinnehållet för att förstå att tillverkaren är mer mån om att det ska gå åt än fåren behöver den!
Börjar man ge dem detta leder det ofta till att deras naturliga mineralsök avtar nästan helt.

Har själv endast en saltsten med lite mineraler i. Räcker fullt ut. Vi drabbas inte av bristsjukdomar.

I övrigt håller jag helt med Samuel Bergström i hans resonemang!

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 23:04 »
 Skulle aldrig låta bli mineraler på bete eller någon annan gång heller.
Man kan ju välja balja (som är enkelt) eller sätta upp en automat med vanligt mineralfoder. Mineralbrist kan yttra sig så diffust och utvecklas så långsamt att man kanske inte ens märker det förrän man har riktiga problem :-\
  Vi begränsar våra tamdjurs möjligheter att vandra iväg och söka reda på det de behöver (för att få i sig tillräckligt med selen skulle dom behöva vandra till andra länder) så att erbjuda en ersättning tycker jag är självklart.
  En mineralbalja räcker i evigheter på betet om man har bara ett fåtal får som aldrig behöver bli utan och därmed kanske överkonsumera en period, jag har lite fler så visst går det åt några stycken på en sommar men jag tycker det är väl investerade pengar.
 Mina tackor som är digivande konsumerar mycket mer av baljorna/individ än vad de vuxna baggarna gör trots att tackorna har 15 ha med väldigt varierande växtlighet och jordmåner att välja på och baggarna ofta får gå och skava på några småbitar som ska putsas, det tycker jag visar att djur i produktion behöver mineraler utöver vad dom hittar själva och mitt mål är att fåren ska erbjudas möjlighet att producera bra (inte "drivas" till någon jätteproduktion, men ha förutsättningar att kunna producera vettigt) och må bra, inte bara att överleva.
 Om teorin att endast melassen i baljorna skulle få fåren att äta av det skulle stämma borde ju de sysslolösa baggarna med mycket "tråkigare" bete stå med nosen i baljan dagarna i ända, men dom äter ju nästan ingenting ???  För  gottegrisar är dom i vanliga fall, men mineralerna låter dom oftast bli i någon större utsträckning. Åtgången ökar markant när bagglammen flyttas ihop med baggarna (lammen är ju också "i produktion" när de växer)...
                                        Mvh
                                      Charlotte

« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 00:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 07:09 »
Så, Charlotte, du försvarar alltså den höga melasshalten? Tycker du den är nödvändig på nåt sätt, i så fall varför????
Som jag skrev, så är får ganska lata, har de en balja så struntar de i att söka naturliga mineraler. Skulle det vara positivt?
Sedan är problemet med att många har djuren på alldeles för små marker eller rena åkerbeten, en annan sak som också ställer till det. Men jag förespråkar alltid att man ska ha rejäla naturbeten till sina djur.
På våren käkar mina får hellre tallbark och barr än mineralbalja om de får välja (vilket jag testat).

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 07:39 »
Du och jag har helt olika åsikter om det här, det vet vi redan.         Du har ju själv berättat att dina får äter sig till diarré om de får mineral baljor (gick dom inte och åt barr på den tiden?), mina gör det inte.                     Jag har aldrig påstått att melasshalten skulle vara nödvändig, det enda jag skrev var att mina inte överäter TROTS melassen i baljorna.              Mina får har naturbete, stora hagar OCH  mineraler, det ena utesluter väl inte det andra?   
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 14:57 »
Det där skiljer sig tydligen mellan olika besättningar. Mina får blir som tokiga när de får mineralbaljor med melass. De äter ur en balja på nolltid, jag har 13 tackor. När de fick gamla sorten (utan melass) räckte det månader. De stora hinkarna på 20 kilo orkar jag inte släpa ut i hagen utan det har blivit melassmineralerna. Det skulle vara intressant att veta om dina får får något annat Charlotte, som gör att de inte blir galna efter melass (för jag tror att det är melassen de är ute efter).
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 maj-09 kl 15:05 »
Mina får har fått mineralbalja utan melass. Där mineralerna liksom är som en klump som fåren ska slicka på. Det har räckt med ett par sådana över året och fåren har inte varit så intresserade av dem utan lika mycket har nog regnat eller tvättats bort av mig. Nu i vintras köpte jag lösa mineraler i hink och det har gått åt nästan 5 st. redan  :o. Det är ingen melass i dem heller men, helt klart så föredrar fåren de lösa mineralerna framför de i klump. Sedan har de saltsten med mineraler också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 11 maj-09 kl 19:14 »
 På vintern får mina Jermin Sau och på sommaren Effekthinkar eller baljor. Dom brukar aldrig bli galna efter mineraler annat än om dom varit utan ett tag (har hänt när Granngården haft slut).
 Jag ger inget annat när fåren är på bete.
 MonaW: Vad händer om du fortsätter att sätta dit nya baljor? Eller låter du bli mineraler ett tag när du tycker att dom ätit för mycket?
 Jag har ingen förklaring till varför mina inte vräker i sig mineraler...
 Men en möjlighet är ju att ge annat löst mineralfoder även på betet om man upplever att dom överäter från baljorna. Det är ju enkelt att göra en "krubba" av en plastdunk som man sågar hål i, då får man ju "tak" över mineralerna också.
Jag brukar ställa mina mineraler (och saltstenen) under något tätt träd så att man slipper en massa svinn pga regn.
 Efter en föreläsning om parasiter idag är jag än mer övertygad om att fåren ska ha mineraler även på betet...
                        Mvh
                     Charlotte

« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 19:44 av Charlotte »

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-09 kl 21:38 »
För mig är det en självklarhet att ge mina djur mineraler, såväl hästar som får! Jag tänker som så att jag har Gotlandsruss och gutefår men bor inte på Gotland alltså finns det inte lika mycket mineraler som rasen är van vid. Likaså så går inte mina får lösa eller på lika stora arealer som vilda eller ursprungsfåren gör/gjorde alltså begränsar jag deras möjlighet att själva söka rätt på minerlaer. Likaså anser jag att det är min plikt som djurägare att mina djur i fångenskap har det bra, jag håller inga vilda djur!

Vi ska kanske inte ens fodra djuren utan låta dem söka rätt på föda året om? När vi fodrar dem året om försvinner kunskaper som fanns för många år sen...

Men alla är vi olika!

Mushi

« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 21:46 »
Mina får rör inte mineralbaljorna. Melass eller inte, de är inte intresserade. De äter däremot mineraler i pulverform. På betet konsumerar de till och från, men lammen verkar behöva mineralerna framför allt framemot sensommaren. Skulle aldrig falla mig in att avstå från denna billiga försäkring! Mina får går på några hektar, jag kan verkligen inte kräva att de ska förse sig själva med vad de behöver. Dessutom vill jag ha snygga skinn i slutänden, och det får man inte om lammen har mineralbrist.

Samuel Bergström

« Svar #11 skrivet: 12 maj-09 kl 09:02 »
Tack för synpunkter hörni.
Å fortsätt gårna, intressant läsning.
/samuel

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 12 maj-09 kl 10:23 »
Vad skiljer dessa mineralbaljor från den saltsten (med mineraler) man köper avsedd för får?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 12 maj-09 kl 10:34 »
Det där med mineralbaljor och mineralstenar har jag också funderat på men jag har antagit att det inte är så mycket mineraler i stenarna så därför har jag givit baljor också.

Ja Charlotte, jag brukar nog vänta lite innan jag sätter dit en ny balja men sedan blir jag rädd att de får mineralbrist så då ställer jag dit en balja igen och den brukar försvinna lika snabbt.

På vintern, när fåren är inne, får de mineraler i pulverform och då kan det hända någon period att det går åt mycket mineraler men i regel räcker det mycket längre än melassbaljorna.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 12 maj-09 kl 10:53 »
Jag lägger mig inte vidare i diskussionen, för helt uppenbart är att det inte finns någon form av ALTERNATIV tänkande här. Alla verkar ju köpta av fodertillverkare och livrädda för att skaffa sig egna erfarenheter. 8)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 12 maj-09 kl 11:00 »
Jag lägger mig inte vidare i diskussionen, för helt uppenbart är att det inte finns någon form av ALTERNATIV tänkande här. Alla verkar ju köpta av fodertillverkare och livrädda för att skaffa sig egna erfarenheter. 8)

Där kommer konspirationerna fram igen. Bra sätt att avsluta en diskussion.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

vårlängtan

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-09 kl 15:24 »
 Citat av Birgit: "och livrädda för att skaffa sig egna erfarenheter."

Jag är inte rädd för att skaffa mej egna erafarenheter, det gör jag
varje dag som djurägare, mamma och människa. . .
MEN vad gäller mina djur, och speciellt de som har ungar,
så är jag inte beredd att exprimentera! Det finns erfarna fårägare och mycket skrivet
som jag läser och tar till mej. Tror inte att Erik Sjödin och Nils-Åke Fag
var köpta av foderindrustin.
Njuter av värme och allt det gröna!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 12 maj-09 kl 16:20 »
Instämmer med Vårlängtan, jag är inte heller rädd för att skaffa mig erfarenheter men jag har ju läst de där böckerna och dessutom alla tidningar, som jag får från Fårhälsovården, Allmogefår m fl och överallt står det att får SKALL ha mineraler och jag är rädd att de ska bli sjuka och dö om de inte får det. Jag tycker att det Birgit säger är klokt och bra och det kommer kanske att bli norm så småningom, det är mycket som talar för det. Jag skulle kanske våga om jag hade mycket mark och omväxlande mark och lång erfarenhet o s v men jag har bara åkermark som jag arrenderar. Kanske jag inte borde ha får under de premisserna men jag är ändå inte beredd att göra mig av med fåren nu direkt.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 12 maj-09 kl 17:29 »
Jag kör med saltsten. Varken selen, vitaminer eller nått annat. De lever och är friska.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 12 maj-09 kl 17:37 »
Kanske dom inte blir sjuka och dör...                    Men är det rätt att tex hålla nere tillväxten genom mineralbrist? Eller låta dom ha ett immunförsvar som är lite sämre än optimalt för att spara pengar? Mvh Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser