Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13407 gånger)

covboy

• Gäst
Inkörning
« skrivet: 07 maj-09 kl 18:09 »
Har ni bra tips hur man kör in gammal travhäst till brukshäst som är bara riden med de senaste åren ?.. :)

Weasel

• Skåne
SV: Inkörning
« Svar #1 skrivet: 07 maj-09 kl 18:12 »
På samma sätt som man kör in en unghäst. Fast du slipper ju träna på dedär med tömmar och bett eftersom det borde den ju redan kunna.
Häng fast pvc rör- släpa- ev dra något bildäck- sen vagn när allt verkar funka.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 18:22 »
Okej ,okej.. jag har kört med vagn på hösten, men på vintern hängde jag skacklar på henne och då blev hon skrämd, fast jag körde med kyrksläde redan :-\..
Nu har jag tömkört några gånger och vi har sammarbetat bra.. men jag tror jag hoppar över skacklarna och testar vagnen igen, verkar det omöjligt får jag väl ta slangar.. :-[

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 23:23 »
Du har inte funderat på att ta hjälp? Just när hästen har blivit skrämd kan det ju vara lurigt att komma vidare själv...
Självhushåll till nytta och nöje

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 18:54 »
Idag hade jag kunnat fästa kärran om jag hade 2 medhjälpare.. Tömkörningen funkar rätt bra nu enligt mig.
När ni talar om pvc skacklar, ska man börja med två genast ? Hur långa ?

Erik F

« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 19:31 »
Ca. 2.5m. Fäst dem i öglorna till tömmarna. Tömmarna ska sitta längre ner på sidan av hästen när man tömkör.
Och två medhjälpare

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 20:24 »
Vilka jäkla öglor ? Jag har ju en arbetsele med dragöglorvart man fäster skacklarna.. :o
Tömmarna var jag tvungen att fästa neråt för öglan för töm gick sonder utan på selen.. den var bara lödd  fast. Skulle vara bättre med bågdäckel men det har jag inte..
Jag tänker köpa slang i morgon, men kanske 40 mm grov kan vara bra ?

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 15:16 »
Tömkörde fjärde gång nu sen jag börjat om.. hade bröst rem och baksele på idag, först funderade hon nog lite på bakselen men sen gick det bra.. :)

Ptr

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-09 kl 14:19 »
Du kan skackelträna med lång slana, 5-6m inte grövre än tummen i toppen och hälst inte grövre än armen i roten. ta gästen i ena handen och slanan i den andra, så tar ni en promenad, vill hsten titta på slanan och rent av gå baklänges gör detta inget. så länge det är lugnt och plats, de lässnar snart. Då kan du träna berörings träning med slanan, mot sidan, så småningom mot benen coh när ni kommigt ännu lägnre även mellan benen.

blir det surrigt, släpp slanan, konsentrera dig på att lugna hästen oså börga om!

Växla med tömkörning utan saker hängande, det är att göra något som är den viktigaste knuten, som jag ser det.

Lycka till, vi får väl rapport?

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 maj-09 kl 14:29 »
Tack !

Skall så fort som möjligt testa, :D nåt jag själv har gått och funderat på men  nu gav du mig kicken Ptr  ;)

Rapport kommer senare !

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #10 skrivet: 15 maj-09 kl 15:15 »
Okej ,okej.. jag har kört med vagn på hösten, men på vintern hängde jag skacklar på henne och då blev hon skrämd, fast jag körde med kyrksläde redan :-\..
Nu har jag tömkört några gånger och vi har sammarbetat bra.. men jag tror jag hoppar över skacklarna och testar vagnen igen, verkar det omöjligt får jag väl ta slangar.. :-[
Vi hade en kallblodstrav en gång i tiden och han var fullständigt vettskrämd när vi släpade nåt efter han,,,men i rockarden var han en kanonhäst,så vi körde bara vagn med han,,hade ju och har andra som kan jobba med sax o linor i skogen....c.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 maj-09 kl 20:17 »
Har testat med slana nu, hon sparka engång i slanan och sen gick hon med sidan före men ingen hysteri, så jag tror nog det kan lyckas med tålamod.. :) Stanna o starta funka bra..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 17 maj-09 kl 14:02 »
Har testat med slana nu, hon sparka engång i slanan och sen gick hon med sidan före men ingen hysteri, så jag tror nog det kan lyckas med tålamod.. :) Stanna o starta funka bra..
Jepp bara att fortsätta, kan du så tömkör varje dag, varva höger med vänster sida tills hon vant sig och häng sen på båda.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 maj-09 kl 18:41 »
Jepp bara att fortsätta, kan du så tömkör varje dag, varva höger med vänster sida tills hon vant sig och häng sen på båda.  :)
nej du kima först bör du stäma av  med hästen  sen kann du gå vidare ja säjer ine att ja har rät  men ja har kört in ett antal hästar jenom åren allt hand lar omm ömm sesidigt förtroende ? mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 maj-09 kl 19:02 »
Pålle , vad menar du med att stäma av ?

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 maj-09 kl 19:12 »
Pålle , vad menar du med att stäma av ?
det skulle du få fudera påijenligen ? men jas ska svara engkelt läs av hästen och dig källv är du till fress så gå vidare  ;) ? mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 maj-09 kl 19:53 »
Det var så jag tänkte du mena :), vi är överens  ;)
Hon har nog stor respekt för slanan nu, valacken bryr sig inget han krafsa med hovarna på den och följde efter då jag går i hagen med slanan :P
Men tror nog hon ska vänja sig...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 17 maj-09 kl 20:05 »
nej du kima först bör du stäma av  med hästen  sen kann du gå vidare ja säjer ine att ja har rät  men ja har kört in ett antal hästar jenom åren allt hand lar omm ömm sesidigt förtroende ? mvh pålle
Jag har väl inte sagt att hon inte ska låta hästen ta den tid den behöver, det förutsätter jag att hon vet om vid detta laget eftersom hon börjar om på nytt  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 maj-09 kl 20:15 »
HAN väl? :P ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 maj-09 kl 20:45 »
Det  äer nog lätt att forsera omm man har shett lening som väger hundra mot att du ska för sköka hålla femm hudra kilo häst där jäller bara ömse idigt förtroende i annat fall är det hors brejker smm jäller och det brukar inte bli bra mvh pålle

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser