Stort tack för ett uttömmande svar! Ett byte står för dörren så snart den ev. andraskörden är bärgad senare i sommar. Nu har min IH visserligen gått bra under skörden om man bortser från en del skit i tanken som gör att den då och då stannar men trots att den nu går bra så tycker jag fortfarande att den är för stor för vår gård..
Visserligen har ju stora traktorer sina fördelar, det går snabbare, de orkar ju självklart mer o.s.v. men jag tycker som sagt fortfarande att den är för stor och klumpig, en traktor i 135:ans storlek är nog mera i min stil..
Ytterligare ett bergfast krav som tillkommit nu efter att ha kört den första höskörden är att det måste vara kopplingsoberoende kraftuutag på traktorn, på mina skiften som är ojämna både i höjdled och i form är det nästan ett måste om det ska funka.
Så för att sammanfatta har jag följande önskemål, en ganska enkel hyffsat lättmekad traktor, driftsäker (givetvis är det ju ett beroende som också beror på skick), lastare (ryck-o-slit, höglyftande bakskopa spelar ingen roll), kopplingsoberoende kraftuttag, att det finns reservdelar att få tag på, inte allt för dyr (helst under 25 000 exkl. moms).
Tror ni att detta är ekvationer som går ihop?
De modeller jag funderar på nu är då:
MF 35
MF 135
MF 165
Volvo BM 350
Vovo BM 400
Volvo BM T600 (?)
Finns det fler märken/modeller som kan uppfylla de önskemål jag har?
Ytterligare några frågor:
Jag har precis köpt en liten, äldre trumslåtter, den har två trummor och 1.5 meter i klippbredd, klarar ovanstående traktorer av detta?
Finns det varianter av alla modeller jag räknade upp här ovan som har hitchkrok? Jag har några vagnar som i dagsläget har sådana drag, de går väl att bygga om till jordbruksdrag men hitchkrok vore ju fint..
Hoppas ni kan hålla reda på alla mina frågor..

Men jag vill gärna hitta "rätt" traktor denna gång så därav alla funderingar..
Mvh Mårten