Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13397 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Inkörning
« Svar #40 skrivet: 26 maj-09 kl 21:36 »
Testade idag att ha slanan mellan mig och hästen men det gilla hon inte ännu , hon blev nog jätte spänd och ville fly så vi förstatte med slanan på yttersida av mig..

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 27 maj-09 kl 07:35 »
Tja , bredare borde  väl bara vara bättre..kanske runt 2m, sen ha två medhjälpare som har band fast i slanan och genom dragringen att de kan släppa låss ifall hon blir jätte spänd..
Jag siktar på att börja köra med lokbåge i framtiden och där använder man ju björkslana som skackel. Inte så vanligt i sverige har jag förstått ?
  åja lagomm är väll bästt omm mainte vill att hästen skall gå på tväre  ;D  rangk båge tror ja domm sa i nor botten ja önskar ja hade ett par sådana selar till mina nordisar synn att dett är sålångt till dig annars hade ja komme för bi då hadde vi kunna sätta i hop domm i versta fall enklupp på var sida dett kallas vistt för mobbing ;D ;D mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 27 maj-09 kl 12:11 »
Rankor och lokor är samma sak i Finland..

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 29 maj-09 kl 16:42 »
Rankor och lokor är samma sak i Finland..
  ok hur somm hellst ja jiiiar domm ialla fall  mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 15 jun-09 kl 21:24 »
Tog hem hästarna idag från betet .. Har inte tränat med slana på tja en vecka så jag tänkte att idag måst jag.. Men hon var igen jätte rädd och spänd, rymde tom till stallet engång. Hon verkade rädd för allt idag för att det blåser, kommer jag att övervinna hennes förtoende el kommer hon alltid att vara lättskrämd ? :-\ Sen när vi senare bara umgicks i hagen så var hon nog lugnare och jag fick ta på henne överallt..

Ptr

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 15 jun-09 kl 21:33 »
Sådant kommer och går! Frustrerande men går nog inte att göra så mycket åt. Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 jun-09 kl 23:44 »
Sådant kommer och går! Frustrerande men går nog inte att göra så mycket åt. Mvh
måla inte fan på väggen nu de jäller åva envis  men riktigt super bra de tror ja att ho inte blir men vem vet? mvh pålle

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #47 skrivet: 16 jun-09 kl 07:12 »
Provade du att dra slana på nytt ställe kan det vara anledningen till hennes oro?  Min betér sig likadant, alla nya saker måste övas in på alla tänkbara platser vi rör oss på. Bara för att det funkar inne på gårdsplanen innebär inte att det funkar när vi kommer ett par km hemifrån  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

covboy

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 16 jun-09 kl 08:47 »
Nä jag drog  slanan i samma hage som innan , men hon har varit på bete några dagar i en annan hage så gamla hagen var väl så farlig nu igen  :P. Endel kärringar är väl såna för inte kunde det varit såå farligt när hon slet sig från mig , för Valacken var med och han lunka sakta efter henne när hon tog till flykten.. :-[
Men vi gjorde ju om det och då var hon nog lite generad och uppförde sig bättre. Jag tror att hon flydde inte från slanan eller mig , det var nog nåt annat som var farligt.  Skogen längst bort mot hagen verkar avskräckande för henne.. ::) (kanske där finns troll som inte jag ser)

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 16 jun-09 kl 09:03 »
Nä jag drog  slanan i samma hage som innan , men hon har varit på bete några dagar i en annan hage så gamla hagen var väl så farlig nu igen  :P. Endel kärringar är väl såna för inte kunde det varit såå farligt när hon slet sig från mig , för Valacken var med och han lunka sakta efter henne när hon tog till flykten.. :-[
Men vi gjorde ju om det och då var hon nog lite generad och uppförde sig bättre. Jag tror att hon flydde inte från slanan eller mig , det var nog nåt annat som var farligt.  Skogen längst bort mot hagen verkar avskräckande för henne.. ::) (kanske där finns troll som inte jag ser)
    de låter somm du skulle behöva byta bett sätt påna ett påstkandar med rak stång det fins både två och tre delat  för ja läser mellan raderna att ho jäklas merig  för varje gång ho går ifrån dig blir det besväligare så på med stång bett och komm ihåg inget bett är hårdare än den hand somm håller i dett  mvh pålle

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 16 jun-09 kl 09:14 »
Hästen jäklas inte, hon har blivit skrämd, ett skarpare bett löser inte problemet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 16 jun-09 kl 09:25 »
Jag anser ni båda har rätt :) För när jag höjde rösten och höll henne lite hårdare i grimman så fogade hon nog sig och gjorde vad jag ville..
Har tränat endast med grimma då jag drar slanan.. Men hon har ju nog problem med delade bettet, tungan över och under bara hur det passar henne.

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 16 jun-09 kl 09:32 »
Hästen jäklas inte, hon har blivit skrämd, ett skarpare bett löser inte problemet.
det kan bara coboy av jöra omm hon är skrämd eller int och somm ja skrev ingen hand är hårdare än den had somm nåller i tömen  men du har rätt i dett att omm häste blir till reklit räd så att paniken bryter ut då jälper inget. des utomm är stång många gånger sällare imun än valigt bett  mvh pålle

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #53 skrivet: 16 jun-09 kl 09:37 »
Jag och Cowboy har pratat mycket om hans häst, och jag tror vi är absolut överrens om att hästen blev skrämd vid ett tillfälle, fram tills dess gick det bra att köra henne, eller..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 16 jun-09 kl 09:46 »
Stämmer, körde henne med kärra och en gång med kyrksläden.. Men sen satte jag skacklarna på henne och då bar det av :-[.

Tömkörning funkar lika bra som när jag började, får ha tömmarna lågt ner mot bena utan reaktion..

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #55 skrivet: 16 jun-09 kl 09:58 »
Jag vill bara komma med ett råd, än en gång, och det är att ta hjälp. Antingen genom att lämna bort hästen till någon med erfarenhet av hästar som varit med om olyckor eller incidenter under inkörningen, eller i alla fall genom att aldrig vara själv vid något moment förrän hästen är fullständigt lugn och trygg med det ni håller på med.
Självhushåll till nytta och nöje

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 jun-09 kl 17:53 »
Stämmer, körde henne med kärra och en gång med kyrksläden.. Men sen satte jag skacklarna på henne och då bar det av :-[.

Tömkörning funkar lika bra som när jag började, får ha tömmarna lågt ner mot bena utan reaktion..
och sendå ?  ni lysnar på deni vill   det ska bejfsas och och misför stås då är de väll lika bra skötert schälva ja säjer inte ja kan men ett det men ja har ialla fall skört till ett antal sådana hästar somm klålpare och så kallat kuniga har för stört  sen får ni säja vad ni vill  ja har kommit tll den slut satsen att dett inte är lönt att hålla på att argumentera så var ochen får jöra somm det pasar

covboy

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 16 jun-09 kl 19:53 »
Så så.. ;D Inte är jag så rädd att jag inte vågar mig själv på inkörning. Men vill ju höra lite andras erfarenheter. :P Jag har ju levat hela mitt liv med djur så inte är de helt nytt..

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 16 jun-09 kl 20:14 »
Så så.. ;D Inte är jag så rädd att jag inte vågar mig själv på inkörning. Men vill ju höra lite andras erfarenheter. :P Jag har ju levat hela mitt liv med djur så inte är de helt nytt..
  det är ju tydligt att du och fransi har pmat varan det hade ju varit kul omm andra hade kunat ta del i det så kunde man ju knsche drage andra slusatser men är det så man vil föra en diskusijon då är det best att ni schöter den schälva mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 16 jun-09 kl 20:21 »
 :o  Nu hänger inte jag med ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser