Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40480 gånger)

Körven

• Värmland
SV: Slagruta?
« Svar #160 skrivet: 07 aug-12 kl 19:53 »
Jag vet inte om jag skrivit detta tidigare,men i programmet Haik med Bengt Alsterlind gjordes ett test. Ett fält där man skulle finna vatten gick ett antal slagrute folk med sina slagrutor och när vattnet var funnet så märktes platsen ut.
Det märkligaste var att ingen av dom här slagrutemänniskorna kom på samma ställe.

En kompis till mig är enriktigt lurendrejare o bluffmakare han sa en gång  " Folk är inte så dumma som man tror,dom är dummare" jag brukar förundras över att folk går på så lätta finter som  Nigeria brev o annat skit. Jag har lurat i människor saker som borde vara uppenbart för varje tänkande människa, att det måste vara helt galet,att min farfar var med vid slaget vid Lützen.
Så det går att lura i folk vad fasen som helst. Senast var att datorn har blivit låst pga att man varit och surfar på otilåtna sidor,man skulle köpa värdekuponger på Pressbyrån eller Seven o Eleven för tußen kronor och maila över till Polisen,så skulle datorn låsas upp. Många har gjort det,milda makter polisen tar böter utan att åtala och tar böterna i värdekuponger,morsning o god baj.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anders50

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 07 aug-12 kl 20:08 »
Tvivlare finns alltid till det som fungerar....undrar varför?  ;)  För att de inte kan själva?  ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #162 skrivet: 07 aug-12 kl 20:13 »
Tveklöst fungerar slagrutan, och den gör det på exakt samma sätt som bilmekanikerns trollspö.

Halaj!

Vill inte lägga mig i diskussionen utan bara…

//T

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #163 skrivet: 07 aug-12 kl 20:23 »
Tvivlare finns alltid till det som fungerar....undrar varför?  ;)  För att de inte kan själva?  ;)

Jag har fått intrycket av att det är slagrutegångarna som tvivlar på sin egen förmåga. Annars hade väl någon av dem plockat ut den där miljonen?

Men jag antar att de inte vill bli avslöjade.

Broberg

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 07 aug-12 kl 20:55 »

För att grundvattnet inte rinner i ådror, så det finns ingen mening  ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #165 skrivet: 07 aug-12 kl 21:23 »
Finns det någon kurs där man kan lära sig att gå med slagruta? Jag vill hämta ut miljonen...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #166 skrivet: 07 aug-12 kl 21:37 »
Hm, har inte tittat här på en dag eller två, men det gjorde visst inget, för argumentationen är ungefär densamma som för tre-fyra sidor sen...

För att grundvattnet inte rinner i ådror, så det finns ingen mening  ;)

Whatever, men helt uppenbart finns det ställen som lämpar sej bättre än andra för brunnsgrävande, sen är det i min värld egalt vilka termer som används.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #167 skrivet: 07 aug-12 kl 21:37 »
Finns ingen kurs. Man bara kan. Jag kan lite grann men det förstärks om jag håller en person som kan i ena handen och vi håller i varsin pinne från klykan med den andra. Störthäftigt och stämmer för det mesta.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #168 skrivet: 07 aug-12 kl 21:40 »
Finns ingen kurs. Man bara kan. Jag kan lite grann men det förstärks om jag håller en person som kan i ena handen och vi håller i varsin pinne från klykan med den andra. Störthäftigt och stämmer för det mesta.

Typiskt att det inte finns någon kurs. Jag skulle behöva en miljon dollar... Jag får väl försöka hitta ett annat sätt att bli rik på  >:D
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lars Pers Maria

• -
« Svar #169 skrivet: 07 aug-12 kl 21:42 »
Du kanske kan träna tillsammans med nån som kan?
Eller "sol-och-våra" lite grann...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Broberg

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 07 aug-12 kl 21:44 »
Hm, har inte tittat här på en dag eller två, men det gjorde visst inget, för argumentationen är ungefär densamma som för tre-fyra sidor sen...

Whatever, men helt uppenbart finns det ställen som lämpar sej bättre än andra för brunnsgrävande, sen är det i min värld egalt vilka termer som används.

Visst gör det det, men de platserna följer inte smala ådror. För de som pratar om ådror menar väl inte att det är stråk eller ytor, vilka tex är 50-100-500 meter breda, där det är bra att gräva brunn? De pekar ju på en specifik punkt och tydligen pekar olika slagrutenissar på olika punkter på olika tider på samma yta också... Och ingen vill tjäna en miljon lätt heller verkar det som  ;D

Körven

• Värmland
« Svar #171 skrivet: 07 aug-12 kl 21:51 »
Det finns men på ytterst få platser där tex morän och lera finns. Jag känner till två platser där vattnet flyter fram i vad man kan kalla åder. Den ena är på Tingsön på stormossen utanför Karlstad,den andra är Nygårdskällan i norra Väse. Nygårdskällan är ju flera källor där vattnet flödar upp kallt o kristallklart. Märkligt att ingen kommit på iden att tappa det vattnet på flaska.
Javisst ja det finns ju en källa som sprutar upp vatten i Rättvik,dom borrade visst efter något och fick en naturlig frontän i stället.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ingegärdsgårn

« Svar #172 skrivet: 07 aug-12 kl 22:50 »
Humlor kan inte flyga,  det är bara det att humlor inte vet om det  ;D

ingegärdsgårn

« Svar #173 skrivet: 07 aug-12 kl 22:53 »
sa man på 30-talet,. man visste inte hur hon gjorde, vilket man vet nu

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #174 skrivet: 07 aug-12 kl 22:55 »
Säger som Ronny Eriksson: "Det är aldrig försent att ge upp". ;D

Många experter här iaf som verkar ha grävt dricksvattenbrunn till ett åretruntboende inkl alla bekvämligheter. ::)

Broberg

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 07 aug-12 kl 23:05 »
Humlor kan inte flyga,  det är bara det att humlor inte vet om det  ;D

Du använder ett exempel som är en myt...

ingegärdsgårn

« Svar #176 skrivet: 08 aug-12 kl 21:27 »
Nej,  se inlägg två om humlor

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #177 skrivet: 08 aug-12 kl 21:30 »
Säger som Ronny Eriksson: "Det är aldrig försent att ge upp". ;D

Många experter här iaf som verkar ha grävt dricksvattenbrunn till ett åretruntboende inkl alla bekvämligheter. ::)
Jag har grävt brunn till fjällstugan, och den funkar. På en plats som tre pers pekade ut med slagruta. Ganska backig tomt, gissar på att det inte är lämpligt att gräva var som helst, vilket ett torrt provhål på annat ställe på tomten indikerar.
Svågern har grävt brunn till året-runtboendet, där enda avsteget från "alla bekvämligheter" är separett istället för wc. Funkar, går aldrig torr. Där är grundvattennivån så hög och marken plan att det nog inte spelat nån roll var på tomten man grävt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 09 aug-12 kl 09:17 »
Nej,  se inlägg två om humlor

Som sagt, man trodde på massa trollkonster förr. Tomtar, vättar och häxor.

Och ingen vill tydligen tjäna den där miljonen.

Misse

• nr 9424
« Svar #179 skrivet: 09 aug-12 kl 10:34 »
Jag har också känt när jag gått med tex järnpinnar.   Men för det tror jag inte på det,  jag vet en hel del om hur mina omedvetna självbedrägerier funkar, bara för att det ''ger utslag'' så behöver det inte vara så. 
I mitt fall så har jag ju gått med en annan som visste.   Är säker på att det inte skulle fungera för mig i ett dubbelblindtest, jag behöver inte prova.

Men du kan väl göra dubbelblindtest????
Gör några dubblisar och återkom sen, det hade ju varit intressant.  Att göra det bland bekanta där någon känner till fakta ställer det bara på Uri Geller -nivå (vilket inte är illa, illusionismen är verkligen fascinerande! )   
Och skulle du säga nej till en Mille?

Eller är det så att du vill ha kvar själva den roliga tron på det?  Att inte få motbevis?  Där har jag varit förut, jag ville så gärna tro att jag kunde sånt. Mänskligt att vilja ha det kvar.  :)

Jag har ståltråd som reagerar när jag går.Håller löst i trådarna och håller dem rakt fram. En i vardera handen och vid elledning, brunn dike, avlopp, dränering så ställer sig trådarna i kors. Genom att gå fram och tillbaka så kan jag markera en dränering med hjälp av tråden. Det stämmer med vad vi vet att dräneringen/avloppet/elledningen/ diket finns. Det pirrar även i kroppen när jag närmar mig. Fungerar endast när jag håller i ståltråden. Har gjort detta med ögonbindel inför en klentrogen och då var det elledningen som eon märkt ut. Jag prickade rätt hela tiden. Gick bakåt några meter, leddes runt, går framåt och stannar då mitt på den markerade elledningen, gång på gång missar inte någon gång. Har nu markerat ut en dränering som gjordes av förre ägaren och som vi inte vet exakt var den går. Gick med pinnarna och fick en någorlunda rak linje. Vi ska nu gräva efter min markering. Kände inte till att jag kunde detta förrän i fredags när en gubbe kom som ska dränera ett fält. Han kunde slå med slagruta och jag provade... Är mycket skeptisk av mig och hade inte trott på detta om jag inte själv hade kunnat. Ska testa mer i bekantskapskretsen på nedgrävda ledningar, kända avlopp etc En kul grej!!!

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser