Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med mineralbalja?  (läst 6805 gånger)

Fritjoff

SV: Det här med mineralbalja?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-09 kl 18:17 »
Kanske dom inte blir sjuka och dör...                    Men är det rätt att tex hålla nere tillväxten genom mineralbrist? Eller låta dom ha ett immunförsvar som är lite sämre än optimalt för att spara pengar? Mvh Charlotte

Det där undrar jag över oxå.. Är det en ideologisk ide att inte ge mineraler - att vara mot strömmen för sakens skull? För det kan väl inte vara för att spara in pengar. Mineraler är ju inte riktigt den högsta kostnadsposten på får-kalkylen direkt.

Och från en ideologisk synpunkt - är det så hemskt att ge dom tillgång till mineraler? Är det Monsanto som tillverkar mineralerna? Är det en jätte industri med får mineraler? Vem kämpar man emot genom att dra in mineralerna?

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 12 maj-09 kl 18:37 »
Får lägga mig platt där - jag har inte får för att maximera tillväxten! De håller landskapet öppet och så får jag några kilo kött i frysboxen varje år. De enda förluster jag haft är ett dödfött lamm och två baggar som strök med när grannens avlopp hade svämmat över hagen flera gånger (fick jag reda på efteråt). Kanske en mineralbalja hade varit bra i det läget...  ;)

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 12 maj-09 kl 18:50 »
Jag pratar inte om att maximera tillväxt, utan bromsa, lägre tillväxt på samma mängd foder är väl ett första tecken på mineralbrist... Det tycker jag är slöseri med resurser.
   Mineraler är dessutom viktigt för motståndskraften mot parasiter...
 Ja, genom att hålla fåren i topptrim på alla sätt man kan förebygger man ju en massa elände. 
 Men det skulle faktiskt vara intressant att veta Varför man väljer bort mineraler?   
Det här är faktiskt första gången i mitt liv jag stött på människor som inte vill ge mineraler till sina djur, så en viss nyfkenhet är väl inte så konstig?  Jag har träffat på folk som inte vetat att det finns mineraler och saltsten, men ingen som aktivt valt bort det.
  Jag startade min 'fårkarriär' helt på självförsörjarbasis, numera försörjer jag några fler än mig själv med bra kött, men även då jag bara hade två tackor hade jag liksom aldrig en tanke på att välja bort mineralerna.         Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 12 maj-09 kl 19:32 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 12 maj-09 kl 19:36 »
Jag kör med saltsten. Varken selen, vitaminer eller nått annat. De lever och är friska.

Selen brukar vara tillsatt även i de "rena" saltstenarna. I alla fall de som är till häst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Samuel Bergström

« Svar #24 skrivet: 12 maj-09 kl 19:38 »
Jag är övertygad om att alla som deltagit i denna tråd gör vad dom tror är allra bäst för sina djur.
Jag har svårt att tro att "sätta sig emot för sakens skull" skulle vara viktigare än det.
Men som med det mesta i samhället idag som handlar om konsumtion och profit finns det anledning att tänka två gånger och leta efter andra synvinklar innan man handlar.
Utan att bestämma sig för man kommer att komma fram till i förväg.
Och för det mesta kommer man fram till att det finns fler än ett sätt som funkar i praktiken.
Jag tackar alla som bidragit med sina synpunkter och känner att jag nu har tillräckligt med kött på benen för att lämna denna tråd.
/samuel

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 13 maj-09 kl 08:42 »
En annan frågeställning angående att ge/inte ge mineralfoder är ju om man utarmar jorden på sikt när man för bort en massa mineraler när man slaktar, klipper ull, äter ägg och dricker mjölk osv men aldrig tillför något extra via djurens gödsel? Vi låter ju inte djuren ligga och ruttna i markerna vi skattar på foder hela tiden.    Kanske mineralerna är nödvändiga i ett kretslopp?            Mvh Charlotte       
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 maj-09 kl 09:39 »
Har läst era inslag här. Mina får sätter i sig en tjugo kilos hink på tio till fjorton dagar. Jag har arton tackor och trettiofyra lamm just nu. De går vid denna tiden på variation av naturbeten och deras första bete på våren brukar vara en vall. Trots frossandet i mineraler så äter de både bark och löv även granbark. Har en del halvstora granar som ska röjas bort ändå i kanterna på en del hagar. Dessa äter tackorna av barken helt på så de bara torkar, och är földaktligen lätta att elda upp när det blir dags.
De är ju duktiga på det viset för granar är som ogräs i hagarna.
Jag brukar dock inte köpa mer än en hink per månad. Så där emellan har de tomt någon vecka eller så. Har dock aldrig varsnat att de skulle fara illa av att inte alltid kunna frossa. Mineraler rinner väl inte ur kroppen på en gång heller.
Ska tillägga att de dessutom har fri tillgång på vanligt rent salt och vatten förstås.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 13 maj-09 kl 10:07 »
Småbrukartanten , det är väl en ganska normal åtgång/månad enligt min hinks rekommenderationer. Men jag undrar om mina fårs uteblivna frossande inte beror på att dom alltid har tillgång? Dom sprider sin ranson över hela månaden istället. Mina ger sig inte på gran, tur, eftersom marken inte är min och består av partier med ängar, hagar OCH granskog, det skulle förmodligen inte bli poppis om dom ringbarkade skogen. Däremot äter dom upp all sly vart efter det kommer upp.       Mvh Charlotte 

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 maj-09 kl 09:08 »
Lite märkligt är ändå när jag tänker på en sak. En av mina närmaste grannar har gotlandstackor och dom äter nästan aldrig av de mineraler som hon ställer hos dem. Hon säger att en mineralhink brukar räcka mer än en säsong hos henne. Det är ju liknande förhållanden vad gäller typ av jordmån och växtlighet även där. Dessutom har hon fler djur tjugofem tackor o mellan fytiofem o femtio lamm. Kan skillnaderna bero på olika raser? Mina är av finullsras.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 14 maj-09 kl 12:19 »
När Mineralbaljan stått ute för länge, så blir innehållet som cement och då vill inga djur äta det..
Eller om någon kissat eller bajsat i Mineralbaljan...

Eller så har grannen köpt en särdeles osmaklig sorts Mineralbalja  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 maj-09 kl 17:44 »
Vet inte, men skulle tro att hon kör med samma sort som jag har. Granngårdens Effekt i gröna stora hinkar. Det konstiga är att hennes får har alltid varit dåliga på att äta från mineralbaljor på sommaren. Kanske det finns mycket mineral i jorden eller nåt. Men det borde inte vara någon markant skillnad vi bor bara ca två km från varann.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 14 maj-09 kl 20:39 »
Jag har aldrig valt bort detta med mineralbalja - hade inte riktigt koll på detta. Har ibland haft tillfälliga hägn utan saltsten och inte märkt några problem - men använder likväl saltsten normalt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hästsaltsten..
« Svar #32 skrivet: 15 maj-09 kl 15:20 »
Selen brukar vara tillsatt även i de "rena" saltstenarna. I alla fall de som är till häst.

Det är bara salt i de "rena" saltstenarna...... i alla fall i KNZ o SP o KRAFT sortimentet.

« Senast ändrad: 15 maj-09 kl 15:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fåraherden

• -
« Svar #33 skrivet: 18 maj-09 kl 09:24 »
Jag tycker att frågan om mineraler, tillskott och liknande är intressant. När det gäller kossor är ju utfodring etc ljusår från vad det var för. Men då är ju kossorna relativt extremt avlade. Där har man ju arbetat med en genetiskt utveckling som saknar motstycke.

Får däremot, är ju genetiskt och fysiskt sig rätt lika sedan århundraden. Det har inte förekommit något som ens går att jämföra med ko-aveln.

Vissa raser har ju klara drag sedan tusentals år. Och det fanns ju inte mineralbaljor förr. Jag skulle vara mycket förvånad om fåren ens fick kraftfoder, spannmål. Fanns spannmål på gården åt man den själv. Blev det något över fick hästen det. Om det var
ytterligare något över fick möjligen korna det. Fåren hamnade nog rätt långt ner på prioordningen.

En förklaring är nog att man helt enkelt accepterade högre dödlighet, fulare och magrare djur. Det som nog av många skulle ses som vanvård i dag var nog normalt då. Sämre foder var realtitet. Man talar ju exempelvis om att det gick fint att bärga höet i hässjor förr, även vid dåligt väder. Visst, men det blir både sämre kvalitet och näringsvärden, man accepterade det för att inget annat fanns.

Jag tror inte fåren far illa av att vara utan mineraler. Men det är ändå en rätt liten kostnad. Ger de friskare djur och bättre tillväxt är väl inte det någon nackdel. Allt handlar ju om ekonomisk avvägning. Jag står för att jag vill producera och tjäna på mina lamm.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

• -
« Svar #34 skrivet: 18 maj-09 kl 10:13 »
Vissa fårraser är ganska förädlade de med...              Men i min värld är inte allt man gjorde 'förr' det ideala oavsett vilken ras man har. Intressant vore det ju också att veta när det hett eftertraktade 'förr' som många tycks vilja efterlikna var egentligen? Min far har bedrivit jordbruk i närmare femtio år, han har alltid givit mineraler! Min farfar dog hundra år gammal för runt tjugo år sedan, han gav också mineraler och salt. Mineralerna  var förmodligen inte dom samma, men man visste även då att djuren kunde behöva extra av olika saker, jag undrar om jag inte har hört talas om benmjöl?!? När man sen enkelt kunde köpa vad djuren behövde gick man över till det.                     Mvh Charlotte

Fåraherden

• -
« Svar #35 skrivet: 18 maj-09 kl 11:22 »
Benmjöl har jag inte hört att man gett djur.  Salt däremot, har man nog alltid gett djur verkar det som.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 18 maj-09 kl 11:38 »
Jag har även hört att förr kunde man få bära ut kossan på våren för den var för svag för att stå på egna ben.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 maj-09 kl 11:45 »
Jag har även hört att förr kunde man få bära ut kossan på våren för den var för svag för att stå på egna ben.
Men detär väl ändå inget att ta efter och önska sig tillbaka till. Man har väl tillskansat sig en del kunskap genom åren dessbättre.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 18 maj-09 kl 13:29 »
Men detär väl ändå inget att ta efter och önska sig tillbaka till. Man har väl tillskansat sig en del kunskap genom åren dessbättre.

Nej, precis, därav mineralbaljan bland annat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Birgit

« Svar #39 skrivet: 18 maj-09 kl 16:26 »
Att man bar ut djur förr var ingen regel! Det har hänt, men då kan man betänka att kanske även människorna svält sådana år.
Hur många får dör inte av lammningsförlamning nuförtiden? Det är en ren välfärdssjukdom, för att vi ger dem FÖR bra mat och håller dem FÖR feta. Är det humanare?
Benmjöl har visst använts, men är ju en betydligt nyare företeelse hos idisslare. Det är ju det som är upphovet till galna ko-sjukan bl.a. Inget man strävar efter direkt kanske?
Det är snarast som så att vi genom hård avel på bl.a storlek fått fram djur som kräver mycket mer av allt. Intensivavlade djur är ju heller inte vana vid födosök i skogen osv.
Att djuren (och förr även människan) magrade av under vintern är inget konstigt. Däremot om man ger det utrymmet idag, finna det många (utöver mig) som anser att de tillgodogör sig betet bättre och växer till sig rejält. Det är detta som kallas årstidscykler. Förr fanns inte möjligheten att köpa kraftfoder m.m på Granngården under vintern. Man gjorde alltså det bästa av situationen och gav djuren så att de (normalt) överlevde och höll sig friska, men inte någon gödning. Läste i någon rapport från SLU att hö bevarar vitaminer och mineraler bättre än enslige (kanske en fördel från förr?). De hade löv och grenar också, fulla med det samma. Att alla behöver mineraler och vitaminer är det väl knappast något tvivel om, men att det ska masskonsumeras är en ganska ny företeelse. Det förekom inte speciellt regelbundet ens på 60-talet.
Men vår intensivodling  och övergödning urlakar markerna också, men då framförallt åkrarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser