Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13446 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Inkörning
« Svar #20 skrivet: 17 maj-09 kl 21:04 »
Tja så är det ju  ;D
Gäller bara att få nytt förtroende för den där jäkla surkärringen  :-[
Skall nog filma sen när jag vunnit hennes förtroende. ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 17 maj-09 kl 21:43 »
Det  äer nog lätt att forsera omm man har shett lening som väger hundra mot att du ska för sköka hålla femm hudra kilo häst där jäller bara ömse idigt förtroende i annat fall är det hors brejker smm jäller och det brukar inte bli bra mvh pålle
Så bara för att min häst "bara" väger 100 kilo så behöver han inte ha lika mycket förtroende för mig som cowboys häst måste ha för henne/honom ???

Det var det dummaste jag nånsin hört  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 17 maj-09 kl 21:43 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ptr

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 17 maj-09 kl 23:25 »
Inte respekt för slanan, då är det inte dax att gå vidare enligt mitt tycke, du ska söka axeptans för denna samt för diverse saker, det du till slut betingar är att genom förtroende för kusken ger förtroende för hästen. Det är det Pålle antyder, och sen gäller det att vara lagom styv ikorken utan att för guds skull bli övermodig. Det är rent psykiskt lättare med en mindre häst, även om det är lättare att vara för styv! Målet blir igentligen att inte provosera så långt att det blir något sparkande efter slanor/skacklar, men att ändå inte pjoska utan gå framot hela tiden, fast lagom sakta.

Välkommen till motsättningarnas hanverk!!! :D

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 18 maj-09 kl 08:52 »
Inte respekt för slanan, då är det inte dax att gå vidare enligt mitt tycke, du ska söka axeptans för denna samt för diverse saker, det du till slut betingar är att genom förtroende för kusken ger förtroende för hästen. Det är det Pålle antyder, och sen gäller det att vara lagom styv ikorken utan att för guds skull bli övermodig. Det är rent psykiskt lättare med en mindre häst, även om det är lättare att vara för styv! Målet blir igentligen att inte provosera så långt att det blir något sparkande efter slanor/skacklar, men att ändå inte pjoska utan gå framot hela tiden, fast lagom sakta.

Välkommen till motsättningarnas hanverk!!! :D

Mvh
Jo det förstod jag som sagt trots Pålles kraftiga dyslexiproblem. Tycker bara de är jävligt korkat att insinuera att man (jag) inte tar det varsamt med hästen bara för att han råkar vara en shettis ??? >:(
En skenande shettis med vagn bakom sig är minsann lika farligt som en 500kg´s skenande häst med vagn om det vill sig illa. Jag kanske ska steppa ut ur tråden för jag verkar uppenbarligen enligt vissa inte ha en "riktig häst" bara för att han inte mäter 1,70 i mankhöjd som vuxen och därför begriper jag tydligen ingenting  >:(
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 08:53 av Kimma »

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 maj-09 kl 09:59 »
Jo det förstod jag som sagt trots Pålles kraftiga dyslexiproblem. Tycker bara de är jävligt korkat att insinuera att man (jag) inte tar det varsamt med hästen bara för att han råkar vara en shettis ??? >:(
En skenande shettis med vagn bakom sig är minsann lika farligt som en 500kg´s skenande häst med vagn om det vill sig illa. Jag kanske ska steppa ut ur tråden för jag verkar uppenbarligen enligt vissa inte ha en "riktig häst" bara för att han inte mäter 1,70 i mankhöjd som vuxen och därför begriper jag tydligen ingenting  >:(
  har alldrig på stått att du inte tar det varligt ja menar bara att det är lätt att forsera lite väl snapt  omm man har en liten häst där med har man inte visat hästen respekt . sen är det upp till var och en att tollka fritt omm nu din shettis har skenat har du brutit i respkt både för hästen och dig shälv ?  för övrigt man får den respekt man för skänar av hästen mvh pålle

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 18 maj-09 kl 10:11 »
  har alldrig på stått att du inte tar det varligt ja menar bara att det är lätt att forsera lite väl snapt  omm man har en liten häst där med har man inte visat hästen respekt . sen är det upp till var och en att tollka fritt omm nu din shettis har skenat har du brutit i respkt både för hästen och dig shälv ?  för övrigt man får den respekt man för skänar av hästen mvh pålle
Äh jag ger upp  ::)

covboy

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 maj-09 kl 19:17 »
Varför tänder ni sådär på varandra både Pålle och Kimma ? :P
Jag förstod genast er båda  vad ni mena , båda har ni rätt så jag respekterar er högt ! :-*
En stor eller liten häst har väl liknande hjärnor och reagerar på samma sätt.. :-\
En liten häst kan vara betydligt farligare än en stor häst om den är lätt skrämd o skygg mot en lugn storhäst ! Därför tycker jag man måst tänka på lynnet då man skaffar en häst till barn.. En lugn större häst kan vara betydligt lämpligare än en vild ponny !!

Jag promenera lite runt i hagen idag släpande på min slana :-[ , valacken börja genast gå efter mig och även bredvid mig och då börja oxå mitt sto traska efter men ögonen var nog stora.. :-\  Så slanan verkar nog jätte farlig ännu då hon är ensam, men kanske hon vågar närma sig när hennes fästman är så modig. :P

Ptr

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 19 maj-09 kl 16:02 »
Rätt tänkt, nu är jag nöjd med vad jag läser!!

Att de där andra två "träter" är förhoppningsvis mest deras utryckssätt, skulle man ställa dem mot väggen menar de nog liknande fast ur olika synvinklar.
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

covboy

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 maj-09 kl 08:49 »
Igår visade hon itresse för slanan, kom och luktade på den.. :P Och då var hon värt ett bröd.. :-[

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 21 maj-09 kl 12:02 »
Då går det ju frammåt  :D

covboy

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 maj-09 kl 17:55 »
Tömkörningen gick som en dans idag :D, som hon aldrig gjort nåt annat ..

covboy

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 maj-09 kl 18:51 »
Idag har vi tränat igen, går bättre för varje gång.. Valacken går på ena sidan slanan och stoet på andra sidan.
Skojja idag och sa att det blir ju ett spann ännu av dem om detta får fortsätta. ;D
Nu funderar jag hur jag ska gå vidare när det börjar funka med slanan på turvis sida ?
Kanske få två medhjälpare med varsin slana och jag går i mitten med hästen i grimskaft ?

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 maj-09 kl 19:22 »
Idag har vi tränat igen, går bättre för varje gång.. Valacken går på ena sidan slanan och stoet på andra sidan.
Skojja idag och sa att det blir ju ett spann ännu av dem om detta får fortsätta. ;D
Nu funderar jag hur jag ska gå vidare när det börjar funka med slanan på turvis sida ?
Kanske få två medhjälpare med varsin slana och jag går i mitten med hästen i grimskaft ?
Hej kul att det går bra byt nu sida på domm och jör lika dant an väd sedan för längda liner mvh pålle  ps tare varligt

covboy

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 maj-09 kl 21:49 »
Jag har gått på båda sidor med slanan, men edast ensam.. kanske borde ta in två medhjälpare nu som går på var sida med slanor. Förlänga linor, menar du man förlänger draglinor med tex grimskaft ?

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 maj-09 kl 22:49 »
linerna kann du för länga med länk sirkus en meter på var sida grimskaftt nja?  med jällpare ja eller en stadig fyr bening  ;D det före drar ja men oavset jällp bör man ha mvh pålle

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 maj-09 kl 09:05 »
komm på mig vist kan du ha grim skafft ill linerna du ska ju ha två beningar til jällp då kan domm holla i grimmskaftt en  mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 maj-09 kl 09:30 »
Kan vi inte fortsätta med två slanor och sen småningom fästa dem i selen ?

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 maj-09 kl 09:39 »
jo då det går alldelles utt märkt   sätt enslana på tväre c rka 1.5 metr  domm långa mist tre meter  mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 maj-09 kl 09:44 »
Tja , bredare borde  väl bara vara bättre..kanske runt 2m, sen ha två medhjälpare som har band fast i slanan och genom dragringen att de kan släppa låss ifall hon blir jätte spänd..
Jag siktar på att börja köra med lokbåge i framtiden och där använder man ju björkslana som skackel. Inte så vanligt i sverige har jag förstått ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser