Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40480 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Slagruta?
« Svar #120 skrivet: 05 aug-12 kl 20:45 »
Frågan är bara vad man exakt menar med "fungerar". Vad jag vet finns det ingen förklaringsmodell som kan prövas.

Jag har också gått med slagruta och fått den att ge utslag. Inga problem. Men det betyder inte att jag tror att slagrutan är ett effektivt redskap för att hitta vattenådror eller curry-linjer och liknande.

Med "fungerar" menas att man finner det man söker.

Varför ska det behövas förklaringar till allt som fungerar?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #121 skrivet: 05 aug-12 kl 20:49 »
På den tiden jag höll på med sprängning så var det i för liten skala för att ha någon egentlig försäkring. Så det fick räcka med intervju av på stället boende och en slagruta. Rätt kul när generationerna kom ihop sej om var kablar och ledningar gick och det var jag som kunde ge besked. Ja iaf var den INTE gick. Funkade varje gång!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 05 aug-12 kl 21:01 »
Tveklöst fungerar slagrutan, och den gör det på exakt samma sätt som bilmekanikerns trollspö.

JBF

• Småland
« Svar #123 skrivet: 05 aug-12 kl 21:39 »
Varför ska det behövas förklaringar till allt som fungerar?

Min mamma påstod sig ha fått lära sig av sin far hur man använder slagruta för att söka vatten. Jag gjorde i ordning en Y-klyka av rönn (?) som hon fick gå med på gården vi då ganska nyss hade flyttat in i. Hon hittade ådror på två ställen som jag inte kunde verifiera, men jag bad henne prova bakom ladugården. Hon gick framför mig och vips for klykan ner mot backen, som om man hade haft ett snöre fäst vid den. Jag visste, men inte hon, att gårdens gamla igenfyllda brunn låg där! Den syntes på flygfoto över gården som jag sett på husvisningen...

Här i hallelujaland anlitar t o m pingstvännerna slagrutemän när det skall borras brunn.  :-X
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Broberg

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 05 aug-12 kl 21:52 »
Min mamma påstod sig ha fått lära sig av sin far hur man använder slagruta för att söka vatten. Jag gjorde i ordning en Y-klyka av rönn (?) som hon fick gå med på gården vi då ganska nyss hade flyttat in i. Hon hittade ådror på två ställen som jag inte kunde verifiera, men jag bad henne prova bakom ladugården. Hon gick framför mig och vips for klykan ner mot backen, som om man hade haft ett snöre fäst vid den. Jag visste, men inte hon, att gårdens gamla igenfyllda brunn låg där! Den syntes på flygfoto över gården som jag sett på husvisningen...

Här i hallelujaland anlitar t o m pingstvännerna slagrutemän när det skall borras brunn.  :-X

Fortfarande rinner inte grundvattnet i "vattenådror".

Gick ni i skolan 1645 typ? 

Och Gud skapade världen på sju dagar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #125 skrivet: 05 aug-12 kl 22:01 »

Vi som har läst Bibeln vet att Gud skapade världen på sex dagar. På den sjunde dagen vilade han.

Jag tror på skapelseberättelsen lika mycket som jag tror på slagrutor och annat skrock. Det brukar vara lätt att läsa av landskapet och på så sätt veta var grundvattnet ligger högt. Jag var med ch grävde en brunn hos min bror och den fylldes snabbt. Tyvärr fylls del lite väl snabbt men vi löste det genom att ha ett avrinningsrör från brunnen. När vattenståndet blir för högt rinner vattnet ut på gräsmattan.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

anders50

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 05 aug-12 kl 22:08 »
Fortfarande rinner inte grundvattnet i "vattenådror".

Gick ni i skolan 1645 typ? 

Vad rinner det i då?

Broberg

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 05 aug-12 kl 22:09 »
Vi som har läst Bibeln vet att Gud skapade världen på sex dagar. På den sjunde dagen vilade han.

Jag tror på skapelseberättelsen lika mycket som jag tror på slagrutor och annat skrock. Det brukar vara lätt att läsa av landskapet och på så sätt veta var grundvattnet ligger högt. Jag var med ch grävde en brunn hos min bror och den fylldes snabbt. Tyvärr fylls del lite väl snabbt men vi löste det genom att ha ett avrinningsrör från brunnen. När vattenståndet blir för högt rinner vattnet ut på gräsmattan.

Han vill inte att det ska vara känt, men eftersom du påpekar så... När han fixade de där människorna fastnade han lite med att provköra dem och blev försenad. Förståeligt att han inte vill prata högt om det ju, så för det inte vidare.

Jag vet det för han har själv sagt det.

Broberg

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 05 aug-12 kl 22:20 »
Vad rinner det i då?

Ta en spann grus. En genomskinlig. Häll på vatten tills halva spannen är mättad. I de utrymmena rinner vattnet.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #129 skrivet: 05 aug-12 kl 22:31 »
Ta en spann grus. En genomskinlig. Häll på vatten tills halva spannen är mättad. I de utrymmena rinner vattnet.

Gör det istället med singel för då blir det lättare att se vattnet.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #130 skrivet: 05 aug-12 kl 22:45 »
Citera
Ådror........Detta tjat om ådror....    Finns vatten överallt i marken, ibland ligger det i skikt förstås, men att säga att det finns vattenådror där det likt underjordiska kanaler strömmar fram vatten.....näääejj
Det hände sig förr, att grannar i en by blev fiender i generationer. En anledning kunde va att, om den ene hade en brunn, och en granne grävde en egen brunn hundratals meter där ifrån så försvann vattnet i den första brunnen. Därför var det av yttersta vikt att reda ut var det skulle grävas innan, så man inte grävde den nya brunnen mot samma åder. Jag har själv avstått uppdraget att fördjupa en brunn för att inte riskera "ta vattnet" för grannen.

Broberg

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 05 aug-12 kl 22:53 »
Det hände sig förr, att grannar i en by blev fiender i generationer. En anledning kunde va att, om den ene hade en brunn, och en granne grävde en egen brunn hundratals meter där ifrån så försvann vattnet i den första brunnen. Därför var det av yttersta vikt att reda ut var det skulle grävas innan, så man inte grävde den nya brunnen mot samma åder. Jag har själv avstått uppdraget att fördjupa en brunn för att inte riskera "ta vattnet" för grannen.

Det hände sig också förr att trollpackor brändes på bål, av diverse anledningar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #132 skrivet: 05 aug-12 kl 22:55 »
Det hände sig också förr att trollpackor brändes på bål, av diverse anledningar.
Inte i modern tid!  :D

Vattnet påverkas i första hand av tyngdlagen och dräneras i grus, flyter horisontella och vertikala bergssprickor eller direkt i jorden. Tryck från omgivningen pressar vattnet i en eller annan riktning, inte nödvändigt vis bara horisontellt utan även uppåt.
100 meter här ifrån sticker det upp en bergknalle där vatten ofta sipprar upp trots att det är hundratals meter till någon högre punkt i geografin. I källaren 3 meter där ifrån och vars golv är 2 meter lägre är det snus torrt. 

Så genomskinligahinkmedgrusexperimentet funkar inte fullt ut.
« Senast ändrad: 05 aug-12 kl 23:14 av TiB »

Broberg

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 05 aug-12 kl 23:08 »

Folk tror på den där sex sjudagarsskapelsen i modern tid. Och på vättar, gårdstomtar och mylingar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #134 skrivet: 05 aug-12 kl 23:13 »
Folk tror på den där sex sjudagarsskapelsen i modern tid. Och på vättar, gårdstomtar och mylingar.
På tal om sjudagarsskapelsen, jag läste något om provkörning. Provkörde han bara flickorna eller  hrmmm..........var det obligatoriskt?  8) om man säger så.

Broberg

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 05 aug-12 kl 23:31 »
På tal om sjudagarsskapelsen, jag läste något om provkörning. Provkörde han bara flickorna eller  hrmmm..........var det obligatoriskt?  8) om man säger så.

Först gubben, men det var torrt och bökigt med den där hålkombinationen, så han gjorde en bättre grej som dessutom fick mer tilltalande design. Men prata inte för högt om det..

tinna.m

• Skåne
« Svar #136 skrivet: 05 aug-12 kl 23:47 »

Vattnet påverkas i första hand av tyngdlagen och dräneras i grus, flyter horisontella och vertikala bergssprickor eller direkt i jorden. Tryck från omgivningen pressar vattnet i en eller annan riktning, inte nödvändigt vis bara horisontellt utan även uppåt.
100 meter här ifrån sticker det upp en bergknalle där vatten ofta sipprar upp trots att det är hundratals meter till någon högre punkt i geografin. I källaren 3 meter där ifrån och vars golv är 2 meter lägre är det snus torrt. 
Högmossar funkar ju så. Just högmossar och brunnar lyckades ju Ganska Dement torrlägga på Åsen iom tunnelbygget. Sen tog dom till Rocagil. Inte fan vände vattnet upp för det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 06 aug-12 kl 00:05 »
Så genomskinligahinkmedgrusexperimentet funkar inte fullt ut.

Nä, men det är en början. Sen kan man läsa tw:s inlägg bak i tråden, samt kolla upp hur istider och skit har fixat med olika jordarter.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #138 skrivet: 06 aug-12 kl 00:24 »

Rätt,,,,och visst existerar källådror.
Den som sett eller druckit ur en kallkälla vet bättre,,,vi har en i direkt anslutning till en skogsbilväg där man "klappat" in en
2" rör, som det rinner rätt ordentligt ur - "året om".
Högst populärt bland stugägare/jägare bärplockare mfl, lär visst bli riktigt bra "% haltigt" av det oxå,,,har jag hört. :-X

Broberg

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 06 aug-12 kl 00:32 »
Rätt,,,,och visst existerar källådror.
Den som sett eller druckit ur en kallkälla vet bättre,,,vi har en i direkt anslutning till en skogsbilväg där man "klappat" in en
2" rör, som det rinner rätt ordentligt ur - "året om".
Högst populärt bland stugägare/jägare bärplockare mfl, lär visst bli riktigt bra "% haltigt" av det oxå,,,har jag hört. :-X

Backa i tråden och läs om hur olika jordarter som lera t. ex, är tätare än andra som grov morän t.ex och om hur det kan bli när det ligger ett tätare lager över ett grövre.

Finns det inga markkunniga folk på forumet som kan förklara det där ordentligt? Alla här ställer väl inte ut gröt till tomten och tror på det på fullaste allvar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser