Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig traktor?  (läst 13449 gånger)

louise

• Gäst
Lämplig traktor?
« skrivet: 08 maj-09 kl 15:01 »
Ja.. en dag ska jag ju ha en egen traktor, inte låna. Har alltid tänkt att det duger gott med en mf35 (som jag lånar nu).

Men, förhoppningen är att få arrendera och kanske komma upp i tio hektar (om det nånsinn blir möjligt...). Dessutom har jag i dag kört fast med lilla 35.an bara för att det regnar. Den tål inga blöta jordar alls, bara halkar omkring.

Så hur mycket bör man byta upp sig men ändå fortfarande ha en mycket enkel gammal grej? jag vill i nte att den slirar fast å inte orkar en plog eller en gödselkärra som är tom (!), den ska klara en två-skärig plog och .. tja. Längre har jag inte tänkt.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Lämplig traktor?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 16:29 »
Slirar traktorn mest hela tiden så är det nog däcksmönstren som är nerslitna.
Sen beror det en del på körteknik också.
Är det riktigt blött så bör man undvika att köra där om man inte har 4WD eller halvband (skogsutrustning).
Om det börjar slira hjälper det ofta(st) om man genast trampar ner diffspärren (låser drivhjulen till varandra så att inte ett kan snurra medan det andra står still).
Observera att man alltid ska styra rakt fram medan diffspärren är inkopplad, och så snart man kommit upp på fast mark tillse att spärren kopplats ur innan man kör vidare.
Annars kan saker gå sönder i transmissionen.
MF35 är en förträfflig traktor som bör passa dina behov perfekt tror jag, men den är ingen caterpillar.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 19:16 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 20:16 »
hm.. diffspärren? Har för mig att alla i nte har det, men jag minns inte vad det är. Var ska jag trycka? Å så är det backning som gäller, framåt kan jag köra i nerförsbacken, men jag måste vända å åka upp igen. Ett extremt smalt skifte.

Möjligt däcken är för slitna, men gödselkärran måste hem, det utan att köpa nya däck mitt i allt.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 21:19 »

Nä. Nu har jag läste manualer å glott på min traktor. Den har ingen diffspärr.

Henrik.S

« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 21:28 »
Om den har diffspärr heter den 35X
//Henrik

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 21:38 »
Tydligen finns det ingen diffspärr, det är en klar nackdel.
Se till att det finns på den traktor du en gång köper, finns på i princip alla fom 60-talet och framåt.
Om bara ett hjul snurrar vid fastkörning, kan man i viss mån motverka slirningen genom att mjukt styrbromsa hjulet som snurrar.

Sen kanske det är bättre att backa nerför, om du ska backa uppför hamnar mycket av vikten på framhjulen istället för bakhjulen, där den gör nytta.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 21:42 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 21:45 »
Men hallå, jag kan inte backa nerför ha rjag ju sagt. Den står där den står. Detta är förutsättningarna.

Hur gör man när man "styrbromsar"? Det är det hopp jag har nu;)

Gångtrött sa att jag skulle sätta på snökedjorna. Känns också som en vettig åtgärd.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 21:54 »
Fotbromsen har två sammankopplade pedaler, viker man upp spärren som håller ihop dom kan man styrbromsa.
Bra t ex när man harvar och behöver svänga tvärt.
Men det låter lite som att du målat in dej i ett hörn, tror inte styrbromsning räcker.
Be nån granne dra dej loss, det svider lite i stoltheten jag vet, men ibland är det bästa lösningen.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 22:01 »
skratt. Måhända måste jag be en granne... Å andra sidan är det väl lika bra å vänta på att det torkar upp? Om det inte tar vansinniga evigheter.. Jag kan ju ändå inte plöja förrän det torkar. Så även om jag får bort kärran så kommer jag inte vidare.

Men hur ska jag bromsa för att det ska ha effekt? VAd ska händ? Vilket hjul ska bromsas?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 08 maj-09 kl 22:11 »
Finns ingen diffspärr så snurrar det hjul som har sämst fäste medan det andra står still, med följd att man inte kommer nån vart alls.
Bromsar du försiktigt det hjul som snurrar, så förs drivkraft över på hjulet med bästa fästet.
Sitter man inte alltför illa fast kan det räcka för att traktorn ska börja rulla.
Väl loss så kan man släppa upp bromspedalen.
Får man bara lite fäste kan man försöka gunga loss genom att trampa ner och släppa upp kopplingen (sker intuitivt, be mej inte förklara detta tydligare).
Se gärna till att få upp lite levande kraft (rörelseenergi) genom att gasa på ordentligt uppför backen, då är det mindre risk att traktorn fastnar igen.
Kanske går det lättare att ta sats genom att köra framåt en bit för att komma loss ur surhålet, sen lägga i backen och gasa på av bara helvete uppför backen, tillbaka genom surhålet alltså.
Men sånt är svårt att bedöma härifrån.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 22:21 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 maj-09 kl 22:24 »
hm.. tycker det är det sista jag har gjort. Men inte gasat så mkt, för så fort jag vräkte på så slirade det bara ner sig. Köra framåt är inga som helst problem, men jag får ändå inte grepp att backa med ordentlig fart, det bara slirar överallt.

Har också provat att lägga halm bakom alla hjul för att få fäste. Men icke..

Jag körde fast på helt plan mark för några månader sen. Inte superblöt, men, tja, blöt. Den tål inte mycket alltså.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 22:26 av Stabon »

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-09 kl 22:45 »
Däcksmönstret är gjort för att få bra fäste framåt det är självrensande åt det hållet,fast bakåt är det kasst.Jag har haft däcken felvända på min traktor och då var den helt värde lös på att ta sig fram.Går det inte att vända vagnen på något vis så du slipper backa?mvh Anders

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 08 maj-09 kl 22:49 »
Har jag fattat rätt i att du har en kärra kopplad till traktorn?
I så fall kanske du kan koppla loss den, lättare att få loss traktorn då.
Sen koppla en kätting till kärran och dra den baklänges uppför backen.
OBS! - Förutsätter att traktorn inte är alltför nerslirad i smeten, annars kommer du ändå inte loss.
Lättare för grannen att dra upp hela ekipaget istället för traktor och kärra var för sig.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 22:55 av Foppas fot »

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-09 kl 22:59 »
Ja, att be grannen är nog lämpligast.. Glöm allt backande, är det skitigt så är det minimal chans att komma nånvart bakåt. Försök ta dig framåt, och använd styrbromsarna om det vill svänga för dåligt, så du kommer runt.

Pjöllerberg

• Blekinge
OBS VIKTIGT!!!
« Svar #14 skrivet: 08 maj-09 kl 23:18 »
Ser det hopplöst ut så slira gärna lite till, ta några bilder och skicka in t ex hit:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4393&view=next

och lägg framför allt in dom här i tråden.

Vi är många som har stor behållning av såna bilder.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 maj-09 kl 10:07 »
Trodde jag sagt att jag kopplat loss traktorn och kört hem. Men kärran är kvar å vårbruket står stll.

Jag äger ingen kamera, glöm bilder.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 09 maj-09 kl 11:08 »
Trodde jag sagt att jag kopplat loss traktorn och kört hem.

Trodde jag sagt...lite mer genomtänkta frågor tack så får du kanske adekvatare svar.  ;)

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 maj-09 kl 11:41 »
varför så irriterad? jag är inte sur för att svaraen blir konstiga, jag får ju bara lägga till, så löser det sig.

t-22an

« Svar #19 skrivet: 09 maj-09 kl 19:40 »
du har ingen du kan låna ett par kjedjor av? då brukar det greppa ganska bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare
Testermwc, Be, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser